معرفی توکن با پشتوانه بیت کوین بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم

معرفی توکن با پشتوانه بیت کوین بر بستر شبکه بلاکچین اتریوم | همتاپی

توکن با پشتوانه بیت کوین راهی برای استفاده از بیت کوین در سایر بلاکچین‌ها می‌باشد. آیا این کار منطقی است؟ چطور توکن‌های با پشتوانه بیت کوین ساخته می‌شوند؟ آیا می‌توان به بیت کوین‌های توکن شده دسترسی داشت؟ اگر می‌خواهید به جواب این سوالات برسید حتما مطالب زیر را بخوانید.

اما صبر کنید، آیا هم اکنون بیت کوین عالی نیست؟ حقیقتا که فوق‌العاده است و به عنوان یک کالا مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. در عین حال، ویژگی‌های کاملاً محدود آن فضای کمی برای نوآوری بیشتر باقی می‌گذارد.

چه کار دیگری می‌توانیم با بیت کوین انجام دهیم؟ برخی از دارندگان بیت کوین می‌گویند ما نباید کار خاصی انجام دهیم، و این مطلب منطقی بنظر می‌رسد. اما برخی دیگر معتقدند که ما باید راه‌هایی برای استفاده از بیت کوین در سایر بلاکچین‌ها پیدا کنیم و در این صورت به توکن‌های با پشتوانه بیت کوین بر بستر اتریوم می‌رسیم.

معمولا بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش یا ذخیره یک دارایی در فضای رمزنگاری در نظر گرفته می‌شود. این ارز دیجیتال دارای بیشترین میزان مقبولیت، بهترین نقدشوندگی و بالاترین میانگین حجم معامله می‌باشد. در نتیجه، بیت کوین به عنوان بهترین رمز ارز در بازار سرمایه شناخته شده است. در حقیقت خیلی‌ها بر این باورند که هیچ رمز ارز دیگری به غیر از بیت کوین لازم نیست. استدلال آنها این است که بیت کوین می‌تواند تمام موارد استفاده‌ی آلت کوین‌های دیگر را پوشش دهد.

با این حال، فناوری بلاکچین در بخش‌های مختلف در حال شکوفایی است. جنبش امور مالی غیر متمرکز(DeFi) قصد دارد تا برنامه‌های مالی را وارد بلاکچین کند. این برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) می‌توانند در شبکه‌های عمومی و بدون گرفتن مجوز اجرا شوند و معاملات مالی را بدون نیاز به هماهنگ‌کننده و ایجاد اعتماد فعال کنند. در حالی که ایده DeFi در همه بلاک چین‌های دارای قرارداد هوشمند اتفاق می‌افتد، اما اکثر این فعالیت‌ها در پلتفرم اتریوم در حال اجرا است.

بیت کوین ستون اصلی بازار رمز‌ارزهاست. با این وجود، نمی‌تواند از پیشرفت‌هایی که در سایر قسمت‌های اکوسیستم اتفاق می‌افتد، بهرمند شود. با این حال، برخی از پروژه‌ها برای حل این مشکل تلاش‌هایی کرده‌اند. 

آیا راهی برای استفاده‌ی بیشتر از بیت کوین بدون اینکه به شبکه بیت کوین ضربه‌ای بزند وجود دارد؟ خوب، رشد توکن با پشتوانه بیت کوین بر بستر اتریوم نشان می‌دهد که تقاضا در این مورد وجود دارد.

توکن بیت کوین چیست؟

ایده توکن کردن بیت کوین نسبتاً ساده است. شما می‌توانید با قفل کردن بیت کوین یا به عبارتی نگهداری این ارز از طریق برخی سازوکارها، بر روی شبکه دیگری توکن ایجاد کنید و بیت کوین را به صورت توکن در شبکه مورد نظر استفاده نمایید. هر توکن در شبکه مورد نظر مقدار مشخصی از بیت کوین را نشان می‌دهد. اتصال بین این دو شبکه باید نگه داشته شود و روند کاملا برگشت‌پذیر باشد. به عبارت دیگر، اگر این توکن‌ها را از بین ببرید، در نتیجه قفل بیت کوین‌های «اصلی» دوباره در بلاکچین بیت کوین باز می‌شود.

در پلتفرم اتریوم، این توکن‌ها به صورت توکن‌های ERC-20 می‌باشند. در نتیجه این توکن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا از طریق شبکه اتریوم به خرید و فروش بیت کوین بپردازند. همچنین این امر باعث می‌شود تا بیت کوین‌ها مانند سایر توکن‌های موجود در اتریوم قابل برنامه‌ریزی باشند.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت btconethereun.com تعداد کل توکن‌های فعلی بیت کوین‌ را بر بستر اتریوم بررسی کنید.

نمودار رشد توکن‌های بیت کوین بر بستر اتریوم. | همتاپی

نمودار رشد توکن‌های بیت کوین بر بستر اتریوم. منبع: btconethereum.com 

از ژوئیه سال 2020، حدود 15000 بیت کوین در شبکه اتریوم به صورت توکن در آمدند. این میزان ممکن است بسیار زیاد به نظر برسد، اما در مقایسه با 18.5 میلیون بیت کوینی که تاکنون عرضه شده‌اند، ناچیز است. با این حال، این تازه شروع کار است.

باید بگوییم که زنجیره‌های جانبی و راه‌حل‌های لایه 2 مانند شبکه لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning) و یا شبکه لیکوئید (Liquid Network) نیز برای مقابله با چنین چالش‌های یکسانی به وجود‌ آمدند. جالب توجه است که مقدار بیت کوین‌های موجود در اتریوم ده برابر بیشتر از مقدار بیتکوین‌های شبکه لایتنینگ است.

با این وجود، رقابت بین این راه‌حل‌های مختلف به همین سادگی نیست و منفعت یک شبکه دقیقا برابر با ضرر شبکه دیگر نیست. در حقیقت، بسیاری بر این باورند که آنها به جای رقابت با یکدیگر، مکمل یکدیگر هستند. پروژه‌های توکن‌شده می‌توانند گزینه‌های دارندگان بیت کوین را افزایش دهند، در حالی که پروژه‌های بدون توکن باعث بهبود زیرساخت‌های کلی می‌شوند. این موضوع باعث تکامل بیشتر در این فضا شده و کل صنعت رمز‌ارزها از این امر منفعت خواهد برد.

تمامی مواردی که ذکر شد جالب به نظر می‌رسند ولی هدف از توکن‌های با پشتوانه بیت‌کوین چیست؟ بیایید در وهله اول به بررسی علت توکن کردن بیت کوین بپردازیم.

چرا بیت کوین‌ها را در اتریوم به صورت توکن در می‌آوریم؟

طراحی بیت کوین برای یک هدف ساده بوده است. این ارز برای انجام چند کار طراحی شده و آنها را هم بسیار خوب انجام می‌دهد. با این حال، بیت کوین دارای ویژگی‌هایی با محدودیت‌های ذاتی می‌باشد.

در حالی که بیشترین میزان ارزش در بیت کوین است، این ارز نمی‌تواند از نوآوری‌هایی که در سایر بخش‌های صنعت ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد، سود زیادی ببرد. از لحاظ فنی شما می‌توانید قراردادهای هوشمند را در شبکه بیت کوین اجرا کنید‌، اما این کار در مقایسه با شبکه اتریوم یا سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند دارای محدودیت‌هایی می‌باشد.

توکن کردن بیت کوین در زنجیره‌های دیگر می‌تواند باعث افزایش کارایی این شبکه شود. چطور؟ خوب، با این کار شما می‌توانید عملیاتی را انجام دهید که بطور ذاتی در شبکه بیت کوین پشتیبانی نمی‌شوند و در عین حال، عملکرد اصلی و مدل امنیتی بیت کوین دست نخورده باقی مانده است. از مزایای دیگر آن می‌توان به افزایش سرعت تراکنش‌ها، قابلیت تعویض و حفظ حریم خصوصی اشاره کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده، دلیل دیگری نیز وجود دارد. یکی از بزرگترین جنبه‌های DeFi، سازگاری آن است. از آنجایی که همه برنامه‌ها در همان لایه عمومی، منبع باز و بدون مجوز اجرا می‌شوند، می‌توانند به طور یکپارچه با یکدیگر کار کنند.

آوردن بیت کوین به این لایه سازگار که رکن اساسی در بازار مالی دارد، برای بسیاری از افراد مهیج خواهد بود. زیرا این امر می‌تواند انواع جدیدی از برنامه‌های کاربردی را ایجاد کنند که از بیت کوین استفاده می‌کنند.

توکن کردن بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

روش‌های زیادی برای توکن کردن بیت کوین در اتریوم و سایر بلاکچین‌ها وجود دارد. همه آنها دارای درجات متفاوتی از غیرمتمرکز بودن و فرضیات مختلفی در مورد اعتماد و خطرات می‌باشند و همچنین ممکن است ارتباط بین شبکه‌ها را به گونه‌های متفاوتی حفظ کنند.

برای توکن کردن بیت کوین در شبکه اتریوم می‌توان دو روش اصلی در نظر گرفت: با حضانت (custodial) و بدون حضانت (non-custodial). در روش با حضانت توکن‌ها دارای یک متولی متمرکز می‌باشند و توسط آن حوزه نیز تولید شوند. این مسئله خطر طرف واسطه را نشان می‌دهد؛ زیرا واسطه‌ای که حضانت بیت کوین‌ها را برعهده می‌گیرد باید مورد اعتماد باشد (و باید در این صنعت باقی بماند). از طرف دیگر، این مورد ممکن است امن‌تر از گزینه‌های جایگزین دیگر در نظر گرفته شود.

در راه‌حل‌ دیگر اندکی تفاوت نیز وجود دارد. در این روش نیاز به هیچ واسطه مورد اعتمادی نمی‌باشد؛ زیرا فرآیندهای خودکار زنجیره‌ای کل فرآیند توکن کردن و سوزاندن را انجام می‌دهد. در این روش دارایی‌ها با استفاده از پشتوانه قفل شده و توکن‌ها از طریق برخی تدابیر زنجیره‌ای بر روی زنجیره‌های دیگر تولید می‌شوند. دارایی که به عنوان پشتوانه در نظر گرفته می‌شود تا زمانی که که توکن‌ها از بین نروند قفل شده باقی می‌ماند. گرچه در این روش، موضوع ریسک و خطر طرف مقابل را از بین می‌رود ولی خطرات امنیتی را دارا می‌باشد. چرا؟ در این حالت، بار ریسک کاملاً بر دوش کاربر است. زیرا اگر یک خطای کاربر یا قرارداد اتفاق بیفتد که منجر به از دست دادن سرمایه شود، احتمالاً سرمایه برای همیشه از بین رفته است.

نگذار دارایی هات از دست بره

نمونه‌هایی از بیت کوین‌های توکن شده


  • با حضانت (Custodial)

این نوع از توکن‌ها بخش قابل توجهی از عرضه کنونی بیت کوین توکن شده را تشکیل می‌‌دهند. بیشترین مقدار قفل شده در بیت کوین در WBTC می‌باشد. این توکن بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ کاربران بیت کوین خود را به یک متولی متمرکز ارسال می کنند. این متولی بیت کوین‌ها را در یک کیف سرد چند امضایی نگهداری کرده و به کاربران در ازای بیت کوین‌های ارسالی توکن‌های WBTC تولید می‌کند. باید بگوییم که در این روند نیاز به اثبات هویت کاربران مطابق با مقررات شناسایی مشتری و ضدپولشویی (KYC/ AML) می‌باشد. همچنین در این روش باید به نهادی که این توکن‌ها را تولید می‌کند اعتماد کرد، اما از طرفی موارد امنیتی را نیز به همراه دارد.

به عنوان مثال، صرافی بایننس دارای یک نوع از توکن‌های بیت کوین به نام BTCB می‌باشد. که این توکن‌ها از نوع BEP-2 می‌باشند که در زنجیره بایننس (Binance Chain) صادر شده‌اند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ببین کوین ها ارزهای رمز نگاری شده هستن که شبکه بلاکچین خودشون رو دارند. اما توکن ها ارزهایی هستن که در ابتدا بصورت پیش فرض عرضه شدن و شبکه مخصوص خودشون رو ندارند و از شبکه بلاکین دیگیری استفاده میکنن.