چقدر از سبد سرمایه گذاری خود را باید به معامله بیت کوین اختصاص دهیم؟

چقدر از پرتفوی (سبد سرمایه گذاری) خود را باید به خرید بیت کوین اختصاص داد؟ | همتاپی

وقتی مردم برای اولین بار به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند یا وقتی افراد سنتی بازار به بیتکوین به عنوان یک سرمایه گذاری بالقوه نگاه می‌کنند، به سرعت با دغدغه میزان حجم خرید مواجه می‌شوند. چه مقدار از دارایی‌های خود را باید در بیت کوین سرمایه گذاری کنم؟

پاسخ به این سوال بر اساس شرایط مختلف زندگی افراد متفاوت است.

این سوال همیشه برای اکثر طرفداران افراطی ارزهای دیجیتال از پایه مضحک بوده و از نظر آنها جواب این سوال مشخص است: تا جایی که می‌توانید بیت کوین بخرید.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

طرفداران فوق افراطی تا جایی که می‌توانند پول قرض می‌کنند تا بتوانند حتی چند ساتوشی بیشتر بیت کوین بخرند. ممکن است آنها دارایی‌های دیگری داشته باشند ولی باز هم در خرید بیت کوین احساس کمبود می‌کنند، و هیچ گاه نمی‌خواهند بیت کوین‌های خود را بفروشند.

اگر برای لحظه‌ای از استراتژی‌های تنوع ریسکی مدیران صندوق‌هایی که زیاد اعتقادی به این عرصه ندارند و یا حتی افراد عادی فاصله بگیریم، تنها چیزی که باقی می‌ماند حجم خرید بیتکوین است. اگر 100% سبد خیلی زیاد است و 0% هم خیلی کم، پس …

خرید چه مقدار بیت کوین معقول است؟

اوایل تابستان امسال، پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) برنامه خود را با عنوان بیت کوین به عنوان تنوع بخش سبد سهام شرح داد.

وی می‌گوید:

تنها چیزی که به طور قطعی می‌دانم این است که من 5٪ طلا، 5٪ بیت کوین، 5٪ پول نقد و 5٪ کالا در سبد سرمایه خود دارم.

%1 الی 5% یک پیشنهاد تخصیص رایج است. از نظر من حتی در جامعه کریپتو بازها هم این مقدار منطقی‌ است، چون 5 یک عدد ساده و قابل فهم است. (به عنوان مثال، تعداد کمی از افراد سراغ تخصیص 7.648% می‌روند). سایر مقادیر نیز از درصد‌های کم تک رقمی تا 10 درصد متغیر است. تخصیص اعداد تک رقمی بسیار غیر‌معمول می‌باشد چون این مقدار بسیار کم است و آدم را یاد موقوفات دانشگاهی می‌اندازد.

البته از آنجا که همه چیز در این بازار به سرعت پیش می‌رود، اگر شما، مقدار را ملاک قرار دهید، در آینده نیاز به یک معیار برای ایجاد تغییرات مجدد در حجم خواهید داشت. اگر دارایی بیتکوین خود را در صورت افزایش ارزش بیت کوین، به دارایی‌های دیگر تغییر دهید، روند صعودی بالقوه را از دست خواهید داد و حتی ممکن است کلی بدهی در مالیات و کارمزد‌های ترید بالا بیاورید.

اگر هدفتان یک سود مختصر و کوچک از روندهای ریز بازار باشد، زیاد مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد. اما اگر بیت کوین ارزشش مثل قبل ۱۰ برابر شود اینجاست که قضیه جدی می‌شود. 

در این موارد، سود ناچیز شما شبیه افرادی است که در سال 2013 اتومبیل یا قایق بادبانی با بیت کوین خریداری کرده‌اند و از افزایش شدید قیمت جا ماندند.

یوکون لیو (Yukun Liu) و اله تسوینسکی (Aleh Tsyvinski) به ترتیب از اقتصاددانان دانشگاه‌های ییل و روچستر در مقاله‌ای که به مدت سه ساله بطول انجامید به این نتیجه رسیدند که تخصیص 1 الی 6 درصد از سبد سرمایه گذاری به خرید بیت کوین مطلوب است، که این امر می‌تواند با توجه به در نظر گرفتن بازدهی سود سالانه شما انجام شود (به ترتیب 30%، 50%، 100% یا %200 بازدهی سالانه). این ارقام در حال حاضر قدیمی هستند و از آن زمان تا به حال استقبال نهادهای بزرگ و معامله‌گران خرد برای بیت کوین بالاتر رفته است که به نظر می‌رسد همبستگی را با بازار‌های بزرگتر از جمله بورس، افزایش داده است. طبق مطالبی که اشاره شد، با این اوصاف احتمالاً سود بالقوه سالانه نیز کمتر شود.

به گفته ویلیام بالدوین (William Baldvin) که در فوربس چاپ شد، از نظر لیو و تسوینسکی به خاطر این دو عامل تخصیص بهینه بیت کوین در سبد سرمایه گذاری کاهش می‌یابد.

نگاه کردن به یک قرن گذشته سهام و اوراق متعدد و بررسی میزان سود قابل انتظار و نوساناتشان یک چیز است، برون یابی و نتیجه گیری از یک شی مجازی و غیر‌واقعی در دهه اول پیدایشش چیز دیگر.

جو وایزنتال (Joe Weisenthal) در بلومبرگ اشاره می‌کند که بیت کوین با دیگر دارایی‌های ریسک پذیر ارتباطی واضح دارد:

یکی از نقاط قوت بیت کوین مزایای متنوع آن است و امروزه یک دارایی پر ریسک معمولی می‌باشد که لحظه به لحظه قیمت آن تغییر می‌کند، مثل سهام ابری یا تسلا یا حتی طلا.

و امی آرنوت (Amy Arnott) در مجله Morningstar تحلیل می‌کند که رابطه بیت کوین با سایر دارایی‌ها در حال تغییر است:

از آنجا که سرمایه گذاران اصلی به طور فزاینده‌ای از بیت کوین استقبال می‌کنند، ارزش آن به عنوان یک اهرم تنوع‌ پذیر در پرتفو در حال کاهش است. در نتیجه، هیچ تضمینی وجود ندارد که افزودن بیت کوین به سبد، مثل گذشته بتواند ریسک را بهبود دهد.

در حال حاضر، بیت کوین با نگرش تورمی آینده‌نگرانه معامله نمی‌شود، اما بسیار مستعد نرخ بهره واقعی است که تورم تنها بخشی از آن است. همچنین قیمت، درگیر رویداد‌های مختلف مانند توییت‌‌های ایلان ماسک و یا قوانین سختگیرانه چین برای ماینرها نیز می‌باشد.

به این ترتیب، بیت کوین با طلا رابطه قیمتی دارد. اصلی‌ترین عیب طلا به عنوان یک دارایی مالی، هزینه‌های جانبی در محیطی با بهره بالا است.

اگر فکر می‌کنید که این شرایط برایتان بازگشت سرمایه ندارد، انباشت ساتوشی‌ها روی هم می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه گذاری باشد.

عبارت تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذار در اصل یک توصیه آکادمیک مالی در مورد تنوع در سبد سرمایه است. که تنها به این معنا نیست که سهام چندین شرکت مختلف را بخرید. چرا که اگر همه آن شرکت‌ها در معرض خطرات یکسان قرار بگیرند یا کم و بیش به طور یکسان سهام یکدیگر را معامله کنند و بانک‌های مرکزی چاپگرهای پول را روشن کنند، کل سبد به آرامی یکسان می‌شود، انگار که همه‌ی تخم مرغ‌ها در یک سبد است و هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

در واقع تئوری پرتفوی مدرن می‌گوید که بخش‌های مختلف سبد، جبران خسارت بخش‌های دیگر که درگیر رویدادهای مختلف می‌شوند را بکند. نتیجه این است که در هر رویدادی، تخم مرغ‌های شما بدون آسیب خواهد ماند. شما باید دارایی‌های غیرمرتبط (یا وابستگی منفی) داشته باشید. به گونه‌ای که در مواقع اضطراری یا رویدادهای یکباره، سرمایتان حفظ شود. برای یک سرمایه گذار بلندمدت، مدیریت وجوه شخصی خود (یا شاید سرمایه یک خانوار) و برنامه ریزی در طول چند دهه، ممکن است چندان چیز مهمی نباشد.

دقیقاً منظور از پیاده کردن استراتژی میانگین هزینه دلاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک همین است: شما تا 5، 10 یا 20 سال آینده به این سرمایه نیازی نخواهید داشت. بنابراین داشتن یک پرتفوی کم ریسک برایتان غیر‌منطقی است.

چیزی که باید دنبالش باشید بازگشت سرمایه در طول چند دهه است یا به عبارتی تا وقتی که بازنشسته شوید. به نظر می‌رسد حتی تعداد انتقادات بی‌وقفه رسانه‌های مالی در مورد نوسانات قیمت بیت کوین آنقدر هم زیاد نباشد. نسبت شارپ بیت کوین، یعنی بازده آن نسبت به نوسانات آن، به طور معمول از بیشتر دارایی‌های دیگر بهتر است:

به این معنا که حتی با نادیده گرفتن روزهای اول بیت کوین که همه چیز مبهم بود، نگهداشتن بلند مدت بیت کوین به اندازه کافی برای ریسک‌های کوتاه مدت قیمت، پوشش مناسبی است. 

در نهایت چیزی که مهم است این است که بدانید تمام مطالب گفته شده به صورت کلی است و برای شرایط شما ممکن است لزوما مناسب نباشد. 

به طور منطقی که به موضوع نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که مشاوران مالی نمی‌توانند شرایط خیلی خاصی را در رسانه‌هایی که توسط میلیون‌ها نفر دیده می‌شود ارائه دهند. به عبارتی دیگر آنها نمی‌توانند شرایط هر کس را به طور جداگانه بررسی کنند.

چه نکاتی هنگام خرید بیت کوین اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم در مورد 2 الی 10 درصد از کل سرمایه‌تان اظهار نظر کلی بکنیم باید بگویم که تمام توصیه‌های گفته شده از سه منظر کاملاً مجزا است:

  • زمان بندی:

تا چه زمانی می‌توانید از این بودجه استفاده نکنید یا حدودا کی به آن نیاز خواهید داشت؟ آیا در 40 سالگی بازنشسته می‌شوید؟ یا دیرتر و یا حتی زودتر؟ یا کلا قصد دارید دارایی بکر و نامحدودی را برای وارثان خود به جای بگذارید؟

  • تحمل ریسک:

چقدر تحمل دارید تا ببینید سرمایه‌تان در میان مدت و بلندمدت، نوسانات منفی و مثبت پیاپی دارد؟ اگر شب‌ها به خاطر حرکات قیمتی نمی‌توانید بخوابید این به این معنی است که شما بیش از حد سرمایه‌تان را درگیر کرده‌اید. برخی از افراد تحمل داشتن +50% ضرر را ندارند و سرمایه خود را در ضررها می‌کنند و برخی دیگر مانند گربه‌های وحشت زده، سرگردان می‌شوند. همیشه یادتان باشد که حجم سرمایه‌گذاری از دستتان خارج نشود.

  • امنیت مالی:

سایر تعهدات مالی نیز مهم است. چقدر درآمد دارید؟ همسرتان چقدر حقوق می گیرد؟ هزینه‌های ماهانه شما چقدر است؟ من به شخصه به کسی که در هزینه‌های روزانه خود چالش دارد و یا می‌خواهد از اجاره‌های ماهانه بزند تا بیت کوین بخرد اصلاً پیشنهاد هیچگونه سرمایه گذاری در ارز‌های دیجیتال را نمی‌دهم. مگر اینکه بخواهید از بیتکوین به عنوان یک ابزار اهرمی استفاده کنDد‌‌. اگر قرار است که خانواده‌تان در هزینه‌های خود دچار مشکل شود لطفاً از خرید بیت کوین صرف‌نظر کنید. هیچ وقت از نان خانواده برای خرید بیت کوین نزنید.

این معیارها، دانش و درک نحوه عملکرد بیت کوین و همچنین چگونگی تاثیر سیستم پولی و مالی فعلی بر همه این معیارها، برای هر یک از ما متفاوت است، اما به طور کل هر چه جزئی‌تر به بیت کوین نگاه کنید می‌بینید که بیت کوین در دراز مدت شرایط خیلی خوبی خواهد داشت در نتیجه با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر رابطه بهتری برقرار می‌کنید. مسئله تخصیص سرمایه بسیار پیچیده تر از دادن یک عدد است. از طرفی، شما حتی ممکن است بیت کوین را بخشی از بقیه سبد سرمایه گذاری خود در نظر نگیرید ، بلکه یک دارایی مستقل شناور رایگان در نظر بگیرید که مالکیت کامل و مداوم آن را دارید.

مطالب مرتبط

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *