آیا استیبل کوین تتر در سال ۲۰۲۰ جایگزین می‌شود؟

آیا استیبل کوین تتر در 2020 جایگزین می‌شود؟ | همتاپی

همیشه جدل‌ها و بحث‌هایی در جهان استیبل کوین‌هایی مانند تتر وجود داشته است. در حالی که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند، بازار پرفراز و نشیب‌شان مانعی برای سرمایه‌گذاری است. به همین علت استیبل کوین‌ها وارد بازار شدند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را هیجان‌زده کردند و خودشان را به عنوان یک «نجات دهنده» معرفی کردند. اما در حالی که استیبل‌کوین‌ها رشد می‌کنند نواقص آن‌ها نیز بیشتر مشخص می‌شود.

اول از همه باید بگوییم که بیشتر از چند نوع استیبل کوین وجود ندارد که توسط یکی از موارد زیر پشتیبانی می‌شوند: ارزهای رسمی، کالا (مثل طلا)، سرمایه و الگوریتم‌ها. آمارها نشان می‌دهد که 4 مورد از پرفروش‌ترین ارزهای با قیمت ثابت بازار عبارتند از: تتر (USDT)، یواس‌دی‌سی (USDC)، دای (DAI) و ترویواس‌دی (TUSD). تمامی این استیبل‌کوین‌ها با نسبت 1 به 1 به دلار آمریکا وابسته‌اند. در میان آن‌ها USDT یا همان تتر 80 درصد بازار ارزش استیبل‌کوین‌ها را به خودش اختصاص داده است و بعد از بیت‌کوین، اتریوم و ریپل، چهارمین ارز‌دیجیتال دنیا است. با این حال رابطه تتر (Tether) با صرافی Bitfinex همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است. تتر هیچ وقت یک شخص ثالث معتبر را برای اثبات حساب‌هایش معرفی نکرده است. تاریخچه‌ی تتر نشان می‌دهد که صدور تعداد زیادی USDT باعث سقوط شدید قیمت بیت کوین شده است. اگرچه بسیاری از کاربرها معتقد بودند که این عمل در طول زمان باعث منفجر شدن USDT می‌شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

 مشکلات ذکر شده در بالا و همچنین متمرکز بودن بالای تتر باعث اختلافی بین استیبل‌کوین‌های پشتیبانی شده توسط ارزهای رسمی و ارزهای دیجیتال شده است. دقیقا مثل فیلی در اتاق که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

اگر بخواهیم تحلیلی از دیگر استیبل‌کوین‌ها ارائه دهیم، تنها استیبل‌کوین‌هایی که ارزش بررسی دارند آن‌هایی هستند که توسط کالاهایی مثل طلا یا سرمایه پشتیبانی می‌شوند. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی به علت ارزش ثابتشان نمی‌توانند ماینرها را به سمت خودشان بکشانند و پیشرفتی داشته باشند.

چرا استیبل کوین‌های پشتیبانی شده توسط طلا مدام شکست می‌خورند؟

محققان بلاک دیتا (Blockdata) فاکتور‌هایی که منجر به شکست استیبل‌کوین‌ها می‌شود را شناسایی کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که استیبل‌کوین‌های شکست خورده معمولا با کالاهایی مثل طلا پشتیبانی می‌شوند. استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا دو سوم از شکست کل استیبل‌کوین‌ها را تشکیل می‌دهند.

بلاک دیتا اشاره می‌کند که استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا باید وجود ذخایر طلا را در مکانی امن ثابت کنند. اگر یک کوین توسط طلا پشتیبانی می‌شود باید انقدر قوی باشد که از پس نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال بربیاید. 

مدل تجاری استیبلکوین‌ها براساس سود دریافتی صادرکننده از نرخ بازار است و به صادرکننده این اجازه را می‌دهد تا هم پیشرفت تجارتش را مدیریت کند هم هزینه هیئت مدیره و حسابرسی را بپردازد. اما جابه‌جایی و ذخیره طلا خودش هزینه‌بر و سخت است و تقریبا غیر‌ممکن است که ارزش آن حسابرسی شود.

به همین دلیل است که استیبل کوین‌هایی که بیشترین احتمال موفقیت را دارند توسط دارایی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شوند.

کدامیک از استیبل‌کوین‌های پشتیبانی شده با دارایی‌، نقدینگی بالایی دارند؟ 

در حال حاضر اکثر استیبل‌‌کوین‌ها توسط ارزهای رسمی پشتیبانی می‌شوند. در حال حاضر QC و DAI بهترین استیبل‌کوین‌های پشتیبانی شده از لحاظ نقدینگی هستند. در حال حاضر QC استیبل‌کوینی است که بیشترین مقدار نقدینگی را از طریق یوان چین دارد. صرافی مورد استفاده اکثر کاربرهای QC صرافی ZB.com است که توسط BKEX حمایت می‌شود. The Maker بزرگ‌ترین اپ غیرمتمرکز بر روی بلاکچین اتریوم است و همچنین اولین اپ دیفای است که بسیاری از مردم به آن روی آورده‌اند. پس DAI هم مخاطبان زیادی دارد.

  • QC

استیبل کوین کوییک کش (QuickCash) که مخفف آن QC می‌باشد مبتنی بر قرارداد هوشمند QTUM می‌باشد. این قرارداد هوشمند یک پروژه بلاکچینی می‌باشد که توسط QuickCash Network Pte. Ltd راه‌اندازی شده است. هر QC تقریبا ارزشی معادل با 0.15 دلار دارد. کاربرها می‌توانند ارز دیجیتال وثیقه بگذارند و اجازه بدهند که QC در بازار جریان یابد. ارزهای دیجیتالی که به عنوان وثیقه استفاده می‌شوند می‌توانند ارزهای شناخته شده‌ای مثل بیت کوین، اتریوم، EOS، LTC، QTUM و غیره باشند. میزان این وثیقه باید بالای 150 درصد باشد و ارز دیجیتال مازاد هم باید برای QC جریان پیدا کرده، وثیقه گذاشته شود تا ضمانتی برای آن باشد. تمام وثیقه‌ها و جریان‌ها بر روی زنجیره به صورت عمومی قابل مشاهده است که این موضوع می‌تواند از ورود افراطی QC به جریان بازار پیشگیری کند و مانع از سکون قیمت ارز و جریان رایگان آن شود .

  • DAI

سیستم استیبل‌کوین DAI که به عنوان Maker Agreement شناخته می‌شود، در حال حاضر تمام وثیقه‌هایی که براساس اتریوم هستند و توسط دارندگان MKR تایید شده‌اند را می‌پذیرد. این افراد بر روی پارامتر‌های ریسک هر وثیقه ارز‌دیجیتال نیز حق رای دارند. DAI که یک استیبل‌کوین با پشتوانه دارایی و به گونه‌ای به دلار آمریکا متصل شده است مانند تتر بر روی بلاک چین اتریوم و دیگر بلاک‌چین‌های محبوب قرار دارد. برای تولید، دسترسی و استفاده از DAI موانع کمی وجود دارد. برای این منظور کاربر‌ها باید با استفاده از پروتکل Maker یک قرارداد هوشمند به اسم Maker Vault را به وجود آورند تا این ارز را تولید و سپرده‌گذاری کنند. هر DAI در گردش توسط ارزهای مازاد پشتیبانی می‌شود.

روند پیشرفت تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های بازار در آینده

اختراع استیبل‌کوین‌ها نقش مهمی را در گسترش و پیشرفت تاریخ و بازار ارز دیجیتال بازی می‌کند. تتر (USDT) در سال 2014 به عنوان اولین استیبل کوین وارد بازار شد و باعث شد هشدارهای سرمایه‌گذاران راجع به نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال را از بین برود. این ارز، بازار ارز‌دیجیتال را در سال 2017 تبدیل به تجارتی سودآور کرد. در حال حاضر تتر، بیت کوین، اتریوم و ریپل جزء چهار ارز ‌دیجیتال برتر بازار می‌باشند و توانسته‌اند از بیت کوین اس وی (BSV)، بیت کوین کش (BCH) و لایت کوین (LTC) پیشی بگیرند. در حالی که USDT به صادر کردن سهام‌های بیشتر و بالاتر بردن ارزش بازارش ادامه می‌دهد، نگرانی‌ها راجع به نظارت بر روی آن نیز بیشتر می‌شود. بسیاری از صرافی‌های معروف لیستی از استیبل‌کوین‌های جایگزین را ارائه داده‌اند. برای مثال ZB.com علاوه بر USDT از PAX، TUSD ،GUSD و USDC نیز پشتیبانی می‌کند. صرافی Coinbase نیز ارزهای USDC ،DAI  PAX ،BUSD ،HUSD ،PAXG و EURS را در لیست خود قرار داده است. متمرکزسازی یک مانع در جهان غیرمتمرکز ارز‌دیجیتال است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *