اتریوم: طرح جنجالی EIP-1559، به اجرا نزدیک‌تر می‌­شود

اتریوم: طرح جنجالی EIP-1559، به اجرا نزدیک‌تر می‌­شود | همتاپی

توسعه‌­دهندگان اصلی اتریوم در حال بررسی اجرای EIP-1559، و تهیه طرحی برای استقرار در شبکه اصلی می‌باشند. مکانیسم کارمزد فعلی شبکه اتریوم می‌­تواند همزمان با مهاجرت کاربران به مدل جدید، طرح EIP-1559، کار کند.

حدود 1 میلیون ETH در قرارداد سپرده اتریوم 2.0 قفل شده است. با این حال، در حالی که فاز صفر بالاخره راه‌اندازی شد، اما هنوز راه طولانی برای مقیاس­‌پذیری شبکه اتر‌یوم وجود دارد. بنابراین، توسعه‌­دهندگان اصلی این شبکه، بحث در مورد طرح پیشنهادی را ادامه دادند چرا که اجرای آن می‌­تواند در کوتاه مدت کمک‌کننده باشد.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

طرح EIP-1559 یکی از امیدوارکننده­‌ترین و بحث‌­برانگیزترین‌­ها است. همانطور که در این طرح آمده است، با اجرای این طرح، سازوکار کارمزد در شبکه اتریوم تغییر خواهد کرد. در حال حاضر، این شبکه با مدل مزایده اولین قیمت، کار می‌­کند که در آن ماینرها معاملات را تأیید کرده و کارمزد تعیین شده توسط کاربر را از آن خود می‌کنند. طرح EIP-1559 پیشنهاد می‌­کند «کارمزد پایه» تعیین شده و بخشی از اتر سوزانده شود که این کار «space fee» نامیده می‌شود.

حل مشکلات ازدحام در اتریوم

در تاریخ 4 سپتامبر، یکی از توسعه‌دهندگان به نام تیم بیکو (Tim Beiko) گزارشی از آخرین تحولات مربوط به طرح EIP-1559 را ارائه داد. بنا به گزارش وی در آخرین گردهمایی توسعه‌­دهندگان، مشخص شد که مشکل تراکنش­‌ها در اتریوم به دلیل مقیاس‌­پذیری شبکه اتریوم است و ارتبطی به طراحی مکانیسم کارمزد آن ندارد.

با این حال، طرح EIP-1559 محاسبه کارمزد معاملات را راحت‌تر می‌کند و در نتیجه قراردادهای هوشمند، کاهش تورم در ETH، تشویق ماینرها به فعالیت بیشتر، بهبود ایمنی و به حداکثر رساندن استراتژی‌­های درآمد، از این طرح بهره خواهند برد. علاوه بر این، فضای انعطاف‌­پذیر بلاک می‌تواند با کاهش جهش گس (gas) بهبودی برای کاربران شبکه در زمان ازدحام باشد. بیکو در جدول زیر این امر را نشان داده است.

حل مشکلات ازدحام در اتریوم | همتاپی

همچنین، دیگر توسعه‌دهندگان تصریح کردند که سوزاندن ETH می‌­تواند با طرح‌­های جایگزین پیاده‌­سازی شود. به عنوان مثال، می‌توان space fee را به عنوان نوعی پرداخت برای ماینر دیگر ارسال کرد.

علاوه بر این، مشخص شده است که کارمزد پایه نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد تا بتوان با تغییر آن در مواردی خاص مکانیزم کارآمدتری ایجاد کرد، به عنوان مثال، مدت زمان‌های طولانی در استفاده از شبکه. همچنین درباره دوره انتقال، که انتقال از مکانیسم تعرفه فعلی به طرح EIP-1559 می‌انجامد، توسعه‌دهندگان اظهار داشتند: 

(…) مدل فعلی نگهداری تراکنش‌­های قدیمی و تفسیر آن­ها در مدل 1559 به طور کلی منطقی است. بهتر است که به مرور زمان فشارهای اقتصادی را بیشتر کنیم تا افراد نیز مجبور به مهاجرت به طرح جدید شوند.

به نظر می‌رسد بزرگترین مانعی که طرح EIP-1559 دارد، دستکاری احتمالی کارمزد پایه توسط ماینرها باشد. با این حال، توسعه‌­دهندگان معتقدند که خطرات مشابهی در مورد این موضوع در مدل فعلی نیز وجود دارد. علاوه بر این، آن­ها معتقدند که می­‌توان ابزارهای مالی را ایجاد کرد تا مشوق­‌هایی برای مشارکت خوب ایجاد شود، همانطور که بیکو اظهار داشت: 

در نهایت، بحث در مورد چگونگی انتقال EIP به شبکه اصلی در میان توسعه‌دهندگان شروع شده است. توافق‌هایی در این زمینه انجام شده است و اکثر سؤالات تحقیقاتی اکنون حل شده­‌اند (مثل مدیریت استخر تراکنش‌ها و تجزیه و تحلیل قانون بروزرسانی). بنابراین، باید برای وارد کردن این طرح به شبکه اصلی برنامه‌ریزی هایی را انجام دهیم.

انتظار می‌­رود در چند روز آینده، لیست بررسی آمادگی طرح EIP-1559، در صفحه GitHub بروزرسانی شود. توسعه‌دهندگان انتظار دارند از تیم مسئول اجرای بروزرسانی برلین (Berlin) بازخورد دریافت کنند. جلسه بعدی دو هفته دیگر انجام خواهد  شد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *