معرفی صرافی پولونیکس (Poloniex) و آموزش معامله در پولونیکس

معرفی صرافی پولونیکس (Poloniex) و آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال | همتاپی

ارزهای دیجیتال امروزه به پدیده مهمی در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. خرید و فروش BTC و دیگر رمز ارزها، تبدیل به روشی برای کسب درآمد شده است و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان آن را با جدیت دنبال می‌کنند. فرآیند خرید و فروش و تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال، در بستری به نام صرافی ارز دیجیتال (Exchange) انجام می‌شود.

صرافی‌ ارز دیجیتال، مکانی مجازی مانند یک سایت یا اپلیکیشن است که افراد ارزهای دیجیتالی خود را در آن خرید و فروش می‌کنند. شما برای اینکه بتوانید ارز دیجیتال بخرید، رمزارزهای خود را با یک ارز دیجیتالی دیگر معامله کنید و یا این که ارز دیجیتال خود را فروخته و ارز فیات دریافت نمایید، نیاز به عضویت و کار در این صرافی‌های مجازی خواهید داشت.

تعداد بسیار زیادی صرافی ارز دیجیتال، در سراسر جهان فعال هستند. برخی شناخته شده‌تر بوده و کاربران میلیونی دارند و برخی دیگر تازه‌کار هستند و در حال تلاش برای به دست آوردن کاربران بیشتر. یکی از این صرافی‌های محبوب جهان صرافی پولونیکس (Poloniex)، است. در این مقاله قصد داریم تا درباره این صرافی آمریکایی و خصوصیات آن اطلاعات کاملی به‌دست آوریم. همچنین درباره مزایا و معایب کار کردن با این صرافی و نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در آن، اطلاعات کاملی ارائه کنیم.

صرافی پولونیکس (Poloniex)

صرافی پولونیکس یکی از صرافی‌های باسابقه است که در سال 2014 و در روزهای اوج‌گیری قیمت‌ ارزهای دیجیتال در آمریکا تاسیس شد. این صرافی توسط شخصی به نام تریستان دی‌آگوستا (Tristan D’Agosta) به وجود آمد. در حال حاضر دفتر مرکزی این صرافی در ایالت دلاویر آمریکا قرار دارد و یک صرافی محبوب و پرطرفدار با بیش از 100 هزار تراکنش در هر روز محسوب می‌شود. در این صرافی شما می‌توانید تمامی ارزهای دیجیتال معروف و مطرح و همچنین بخش بزرگی از رمز ارزهای کمتر شناخته شده را خرید و فروش کنید.

این صرافی‌ هم برای کسانی که تازه وارد دنیای ترید ارزهای دیجیتال شده‌اند و هم کسانی که در این بازار باسابقه محسوب می‌شوند، جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اما ویژگی‌ها و امکانات پیشرفته تبادل ارزهای دیجیتال، مانند معاملات مارجین (Margin trading) و وام دهی در این صرافی، باعث شده تا طرفداران بیشتری در بین باسابقه‌های بازار، پیدا کند.

خرید و فروش چه ارزهای دیچیتالی در پولونیکس (Poloniex) انجام می‌شود؟

شما برای خرید و فروش تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال موجود در بازار می‌توانید از خدمات صرافی پولونیکس استفاده کنید. علاوه‌بر ارزهای شناخته شده و پرطرفدار مانند بیت کوین و اتریوم و … رمز ارزهای باثباتی مانند یو اس دی سی (USDC) که استیبل کوینی با پشتوانه دلار می‌باشد نیز در این صرافی خرید و فروش می‌شود. شما می‌توانید در صرافی پولونیکس به معامله از طریق جفت ارزها بپردازید. این صرافی همچنین تنها صرافی بزرگی و معروفی است که از معاملات بر پایه رمز ارز ریپل (Ripple) نیز پشتیبانی می‌کند.

مزایای صرافی پولونیکس

صرافی پولونیکس طرفداران و کاربران زیادی در سطح جهان دارد. برخی ویژگی‌ها در این صرافی باعث شده تا روز به روز به تعداد کاربران آن اضافه شود. برخی از این مزایا عبارت است از:

پولونیکس از طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال رایج‌ و کمتر شناخته شده، پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ باعث می‌شود تا همه کاربران چه آن‌هایی که طرفدار ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین و اتریوم هستند و چه طرفدارانی که به دنبال اوج گرفتن قیمت هستند، در این صرافی عضو شده و از خدمات آن استفاده کنند.

ابزارهایی که صرافی پولونیکس به کاربران خود ارائه می‌کند، بسیار پیشرفته و گسترده است. مهم‌ترین این ابزارها، رابط کاربری ساده این سایت است. همچنین ابزارها و خدمات دیگر مانند امکان بزرگنمایی نمودارهای قیمت، امکان استفاده از حد ضرر، نمودارهای با مقیاس زمانی گوناگون، استاپ لیمیت (Stop-limit) و … به کاربران، به خصوص کاربران باسابقه‌تر، کمک می‌کند تا به ابزارهای پیشرفته‌تری نیز در دسترس داشته باشند.

با توجه به قرار داشتن دفتر مرکزی صرافی پولونیکس در ایالات متحده آمریکا و با توجه به سختگیری دولت آمریکا، صرافی پولونیکس باید تمام تلاش خود را برای تامین امنیت دارایی کاربران و جلوگیری از فعالیت های مجرمانه بکند. چرا که در صورت بروز مشکل این صرافی از جانب نهادهای نظارتی جریمه سنگینی خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت صرافی پولونیکس از نظر امنیت جایگاه بسیار خوبی دارد.

در صرافی پولونیکس برای انجام تراکنش‌های زیر 2,000 دلار در روز، نیازی به احراز هویت پیدا نمی‌کنید. تنها اگر بخواهید معاملات گسترده با ارزش مالی بیشتر از 2 هزار دلار در روز انجام دهید، باید مراحل احراز هویت صرافی پولونیکس را به طور کامل انجام دهید.در این صرافی همیشه نقدینگی لازم برای معاملات، به‌خصوص معاملات جفت ارز در آلتکوین‌ها فراهم می‌باشد.

از دیگر مزیت‌های مهم پولونیکس که بیشتر برای کاربران خارج از ایران مناسب است، این است که شما توانایی خرید ارزهای دیجیتال را در سایت این صرافی با کارت‌های اعتباری و حساب بانکی خواهید داشت.

سایت صرافی پولونیکس همچنین دارای یک پشتیبانی قوی از مشتریان و کاربران است. با عضویت در این صرافی، شما اطمینان خواهید یافت که در صورت بروز مشکل، از پشتیبانی آنلاین، در چت روم و یا از طریق ایمیل برخوردار خواهید بود.

معایب صرافی پولونیکس

یکی از مشکلاتی که صرافی پولونیکس در سال‌های اولیه تاسیس، با آن رو به رو شد، هک وب سایت آن و سرقت بخش زیادی از بیت کوین‌های کاربران بود. در سال 2014 یک گروه هکری موفق شد با توجه به کشف یک باگ در نرم افزارهای این صرافی، در حدود 12.3 درصد از کل بیت کوین‌های کاربران را به سرقت ببرد.

البته مالک این صرافی در آن زمان و ظرف یک سال با کمک سرمایه شخصی خود و همچنین اعمال کمی افزایش در کارمزدها توانست، زیان به‌وجود آمده را جبران کند. البته نگرانی‌ها در مورد مسائل امنیتی کاربران از آن زمان به بعد دیگر تکرار نشد و این صرافی بعد از این موضوع تا کنون امنیت بسیار خوبی برای تریدرها فراهم کرده است.

آموزش نحوه ثبت نام در صرافی پولونیکس

برای شروع کار با صرافی ارز دیجیتال پولونیکس، شما ابتدا باید در آن یک حساب کاربری ایجاد نمایید. برای این کار به وب سایت رسمی این صرافی به آدرس https://poloniex.com/ بروید. سپس روی گزینه ساخت حساب کاربری (Create Your Account) کلیک نمایید. در صفحه باز شده، کشور محل اقامت و آدرس ایمیل را وارد کرده و یک پسورد قوی نیز برای حساب خود انتخاب نمایید. در این هنگام یک لینک برای تایید ایمیل برای شما ارسال می‌شود.

با تایید ایمیل، کار ایجاد حساب کاربری تمام است.

نکته مهم این است که اگر ساکن ایران هستید، باید از یک نرم افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید تا هنگام ثبت نام با خطا مواجه نشوید، زیرا ایران در لیست کشورهای تحریم شده در این صرافی قرار دارد. اگر سیستم صرافی پولونیکس، آی‌پی ایران را تشخیص دهد با ارسال یک پیغام خطا مانع نام نویسی شما در این صرافی می‌شود.

امنیت در صرافی ارز دیجیتال پولونیکس

امنیت صرافی پولونیکس بر طبق تحقیقات به عمل آمده، در رتبه سوم در بین بیش از 135 صرافی ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا قرار دارد. عواملی که باعث شده تا این صرافی از لحاظ امنیت برتر باشد، عبارت است از:

وجود امکان احراز هویت دو عاملی برای کاربران

سیستم این صرافی به طور خودکار در مورد پسوردهای کوتاه و یا غیر امن به شما اخطار می‌دهد.

تامین امنیت بالا برای وب سایت در مقابل حمله هکرها و ربات‌ها

فناوری‌های تشخیص چهره برای کاران که تمایل به احراز هویت دو مرحله‌ای داشته باشند.

امکان ذخیره ارزهای دیجیتال در کیف پول سرد

  • نحوه فعال‌سازی احراز هویت دو عاملی در صرافی پولونیکس

برای کار با ارزهای دیجیتالبهتر است تا هر چه زودتر و برای حفظ امنیت حساب کاربری‌تان، احراز هویت دو عاملی را فعال کنید. در این صورت ورود به حساب کاربری و انجام معاملات و ورود و خروج سرمایه فقط با ارسال کد به نرم افزار گوگل اتنتیکیتور شما ممکن خواهد بود. برای این کار، در صفحه اصلی حساب‌تان در صرافی پولونیکس روی نوار بالا و بخش مربوط به تنظیمات، که یک علامت آچار روی‌ آن قرار دارد، کلیک کرده و گزینه Two-factor authenticator را انتخاب نمایید.

کارمزد تراکنش‌ها در پولونیکس

میزان کارمزد تراکنش‌ها در صرافی پولونیکس با توجه به ارزش معاملات تعیین می‌شود. رویه کلی در این صرافی به این ترتیب است که هر چه ارزش معاملات بالاتر باشد، درصد کارمزد کاهش پیدا می‌کند. حداکثر میزان کارمزد در این صرافی، 0.155 درصد است و کارمزد از هر دو طرف تراکنش یعنی میکر (Maker) و تیکر (Taker) گرفته می‌شود.

میکر کسی است که سفارش اولیه او در صرافی موجود است و تیکر کسی است که سفارشی بر طبق سفارش میکر تنظیم کرده است. بنا به جداول، درصد کارمزد گرفته شده از تیکر، بیش از کارمزد اخذ شده از میکر خواهد بود.

راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال در پولونیکس

برای شروع معاملات در این صرافی، ابتدا باید وجه و یا رمز ارزهایی که دارید را به آن وارد نمایید. برای کاربران ساکن ایران، ابتدا شما باید از طریق صرافی‌های ایرانی اقدام به خرید رمز ارز مورد نظر خود مانند بیت کوین نمایید و پس از آن سرمایه خود را در قالب ارز دیجیتال به این صرافی وارد کنید.

1. آموزش نحوه واریز ارز دیجیتال 

برای واریز ارز دیجیتال به حساب این صرافی، وارد پنل کاربری خود در صرافی پولونیکس شده و از بخش Balances که در بالا و سمت راست صفحه اصلی حساب و کنار بخش تنظیمات است، گزینه Deposit and Withdrawal را برگزینید. نوع ارز دیجیتالی که قصد ارسال آن به این صرافی را دارید را از لیست انتخاب کرده و روی گزینه واریز (Deposit) در کنار آن کلیک کنید.

سایت به شما یک آدرس ارائه می‌کند که باید ارز دیجیتال را به این آدرس ارسال نمایید. دقت کنید که اگر ارز دیجیتال دیگری به این آدرس ارسال کنید (مثلا به آدرس بیت کوین، ارز دیجیتال تتر ارسال کنید) دارایی شما از دست خواهد رفت. شما می‌توانید با خرید ارز تتر در صرافی همتاپی پلی بین ارزهای فیات و دیجیتال برقرار کنید.

2. آموزش نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال

برای این منظور ابتدا باید ارز دیجیتال پایه‌ای مورد نظر خود را انتخاب کنید. در بخش سفارش‌های فروش، می‌توانید از قیمت جاری این رمز ارز اطلاع پیدا کنید. اگر روی قیمت آن کلیک کنید، قیمت بر روی بخش سفارش خرید شما وارد می‌شود. در فیلد بعدی باید تعداد رمز ارز را وارد کنید. سپس روی دکمه BUY کلیک کنید تا سفارش شما در سیستم صرافی ثبت شود.

3. آموزش نحوه برداشت از حساب صرافی پولونیکس

اگر به هر دلیلی بخواهید سرمایه دیجیتال خود را از صرافی پولونیکس خارج نمایید، باید به بخش Account که در گوشه بالایی و سمت راست صفحه اصلی صرافی قرار دارد بروید. در این بخش گزینه Deposit and Withdrawal را انتخاب نمایید. در بخش بعدی و در لیستی که برایتان باز می‌شود، رمز ارز مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه برداشت (Withdraw) مربوط به آن را انتخاب کنید. حال باید آدرس کیف پول  امن ارز دیجیتال مقصد و مقدار وجه مورد نظر که قصد ارسال آن را دارید، وارد نمایید و دوباره روی دکمه Withdraw کلیک کنید.

سخن آخر

صرافی پولونیکس، یک صرافی آمریکایی و باسابقه در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که حجم معاملاتی روزانه بسیار بالا و طرفداران زیادی، هم در بین کاربران تازه کار و هم کاربران باسابقه و حرفه‌ای دارد. کارمزد این صرافی فقط در بخش کارمزد تراکنش در بخش بلاک چین از کاربران و هم از میکر و هم از تیکر در معاملات اخذ می‌شود. مزیت بزرگ این صرافی امنیت ‌کم نظیر آن برای کاربران و انواع معاملات است.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *