بررسی طرح «مدیریت بازار رمزارزها» در مجلس شورای اسلامی

بررسی طرح «مدیریت بازار رمزارزها» در مجلس شورای اسلامی | همتاپی

غلامرضا مرحبا با اعلام خبر تدوین طرح مدیریت بازار رمزارزها در مجلس شورای اسلامی گفت در این طرح موضوعاتی مانند شفاف سازی فعالیت ارزهای دیجیتال از صدور مجوز تا تولید و نظارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا و رئیس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس، به ضرورت مقابله با هر نوع انحصار در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره کرد و افزود مسئله انحصار یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد ایران است. دلیل وجود برخی از مناسبات انحصاری و رانتی در اقتصاد کشور نیز تاخیر در قانون‌گذاری و عدم شناخت علمی پدیده‌های نوین است؛ بنابراین اگر اقتصاد ایران بتواند در زمان مناسب به این پدیده‌ها واکنش نشان دهد، در این صورت انحصار و رانت در اقتصاد کشور تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

مرحبا در ادامه خاطر نشان کرد مسئله ارزهای دیجیتال واقعیتی است که در پهنه اقتصادی کشورها ظهور کرده است و همه دنیا در تلاش هستند برای مواجه با این پدیده، روش‌های نوینی را پیدا کنند. به عقیده ایشان توانایی‌ مواجهه با پدیده های نوظهور، یکی از ویژگی‌های کلیدی کارآمدی ساختارهای مدیریتی می‌باشد. 

مرحبا در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مجلس یازدهم مدت‌ها پیش از دولت ایران درخواست کرده است تا لایحه‌ای را در خصوص ارزهای دیجیتال ارائه نماید؛ افزود: با وجود اینکه روزانه دامنه وسیعی از سرمایه‌گذاران ایران جذب این بازار می‌شوند. اما هنوز قانون، آیین‌نامه و بخش‌نامه‌ در این مورد از جانب دولت به مجلس ارائه نشده است.

رئیس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت:

بر همین اساس، طرحی در کمیسیون اقتصادی با عنوان «مدیریت بازار رمزارزها» در دست بررسی است تا مجموعه مسائل مرتبط با فعالیت‌های این حوزه در قالب یک بسته تقنینی دیده شود. در این طرح تکالیف وزارتخانه های نیرو، ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات، همچنین بانک مرکزی و سایر بخش‌های مربوطه گنجانده شده و با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسی و نظر فعالان بازار ارزهای دیجیتال تلاش خواهد شد بهترین تصمیم اخذ شود.

مرحبا در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت شناخت زوایای گوناگون فناوری بلاک‌چین و رمزارزها گفت ایالات‌متحده با تکیه بر توانایی‌های دلاری قصد دارد کشور مستقلی مانند ایران را به وسیله تحریم‌های ارزی و بانکی تحت فشار بگذارد. به گفته ایشان استفاده از ارزهای دیجیتال فرصت جدیدی برای پایان دادن به این هژمونی پولی و مالی می‌باشد.

نماینده مردم آستارا افزود:

به جای برخوردهای سلبی با مساله ارزهای دیجیتال باید با این پدیده به عنوان یک فرصت اقتصادی روبه رو شد. ارزهای دیجیتال به این دلیل که از یک طرف ماهیتی مجازی دارند و از سوی دیگر مبتنی بر توانایی‌های نرم‌افزاری و ظرفیت‌های انرژی ایجاد می‌شوند، با فضای اقتصادی و شرایط تحریمی کشورمان کاملا همخوان هستند. ایران می‌تواند از ظرفیت رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های خود بهره‌برداری کند.

مرحبا ادامه داد در حال حاضر بسیاری از ماینرهای ارز دیجیتال به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند. برخی از آمارها نشان می‌دهد حدود 4 درصد مصرف انرژی کشور صرف استخراج ارزهای دیجیتال می‌شود که رقم بالایی می‌باشد؛ بنابراین لازم است در در مورد چگونگی دریافت مالیات، نظارت‌های سیستمی، نحوه محاسبه قیمت انرژی و سایر موضوعات مرتبط با استخراج ارزهای دیجیتال تصمیم‌هایی گرفته شود. در حال حاضر ما در وضعیت بلاتکلیفی قرار داریم چرا که ارزهای دیجیتال نه کاملا غیر قانونی است و نه قانون مشخص و روشنی برای آن در نظر گرفته شده است. این کار می‌تواند در نهایت منجر به زیرزمینی شدن رمزارزها در کشور و موجب ایجاد انحصار و رانت زیادی در آن شود.

رئیس کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی به موضوع رها شدگی موسسات اعتباری در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت فقدان برنامه‌ریزی‌های کاربردی در این خصوص باعث شد تا موسسات اعتباری نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و به یک مشکل جدی برای اقتصاد کشور تبدیل شوند. به طوری که بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های بودجه‌ای کشور برای رفع مشکلات به وجود آمده توسط آن‌ها صرف شد. لذا این اتفاق نباید برای ارزهای دیجیتال یا سایر خدمات مالی تکرار شود.

مرحبا در پایان سخنان خود گفت:

بر همین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال تصویب طرح مدیریت بر بازار رمز ارزها است تا ابعاد مختلف موضوع مبتنی بر یک نقشه راه قانونی مشخص شود. در این طرح موضوعاتی همچون شفاف سازی حوزه فعالیت رمز ارزها از صدور مجوز تا تولید و نظارت مورد توجه قرار خواهند گرفت. چگونگی استفاده و محاسبه قیمت انرژی، نحوه تبدیل رمز ارزها به ارزهای معمولی و سایر ضرورت‌هایی که در این خصوص باید به آن توجه شود در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ترون صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *