استیبل کوین‎‌ها یا ارزهای با قیمت ثابت چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

استیبل کوین‎‌ها یا ارزهای با قیمت ثابت چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ | همتاپی

استیبل کوین‌ها به عنوان کارآمدترین پروژه در قلب صنعت ارزهای دیجیتال قرار دارد و هر چند وقت یکبار نمونه‌های جدیدی از آن‌ها وارد بازار می‌شوند. تقریباً همه شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان، اهداف جدید استیبل کوین خود را به صورت هفتگی اعلام می‌کنند. اما، این ارزهای دیجیتال پایدار چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

استیبل کوین نوعی ارز رمزنگاری شده است که به لطف پشتوانه‌ای که دارد، می‌تواند همواره ثابت و پایدار بماند؛ به گونه‌ای که در بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال هیچگاه دچار فراز و نشیب قیمتی نمی‌شوند. پشتوانه استیبل کوین‌ها معمولا ارزهای فیات نظیر دلار آمریکا، پوند و یا یورو می‌باشد، اما در مواقعی می‌توان از کالاها و فلزات گرانبهایی چون طلا، پلاتین، نقره، نفت، و حتی موز نیز برای ثابت نگه داشتن ارزش آن‌ها استفاده نمود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

استیبل کوین‌ها معمولاً به عنوان پلی برای تجارت و خروج از سایر ارزهای دیجیتال شده جهت حفظ سود حاصله تلقی می‌شوند.
شناخته شده‌ترین استیبل کوین در حال حاضر تتر (Tether) است که زمانی ادعا می‌شد به طور 100 درصدی توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، اما اکنون ادعا می‌شود که توسط سایر ارزها و دارایی‌ها پشتیبانی می‌شود. به هر حال تتر یکی از بحث برانگیزترین پروژه‌های بازار است، که دلیل این امر هم پرسش‌های مکرر در مورد نحوه پشتیبانی از آن و ادعاهایی در مورد نحوه استفاده از آن‌ها برای افزایش قیمت بیت کوین می‌باشد.

سایر استیبل کوین‌های معروف عبارتند از یواس‌دی‌سی سرکل (USDC Circle) و استیبل کوین غیر متمرکز دای (DAI) که هر کدام ویژگی‌های منحصربفرد خود را دارند.

امروزه جنگ استیبل کوین‌ها عمدتا بین دو رقیب اصلی یعنی تتر و سرکل (Circle) در جریان است. اما سایر بازیگران کلیدی نیز در حال رقابت با آن‌ها می‌باشند.


تتر: پادشاه استیبل کوین‎‌‌ها


تتر تاکنون بیشترین دارایی مورد معامله در کل صنعت ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده، حتی بیشتر از بیت کوین.

بر اساس آمار منتشر شده توسط کوین‌ گیکو (CoinGecko)، حجم معاملات 24 ساعته تتر در زمان نگارش این مقاله 71 میلیارد دلار است؛ یعنی بیش از دو برابر حجم فروش و خرید بیت کوین، که با 31 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد.

توسعه‌دهندگان تتر مدت‌هاست ادعا می‌کنند که استیبل کوین آن‌ها می‌تواند با دلار آمریکا بازخرید شود. در نتیجه، تتر می‌تواند برای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با نوسانات بیشتر، مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یک منبع پایدار برای سرمایه‌گذاران عمل کند.

سخنگوی شرکت تتر در مصاحبه‌ای به دکریپت (Decrypt) گفت:

هیچ استیبل کوینی در بازار وجود ندارد که توانسته باشد به حجم معاملات 24 ساعته تتر نزدیک شود، که این نشانگر اعتماد معامله‌گران نسبت به تتر می‌باشد.


اعتماد: داغ‌ترین بحث پیرامون تتر است


در ماه مه سال جاری، تتر جزئیات ذخایر خود را منتشر کرد، که نشان داد کمتر از 3 درصد از آن تنها با پول نقد پشتیبانی می‌شوند. همین امر کافی بود تا تمامی شایعات درباره تتر به واقعیت تبدیل شوند.

استوارت هوگنر(Stuart Hoegner)، مشاور ارشد تتر در آن زمان گفت که تمرکز فقط بر پول نقد گمراه کننده است.

علیرغم دفاع هوگنر، منتقدان تتر می‌گویند که تتر به طور مصنوعی قیمت بیت کوین را افزایش می‌دهد و اگر سرمایه‌گذاران تتر سعی کنند همه تترهای خود را بفروشند، دیگر هیچ پولی برای انجام این کار در سبد باقی نمی‌ماند.

حواشی پیرامون تتر راه را برای استیبل کوین سرکل، شرکتی که صاحب امتیاز بیت کوین یواس‌دی‌سی (Bitcoin USDC) است، باز کرده تا وضعیت موجود استیبل کوین‌ها را به چالش بکشد. تتر، می‌گوید از این رقابت استقبال می‌کند.

سخنگوی تتر در گفتگو با دکریپت افزود:

تتر از رقابت با تمامی استیبل کوین‌ها استقبال می‌کند زیرا وجود طیف وسیعی از کوین‌های پایدار منجر به ایجاد مقررات بسیار عادلانه‌تری در فضای کریپتو می‌شود.


استیبل کوین یواس‌دی‌سی: پشتیبانی شده توسط بانک؟


شرکت سرکل مستقر در بوستون، یکی از اولین شرکت‌های صنعت ارزهای دیجیتال است که به عنوان هم‌بنیانگذار یواس‌دی‌سی را با مشارکت کوین‌بیس (Coinbase)، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال مستقر در ایالات متحده، ایجاد کرده‌اند.

شرکت سرکل امسال فعالیت‎‌های زیادی انجام داده است. در ماه مه، این شرکت برای تقویت پشتیبانی از یواس‌دی‌سی با صراهی اف‌تی‌ایکس (FTX) همکاری کرد. دو ماه بعد، سرکل اعلام کرد که از طریق یک قرارداد اسپاک (SPAC) به صورت عمومی عرضه می‌شود.

در این ماه، جرمی آلیر (Jeremy Allaire)، مدیر عامل سرکل اعلام کرد که هدف آن‌ها تبدیل شدن به یک بانک رزرو تمام عیار است. این بدان معناست که شرکت مجبور است از تمامی مقررات پیروی کند، اما اگر سرکل از این ایده صرف نظر کند، بزرگترین گام را در تلاش برای غلبه بر تتر به عنوان ارائه دهنده اصلی استیبل کوین در صنعت ارزهای دیجیتال برداشته است.

با این حال، سرکل نیز مانند تتر همواره زیر ذره‌بین منتقدان قرار دارد تا در صورت منحرف شدن مسیرش خیلی زود از سوی جامعه کریپتو مورد سرزنش قرار گیرد.

گزارش آلیر نشان می‌داد یواس‌دی‌سی مانند تتر به طور کامل با پول نقد پشتیبانی نمی‌شود، بلکه توسط اوراق قرضه شرکتی و اوراق تجاری تأمین می‌شود. این امر به ناچار منجر به انتقاداتی در خصوص یواس‌دی‌سی شد و آن را به عنوان یک استیبل کوین غیرقانونی تلقی می‌کند.

بنابراین، اگر تتر و سرکل درگیر چنین مناقشات حسابداری و نظارتی باقی بمانند، آینده صنعت استیبل کوین به کجا خواهد رسید؟ 


استیبل کوین پاکسوس (Paxos): ارتباط پشت پرده با پی‌پال (PayPal)


استیبل کوین پاکسوس (PAX)، “دلار پاکس” (که قبلاً به عنوان کوین “استاندارد پاکسوس” شناخته می‌شد) توکن مبتنی بر ERC20 است که ادعا می‌کند به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

پاکسوس همچنین شرکتی است که زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری جهت ورود پی‌پال به دنیای ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کند.
هنگامی که پی‌پال اعلام کرد دارندگان حساب در ایالات متحده قادر به خرید و فروش ارزهای دیجیتال از طریق سامانه پی‌پال هستند، غول پرداخت ارزی در جهان یکی از داغترین مشتریان پاکسوس شد. پی‌پال به جای ایجاد زیرساخت‌های اختصاصی خود برای تسهیل معاملات کریپتو، تمرکز خود را روی عملی کردن اهداف پروژه پاکسوس معطوف ساخت.

از آن زمان به بعد، ارز دیجیتال پاکسوس روز به روز قدرتمندتر شد. در آوریل سال جاری، این شرکت با جمع‌آوری 300 میلیون دلار از طریق سرمایه‌گذاری از راه دور، در سرتیتر خبرها قرار گرفت، این شرکت در مجموع بیش از 500 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و ارزش خود را به 2.4 میلیارد دلار رسانده است.

در همان ماه، پاکسوس منشور بانکی فدرال را از دفتر نظارت بر خدمات ارزی (OCC) دریافت کرد که بر صنعت بانکداری ایالات متحده نظارت می‌کند.

اگرچه پاکسوس اولین شرکت رمزنگاری نبود که مجوز دریافت می‌کرد، اما این کار به مشروعیت شرکت (و استیبل کوین) کمک کرد و راهی برای متمایز شدن از رقبا به شمار می‌آید.

با این حال، همه چیز برای استیبل کوین پاکسوس ساده نبوده است. سال گذشته، شرکت تجزیه و تحلیل رمزنگاری کوین متریکس (Coin Metrics) گزارشی در مورد استیبل کوین‌ها و ارتباط آن‌ها با فعالیت‌های غیرقانونی و پولشویی منتشر کرد.در این گزارش مشخص شد که تقریباً 40 درصد از کل حجم پاکسوس، در آن زمان، مربوط به طرح های پونزی بوده است.


بایننس برای راه‌اندازی BUSD با پاکسوس همکاری کرده بود


شرکت پاکسوس چند سال قبل با صرافی ارز دیجیتال بایننس همکاری کرد تا بتواند استیبل کوین بایننس یواس‌دی (BUSD) را راه‌اندازی کند.

بایننس یواس‌دی قرار بود به دلار آمریکا وابسته باشد، اما این وعده همیشه به طور کامل عملی نشده است، زیرا در طول عمر خود بارها در بازه قیمتی 1.15 دلار و 0.90 دلار در نوسان بوده است.

این استیبل کوین را از طریق بازار می‌توان با برخی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم معامله کرد و در اوایل سال جاری، صرافی بایننس، توکن کوین‌بیس استاک (Coinbase Stock) را برای معامله در برابر بایننس یواس‌دی در صرافی خود لیست کرد. در ماه‌های اخیر، بایننس یواس‌دی موفق شده در برخی از جنبه‌های پر جنب و جوش صنعت ارزهای دیجیتال موجی ایجاد کند.

بایننس به همراه موزه دولتی هرمیتاژ در روسیه، بازار حراج توکن‌های غیرمثلی (NFT) را راه‌اندازی کرد که آثار برخی از مشهورترین هنرمندان جهان را در قالب ارزهای دیجیتال توکنیزه کرد. پلتفرم Binance NFT Marketplace مجموعه‌های دیجیتالی شاهکارهای هنری مانند “مدونا و کودک” اثر لئوناردو داوینچی را به حراج گذاشت.

هر توکن غیر مثلی در این حراج با پیشنهاد اولیه 10,000 باینانس یو اس دی مواجه گشت که تنها ارز قابل معامله بود. این مسئله به استیبل کوین‌ها کمک کرده تا در بازارهای خاصی مورد استفاده قرار گیرند.


مشوق‌های فایل‌کوین و استیبل کوین


در واقع، کوین‌های استیبل سفارشی (bespoke) در حال ترند شدن هستند. فایل‌کوین اخیرا استیبل کوین مخصوص خود را تحت عنوان وان‌فیل (oneFIL) عرضه کرده است. این استیبل کوین نمونه‌ای گویا از این است که چرا بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری نیاز به توسعه استیبل کوین خود دارند. با وان‌فیل، خریداران و ارائه‌دهندگان فایل‌کوین به تخفیف‌ها و مشوق‌های موجود در اکوسیستم فایل‌کوین دسترسی پیدا می‌کنند و یک گزینه استیبل کوین سفارشی را برای کاربران خود فراهم می‌نمایند. هدف بلندپروازانه آی‌سی‌اچ‌آی (ICHI) پروتکل توسعه وان‌فیل، این است که ببیند آیا استیبل کوین فایل‌کوین مأموریت اصلی ساتوشی ناکاموتو در بیت کوین را عملی ساخته یا خیر؟ هدفی که سال‌هاست به طور کامل اجرایی نشده، یعنی تبدیل شدن به یک سیستم پرداخت الکترونیکی همتا به همتا. وان‌فیل همچنین امور مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) را هدف گرفته است؛ به طوری که تیم آی‌سی‌اچ‌آی ادعا می‌کند که این استیبل کوین همچنان می‌تواند برای کسب درآمد در دیفای مورد استفاده قرار گیرد. به طور خلاصه، وان‌فیل به عنوان یک ارز مبادله‌ای مانند سایر استیبل کوین‌ها طراحی شده است، با این تفاوت که یک وسیله مبادله اختصاصی برای خود جامعه فایل‌کوین نیز محسوب می‌شود. وان‌فیل می‌تواند ابزاری برای تحقق خیلی از امور در جامعه رمزنگاری باشد؛ از معاملات دیفای گرفته تا پرداخت هزینه سخت‌افزار و فضای ذخیره سازی، که اگر موفق شود، می‌تواند نشانه این باشد که استیبل کوین‌ها در آینده به کدام سمت حرکت خواهند کرد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *