تحلیل و پیش‌بینی: آیا قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید؟

تحلیل و پیش‌بینی: آیا قیمت بیت کوین به 100 دلار خواهد رسید | همتاپی

امسال شاهد موارد عجیبی بودیم. همه‌گیری بیماری کرونا، نوسان در بازار سهام، افزایش تعداد بیکاران و عدم اطمینان به بازارهای جهانی. با این حال، قیمت بیت کوین از 5,300 دلار (در ماه مارس) به تقریبا 19,500 دلار (تاکنون) افزایش یافت که این امر نشانگر تقریباً 240 درصد بازده در مدت نه ماه است.

پرسش اصلی سرمایه‌گذاران این است که آیا بیت کوین با افزایش قیمت روبرو می‌شود؟ آیا برای خرید بیت کوین دیر شده است؟

به نظر هونگ فنگ، (Hong Fang) مدیر عامل صرافی OKCoin، چنانچه نوسانات کوتاه مدت را کنار بگذاریم و چشم انداز بلند مدت را در نظر بگیریم، خواهیم دید که افزایش قیمت بیت کوین به بیش از 500,000 دلار در دهه آینده، منطقی به نظر می‌رسد. به عقیده وی، قیمت بیت‌کوین طی 12 ماه آینده به 100,000 دلار خواهد رسید. همچنین تاکنون شاهد روند صعودی قابل توجه قیمت بیت کوین بوده‌ایم.

بیت‌کوین «ذخیره ارزش» است

هنگامی که صحبت از ارزیابی یک دارایی به میان می‌آید، اولین گام درک اقتصاد فاندامنتال است. به عنوان مثال سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات اغلب ارزش خود را از طریق ایجاد جریان‌های نقدی بدست می‌آورند. بنابراین، ارزش‌گذاری این دارایی‌ها شامل پیش‌بینی جریانات نقدی آینده است. از طرف دیگر، کالاها بیشتر مبتنی بر سودمندی بوده و لذا قیمت آنها توسط عرضه و تقاضای در صنعت مربوطه تثبیت می‌شود. به توصیه هونگ فنگ، پیش از هرگونه اقدام درباره بیت‌کوین، از خودتان بپرسید که «بیت کوین چه کارایی دارد؟» و در پاسخ دادن به این سوال از شکل‌گیری دیدگاه‌تان در مورد ارزش بیت کوین و محدوده قیمت عادلانه آن در یک افق زمانی مشخص استفاده کنید.

از نظر هونگ که یک هولدر (HODLer) بیت کوین است:

  • بیت کوین، پولی سالم و اولین پول اینترنتی در جامعه بشری است.
  • بیت کوین، کمیاب (با عرضه ثابت 21 میلیون)، بادوام (دیجیتال)، قابل دسترس (بلاکچین 24/7)، قابل تقسیم (1 بیت کوین = 100 میلیون ساتوشی)، قابل تأیید (منبع باز) و از همه مهمتر، مقاوم در برابر سانسور (رمزنگاری شده) است. بیتکوین با بهره‌مندی از این ویژگی‌های برتر پولی، ذخیره ارزشمندی به حساب می‌آید. همین که بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش، مورد پذیرش گسترده قرار بگیرد، با گذر زمان به پتانسیل فراوانی برای تبدیل شدن به ارز ذخیره جهانی (و همچنین واحد محاسبه جهانی) دست می‌یابد.
  • تاریخچه پول نشان می‌دهد که به طور کلی اشکال طبیعی پول سه مرحله از تکامل را طی می‌کنند: اول، باید جمع‌آوری شود (کمیابی)، دوم، سرمایه‌گذاری (ذخیره ارزش)، سوم، به عنوان پول (واحد محاسبه) و پرداخت (وسیله‌ای برای تبدیل). همان طور که بیت کوین مراحل مختلف را طی می‌کند، طرح ارزیابی آن نیز متفاوت است. به نظر هونگ، بیت کوین در حال حاضر در سطح ابتدایی مرحله دوم قرار دارد. در ادامه، خلاصه‌ای کوتاه از دو مرحله‌ای که بیت کوین طی کرده است و همچنین مفاهیم ارزشی مربوط به آن ارائه می‌شود.

بیت کوین می‌بایست جمع‌آوری شود

در بین سال‌های 2009 تا 2018، بیت کوین در مرحله «جمع آوری» خود بود. تنها گروه کوچکی از سایفرپانک‌ها (cypherpunks)، بیت کوین را «پول سالم در آینده» می‌دانستند. در آن زمان، ارائه یک طرح ارزشیابی برای بیت کوین که با اصول آن مطابقت داشته باشد، دشوار بود. لذا برای قضاوت درباره اینکه بیت کوین می‌توانست به «ذخیره ارزش» خود برسد، خیلی زود بود.

بیت کوین به عنوان یک ابزار اساسی ساخته شده است و جریان نقدی ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین، هیچ راهی برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین بر اساس جریان‌های نقدی وجود ندارد. محاسبه عرضه در گردش آن کار آسانی بود، اما برآورد تقاضا با توجه به ماهیت متزلزل معاملات سوداگرانه واقعاً دشوار بود. با افزایش تقاضا، به خصوص در اوج رونق عرضه اولیه کوین (ICO) در سال 2017، شاهد انفجار قیمت بیت کوین از 900 دلار (در اوایل سال 2017) به 19,000 دلار (پایان سال 2017) بودیم و سپس قیمت بیت کوین تا پایان سال 2018 به 3,700 دلار رسید.

مخالفان بیت کوین معمولاً نوسانات قیمت بیت کوین را مورد حمله قرار می‌دهند، اما هونگ معتقد است که بی‌ثباتی قیمت بیت کوین یک ویژگی بازاریابی خودکار منحصر به فرد و هوشمند بوده که برای بقای آن در روزهای اولیه اهمیت داشت. بیت کوین به عنوان یک شبکه جهانی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. هیچ تیم بازاریابی یکپارچه‌ای وجود ندارد که سودمندی بیت کوین را در جهان ترویج دهد. فقط نوسانات چشمگیر قیمت بیت کوین توجه افرادی زیادی را به خود جلب کرده است، تا جایی که برخی از آنها به حامیان بیت کوین تبدیل شده‌اند. بنابراین، نوسات قیمت بیت کوین در پذیرش آن نقش بسیاری دارد.

بیت کوین به عنوان سرمایه‌گذاری

بیت کوین پیش از این که به عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری در مرحله دوم مطرح شود، از بحران هویت پول سالم عبور کرد. با شروع بحث مقیاس‌پذیری در سال 2017، هنگامی که شبکه با حجم بالای تاریخی و افزایش هزینه تراکنش‌ها رو به رو بود، جامعه بیتکوین مناقشات جدی (برخی آن را «جنگ داخلی» نامیدند) از قبیل مسیر آینده بیت کوین، داشت.

در نتیجه، در تاریخ 1 اوت 2017، بلاکچین بیت کوین برای ایجاد زنجیره بیت کوین کش (BCH) منشعب شد تا بلاک‌های بزرگتری داشته باشد، زیرا بیت کوین تنها با پذیرش سگویت (SegWit) توانست این محدودیت را برطرف کند و راه حل فعال‌سازی لایه دوم را فعال‌سازی نماید. مجددا در 15 نوامبر 2018، شبکه بیت کوین کش به BCH و BSV منشعب شد.

خوشبختانه، بیت کوین از مشکلات فزاینده پیش روی خود (و بازار خرسی گسترده) جان سالم به در برد و پس از آن رونق گرفت. همچنین به سبب همین اختلافات عمومی (و عملکرد قیمت پس از هارد فورک‌ها)، پشتیبانی و تسلط بیتکوین افزایش یافت و تعداد آدرس‌های نگهدارنده BTC افزایش و نوسانات قیمت بیت کوین کاهش یافت.

و در نهایت سال 2020 فرا رسید.

سال 2020 سال خوبی برای بیت کوین بوده است

این سال از بسیاری جنبه‌ها سال فوق‌العاده‌ای بوده است. اما حقیقتاً برای بیت کوین یک نقطه عطف محسوب می‌شود. همه‌گیری ویروس کرونا فشار روحی و اقتصادی زیادی را برای کل جهان به همراه داشته است. علاوه بر این، با اینکه 12 سال از بحران مالی سال 2008 و انتشار وایت پیپر بیت کوین می‌گذرد، این فشار اقتصادی گویای این مطلب بود که اقتصاد ما هنوز می‌تواند به راحتی با انتشار پول جدید دگرگون شود. 3 تریلیون دلار پول جدید تنها در عرض سه ماه در ایالات متحده ایجاد شد که حدود 14٪ از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایالات متحده در سال 2019 بود. این موضوع تنها مختص ایالات متحده نیست.

در سال 2020، یافتن بازده واقعی و قابل اعتماد در جهت حفظ ثروت برای پس‌اندازکنندگان واقعا دشوار بوده است. خانواده‌های طبقه متوسط ​​آمریکایی مجبور شده‌اند که یا نرخ سود صفر تا منفی در بانک‌ها و ریسک کاهش ارزش را بپذیرند و یا هنگامی که اقتصاد با مشکل جدی مواجه می‌شود، در اوج قیمت بازار اوراق بهادار (equity market) و بدون اطلاع از شرایط، سرمایه‌گذاری کنند. در سایر کشورها، افراد می‌بایست روزانه برای حفظ ارزش درآمدشان بجنگند.

اینها مضامین بسیار مهمی بوده و قابل چشم‌پوشی نیست. در مقابل، شبکه پس از سومین هاوینگ بیت کوین (halving) موفقیت‌آمیز خود در 11 می سال 2020، بر اهمیت برخورداری از نظم و انضباط پولی این کد تاکید می‌کند، چرا که این کد پیش‌نویس شده و توسط شبکه جهانی اجرا می‌شود. در نتیجه، سرمایه‌گذاران امور مالی سنتی (شامل موسسات وال استریت) بیشتر به این واقعیت پی‌برده‌اند که بیت کوین با داشتن نسبت ریسک به پاداش (risk-reward) بهتری نسبت به طلا، از قابلیت پوشش ریسک (hedging) ویژه‌ای در برابر خطر تورم طولانی مدت، برخوردار است.

برخلاف وضعیت بیت کوین در سال 2017، روند کنونی بیت کوین نیازمند تایید صریح نهادی است: شرکت‌های اسکوئر (Square) و مایکرواستراتژی (MicroStrategy) پول نقد خزانه خود را به بیت کوین اختصاص می‌دهند. دفتر نظارت بر ارز (OCC) به بانک‌های ایالات متحده اجازه می‌دهد تا نگهداری از دارایی‌های کریپتویی را بر عهده بگیرند. پی‌پال (Paypal)، امکان خرید و فروش با رمزارزها را فراهم ساخته است؛ فیدلیتی (Fidelity) برای تخصیص 5٪ از دارایی و افزایش دو برابری در استخدام مهندس رمزنگاری دلایل مستدل ارائه نموده است؛ مدیران با سابقه دارایی‌های سنتی از جمله پاول تودور جونز (Paul Tudor Jones) و استنلی دراکن میلر (Stanley Druckenmilller) از بیت کوین حمایت عمومی کرده‌اند. در نتیجه، جریان اصلی بیت کوین در حال ایجاد است.

بیت کوین که برای اولین بار از زمان پیدایش خود، رسماً به عنوان طلای دیجیتال وارد رسانه‌های اصلی شده است، یک دارایی جایگزین مشروع و معتبر (و لیکوئید) برای افراد و موسسات می‌باشد. از آنجایی که افراد بیشتری در حال کسب اطلاعات درباره بیت کوین می‌باشند و آن را نه به عنوان یک دارایی تجاری سوداگرانه، بلکه به عنوان یک گزینه تخصیص دارایی درازمدت در نظر می‌گیرند، می‌توانیم با ریاضیات ساده در زمینه عرضه و تقاضا، اصول و دامنه قیمت بیت کوین را بررسی نماییم .

در ادامه سه سناریو وجود دارد که برای پیش‌بینی مسیر یک ساله بیت کوین، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

سناریو 1: تخصیص 1-2 درصد از دارایی خانوار

  • طبق گزارش فدرال رزرو (Federal Reserve)، ثروت خانوارهای ایالات متحده تا ژوئن سال 2020 به 112 تریلیون دلار رسید (10٪ از افراد صاحب دو سوم ثروت هستند)
  • 1٪ الی 2٪ از 112 تریلیون دلار = تقاضای احتمالی 1.1 تا 2.2  تریلیون دلاری (در واقع، گزارش اخیر فیدلیتی، تخصیص %5 را توصیه می‌کند).
  • تعداد کل بیت کوین‌های در گردش حدودا 18.5 میلیون است. برای درک بهتر، تصور کنید که عرضه‌ی حداکثر 21 میلیونی برای فروش در نظر گرفته شده است.
  • اگر تقاضای بالقوه را بر عرضه حداکثر (max supply) تقسیم کنید، محدوده قیمتی 56,000 تا 112,000 دلار برای بیت کوین بدست می‌آید. این سناریو مربوط به سایر کشورهای جهان نیست (طبق گزارش ثروت موسسه کردیت سوئیس (Credit Suisse Wealth Report 2020)، ثروت خانوادگی در جهان 400 تریلیون دلار است). چنانچه 1٪ – 2٪ ثروت خانوادگی را اختصاص دهیم، شاهد محدوده قیمت 228,000 – 456,000 دلار برای بیت کوین خواهیم بود. آیا این اتفاق در 12 ماه آینده رخ خواهد داد؟ احتمالاً نه. آیا ممکن است طی یک دهه آینده، این اتفاق بیفتد؟ این اتفاق بسیار محتمل است.

سناریو 2: تخصیص 2-3 درصد از دارایی افراد ثروتمند

  • براساس گزارش جهانی ثروت کاپژمینی (Capgemini World Wealth Report) در سال 2020، ثروت جهانی افراد ثروتمند جهان (HNWI) تا پایان سال 2019 به 74 تریلیون دلار رسید (~%13 به سرمایه‌گذاری جایگزین، %14.6 به املاک و مستغلات، %17 به درآمد ثابت، %25 به پول نقد و معادل پول نقد و % 30 به سهام تعلق دارد).
  • %2 -%3 از 74 تریلیون دلار = تقاضای احتمالی 1.48 تا 2.22 تریلیون دلاری.
  • اگر تقاضای بالقوه را بر عرضه حداکثر تقسیم کنید، محدوده قیمتی 70,000 – 105,000 دلار برای قیمت بیت کوین بدست می‌آید.

در این سناریو با استفاده از داده‌های جهانی تنها دارایی اشخاص ثروتمند در نظر گرفته است، و احتمال می‌رود دارایی‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد و تصمیمات سرمایه‌گذاری نیز اکثراً توسط مدیران و مشاوران دارایی نهادی اتخاذ شوند. بنابراین در این سناریو می‌توان طیف بالاتری از تخصیص را نیز متصور شد، زیرا به طور کلی، ثروت جهانی افراد ثروتمند جهان می‌تواند ریسک بیشتری را برای دستیابی به بازده بالاتر بپذیرد.

سناریو 3: آیا بیت کوین می‌تواند مانند طلا ارزشمند باشد؟

  • از گذشته تاکنون یکی از موضوعات بحث برانگیز این بوده است که اگر بیت کوین به طور گسترده به عنوان «نسخه دیجیتالی و برتر طلا» پذیرفته شود، می‌تواند در بازار سرمایه به سطح طلا برسد.
  • ارزش فعلی بازار طلا 9 تریلیون دلار می‌باشد که حدود 2٪ از کل ثروت جهان و 12٪ از ثروت افراد ثروتمند جهان را تشکیل می‌دهد.
  • آیا در 12 ماه آینده ارزش بازار بیت کوین به ارزش بازار طلا خواهد رسید؟ احتمالاً این فرض بسیار جسورانه است. آیا بیت کوین می‌تواند طی 12 ماه به %20-%25 از ارزش طلا دست یابد (تخصیص %2.4-%3 ثروت افراد ثروتمند جهان)؟ این امر امکان پذیر است. در این صورت می‌توانیم محدوده 80,000 تا 110,000 دلار را برای قیمت بیت کوین شاهد باشیم.

همچنین، عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در قیمت بیت کوین نقش داشته باشد. با توجه به اینکه ما هنوز در مرحله اولیه پذیرش جریان اصلی بیت کوین هستیم، اما در ادامه صرفا جهت حفظ چشم‌انداز بیشتر به آنها اشاره می‌کنیم.

  • تخصیص بالقوه از مدیریت خزانه‌ شرکت‌ها. در حال حاضر نشانه‌های اولیه این عامل را با شرکت‌های اسکوئر (Square) و مایکرو‌استراتژی (MicroStrategy) مشاهده می‌کنیم. شرکت اسکوئر اخیراً حدود 1.8% از مازاد وجه نقد خود را به خرید 50 میلیون دلار بیت کوین اختصاص داده است. برآورد تقاضای شرکت برای بیت کوین دشوار است. هر شرکت جریان نقدی و مشخصات رشد خاص خود را دارد که بر میزان تخصیص آن دارایی و ریسک آن تأثیر می‌گذارد.
  • تخصیص بالقوه از ذخایر ارزی تمامی کشورهای مستقل. براساس صندوق بین المللی پول، ذخایر ارزی (فارکس) تا ژوئن سال 2020، 12 تریلیون دلار بوده است که ارزش سه ارز برتر شامل دلار آمریکا با 7 تریلیون دلار (58.3٪)، یورو با 2 تریلیون دلار (16.7٪) و ین با 650 میلیارد دلار (5.4٪) می‌باشد. آیا کشورهای مستقل برخی از ذخایر فارکس خود را به بیت کوین اختصاص می‌دهند؟ به عقیده من، این روند با گذشت زمان و با افزایش برتری بیت کوین در «ذخیره ارزش» در پنج تا 10 سال آینده پدیدار خواهد شد. با فرض تخصیص %25 از این حوزه (3 تریلیون دلار، کمی بیشتر از تخصیص یورو)، شاهد صعود 140,000 دلاری قیمت بیت کوین خواهیم بود. شاید مدت زمان زیادی طول بکشد تا بیت کوین به عنوان ذخیره ارزی غالب جهانی، برتر از دلار شود، اما دیدن بیت کوین در میان 3 ارز برتر لیست غیرممکن نیست.
  • کل عرضه حداکثری بیت کوین برای معامله در دسترس نمی‌باشد. در حال حاضر، تنها حدود 18.5 میلیون در گردش است. همچنین بیش از 10 سال است که حدود %10 آن غیرفعال است. تخمین اینکه چه مقدار از کل بیت کوین‌های در گردش، با قیمت‌های مختلف برای فروش عرضه می‌شود، دشوار است.
  • فراموش نکنیم که در هیچ یک از موارد بالا نرخ تورم دلار (که سالانه حدود 2-3 درصد می‌باشد) در سال‌های آینده در نظر گرفته نشده است. همچنین در هیچ کدام از سناریوها صحبتی از تأثیر شبکه بیت کوین، فراگیر شدن و قابل اطمینان بودن این ارز صحبتی به میان نیامده است.

چه مشکلی می‌تواند برای بیت کوین رخ دهد؟

یک سرمایه‌گذاری یک طرفه، هرگز مورد مناسبی محسوب نمی‌شود. لذا می‌بایست با احتیاط عمل کرده و خطرات را ارزیابی کنید. چه خطرات عمده‌ای ممکن است افزایش قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار دهد؟

  • ریسک پروتکل

بیشترین خطر همیشه از درون ایجاد می‌شود. ارزش ذاتی بیت کوین تنها به این دلیل بوده که از ویژگی‌های منحصر به فرد «پول سالم» برخوردار است (کمیاب، بادوام، قابل دسترسی، قابل تقسیم، قابل تأیید و مقاوم در برابر سانسور). چنانچه هر یک از این موارد به خطر بیفتند، اساس سرمایه‌گذاری نیز با مشکل مواجه شده و یا از بین می‌رود.

ریسک‌های پروتکل در چند سال اول زیاد بودند، اما به نظر می‌رسد که پس از دو هارد فورک (hard fork) بحث‌برنگیز و سه هاوینگ (halving) موفق، این خطرات تا حدودی مهار شده باشند. اکوسیستم بیت کوین در حمایت از توسعه‌دهنده مستقل، ثابت بوده است. بر اساس گزارش الکتریک کپیتال (Electric Capital)، اکوسیستم توسعه‌دهنده بیت کوین، ماهانه بیش از 100 توسعه‌دهنده مستقل را از سال 2014 حفظ نموده است. علاوه بر این، شاهد افزایش تعهدات به پایگاه کد Bitcoin Core در سال 2020 بوده‌ایم که در ماه می به اوج خود رسید (حدوداً همزمان با رخداد سومین هاوینگ).

همچنین مشاهده موارد مهم توسعه در شبکه Bitcoin Core، از قبیل ادغام Signet ،Schnorr/Taproot، افزایش تمرکز بر آزمایش فاز و دیگر موارد دلگرم‌کننده است. این تحولات در سطح پروتکل همچنان به افزایش حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری شبکه کمک کرده و ثبات تکنیکال بیت کوین را به عنوان ارز ارتقا می‌دهد.

به منظور تضمین آینده‌ای سالم و ایمن برای بیت کوین، اطمینان از اینکه جامعه توسعه‌دهنده Bitcoin Core مستقل و غیرمتمرکز باقی مانده است و همچنان به پیشرفت‌های مداوم در زمینه‌های مهم مانند امنیت و حریم خصوصی ادامه می‌دهد، بسیار حیاتی است. همچنین باید گفت که سرمایه‌گذاری در توسعه بیت کوین به کاهش ریسک پروتکل کمک می‌کند.

  • ریسک تمرکز

از نظر نویسنده این مقاله، این دومین خطر بزرگتر بیت کوین است. ویژگی بیت کوین، توانمند‌سازی افراد از طریق تمرکززدایی است، اما ریسک تمرکز همیشه وجود دارد.

این ریسک درون شبکه، در تمرکز قدرت استخراج نهفته است. %65 از قدرت هش جهان در چین متمرکز شده است. چنانچه قدرت استخراج ادغام شود، یک استخر استخراج ارزهای دیجیتال یا گروهی از استخراج‌کنندگان می‌توانند تراکنش‌های شبکه را دستکاری کرده و به جای تأثیر بر قیمت بازار، کوین‌های جعلی را با دو بار خرج کردن (double-spending) ایجاد نمایند. با این حال، این بحث با توجه به طراحی انگیزه شبکه بیت کوین نیز همیشه مطرح بوده و غیرقابل اجتناب است اما تا حدی می‌تواند بی‌ضرر باشد. به عبارت دیگر، انگیزه‌هایی که این شبکه در تولید بیت کوین جدید و کارمزد‌های تراکنش ایجاد می‌کند باید بگونه‌ای باشند که اکثر نودها با صداقت به کار خود ادامه دهند، زیرا تقلب از نظر اقتصادی هزینه‌بردار است (نه به این دلیل که تقلب کردن، سخت یا غیرممکن است). در کل فرض بر این بوده است که تمامی استخراج‌کنندگان منطقی هستند و تصمیمات اقتصادی می‌گیرند.

در خارج از شبکه، این ریسک در تمرکز مالکیت نهفته است. سرمایه‌گذاران یا «نهنگ‌ها» که مقادیر قابل توجهی از بیت کوین را در اختیار دارند، می‌توانند هنگام خرید و فروش بر قیمت‌های بازار تأثیر گذاشته و حتی آنها را دستکاری کنند. در صورتی که فرد یا نهادی بیش از یک آدرس بیت کوین داشته باشد، ارائه تصویر دقیقی از مالکیت وی دشوار می‌باشد. بنابراین، این ریسک نمود پیدا می‌کند. به همین دلیل، نویسنده این مقاله برای ارتقاء سواد مالی و دانش رمزارز اهمیت زیادی قائل است. به عقیده وی، چنانچه افراد بیشتری با بیت کوین آشنا شوند و از آن استقبال نمایند، می‌توانیم آینده‌ی سالم و پایدارتری بسازیم. مشاهده اولین موج سازمانی هیجان‌انگیز است، اما اگر مالکیت بیت کوین بیش از حد به سمت هدف سازمانی متمایل شود، در ساخت یک شبکه توانمند فردی و فراگیر، شکست خواهیم خورد.

  • ریسک سیاسی

یکی دیگر از خطرات عمده، از سوی دولت‌های حاکم است. با توجه به اینکه بیت کوین به عنوان پول آینده در نظر گرفته شده است، ممکن است دولت‌های مستقل از ترس تهدید ارزهای فیات، بیتکوین را ممنوع کنند.  چنین خطراتی در سال‌های اولیه ظهور بیت کوین بیشتر رخ داده است. در واقع، پیش از این چنین ممنوعیت‌هایی در چندین کشور اتفاق افتاده بود (به عنوان مثال، در هند این ممنوعیت در سال 2018 وجود داشت ولی در سال 2020 لغو شد). همچنین، آزمایش‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سراسر جهان می‌تواند در روند آینده بیت کوین تأثیر بگذارد.

در این سال، اولین موج تایید نهادی بیت کوین مشاهده شده است و لذا سال 2020، به عنوان نقطه عطفی در کاهش این ریسک سیاسی شناخته خواهد شد. هنگامی که شرکت‌های ذکر شده در فهرست عمومی، مدیران دارایی و افراد مشهور بیت کوین بخرند و یا از آن حمایت کنند، چنین ممنوعیتی بسیار غیرمردمی بوده و اجرای آن در کشورهایی که آراء عمومی اهمیت داشته، بسیار دشوارتر خواهد شد. امیدوارم که این حرکت همچنان ادامه داشته باشد و با گذشت زمان، خطر ممنوعیت بیت کوین به طور فزاینده‌ای از بین برود.

بیت کوین در دنیایی مملو از عدم اطمینان، به دارندگان خود اعتماد به نفس می‌دهد. بیت کوین تاثیر شبکه‌ای بزرگی داشته که در نهایت می‌تواند هر فردی که به آن اعتماد داشته و از آن استفاده می‌کند را توانمند سازد.

همچنین، ممنوعیت موفقیت‌آمیز و کامل بیت کوین نیازمند تلاش‌های هماهنگ تمامی دولت‌های مستقل بوده که تحقق آن بسیار بعید است. تا زمانی که کشورهایی وجود داشته باشند که عرضه بیت کوین را به طور قانونی مجاز بدانند، بیت کوین فرصتی برای پیروزی خواهد داشت- یک شبکه جهانی غیرمتمرکز به تنهایی و یک جانبه قابل حذف نیست.

همانطور که گفته شد، نوسانات قیمت بیت کوین می‌تواند هرزگاهی با تغییرات داخلی و ژئوپلیتیکی تقویت شود. خطرات سیاسی همچنان به عنوان دومین تهدید بزرگ بیت کوین مطرح هستند.

ممکن است بیت کوین به عنوان دارایی‌ قانونی شناخته شود، اما باز هم می‌تواند منع پرداخت گسترده‌‌ای را داشته باشد. چنین ریسکی کاملاً دور از ذهن نیست. آنچه اهمیت دارد این است که ما با بیت کوین 100000- 500000 دلاری کارهای بانکی افتتاح حساب و پرداخت انجام نمی‌دهیم. با صعود بیت کوین به مرحله سوم، دیگر در مورد قیمت بیت کوین صحبت نخواهیم کرد، بلکه در عوض در مورد ارزش هر چیز دیگری، با توجه به بیت کوین سخن خواهیم گفت.

  • ریسک پذیرش 

این ریسک با زمان‌بندی در ارتباط است. کاملاً محتمل است که جریان اصلی بیت کوین ممکن است بیشتر از آنچه انتظار می‌رود، طول بکشد.

تنها راه مدیریت این ریسک آن است که مطمئن شوید میزان بیت کوین در سبد سهام شما به درستی تعیین شده است.

اگر در بیت کوین (یا هر چیز دیگری) سرمایه‌گذاری کنید و نگران قیمت آن در 12 ماه آینده باشید، احتمالاً مقدار بیت کوینی که در پرتفولیو خود قرار داده‌اید بسیار زیاد است. میزان بیت کوین خود را بر حسب تحمل ریسک و اعتمادتان به این ارز دیجیتال تعیین کنید. بیش از آنچه در توان دارید (یا به آن اعتقاد دارید) خرید نکنید.

همچنین به عقیده نویسنده، کیفیت بی‌نظیر بیت کوین با گذشت زمان، خود گویای این امر خواهد بود. نمودار قیمت بیت کوین بین سال‌های 2017 و 2018 بسیار شبیه به یک حباب بود. با این حال، چنانچه به تاریخچه کل معاملات بیت کوین نگاهی بیندازیم، علاوه بر یک روند صعودی مشخص، رشد آدرس‌های نگهداری این دارایی، رشد آدرس‌های فعال و افزایش قدرت محاسبات شبکه را به راحتی می‌بینیم. افزایش میانگین هشریت بیت کوین، سطح امنیتی این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد که درخور شبکه‌ای است که ثروت افراد در آن ذخیره شده است.

شاید از نظر نویسنده این مقاله قیمت بیت کوین در مسیر 12 ماهه روندی صعودی داشته باشد، اما باز هم وی معتقد است که زمان همه چیز را آشکار خواهد کرد.

نگاهی به آینده بیت‌کوین

بیت کوین به هیچ یک از دارایی‌هایی که قبلاً با آن روبرو شده‌ایم، شباهتی ندارد. بلکه، یک شبکه ثروتمند جهانی و کاملاً سالم است. مادامی که جهان پی به اهمیت خصوصیات آن ببرد، این پادشاه رمز ارزها به رشد خود ادامه خواهد داد. در توییت اخیر مایکل سایلور، مدیر عامل شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) درباره‌ی ارتباط بیت کوین به عنوان یک ابزار و ذخیره ارزش، بصورت خلاصه ‌آمده است:

بیت کوین در دنیایی مملو از عدم اطمینان، به دارندگان خود اعتماد به نفس می‌دهد. بیتکوین تاثیر شبکه‌ای بزرگی دارد که در نهایت می‌تواند هر فردی که به آن اعتماد و از آن استفاده می‌کند را توانمند سازد. من مشتاقانه در انتظار ادامه تکامل اکوسیستم بیت کوین می‌باشم و از اینکه بخشی از آن هستم، هیجان زده‌ام.

مدل S2F: قیمت بیت ­کوین تا سپتامبر به 100,000 دلار خواهد رسید

طبق مدل انباشت به جریان (stock-to-flow model) در چند ماه آینده قیمت بیت ­کوین به 100,000 دلار خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیت­کوین در آخر سال 2021 به 288,000  برسد.

پلن بی (PlanB)، خالق مدل مشهور انباشت به عرضه، ادعا می‌کند که احتمالا در اوایل ماه آوریل یا سپتامبر امسال قیمت بیت­ کوین می‌­تواند شش رقمی شود. همچنین، در صورتی که بیت کوین از چرخه­‌ی گاوی سال 2013 پیروی کند، قیمت بیت ­کوین ممکن است در پایان سال به 288,000 دلار برسد. 

‌آیا قیمت بیت­ کوین در بازه­‌ی زمانی دو تا هفت ماه به 100 هزار دلار خواهد رسید؟  

در طول چند ماه گذشته، بعد از رشد 5 برابری قیمت بیت کوین از اوایل اکتبر 2020، شاهد افزایش بی‌­نظیر ارزش نخستین رمز ارزها بوده‌­ایم. در یک ماه و نیم اول سال جدید، تقریباً حدود 25,000 دلار به ارزش این رمزارز اضافه شده است و توانسته است در این مدت کوتاه اوج قیمت‌های جدید به ثبت رساند. 

در نتیجه، این میزان افزایش و توسعه در ارزش بیت کوین باعث برخی بحث‌ها و گفتگوها در این جامعه شده است و تحلیلگران این جامعه به دنبال شکل­‌گیری نقطه­­ عطفی دیگر برای افزایش ارزش بیت ­کوین و میزان افزایش می‌باشند.  

طبق مدل انباشت به عرضه (S2F)، بیت ­کوین در حال نزدیک شدن به عددی شش رقمی است و  در هفت ماه آینده از این مرز عبور خواهد کرد.

عملکرد قیمت بیت ­کوین در سال‌های 2013، 2017 و 2020 | همتاپی

عملکرد قیمت بیت ­کوین در سال‌های 2013، 2017 و 2020. منبع: پلن‌بی

پلن‌بی اشاره داشت که از هاوینگ سال 2020 ارزش رمزارزها با «سرعتی یکنواخت و اجتناب‌­ناپذیر» در حال افزایش است. همچنین، هدف 100,000 دلاری برای بیت کوین در ماه‌های آوریل و سپتامبر بدست خواهد آمد.

نسخه اصلی مدل S2F بیت ­کوین برای اولین بار در سال 2019 وارد بازار شد. در این مدل میزان انباشت با اندازه‌­ی ذخایر موجود (یا اندوخته، stockpile) و عرضه با میزان موجودی یا اندوخته سالیانه بیت ­کوین در بازار بررسی می‌شود.

هاوینگ (یا نصف شدن پاداش استخراج)- پدیده‌­ای که نرخ تولید کوین‌­های جدید را نصف می‌­کند- نقشی بسیار مهمی در توسعه‌­ی S2F دارد.

تا آخر سال 2021 قیمت بیت کوین چه مقدار خواهد شد؟

اگرچه دستیابی به 100,000 دلار در ماه‌­های آتی نقطه عطف بسیار مهمی برای بیت کوین خواهد بود. و این قیمت نیز می‌­تواند مسیر دستیابی به مقادیر بالاتر را نیز فراهم کند. در توئیتی که پیش­تر انتشار یافته است، پلن‌بی پیش­ بینی کرده است که بیت­ کوین می‌­تواند تا اواخر سال 2021 به 288,000 دلار نیز افزایش یابد.

این بار، پلن‌بی پیش ­بینی نسبتاً خوش­بینانه خود را بر مبنای نسخه­‌ی به روز شده‌­ی این مدل با عنوان stock to flow cross-asset و حرکت صعودی بازار در سال 2013  قرار داده است.

همچنین S2FX،علاوه بر انباشت و عرضه، فازهای مختلفی را که بیت ­کوین از سال آغاز به کارش در سال 2009 پشت سر گذاشته است نیز در نظر می‌­گیرد که شامل اثبات مفهوم اولیه (initial proof-of-concept)، روند پرداخت، طلای دیجیتال و جدیدترین آنها یعنی دارایی مالی (financial asset) می‌­شود.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌شود، حرکت کنونی قیمت بیت کوین افزایش مجدد قیمت بیت ­کوین در میان چرخه‌های سال‌های 2013 و 2017 قرار دارد. اگر عملکرد آتی این دارایی بیشتر شبیه به اولین دوره­‌ی اصلی فعالیتش باشد، می‌­تواند افزایش 500 درصدی داشته باشد و به 288,000 دلار برسد.

اگر واقعاً ارزش بیت ­کوین به چنین رقم بالایی برسد، ارزش کل سرمایه‌­ی این رمزارز در بازار بسیار بیشتر از سرمایه‌­ی بزرگترین شرکت جهان – اپل – یعنی مبلغی بیش از 5.3 تریلیون دلار خواهد بود.   

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *