مشکل بورس در کشور با مسدود کردن ارزهای دیجیتال جبران نمی‌شود

مشکل بورس در کشور با مسدود کردن ارزهای دیجیتال جبران نمی‌شود | همتاپی

انتشار خبر مسدود شدن درگاه‌های بانکی کسب‌وکارهای حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال از سوی شرکت شاپرک مورد انتقاد بسیاری از فعالان این حوزه قرار گرفته است.

به گزارش همتاپی، ممنوعیت بانک مرکزی و محدود کردن بازار خرید و فروش ارزها‌ی دیجیتال به بهانه‌های مختلف توسط دولت بدگمانی مردم نسبت به فعالان این حوزه را بدنبال داشته است. بسیاری از این فعالان خروج مردم از بورس و روی آوردن آنها به بازارهای موازی مانند بازار ارزهای دیجیتال را عامل ممنوعیت‌های اخیر می‌دانند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در همین خصوص دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) با انتقاد شدید از مسدود کردن پرداخت یارها خاطر نشان کرد همان‌گونه که مشکل فرهنگی کشور با ممنوعیت ویدئو و ماهواره برطرف نشد؛ با غیرقانونی اعلام کردن ارزهای دیجیتال نیز مشکل بورس حل نخواهد شد.

مصطفی نقی پور می‌گوید:

مشکل بورس در جای دیگری است و مدیریت دولتی حاکم بر بورس مشکل اصلی آن است. پر واضح است که بورس در اختیار دولت است. دولت در سال جاری برای تأمین منافع مالی خود از بورس استفاده کرد. ارز آوری‌های زیاد و با مدیریت بازار توسط دولت بعد از مدتی واقعیت‌ها روشن شد. بعد از مشخص شدن هدف دولت از تشویق مردم به بورس، به یکباره حباب بسیاری از سهام‌ها ترکید. مردم از بورس به دلیل شکست و زیان بسیار، خارج شدند.

دلیل هجوم مردم به حوزه ارز‌های دیجیتال چیست؟

این فعال حوزه ارز دیجیتال با اشاره به استقبال مردم از ارزها‌ی دیجیتال و بالا رفتن قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته گفت فعالیت افرادی مانند ایلان ماسک باعث افزایش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در جهان شد. به عقیده نقی پور دولت قصد دارد با مسدود کردن بازارهای موازی مشکلات بورس را برطرف کند.

نقی پور در ادامه افزود:

تکنولوژی‌های نوین در هر کشوری باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود. وقتی دولت‌ها مانع پیشرفت‌های تکنولوژی‌های نوین می‌شوند عقب‌ماندگی کشور خود را عمیق‌تر می‌کنند. باعث می‌شوند مردم مصرف‌کننده آن تکنولوژی و فناوری شوند. از مشاغل با ارزشی که در آن حوزه به وجود خواهد آمد محروم می‌شوند. افراد متخصص در آن حوزه مجبور به مهاجرت می‌شوند. همین اشتغالزایی را در کشورهای دیگر انجام می‌دهند. متاسفانه اکثر برنامه‌نویس‌های خوب ما در ترکیه هستند.

تقی پور در ادامه بیانات خود خاطر نشان کرد در حال حاضر افراد زیادی در کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، آمریکا و کانادا مشغول به کار هستند. تصمیم نادرست بانک مرکزی باعث می‌شود شغل‌هایی که در این حوزه ‌ایجاد شدند به خطر بیافتند و افراد نخبه و کارآفرین از حوزه ارزهای دیجیتال خارج شوند و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

مدیریت غلط دولت باعث  فرار متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال خواهد شد

دبیر انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک)  با بیان اینکه ممنوعیت‌های ایجاد شده خطر بزرگی برای ارزهای دیجیتال است. بیان کرد:

تصمیم‌های یکباره و بدون کارشناسی دولت و بانک مرکزی بر آینده اشتغال تأثیر ناگواری خواهد داشت. کما اینکه در سال‌های گذشته نیز شاهد چنین تصمیم‌های یک شبه و غیر تخصصی بوده‌ایم. متاسفانه ما در اکثر حوزه‌های اقتصادی به شدت دچار کمبود متخصص هستیم. از طرفی شاهد بیکاری روزافزون افراد تحصیلکرده و متخصص در حوزه‌های مختلف کاری هستیم.

نقی پور می‌گوید این پارادوکس زمانی ایجاد می‌شود که افراد سرمایه‌گذار، متخصص، کارآفرین و حرفه‌ای بخاطر این ممنوعیت‌ها مجبور می‌شوند از کشور خارج شوند؛ زیرا کشورهایی مانند ترکیه، امارات و آذربایجان از این افراد حمایت می‌کنند و شرایط ویژه‌ای را برای آن‌ها مهیا می‌کنند.در نتیجه با این تصمیمات نادرست روزبه‌روز از کشورهای همسایه عقب‌تر خواهیم بود.

ایشان در پایان با بیان اینکه با توجه به اشتیاق مردم و متخصصان و ورودشان به حوزه ارزهای دیجیتال، این امید وجود دارد که در آینده در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

آیا وضعیت نابسامان بورس تقصیر ارزهای دیجیتال است یا دولت؟

تصور این‌که وجود رمز ارزها باعث خروج مردم از بورس شده است کاملا غلط و اشتباه می‌باشد. اگر مدیریت خوب در بورس کشور وجود داشت چنین مشکلی هیچ وقت به وجود نمی‌آمد. شرکت‌ها ارزش واقعی خود را پیدا می‌کردند و مردم چنین ضررهایی را متحمل نمی‌شدند؛ اما متاسفانه دولت به همه حوزه‌ها تنها با دید ابزار نگاه می‌کند و هدفش این است که اوضاع را کنترل و محدود کند.

ارزهای دیجیتال در جهان رشد بسیار قوی کرده‌اند؛ بنابراین محدود کردن مردم در این حوزه باعث می‌شود در آینده هیچ سهمی از آن نداشته باشیم.

اگر وزارتخانه‌ها به وظایف خود به خوبی عمل کنند. دیگر نمی توان ارزها‌ی دیجیتال را مسئول این اتفاق‌ها دانست. مدیریت نادرست دولت ارزش دارایی‌های مردم را روزبه‌روز کمتر می‌کند؛ طبیعی است که در این شرایط مردم به حوزه ارزهای دیجیتال روی بیاورند تا حداقل ارزش دارایی خود را حفظ کنند و زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش ارزهای دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *