ریگ ماینینگ چیست؟ آموزش نحوه راه‌اندازی ریگ ماینینگ

ریگ ماینینگ چیست ؟ | صرافی همتاپی

زمانی که قیمت اتریوم به 4,800 دلار رسید، تازه عده زیادی به این فکر افتادند که ریگ ماینر ببندند، درحالی که حتی نمی‌دانستند که ریگ ماینینگ چیست؟  امروز دیگر نمی‌توانید با ریگ اتریوم استخراج کنید ؛ اما همچنان می‌‎توانید با استفاده از ریگ ماینر اقدام به استخراج دیگر ارزهای دیجیتال بازار کنید. برای استخراج ارزهای دیجیتال سه دسته سخت افزار وجود دارد. یکی از این سخت افزارها ریگ ماینینگ است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این سخت افزار استخراج بپردازیم.

فهرست مطالب

ریگ ماینینگ چیست؟

تصویر ریگ ماینر

ریگ ماینر چیست؟ ابتدا این نکته را باز کنیم که ریگ ماینر هیچ ارتباطی با ریگ بیایان ندارد ، ریگ ماینینگ (mining rig) تشکیل شده از ترکیب دو کلمه rig به معنای دکل و mining به معنای استخراج است، اگر بخواهیم به صورت تحت الفظی به فارسی آن را بیان کنیم، می‌شود: دکل استخراج. البته که همه در اکوسیستم ارزهای دیجیتال آن را ریگ ماینینگ می‌نامند.

ریگ چیست؟ rig یا همان دکل، نامی است برای شناسایی ماشین‌های شما وقتی آن را به یک استخر با آدرس ماینر متصل می‌کنید. می توانید از همان آدرس ماینینگ روی دکل‌های مختلف استفاده کنید و آن‌ها را با نام دکل شناسایی کنید، برخی استخرها نام دکل را در صفحه وضعیت نشان می‌دهند.

انتقال به صفحه استخراج ابری

ریگ ماینینگ مجموعه‌ای از عناصر سخت‌افزاری است، اعم از CPU، GPU، FPGA یا ASIC که برای انجام استخراج ارزهای دیجیتال ترتیب داده شده‌اند. یک ریگ ماینینگ می‌تواند یک سیستم مخصوص برای استخراج ارزهای دیجیتال باشد و یا استفاده چندگانه داشته باشد و به صورت نیمه وقت برای استخراج مورد استفاده قرار گیرد. ریگ‌های ماینینگ را هم می‌توانید خودتان جمع‌آوری و اسمبل کنید و هم بصورت آماده و یک جا از شرکت‌های تولیدکننده خریداری نمایید. 

به نظر تعریف ریگ ماینگیگ ساده می‌رسد! اما از ما قبول کنید که باطنی پیچیده دارد. تنها بهع هم پیوستن عناصری که در بالا اسم آورده‌ایم برای ساخت یک ریگ ماینینگ کافی نیست، زیرا باید به بهترین نحو انجام شود تا سرمایه گذاری که انجام می‌دهید سرمایه ای باشد که در مدت مشخصی با سود به شما برگردد.  برای رسیدن به این هدف و راه اندازی ریگ ماینینگ باید با اجزای این سیستم‌ها آشنا شوید.

 

اجزای ریگ ماینینگ 

یک ریگ ماینینگ از قطعات مختلفی تشکیل شده است که بدون وجود آنها، فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال انجام نخواهد شد. 

اجزای ریگ ماینینگ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

  • شاسی یا قاب ریگ ماینینگ

شاسی یا قاب ریگ برای سوار کردن سایر قطعات ریگ ماینینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاسی را می‌توانید خودتان درست کنید یا آن را به صورت آماده خریداری کنید. توجه داشته باشید شاسی باید به گونه‌ای ساخته شود که سایر قطعات مانند کارت‌های گرافیک‌ را بتوان به خوبی روی آن پیچ کرد. علاوه بر این بهتر است که از جنس آلومینیوم تهیه شود؛ چرا که آلومینیوم نسبت به چوب مقاومت بالایی دارد و قابل اشتعال نیست.

  •  مادربرد

مادربرد یکی از مهم‌ترین قطعات ریگ‌های ماینینگ می‌باشد. هنگام جمع‌آوری قطعات ریگ ماینینگ خود مادربردی را انتخاب کنید که از چند کارت گرافیک پشتیبانی کند، این بدان معناست که مادربورد شما باید حداقل ۴ پورت یا درگاه PCI-E داشته باشد. در حال حاضر رایج‌ترین مادربردها مدل‌های Gigabyte GA-EP۳۵-DS۳L و Asus P۵Q Deluxe هستند؛ اگر به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر هستید می‌توانید Gigabyte GA-Z۲۷۰P-D۳ را خریداری کنید. در برای کسانی که طرفدار AMD هستند مدل‌های Gigabyte GA-۹۷۰A-DS۳P نیز بهترین گزینه‌ها می‌باشند. 

  • پردازنده

برای استخراج ارزهای دیجیتال با کارت‌های گرافیک به پردازنده یا CPU قدرتمندی نیاز ندارید. یک CPU معمولی که با مادربورد شما سازگاری داشته باشد، می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد. برای مثال برای پیکربندی اینتل (Intel) مبتنی بر Z۲۷۰ می‌توانید از یک پردازنده Celeron G۳۹۰۰ (G3930) برای ریگ‌های ماینینگ مبتنی بر مجموعه تراشه P۴۵، P۴۳ و P۳۵ استفاده کنید.

پردازنده‌ Athlon X۳ ۴۴۵ نیز برای پلتفرم‌های AMD با مجموعه تراشه ۹۷۰A مناسب‌ هستند. البته پردازنده‌های چند هسته‌ای شرکت اینتل نیز برای استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر الگوریتم کریپتونایت (Cryptonight) مانند مونرو مناسب می‌باشند. 

  • حافظه (RAM)

هنگام انتخاب رم‌ در ریگ‌ ماینینگ کیفیت مهم‌تر از کمیت است چرا که قیمت در میزان بهره‌وری این قطعه تاثیری ندارد. برای یک ریگ ماینینگ حداقل 4 گیگ رم نیاز است. قبل از خرید رم تحقیق کنید که آیا مادربرد ریگ ماینینگ از آن پشتیبانی می‌کند یا نه.

  • ابزار ذخیره‌سازی یا هارد

سرعت و اندازه هارد هیچ تاثیری بر روی قدرت هش (hash) ریگ ماینینگ ندارد. چرا که سیستم تنها در برخی مواقع از هارد برای ذخیره و ضبط گزارش استفاده می‌کند بنابراین یک هارد با ظرفیت 50 گیگابایت نیز نیاز شما را برطرف می‌کند. 

  • منبع تغذیه

منبع تغذیه یکی دیگر از قطعات بسیار مهم ریگ ماینینگ می‌باشد. برای جلوگیری از آسیب سایر قطعات ریگ هنگام انتخاب منبع تغذیه دقت کنید. قدرت منبع تغذیه با توجه به تعداد کارت گرافیک‌های موجود در ریگ متغیر می‎‌باشد. برای مثال برای ریگ ماینینگی با شش کارت گرافیک قدرتمند باید پاوری با قدرت 1200 وات به بالا تهیه کنید.

منابع تغذیه را در دسته‌های Plus ،Plus Bronze ،Plus Silver ،Plus Gold و Plus Platinum رده‌بندی می‌کنند. قیمت منابع تغذیه با توجه به نوع کلاس آن‌ها متفاوت است. در این میان رده‌های Plus Bronze و Plus Gold مناسب‌ترین منابع تغذیه برای ریگ ماینینگ می‌باشند.

  •  کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک یا واحدهای پردازنده گرافیک (GPU) مهم‌ترین قطعه در یک ریگ ماینینگ هستند. هنگام انتخاب کارت‌های گرافیک  ریگ ماینینگ خود توجه داشته باشید که اولا به جای خرید تعداد زیادی کارت گرافیک ضعیف، چند کارت گرافیک قدرتمند تهیه کنید. دوما تمام کارت‌ گرافیک خود را از یک مدل و برند انتخاب کنید.

در حال حاضر دو برند Nvidia و AMD تولید کنندگان کارت گرافیک‌های مطرح بازار می‌باشند که می‌توان از آنها برای ریگ ماینینگ استفاده کرد. علاوه بر نکات ذکر شده در بالا هنگام انتخاب کارت گرافیک راندمان استخراج را با توجه به قدرت هش و میزان مصرف انرژی آن بررسی نمایید. 

استفاده از کارت‌های گرافیک برند Nvidia به مراتب بهتر و ساده‌تر از ADM است. اگرچه این کارت‌های گرافیک انرژی بیشتری مصرف می‌کنند اما مشکلات خنک‌سازی کمتری دارند. علاوه بر این فروش کارت‌های AMD به صورت دست دوم سخت‌تر از کارت‌های گرافیک برند Nvidia می‌باشد.

قدرت هش‌ریت هر کارت گرافیک در الگوریتم‌های مختلف متفاوت است. از کارت گرافیک Nvidia GTX می‌توان برای استخراج زی‌کش و بیت‌کوین پرایوت که مبتنی بر الگوریتم Equhash هستند استفاده کرد. کارت‌های گرافیک RX58 نیز برای استخراج اتریوم کلاسیک و دیگر ارزهای مبتنی بر الگوریتم اتریوم (Ethash) مناسب‌تر هستند. 

[مطالب مرتبط: تفاوت اتریوم و اتریوم کلاسیک چیست؟]

  • کابل

برای اتصال قطعات مختلف ریگ‌های ماینینگ نیاز به کابل‌های مناسب می‌باشد. وجود کابل‌های PCI Express USB برای اتصال کارت‌های گرافیک به مادربرد ضروری است.

  • سیستم خنک‌کننده

ریگ‌های ماینینگ وقتی به مدت طولانی روشن بمانند و کار کنند. مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کنند؛ بنابراین تهیه یک یا چند فن قوی جهت خنک نگه‌داشتن آن‌ها لازم و ضروری است.

  • کارت شبکه

کارت شبکه یکی از قطعات مهم در ریگ‌های ماینینگ است؛ زیرا ریگ‌ها برای استخراج ارز دیجیتال باید به اینترنت متصل شوند؛ بنابراین اگر مادربورد انتخابی شما دارای کارت شبکه نباشد در این صورت حتما باید یک کارت شبکه تهیه و در ریگ ماینینگ خود نصب کنید تا از این طریق بتوانید به اینترنت متصل شوید.

نحوه نصب و اسمبل کردن ریگ ماینینگ

پس از تهیه سخت افزارهای مورد نیاز، برای راه اندازی ریگ ماینینگ می‌بایست قطعات را روی مادربرد و شاستی سوار کنید. اگر قبلاً تجربه اسمبل کردن کامپیوتر را ندارید پیشنهاد می‌کنیم از یک کارشناس کمک بگیرید. هنگامی که می‌خواهید ریگ مایننیگ خود را اسمبل کنید باید:

  1. مکان محفظه خود را تعیین کنید و شاسی ریگ ماینینگ خود را در آنجا قرار دهید. سعی کنید مکانی را انتخاب کنید که رطوبت نداشته باشد که قطعات ریگ آسیب نبینند.
  2. سپس مادربرد را درون محفظه در جای مشخص قرار دهید، نصب کنید. با پیچ و مهره‌های موجود در پک مادربرد جای آن را سفت کنید.
  3. بعد از آن که از اتصال مادربرد در محفظه اطمینان حاصل کردید، به سراغ اتصال سایر قطعات به مادربرد بروید. این کار را می‌توانید با نصب CPU آغاز کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و مراقب باشید که برای پردازنده اتفاقی نیوفتد.
  4. در مرحله بعدی رم را بردارید و آن را در قسمت مربوط به آن قرار دهید. پس از قرار گرفتن رم در جای مناسب، قفل‌های سفت کننده رم را فشار دهید تا رم محکم در جای خود قرار بگیرد.
  5. اکنون نوبت نصب کارت‌های گرافیک است. ترتیب قرار گرفتن و تعداد آنها مهم نیست. توجه داشته باشید که هنگام نصب آنها را جای درست قرار دهید و از اتصال تک به تک کارت‌های گرافیک اطمینان حاصل نمایید. 
  6. پس از اتصال کارت‌های گرافیک نوبت به اتصال حافظه و منبع تغذیه می‌رسد. اتصال حافظه بسیار آسان است. تنها لازم است یک جای مناسب در محفظه برای آن در نظر بگیرید و سپس با کابل‌های اتصال آن را به مادربرد وصل کنید.
  7. برای اتصال منبع تغذیه نیز می‌بایست کابل‌های آن را به مادربرد و سایر قطعات وصل کنید؛ در صورتی که هر قطعه به برق نیاز داشته باشد باید بصورت مستقیم به منبع تغذیه متصل شود. برای مثال برخی از کارت‌های گرافیک برای فن‌های خنک کننده نصب شده بر روی خود به برق نیاز دارند، در این شرایط شما باید آنها را به صورت جداگانه به برق متصل کنید.
  8. پس از نصب تمام قطعات ریگ ماینینگ اکنون باید آن را به اینترنت متصل کنید که این کار به کمک کارت شبکه انجام می‌شود. البته در صورتی که مادربرد شما آن برد (Onboard) باشد در این صورت به کارت شبکه احتیاجی ندارید. پس از تهیه این قطعه با کمک کابل شبکه یا LAN می‌توانید ریگ ماینینگ خود را به اینترنت متصل کرده و استخراج ارز دیجیتال را آغاز نمایید.
بیت کوین بخر تا از هاوینگ جا نمونی

هنگام خرید ریگ ماینینگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

افزایش قیمت ارزهای دیجیتال و علاقه ماینرها به استخراج ارزهای دیجیتال با کارت‌های گرافیک باعث شده است تا اخیرا بازار این قطعات بسیار داغ شده باشد. شرکت‌های زیادی به تولید و عرضه کارت‌های گرافیک پرداخته‌اند. به این ترتیب استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال آزادی عمل زیادی برای انتخاب سخت افزارهای مناسب دارند. اگر شما هم علاقه به ساختن ریگ ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال دارید هنگام تصمیم گیری باید چند فاکتور مهم را مد نظر قرار دهید.

  • نرخ هش

نرخ هش یا هش‌ریت تعداد محاسباتی است که سیستم شما قادر است در هر ثانیه انجام دهد تا بتواند جواب معادلات مربوط به پردازش تراکنش‌ها را طی فرایند استخراج بدست آورد. هش ریت را با واحدهای کیلو هش، مگاهش، گیگاهش و تراهش بر ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند. هر کارت گرافیک نرخ هش مخصوص به خود را دارد و هر چه میزان هش، کارت گرافیک بیشتر باشد. شانس شما برای استخراج بلاک و بدست آوردن پاداش حاصل از آن بیشتر خواهد بود. استفاده از چندین کارت گرافیک در ریگ ماینینگ می‌تواند قدرت هش سیستم شما را تا حد زیادی افزایش داده و در نتیجه سرعت استخراج بیشتر می‌شود.

  • مصرف انرژی

توان محاسباتی که کارت‌های گرافیک برای انجام فرایند استخراج مصرف می‌کنند باعث افزایش مصرف برق آن‌ها می‌شود؛ بنابراین هنگامی که می‌خواهید سخت افزارهای ریگ ماینینگ خود را انتخاب کنید به برچسب انرژی آنها دقت کنید. در صورتی که میزان درآمد شما از برق مصرفی سیستم کمتر باشد. در این صورت تمام چیزی که استخراج کردید را باید صرف پرداخت قبض برق کنید. با استفاده از دو فاکتور قدرت هش و توان محاسباتی می‌توانید مقدار برق مصرفی ریگ ماینینگ خود را محاسبه نمایید. در واقع قبض برق مهم‌ترین هزینه استخراج کنندگان می‌باشد.

به عنوان مثال اگر دستگاه شما دارای قدرت پردازش 500 GH/s و توان 400 وات باشد. در این صورت شما به ازای هر وات 1.25 GH/s دریافت خواهید کرد؛ بنابراین برای این‌که بدانید هزینه آن چقدر است می‌توانید به قبض برق خود نگاه کنید یا از ماشین‌حساب‌های آنلاین کمک بگیرید.

  • میزان تولید گرما در ریگ ماینینگ

گرمای کارت گرافیک در ریگ‌ها | صرافی همتاپی

دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال به دلیل انجام محاسبات سنگین گرمای زیادی تولید می‌کنند و هر چه تعداد کارت‌های گرافیک بیشتر باشد. میزان گرمای تولید شده نیز افزایش می‌یابد. 

استفاده از سیستم‌های تهویه هوا می‌تواند گزینه خوبی برای خنک نگه‌داشتن ریگ‌های ماینینگ باشد؛ اما پیاده‌سازی این سیستم نیز هزینه استخراج را بالا می‌برد؛ زیرا این سیستم ها نیز به برق جداگانه‌ای نیاز دارند.

  • هزینه خرید تجهیزات ریگ ماینینگ

برای خرید تجهیزات سخت افزاری ریگ ماینینگ خود باید سرمایه گذاری کنید و این هزینه باید در نهایت به شما بازگردد. بنابراین هنگام خرید این تجهیزات مدت زمان بازگشت سرمایه خود را نیز در نظر داشته باشید.

  • هزینه نگهداری و تعمیرات ریگ

در نظر بگیرید که بعد از خرید و راه‌اندازی ریگ ماینینگ، ممکن است تجهیزات شما نیاز به تعمیر داشته باشد؛ بنابراین در مورد هزینه و نحوه تعمیر این قطعات تحقیق کنید؛ زیرا ریگ‌های ماینینگی که قطعات آن به‌سختی پیدا می‌شوند مسلما هزینه زیادی جهت تعمیر و نگهداری خواهند داشت.

کدام‌یک بهتر است؛ ریگ ماینینگ یا ماینر؟

ریگ ماینر و دستگاه‌های ماینر برای خود مزایا و معایب مختلفی دارند که در زیر به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

  • انتخاب‌های زیاد استخراج ارزهای دیجیتال

از نظر تئوری تمامی ارزهای دیجیتال قابل استخراج را می‌توان با ریگ ماینینگ ماین کرد اما ممکن است به صرفه نباشد. در حال حاضر در کنار ارزهای دیجیتال بزرگی مانند اتریوم، مونرو، گرین و بیت کوین گلد می‌توان ارزهای دیجیتال آینده‌دار را نیز با کارت گرافیک استخراج کرد. 

  • خرید آسان ریگ ماینینگ

برای استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک نیاز به قطعاتی مانند مادربورد، گرافیک و رم دارید. این قطعات دقیقا همان‌هایی است که برای جمع‌آوری یک کامیپوتر خانگی نیاز دارید. بنابراین می‌توانید مدل‌های گوناگون و با کیفیت متفاوت را به وفور در بازار پیدا کنید و از این نظر با محدودیت مواجه نخواهید بود.

  • فروش آسان ریگ ماینر

از کارت‌های گرافیک به جز کار استخراج در زمینه‌های دیگری مانند گیمینگ و گرافیک نیز کاربرد دارند به همین دلیل فروش آنها به صورت دست دوم بسیار آسان‌تر از دستگاه‌های اسیک می‌باشد. علاوه‌براین سایر قطعات ریگ ماینینگ را نیز می‌توان به راحتی و با قیمت مناسب به فروش رساند.  

  • مصرف برق کمتر دستگاه ریگ ماینر

اگرچه این موضوع کاملاً نسبی است و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد اما به طور کلی کارت‌های گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال نسبت به دستگاه‌های اسیک برق کمتری مصرف می‌کنند.

  • صدا و گرمای کمتر

از آنجایی که عمده استفاده از کارت‌های گرافیک در منازل و دفاتر کار می‌باشد بنابراین هدف اصلی تولیدکنندگان کارت‌ها گرافیک کاهش صدا و گرمای تولیدی توسط این سخت افزارها می‌باشد. وجود مکانیزم خنک کنندگی و کاهش گرمای تولید شده توسط این سخت افزارها باعث شده است تا امکان استخراج ارزهای دیجیتال با این تجهیزات در منازل وجود داشته باشد.

  • ساخت و پیکربندی پیچیده‌ ریگ

خرید، اسمبل، پیکربندی و آماده به کار کردن یک ریگ استخراج نسبت به ماینر کمی پیچیده است. به طوری که شما برای این کار به کمک یک کارشناس نیاز دارید. در حالی که دستگاه‌های اسیک بعد از خرید آن بلافاصله آماده به کار هستند. البته امروزه شما می‌توانید ریگ‌های ماینینگ آماده را در فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید.

  • هزینه نسبتا بالا ریگ ماینینگ

اسمبل کردن ریگ ماینینگ می‌تواند هزینه و وقت زیادی را بطلبد. به طوری که در برخی موارد قیمت فقط 6 کارت گرافیک با قیمت دو دستگاه اسیک قدرتمند برابر است. در حالی که شما باید در کنار کارت گرافیک لوازم جانبی زیادی را بخرید.

  •  بازگشت سرمایه طولانی در ریگ ماینینگ

به دلیل هزینه بالای جمع‌آوری قطعات ریگ ماینینگ هزینه بازگشت سرمایه GPU نسبت به ASIC بسیار طولانی است. البته استخراج برخی از ارزهای دیجیتال آینده‌دار می‌تواند این مدت را کوتاه‌تر کند.

بهترین ریگ‌های ماینینگ کدام هستند؟

در حال حاضر در بازار ریگ‌های ماینینگ زیادی وجود دارند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ریگ استخراج شارک مینی (Shark Mini)

ریگ ماینینگ شارک مینی یکی از ریگ‌هایی است که فضای کمی را اشغال می‌کند و گرمای زیادی تولید نمی‌کند؛ ریگ شارک مینی دارای ۴ کارت گرافیک AMD RX570/580 می‌باشد و با توان پردازشی ۱۲۰ مگاهش بر ثانیه فرآیند استخراج را انجام می‌دهد. در صورتی که تمایل داشته باشید سود استخراج خود را افزایش دهید می‌توانید کارت گرافیک‌های آن را با NVIDIA GTX 1070 یا 1070 Ti عوض کنید. اگر GPUها را ارتقا دهید میزان درآمد شما نیز افزایش خواهد یافت.

  • بیت‌کوین گلد GPU ماینر (Bitcoin Gold GPU Miner)

داشتن صرفه اقتصادی یکی از ویژگی‌های مهم ریگ بیت‌کوین گلد GPU ماینر است. این ریگ از 8 کارت گرافیک RX570 استفاده می‌کند. قدرت هش‌ریت آن 240 هش در ثانیه است. این ریگ استخراج محصول شرکت اتریوم ماینر می‌باشد.

هارد دستگاه بیت‌کوین گلد GPU ماینر،۱۲۰ گیگابایتی SSD است. پاور آن نیز EVGA با قدرت ۱۲۰۰ وات می باشد. فضای اطراف ریگ بیت‌کوین گلد GPU ماینر کاملا باز است به همین دلیل هوا در آن جریان دارد. فریم این ریگ از جنس آلومینیوم می‌باشد.

  • ریگ استخراج پانداماینر B5 پلاس (PandaMiner B5 Plus)

ریگ پانداماینر B5 پلاس یک ریگ مناسب برای استخراج ارزهای دیجیتال است. این ریگ از 8 کارت گرافیک AMD Radeon RX460 پشتیبانی می‌کند. هش ریت این ریگ ماینینگ 110 مگا هش بر ثانیه می‌باشد.

این دستگاه قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های دیگر دارد و پیدا کردن آن در بازار نیز بسیار سخت است. بسیاری از کاربران اعتقاد دارند این ریگ ماینینگ گزینه خوبی برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک است. پانداماینر B5 پلاس دارای 6 فن و پاور  800 واتی است. البته در صورت لزوم می‌توانید دو مدل بالاتر آن را نیز در بازار تهیه کنید. (مدل B7 و B9)

  • ریگ ماینینگ شارک پرو 2 (Shark Pro 2)

 این ریگ مخصوص ماینرهای حرفه‌ای است و از 6 کارت گرافیک AMD RX570/580 پشتیبانی می‌کند. ولی شما در صورت نیاز می‌توانید تا 8 کارت گرافیک آن را ارتقا دهید. ریگ ماینینگ شارک پرو 2 علاوه بر کارت گرافیک AMD RX570/580 از کارت‌های گرافیک  NVIDIA GTX 1070، GTX 1070 Ti و GTX 1080 Ti NVIDIA RTX 2080 Ti نیز پشتیبانی می‌کند. این ریگ برای استخراج ارزهای دیجیتال زی کش، اتریوم، مونرو (Monero) و چند کوین دیگر مناسب است. اگر قصد استفاده از ریگ ماینینگ برای مدت طولانی دارید بهتر است ریگ ماینینگ شارک پرو 2 را خریداری کنید.

بهترین نرم افزارها برای ریگ ماینر

در این بخش به بررسی بهترین نرم افزارها برای استفاده در ریگ‌های ماینینگ خواهیم رفت.

بهترین نرم افزار برای ریگ ماینینگ

1.نرم افزار ریگ ماینر BFGMiner

ویژگی: پشتیبانی از چند ارز مختلف

سازگاری با: Mac, Linux, Windows, ASIC, GPU, and FPGA

این نرم افزار که یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای رمز ارز در دنیاست، از سال 2012 ملر خود را اغاز کرده است و با FPGA و ASIC عملکرد بهتری دارد. یکی از محبوب ترین ویژگی های BFGMiner پشتیبانی آن از استخراج همزمان چند ارز دیجیتال است. با هش کردن همزمان الگوریتم‌های ماینینگ مانند Scrypt و SHA256d، این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا ریسک‌های خود را با ارزهای دیجیتال متعدد استخراج، پوشش داده و مجدداً توزیع کنند.

مزایای نرم افزار BFGMiner

  • چندین ارز دیجیتال را به طور همزمان استخراج می کند
  • قابل اجرا بر روی مک، ویندوز و لینوکس
  • سازگار با ASIC و FPGA

معایب نرم افزار BFGMiner

  • برای کاربران پیشرفته تر بهتر است
  • برای مبتدیان در دسترس نیست

لینک دسترسی به BFGMiner

2. نرم افزار ریگ ماینر MultiMiner

ویژگی: رابط کاربری گرافیکی، تشخیص خودکار سخت افزار
سازگاری با: Mac, Linux, Windows, ASIC, GPU, and FPGA
نرم افزار MultiMiner بر اساس نرم افزار BFGMiner توسعه یافته است، این نرم افزار که در سال 2013 توسعه یافته است. در حالی که اکثر نرم‌افزارهای ماینینگ به برخی مهارت‌های کدنویسی نیاز دارند، تازه‌کاران می‌توانند با MultiMiner بدون هیچ مهارت فنی شروع به کار کنند.

مزایای نرم افزار MultiMiner

  • رابط کاربر گرافیکی
  • ویژگی های استخراج خودکار
  • برای کامپیوتر ویندوز بهینه شده است

معایب نرم افزار MultiMiner

  • گزینه های سفارشی سازی کمتر برای کاربران پیشرفته
  • نرم افزار اضافی برای Linux و MacOS مورد نیاز است

لینک دسترسی به MultiMiner

3. نرم افزار ریگ ماینر Awesome Miner

ویژگی: چندین ریگ و استخر را

سازگاری با: امکان استخراج بر اساس الگوریتم‌های SHA-256, Scrypt, X11, pow Ethereum, and Zcash

نرم افزار Awesome Miner یک نرم افزار قدرتمند است که توسط شرکت نرم افزاری سوئدی IntelliBreeze در سال 2014 رونمایی شد. این برنامه که برای ویندوز توسعه داده شده است به شما امکان مدیریت همزمان 50 ریگ و یا ماینر را می‌دهد.

Awesome Miner تعدادی ویژگی قدرتمند را برای کمک به کاربران در به حداکثر رساندن سود و به حداقل رساندن خرابی ارائه می دهد. این نرم افزار می تواند چندین نوع سخت افزار ماینینگ را به طور همزمان مدیریت کند (از جمله ASIC و FPGA)، از بیش از 50 موتور استخراج (cgminer، bfgminer، xmrig، srbminer و غیره) پشتیبانی می کند و با الگوریتم های استخراج محبوب (SHA-256، Scrypt، X11،POW Ethereum و Zcash) کار کند.

مزایای نرم افزار Awesome Miner

  • به شما امکان مدیریت همزمان 50 ریگ و یا ماینر را می‌دهد
  • امکان سفارشی سازی
  • دسترسی از هر رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند امکان پذیر است

معایب نرم افزار Awesome Miner

  • بدون نرم افزار MacOS
  • برای کاربران تازه کار مناسب نیست

لینک دسترسی به Awesome Miner

مطالب مرتبط با مقاله ریگ ماینینگ

  • استخراج بیت کوین همیشه با سختی‌ها و مشکلات زیادی همراه بوده است، برای حل بخشی از این مشکلات در سال‌های اخیر مزرعه‌های بیت کوین به وجود آمده است، در مقاله مزرعه بیت کوین ما به بررسی مفهوم و کاربرد این مزارع در تسهیل استخراج بیت کوین پرداخته‌ایم.
  • یکی از بزرگترین هزینه‌ها در استخراج ارزهای دیجیتال، هزینه برق و انرژی آن است؛ در مقاله استخراج بیت کوین با پنل خورشیدی به صورت کامل به شرح و بسط راه حلی جایگزین به جای استفاده از روش‌های مرسوم انرژی پرداخته‌ایم.
  • در مورد مشکل تامین انرژی که صحبت کردیم، اما تنها مشکل انرژی نیست که استخراج بیت کوین را برای شما سخت می‌کند، موانع دیگری مثل هزینه نگهداری فیزیکی و اصطحلاک قطعات سالهاست مردم را به سمت استخراج ابری بیت کوین کشانده است.
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    تمام صحبتهای شما خوب بود که اکثر کسانی که سیستم می بندن بلدن
    شما اصلیترین گزینه را بیان نکردید

    این هم این است یک ریگ ا ز چه سیستم عامل استفاده می کند
    دوم چه برنامه و نرم افزار نیازه
    ویندوز باشد چه باشد

    توضیحات شما هیچ کمکی برای کسانی که قصد راه اندازی دارند نخواهد کرد
    ببخشید رک حرم میزنم

  2. ببخشید سوالم این بود که اگه با کارت گرافیکی ریگ ماینینگ یا ماین انجام بشه٬ اتفاق خاصی برای کارت گرافیک میوفته؟
    مثلا افت عملکرد در گیم و پردازش
    چون قبلا کارت گرافیک RX580 قیمت بالایی داشت
    ولی الان خیلی قیمتش اومده پایین!

    1. سلام دوست عزیز

      چنانچه قبلا تجربه اسمبل کردن کامپیوتر را ندارید توصیه می‌کنیم از یک کارشناس کمک بگیرید.

  3. من میخوام دستگاه ماینینگ ارز تهیه کنم
    همه ارز ها رو میتونم باهاش استخراج کنم؟

    1. سلام دوست عزیز

      خیر، این مورد بسته به نوع الگوریتمی که دستگاه استخراج ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، متفاوت می‌باشد.

    1. سلام دوست عزیز

      خیر، طبق قوانین کشور ایران در این خصوص، استخراج ارزهای دیجیتال در منزل و با تعرفه برق مسکونی غیرقانونی می‌باشد.