بیت کوین در میان دارندگان خود به طور عادلانه توزیع شده است

بیت کوین در میان دارندگان خود به طور عادلانه توزیع شده است

توزیع سرمایه در سراسر شبکه بیت کوین بسیار متنوع است. در روز گذشته داده‌های گلسنود حاکی از گسترش نسبتاً یکنواخت منابع بیت کوین (BTC) در کیف پول‌های مختلف است.

در روز گذشته طبق داده‌های گلسنود، ادعاهای مبنی بر مالکیت بخش اعظم بیت کوین توسط نهنگ‌ها، رد شد. گزارشات جدید حاکی از گسترش نسبتاً یکنواخت بیت کوین (BTC) در کیف پول‌های مختلف است. از سال 2017، کاربران خرد بیت کوین تا 130 درصد افزایش یافته‌اند. و از سوی دیگر، تعداد نهنگ‌ها نیز از سال 2020 به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده‌اند. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

این مقاله در پاسخ به گزارش‌های منتشر شده مبنی بر متمرکز بودن شبکه بیت کوین (BTC) ارائه شده است. بر اساس این گزارش‌ها، تنها %2 کیف پول‌ها کنترل 95% از منابع بیت کوین را در اختیار دارند. گرچه این اعداد از نظر تکنیکال صحیح می‌باشد، اما بسیار گمراه‌کننده‌اند، زیرا عوامل مهمی را در نظر نمی‌گیرند.

رافائل شولتز کرفت (Rafael Schultze-Kraft)، مدیر ارشد فنی گلس‌نود در توییت اخیر خود اظهار داشت:

2 درصد حساب‌ها، کنترل 95 درصد کل بیت کوین‌ها را در اختیار دارند. این ادعای نادرستی است. بر خلاف گزارشات، مالکیت بیت کوین چندان متمرکز نبوده و با گذشت زمان نیز گسترش بیشتری پیدا کرده است. در این میان منابع نهنگ‌ها نیز افزایش یافته است و احتمالا سرمایه‌گذاران نهادی اضافه خواهند شد.

نهادهای شبکه بیت کوین

تعداد نهادهای شبکه بیت کوین. منبع: گلس نود

وی بر این نکته تأکید کرد که همه آدرس‌های بیت کوین یکسان نیستند و آدرس بیت کوین همان حساب نیست.

در این گزارش آمده است:

به عنوان مثال، آدرس یک صرافی که سرمایه میلیون‌ها کاربر را در خود جای داده است، باید از آدرس حضانتی کاربران متمایز شود. یک کاربر می‌تواند چندین آدرس را کنترل کرده و یک آدرس هم می‌تواند حاوی منابع مالی چندین کاربر باشد.

محققان، نهادهای شبکه بیت کوین را با توجه به دارایی‌های آنها تجزیه و تحلیل کرده و آنها را به هشت گروه جداگانه تقسیم کردند. همچنین، نام گونه‌های دریایی بر روی هر گروه قرار گرفت: میگو (کاربرانی که کمتر از 1 بیت کوین دارند)، خرچنگ (کاربرانی با 10_1 بیت کوین)، هشت‌پا (50_10 بیت کوین)، ماهی (100_50 بیت کوین)، دلفین (500_100 بیت کوین)، کوسه (1000_500 بیت کوین)، نهنگ (5000_1000 بیت کوین) و کوه‌پشت ( کاربرانی با بیش از 5000 بیت کوین). صرافی‌ها و ماینرها نیز به طور مجزا مورد بررسی قرار گرفتند.

توزیع تقریبی بیت کوین در شبکه این رمزارز

 

توزیع تقریبی منابع بیت کوین در شبکه این رمزارز. منبع: گلس‌نود

از ژانویه 2021، نهنگ‌ها و کوه‌پشت‌ها با در اختیار داشتن حدود 31 درصد از منابع بیت کوین، بزرگترین نهادهای غیر‌صراف هستند. پس از آنها، ماهی، دلفین و کوسه کنترل تقریباً 23 درصد منابع بیت کوین را بر عهده دارند و  میگو، خرچنگ و هشت‌پا نیز حدود %23 دیگر را کنترل می‌کنند.

صرافی‌ها و ماینرها به ترتیب نیز کنترل 13 و 10 درصد از منابع بیت کوین را در دست دارند.

به عقیده شولتزه_کرفت، بزرگترین نهادهای غیرصراف احتمالاً موسسات، صندوق‌ها، متولیان، دفاتر فرابورس (OTC desks) و سایر افراد با ارزش خالص بالا هستند.

از طرف دیگر، نهادهای کوچکتر (میگو، خرچنگ و هشت‌پا) که هر یک 50 بیت کوین در اختیار دارند، تقریباً 23 درصد از منابع این رمزارز را کنترل می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که مقدار قابل توجهی از بیت کوین در اختیار سرمایه‌گذاران خرده فروشی است.

شولتزه-کرفت افزود طی سال‌های گذشته، توزیع منابع بیت کوین گسترش بیشتری پیدا کرده است و این روند به تعداد بیشتری از دارندگان خرد اشاره دارد. براساس این گزارش، از سال 2017، میزان منابع بیت کوین توسط نهادهای کوچکتر (میگو + خرچنگ) تا 130 درصد افزایش یافته است. پس از آنها، شاهد افزایش 14 درصدی منابع بیت کوین توسط هشت‌پا و ماهی هستیم.

در این میان، دارایی‌های کاربران بزرگ (دلفین‌ها + کوسه‌ها، نهنگ‌ها + کوه‌پشت‌ها) به ترتیب 3 و 7 درصد کاهش یافته‌اند. با این اوصاف، تعداد نهنگ‌ها از سال 2020 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

شولتزه_کرافت اظهار داشت:

این امر حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران نهادی، صندوق‌ها، دفاتر خانواده (family offices) و سایر افراد با ارزش خالص بالا (HNWI) نیز وارد این عرصه شده‌اند. بله، این یک روند صعودی است.

همچنین، داده‌ها نشان می‌دهند که این روند صعودی توسط تعداد آدرس‌هایی با دارایی حداقل یک بیت کوین حمایت می‌شود. و اخیراً  تعداد آنها از رکورد قبلی که در سپتامبر 2020 رخ داد، به رکورد جدیدی دست یافته است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *