تتر چیست؟ سیر تا پیاز تتر (USDT)، کاربردها و روش استفاده

چکیده مطلب:

تتر با نماد USDT نوعی ارز دیجیتال است که ارزشش با دلار آمریکا برابر است و همراه با نوسان قیمت آن نوسان می‌کند. تتر را به نوعی واسط دنیای ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات می‌دانند. خرید ارزهای دیجیتال، حفظ ارزش در برابر تورم داخلی، دور زدن تحریم‌ها، خرید کردن از سایت‌های خارجی تنها بخشی از مزایای خرید تتر است. در این مقاله می‌توانید به با تتر، انواع آن، روش‌های خرید و فروش، کیف پول‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و … می‌پردازیم.

تتر (Tether) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید‌و‌فروش تتر

تتر چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که شاید برای خیلی از کاربران تازه‌وارد بازار ارزهای دیجیتال پیش بیاید؛ اما حتی اگر جزو تازه‌واردهای بازار هم نباشید، ممکن است یک‌سری حقایق، جزئیات، کاربردها یا مبانی را در مورد استیبل‌ کوین محبوب تتر (Tether) با نماد معاملاتی USDT ندانید! پس چه مبتدی باشید و چه حرفه‌ای، توصیه می‌کنیم این مقاله از همتاپی را از دست ندهید.

در ادامه، پس از پرداختن به اصل قضیه که تتر چیست و چه کاربردی دارد، قرار است در مورد پشتوانه تتر، امکان استخراج یا استیکینگ آن، بهترین زمان خرید تتر، مسدود شدن تتر به‌ویژه برای کاربران ایرانی، قیمت تتر و تفاوتی که در ایران با دلار کاغذی دارد، انواع تتر، خرید و فروش تتر و آینده آن، دامیننس تتر و مباحث مهم بسیاری از این دست صحبت کنیم که بدون شک، در فعالیت‌های شما در بازار ارزهای دیجیتال دخیل و تاثیرگذار هستند. با ما همراه باشید.

ارز تتر چیست؟

به نقل از ویکی پدیا: تتر در ژوئیه ۲۰۱۴ (تیر ۱۳۹۳) تحت نام تجاری ریل کوین (Real Coin) راه‌اندازی شد و در نوامبر (آبان) همان سال، به تتر (Tether) تغییر نام داد. این ارز دیجیتال که در ابتدا مبتنی بر شبکه بلاکچین بیت‌کوین راه‌اندازی شده بود، در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین استیبل‌ کوین‌های دنیا است که از پروتکل‌های:

  • اومنی (Omni)
  • اتریوم (Ethereum)
  • سولانا (Solana)
  • ترون (Tron)
  • آلگورند (Algorand)
  • ایاس (EOS)
  • پالیگان (Polygon)
  • بایننس چین (BNB Chain)
  • بایننس اسمارت چین (BNB Smart Chain)
  • آوالانچ (Avalanche)
  • بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)

برای صدور استفاده می‌کند.

تتر چیست؟ سیر تا پیاز تتر (USDT)، کاربردها و خرید‌و‌فروش آن - همتاپی

عمده‌ترین دلیلی که باعث شده است تتر با نماد اختصاری (USDT) به شدت در حال رشد باشد، استیبل‌‌کوین‌بودن آن است.

استیبل کوین یا ارز دیجیتال با‌ثبات (Stable Coin) نوعی ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک کالای پایدار – مثل طلا – یا دارایی و ارز فیات ارزشمند – مثل دلار – وابسته است. این وابستگی قیمت که به آن پگ‌شدن (Peg) هم گفته می‌شود، باعث می‌شود تا استیبل کوین‌ها مثل دیگر ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین و اتریوم مدام در نوسان نبوده و از ثبات نسبی برخوردار باشند.

پشتوانه تتر به‌عنوان یک استیبل‌ کوین دلار آمریکا (USD) است. به این معنی که هر اتفاقی در دنیای ارزهای دیجیتال برای بیت‌کوین و آلت کوین‌ها بیفتد، قیمت تتر به همان قیمت جهانی دلار در بازارهای مالی پگ شده است. البته، به برخی دلایل قیمت تتر دقیقاً معادل یک دلار نیست!

این در حالی است که در بازار ایران شاهد این هستیم که تفاوت قیمت تتر و دلار کمی بیشتر هم هست و اتفاقاً تتر کمی بالاتر از دلار کاغذی به فروش می‌رسد. دلیل این امر را در ادامه مطلب به تفصیل توضیح خواهیم داد.

انتقال به صفحه استخراج ابری

خالق ارز دیجیتال تتر کیست؟

پس از آشنایی نسبی و پاسخ به این سوال که ارز دیجیتالی تتر چیست، اکنون بد نیست با شرکت توسعه‌دهنده یا خالقان تتر آشنا شویم. استیبل‌ کوین تتر (USDT) برای نخستین بار توسط:

  • ریو کالینز (Reeve Collins)
  • بروک پیرس (Brock Pierce)
  • کریگ سلارس (Craig Sellars)

راه اندازی شد.

ریو کالینز یکی از کارآفرینان موفق دنیا با رزومه‌ای درخشان بود که قبل از راه‌اندازی تتر نیز سابقه راه‌اندازی چندین شرکت بزرگ و معتبر را در کارنامه خود داشت. شبکه تبلیغاتی آنلاین ترافیک مارکت‌پلیس (Traffic Marketplace) تنها یکی از شرکت‌های بزرگی است که این کارآفرین راه‌اندازی کرده و توانسته به شهرت جهانی برسد.

بروک پیرس، دیگر توسعه دهنده تتر و یکی از نویسنده‌های وایت پیپر تتر است، از جمله متخصصین خوشنام و زنده در صنعت ارزهای دیجیتال بود که در بسیاری از دیگر پروژه‌های کریپتویی نیز دست داشته است. جالب است بدانید که پیرس موفق شده در سال 2014 میلادی به سِمت مدیریت بنیاد بیت‌کوین (Bitcoin Foundation) درآید و از زمان روی‌کارآمدن وی نیز فعالیت‌های مفید بسیاری در راستای بهبود و ارتقای بیت‌کوین صورت گرفته است.

و اما گریگ سلارس، سومین خالق توسعه دهنده تتر، برای مدت بیش از شش سال افتخار عضویت در بنیاد اومنی (Omni Foundation) را داشته و در راه‌اندازی و توسعه بسیاری از پروژه‌های کریپتویی موفق نظیر بیت‌فینکس (Bitfinex) و فکتوم (Factom) نیز حضور داشته است.

همین سابقه درخشان از سه توسعه دهنده تتر، نشان می‌دهد که شرکت تتر (Tether Limited) چقدر می‌تواند قدرتمند و قابل اعتماد باشد. البته، این نکته را نیز نباید فراموش کرد که این شرکت علاوه بر استیبل کوین تتر، چند توکن دیگر متصل به یورو، یوان چین، پزو مکزیک و طلا را نیز راه‌اندازی و عرضه کرده است. هرچند که تاکنون هیچ استیبل کوین دیگری نتوانسته به اندازه تتر محبوب و موفق شود.

هر چند که ما در مقاله مفصل به کاربردهای تتر پرداخته‌ایم، اما در بخش بعدی هم اشاره‌ای به آن می‌کنیم تا ذهن شما ساختار منسجم‌تری در شناخت تتر پیدا کند.

کاربردهای USDT چیست؟

گفتیم که تتر در حال حاضر بزرگ‌ترین استیبل کوین دنیا و در عین حال یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال پس از بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) است. اما دلیل این محبوبیت چه می‌تواند باشد؟

تتر چیست؟ سیر تا پیاز تتر (USDT)، کاربردها و خرید‌و‌فروش آن - همتاپی

قطعاً ماهیت باثبات تتر به‌عنوان یک استیبل کوین و کاربردهای آن، تاثیر زیادی در محبوبیت فزاینده‌اش داشته‌اند. پگ‌شدن قیمت تتر به دلار آمریکا باعث شده است تا:

  • به‌عنوان جفت معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال استفاده شود
  • به‌عنوان ابزاری برای پرداخت مورد استفاده قرار گیرد
  • یکی از گزینه‌های پرداخت برون‌مرزی به‌جای دلار و دیگر ارزهای فیات باشد
  • معامله‌گران را از نوسانات بالای بازار کریپتو در امان بدارد
  • جایگزینی برای دلار کاغذی در سرمایه‌گذاری‌های ارزی باشد

اگر تتر نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟

در واقع، بیایید این‌طور تصور کنیم که اگر تتر نبود، چه اتفاقی می‌افتاد؟!

احتمالاً بسیاری از معامله‌گران به دلیل این‌که هر دو ارز جفت ارزهای معاملاتی در نوسان هستند به مشکل می‌خوردند! این در حالی است که اکنون به راحتی می‌توانند ارزهای دیجیتال پرنوسان را بر پایه تتر معامله کنند – مثل جفت ارز بیت‌کوین به تتر (BTC/USDT) – و مشکلی از این بابت نداشته باشند.

احتمالاً بسیاری از پرداخت‌های کارمزد و وام‌دهی و غیره که در پلتفرم‌های کریپتویی انجام می‌شوند، با استفاده از ارزهای دیجیتال پرنوسان صورت می‌گرفتند که قطعاً می‌توانست دردسرساز باشد. ضمن آن‌که اکنون بسیاری از شرکت‌های حتی غیرکریپتویی نیز حقوق و مزایای کارکنان خود را – به‌ویژه برای فریلنسرها – در قالب ارز تتر پرداخت می‌کنند.

احتمالاً کاربران ایرانی هنوز هم قادر به پرداخت‌های برون‌مرزی نبودند! دسترسی سخت کاربران ایرانی به شبکه‌ها و کارت‌های پرداخت بین‌المللی، سال‌ها باعث شده بود تا آن‌ها قابلیت معاملات و تراکنش‌های برون‌مرزی را نداشته باشند. این در حالی است که اکنون به‌راحتی و در عرض چند دقیقه، می‌توانند کلی پول در قالب تتر جابه‌جا کنند، بدون اینکه آب‌ از آب تکان بخورد.

در عین حال، تراکنش‌های رمز‌ارزیِ برون‌مرزی با استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر هم به دلیل نوسانات بالا می‌توانست دردسرساز باشد. تصور کنید مبلغ مورد نظر را به بیت‌کوین واریز کنید و بلافاصله قیمت افت کند! احتمالاً مجبور خواهید بود مابه‌التفاوت رقم مورد نظر را مجدداً واریز کنید!!

ارزهای دیجیتال، به‌شدت پرنوسان هستند. اگرچه این نوسان برای معامله‌گری پتانسیل سود بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما ریسک بسیار بالایی را نیز به آن‌ها تحمیل می‌کند. تنها راه فرار از این ریسک بالا در صورت نیاز، استیبل‌کوین‌ها هستند که مهم‌ترین‌شان همین تتر (USDT) است.

دلار تتر، بهترین جایگزین دلار کاغذی!

دلار تتر چیست؟! احتمالاً شما نیز حتی برای یک‌بار هم که شده، به‌دلیل افزایش قیمت عجیب‌وغریب قیمت دلار در کشورمان به فکر خرید این ارز و سرمایه‌گذاری روی آن افتاده باشید. اما خرید دلار کاغذی، نگهداری از آن و در نهایت فروختنش مکافات زیادی دارد. به همین خاطر است که تتر می‌تواند یک گزینه جایگزین فوق‌العاده برای دلار کاغذی در سرمایه‌گذاری‌ها باشد.

تتر چیست؟ سیر تا پیاز تتر (USDT)، کاربردها و خرید‌و‌فروش آن - همتاپیارزی که به راحتی در عرض چند ثانیه خریداری می‌شود (بدون این‌که بخواهید از روی مبل بلند شوید!)، نگهداری از آن در صورت دسترسی به یک کیف پول تتر امن راحت و بی‌دردسر است و هر لحظه هم که اراده کنید، به راحتی فروش می‌رود (باز هم بدون این‌که بخواهید از سر جایتان جم بخورید)!

نحوه تولید و عرضه تتر چگونه است؟

سوالی که در مورد تتر پیش می‌آید این است که این ارز چطور تولید و عرضه می‌شود؟ برای دسترسی به آن فرایند استخراج تتر را داریم یا قابلیت استیکینگ تتر وجود دارد؟

واقعیت این است که چیزی به اسم استخراج تتر وجود ندارد و این ارز از سوی شرکت صادرکننده آن، تتر لیمیتد (Tether Limited) تولید و عرضه می‌شود. این نهاد که به‌صورت متمرکز فعالیت دارد، ادعا می‌کند که به ازای هر تتری که عرضه می‌کند، یک دلار آمریکا به‌عنوان پشتوانه در بانک نگهداری می‌کند.

نکته‌ای که در مورد تولید و عرضه این ارز وجود دارد این است که عرضه آن نامحدود است. در واقع هر چه تقاضا برای تتر بیشتر باشد، شرکت نیز عرضه آن را افزایش می‌دهد.

در مورد پشتوانه تتر و ادعای نگهداری از دلار آمریکا در ازای همه تترهای در گردش نیز برخی بر این عقیده‌اند که چنین چیزی واقعیت نداشته و تتر در عمل بدون پشتوانه عرضه می‌شود. موضوعی که فعلاً نمی‌توان در مورد آن به درستی اظهارنظر کرد.

نکته دوم در مورد عرضه تتر هم متمرکز‌بودن سیستمی است که این‌کار را انجام می‌دهد. تتر نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگری، روی شبکه بلاکچین عرضه می‌شود و رسالت آن تمرکززدایی است. اما سیستم توسعه و توزیع این ارز یک نهاد متمرکز است که با رسالت و ماهیت ارزهای دیجیتال در تناقض است.

دقیقاً به همین خاطر است که چندی پیش، اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که شرکت توسعه دهنده تتر این ارز را برای شماری از کاربران ایرانی مسدود کرده است!

ماجرای مسدود‌شدن تتر از چه قرار است؟

در اوایل دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ۱۴۰۲)، شرکت صادرکننده تتر اقدام به مسدود‌سازی برخی از حساب‌های کاربری و فریزکردن دارایی‌های کاربران ایرانی کرد. رویکردی که به گفته خودِ شرکت، در راستای سیاست‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) بوده و به دلیل پایبندی به تحریم‌های بین‌المللی صورت گرفته است.

اگرچه شرکت تتر این‌کار خود را «گسترش روابط کاری نزدیک با مجریان قانون و رگولاتورهای جهانی» عنوان کرده، ولی می‌توان گفت که تا حد زیادی در تناقض با چیزی است که قرار بود از ارزهای دیجیتال ببینیم.

مسدود شدن تتر

اگرچه برای مقابله با ریسک و چالش‌های مسدودشدن تتر، دو راه پیشنهاد شده:

  • استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی
  • جایگزینی تتر با استیبل‌ کوین‌های دیگر

البته، حتی استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی نیز نمی‌تواند ریسک مسدود‌شدن تتر را به‌صورت ۱۰۰درصدی برطرف کند. شاید اگر مجبور نباشیم، بهتر باشد از رقبای تتر به‌جای آن استفاده کنیم! ارزهایی مثل استیبل کوین دای (DAI)، یو‌‌اس‌‌دی کوین (USDC) و امثال آن‌ها.

انواع تتر (USDT)

پیش‌تر در بخش تتر چیست گفتیم که این ارز، توکنی است که برای صدور از شبکه‌های مختلف استفاده می‌کند. همین امر زمینه‌ساز وجود انواع تتر در سطح بازار شده است:

  • تتر بیت‌کوین یا تتر بر بستر اومنی (USDT Omni)
  • تتر بر بستر اتریوم (USDT ERC20)
  • تتر بر بستر ترون (USDT TRC20)
  • تتر بر بستر ایاس (USDT EOS)
  • تتر بر بستر بایننس چین (USDT BER2)
  • تتر بر بستر بایننس اسمارت چین (USDT BEP20)

تفاوتی که این تترها با هم دارند، بیشتر از هر‌چیز مربوط به سرعت تراکنش‌ها و کارمزدهای آن‌ها است. هرچند که امنیت شبکه نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد. به عنوان مثال، به جدول مقایسه‌ای زیر که برای سه نوع تتر مهم است نگاه کنید:

انواع تتر سرعت تراکنش‌ها کارمزد تراکنش‌ها امنیت شبکه
تتر بر بستر اومنی (USDT Omni) متوسط بالا متوسط
تتر بر بستر اتریوم (USDT ERC20) سریع متوسط بالا
تتر بر بستر ترون (USDT TRC20) بسیار سریع بسیار پایین بالا

به همین خاطر است که اغلب برای نقل و انتقالات و پرداخت‌های مبتنی بر تتر از شبکه ترون یا از تتر بر بستر ترون استفاده می‌شود. این نوع تتر هم سرعت بالایی دارد، هم کارمزد تراکنش‌ها در آن بسیار پایین‌تر است و هم از امنیت قابل قبولی برخوردار است.

البته، همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد از نظر پشتوانه تتر نیز می‌توان انواع مختلفی را برای آن داشت. تتری که همه ما می‌شناسیم و اغلب استفاده می‌کنیم، تتر با پشتوانه دلار آمریکا (USD) است که با نماد اختصاری USDT نشان داده می‌شود. اما تترهای عرضه شده دیگری با پشتوانه‌های متفاوت هم داریم:

نماد توکن دارایی یا کالای پشتوانه
USDT دلار (USD)
EURT یورو (EUR)
MXNT پزو مکزیک (MXN)
TETHER GBP پوند انگلیس (GBP)
CNYT یوان چین (CNY)
XAUT طلا (XAU)

این تترها به شما قابلیت آن را می‌دهند تا سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی خود در دنیای بیرون را به دنیای جذاب کریپتو انتقال دهید.

مثلاً اگر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بازار طلا هستید – البته که اونس جهانی طلا – می‌توانید به جای دردسرهای خرید طلا یا فعالیت مجزا در بازار فارکس، به راحتی مقداری تتر گلد یا همان استیبل کوین XAUT خریداری کنید. ارزی با ارزش بازار بیش از 500,000,000 دلار، که جایگاه خوبی در بازار پیدا کرده است.

خرید‌و‌فروش تتر و نگهداری آن

با پیش‌زمینه کاملی که در مورد چیستی تتر، انواع آن، کاربردهایش و نحوه تولید و عرضه این ارز به دست آوردیم، اکنون بد نیست کمی هم در مورد خرید‌و‌فروش تتر و نگهداری از آن صحبت کنیم.

برای خرید تتر کافی است از یکی از صرافی‌های ایرانی نظیر همتاپی استفاده کنید. مراحلی که طی می‌کنید، خیلی ساده و سریع هستند:

  • بر روی ثبت‌نام کلیک کرده و اطلاعات خود را وارد می‌کنید
  • فرایندهای احراز هویت همتاپی را به اتمام می‌رسانید
  • اطلاعات کارت بانکی خود را وارد سیستم می‌کنید
  • مبلغ مورد نظر برای خرید تتر (USDT) را شارژ می‌کنید
  • به قسمت خرید آسان رفته و با انتخاب نماد تتر، اقدام به خرید تومانی می‌کنید

به همین راحتی، مقدار تتر مورد نظر شما با کم‌ترین کارمزد خریداری شده و در کیف پول اختصاصی‌تان در همتاپی واریز می‌شود. اکنون می‌توانید تترهای خود را همین‌جا نگه داشته، یا به صرافی‌های خارجی انتقال دهید تا بتوانید ترید کنید و یا به کیف پول‌ تتر خود واریز کنید.

چه کیف پول‌هایی از تتر پشتیبانی می‌کنند؟

در حالت کلی، تتر جزو ارزهایی است که توسط اغلب کیف پول‌‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود. با این حال این‌که از نظر نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری بودن چه نوع کیف پولی را ترجیح می‌دهید، تمایل به پرداخت هزینه دارید یا دنبال کیف پول تتر رایگان هستید یا دسترسی به کدام کیف پول‌ها برای کاربران ایرانی ممکن است، باعث شده تا تعدادی از کیف پول‌ها انتخاب بهتری برای نگهداری تتر باشند.

چند مورد از بهترین کیف پول‌های تتر برای کاربران ایرانی عبارتند از:

  • لجر نانو اس (Ledger Nano S) – سخت‌افزاری
  • ترزور مدل تی (Trezor Model T) – سخت‌افزاری
  • تراست والت (Trust Wallet) – نرم‌افزاری (موبایلی) و رایگان
  • اکسودوس (Exodus) – نرم‌افزاری و رایگان
  • اتمیک والت (atomic wallet) – نرم‌افزاری و رایگان
  • کوینومی (Coinomi) – نرم‌افزاری و رایگان

این‌که از بین کیف پول‌های مورد نظر کدام‌یک می‌تواند گزینه بهتری برای نگهداری تتر باشد، بستگی به معیارها و نیازهایی دارد که برای هر کاربر منحصربه‌فرد هستند.

بیت کوین بخر تا از هاوینگ جا نمونی

قیمت تتر و امنیت آن

در کنار خریدوفروش و نگهداری از ارز دیجیتال تتر، شما باید بدانید که چه فاکتورهایی روی قیمت تتر تاثیرگذار هستند، چه زمانی قیمت تتر کاهش پیدا می‌کند تا بهترین زمان برای خرید این ارز باشد، امنیت تتر چقدر است و چقدر می‌توان روی آن حساب باز کرد و کارمزد تراکنش‌های تتر چقدر است تا در معاملات‌تان دچار ضرر نشوید.

امنیت تتر

در حالت کلی، در مورد امنیت تتر این نکته را باید در نظر داشت که تتر به واسطه شبکه‌های بزرگ و امنی که روی آن‌ها صادر می‌شود، شبکه‌هایی مثل بیت‌کوین و اتریوم و … با طیف گسترده‌ای از نودها که امنیت این شبکه‌ها را از طریق الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) یا الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) تامین می‌کنند، امن است.

با این حال، این‌که آیا واقعاً تتر توسط دلار کاغذی آمریکا دارای پشتوانه ۱۰۰درصدی است یا خیر، خیلی شفاف نیست! آدام کارلتون (Adam Carlton)، مدیرعامل کیف پول پینک پاندا (Pink Panda) از جمله افرادی است که این عدم شفافیت را به شدت نقد می‌کند.

با این حال، ریسک‌هایی مثل دی‌پگ شدن تتر با به‌عبارتی جدا‌شدن قیمت این استیبل کوین نسبت به دلار آمریکا، جزو چالش‌هایی است که همیشه با این ارز همراه بوده و می‌تواند یک موضوع مهم برای سرمایه‌گذاران آن باشد.

ضمن آن‌که جریانات اخیر مسدودسازی تتر برای برخی کاربران لیست تحریم‌های OFAC هم امنیت این ارز را دستِ کم برای کاربران ایرانی زیر سوال می‌برد.

تتر چیست؟ سیر تا پیاز تتر (USDT)، کاربردها و خرید‌و‌فروش آن - همتاپی

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تتر

اما در کنار امنیت تتر که باید آن را در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود لحاظ کنیم، بهترین زمان خرید تتر چه زمانی است؟

  • زمانی که نرخ دلار به دلایل مختلف در سطح پایین قرار دارد
  • زمانی که دامیننس تتر پایین است
  • زمانی که شاخص دلار آمریکا (DXY) پایین است
  • زمانی که تحلیل‌های فاندامنتال خبر از افزایش احتمالی نرخ دلار می‌دهند و …

زمانی که قیمت دلار در بازار ایران اختلاف خود را با ریال بیشتر می‌کند – به اصطلاح دلار در ایران گران‌تر می‌شود – قیمت تتر نیز افزایش پیدا می‌کند. با این اوصاف، زمان چندان خوبی برای خرید این ارز نخواهد بود.

از طرفی، تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران نیز رقم قابل توجهی است که می‌تواند روی معاملات شما تاثیرگذار باشد. مثلاً اگر دلار در ایران به اندازه 5 هزار تومان گران‌تر شده باشد، ممکن است تتر 7 هزار تومان گران‌تر شود. دلایلی که باعث می‌شوند تتر در ایران گران‌تر از دلار باشد، عمدتاً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فرایند تامین تتر از منابع خارجی
  • عرضه و تقاضای بازار
  • سیاست‌‌های ارزی داخلی
  • شکاف قیمتی بین دلار و ریال
  • کارمزد تراکنش‌ها در صرافی‌ها
  • کارمزد شبکه‌های مختلف انتقال تتر

با این اوصاف، بهتر است زمانی اقدام به خرید تتر کنید که میزان این اختلاف قیمت خیلی بالا نباشد.

در عین حال، بررسی شاخص‌هایی مثل دامیننس تتر (Tether Dominance) و شاخص دلار آمریکا (DXY) هم به شما کمک می‌کند تا وضعیت نوسانات قیمتی دلار در بازارهای جهانی را ارزیابی کرده و بر اساس آن معاملات و خریدهای خود را انجام دهید. به‌علاوه، اخبار فاندامنتال نیز می‌توانند کمک زیادی به پیش‌بینی بازار کنند.

کارمزد انتقال تتر

در کنار قیمت تتر و امنیت آن، کارمزد تتر هم می‌تواند روی میزان سود شما تاثیرگذار باشد. پیش‌تر اشاره کردیم که کارمزد انتقال تتر به شبکه‌ای ارتباط دارد که این توکن روی آن صادر می‌شود.

برای درک اهمیت و تفاوت کارمزدها، سه شبکه مهم انتقال تتر را در ادامه مقایسه می‌کنیم:

انواع تتر کارمزد تراکنش‌ها
تتر بر بستر اتریوم (USDT ERC20) حدود ۱۵ تا ۲۰ دلار
تتر بر بستر ترون (USDT TRC20) ۱ تا ۲ دلار
تتر بر بستر بایننس اسمارت چین (USDT BEP20) ۱ دلار

مزایا و معایب تتر

و در نهایت، به این موضوع می‌رسیم که مزیت‌ها و در کنار آن معایب یا نقاط ضعف تتر به‌عنوان یک ارز دیجیتال یا استیبل کوین چیست؟

مزیت‌های تتر (USDT)

  • ثبات قیمتی نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال
  • ارزش بازار فوق‌العاده و اعتبار بالای استیبل کوین
  • دارای پشتوانه قوی دلاری (به گفته شرکت توسعه‌دهنده)
  • سرعت بالای تراکنش‌ها در عین پایین بودن کارمزدها
  • نقدشوندگی بسیار بالا در سطح بازار

معایب تتر (USDT)

  • عرضه از سوی سیستم متمرکز که قابل دستکاری است
  • احتمال دی‌پگ شدن یا عدم پشتیبانی از سوی دلار که ریسک بالایی دارد
  • احتمال مسدود‌شدن تتر از سوی شرکت ناشر آن (به‌ویژه برای ایرانی‌ها)

مطالب بیشتر: توصیه می‌کنیم سری هم به مقاله مزایا و معایب تتر بزنید تا بتوانید بیشتر با نکاتی که اینجا به صورت خلاصه و سرسری بیان شد آشنا شوید.

جمع‌بندی

از نظر تحلیل‌گران، تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT یکی بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند در بلندمدت، به رغم ریسک پایین سود قابل‌ قبولی را در اختیار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار دهد. در این مقاله، سعی کردیم در کنار پاسخ به این سوال اساسی که «ارز تتر چیست»، کاربردهای تتر و انواع آن را بررسی کرده، به شکاف قیمتی این ارز در بازار ایران بپردازیم، عوامل تاثیرگذار روی قیمت آن و همین‌طور موانع امنیتی آن را عنوان کنیم و در مورد کارمزدهای تتر، نحوه عرضه آن و معایب و مزیت‌هایش بیشتر صحبت کنیم.

با این حال، در نظر داشته باشید که خریدوفروش تتر و سرمایه‌گذاری روی آن، تحت شرایط مختلفی نظیر نوسانات قیمتی شدید، اختلاف فاحش با دلار کاغذی در ایران، دی‌پگ شدن یا مسدود شدن تتر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، برخی چالش‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

در صورت تمایل به خرید تتر یا داشتن تجربه سرمایه‌گذاری روی این استیبل کوین محبوب، نکته نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین در میان بگذارید.

مطالب مرتبط با مقاله تتر چیست

  • اگر شما هم از کاربران کیف پول تراست ولت هستید، احتمالا حداقل یکبار این نیاز را حس کرده‌اید که تترهایتان را به ترون تبدیل کنید تا سوخت شبکه ترون را از طریق آن تامین کنید. ما در مقاله تبدیل تتر به ترون در تراست ولت به صورت کامل این فرآیند را به شما آموزش داده‌ایم.

سوالات متداول

  1. ارز دیجیتالی تتر چیست؟

تتر (Tether) با نماد اختصاری USDT یک استیبل کوین محبوب با پشتوانه دلار آمریکا (USD) است که در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط تتر لیمیتد (tether Limited) توسعه یافته است.

  1. تفاوت دلار تتر (USDT) با دلار کاغذی در چیست؟

اگرچه از نظر قیمتی تتر (USDT) و دلار کاغذی آمریکا (USD) تقریباً عین هم هستند، اما تتر یک استیبل کوین است که بر بستر بلاکچین عرضه می‌شود و عرضه کننده آن هم یک نهاد خصوصی متمرکز است. در حالی که دلار یک ارز فیات است که توسط بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا چاپ و توزیع می‌شود.

  1. بهترین کیف پول تتر چیست؟

کیف پول‌های زیادی از تتر پشتیبانی می‌کنند که انتخاب آن‌ها بستگی به نیاز، نوع کیف پول از نظر سخت‌افزاری ای نرم‌افزاری بودن، رابط کاربری و قیمت و این معیارها دارد. با این حال، پنج کیف پول برتر تتر عبارتند از:

  • لجر نانو اس (Ledger Nano S) – سخت‌افزاری
  • ترزور مدل تی (Trezor Model T) – سخت‌افزاری
  • تراست والت (Trust Wallet) – نرم‌افزاری (موبایلی) و رایگان
  • اکسودوس (Exodus) – نرم‌افزاری و رایگان
  • اتمیک والت (atomic wallet) – نرم‌افزاری و رایگان

 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *