هر آنچه باید درباره صرافی‌های ارز دیجیتال بدانید

هر آنچه باید درباره صرافی‌ ارز دیجیتال بدانید

صرافی‌های‌ ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار عظیم ارزهای دیجیتال می‌باشند. اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را داشته باشید، یکی از راه‌های آسان و قابل اعتماد این است که از طریق بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال معاملات خود را انجام دهید.

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت می شوید)

 

 منظور از صرافی‌ ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال (cryptocurrency exchange) مکانی می‌باشد که مشتریان می‌توانند در آن ارز دیجیتال خود را در ازای ارزهای فیات و یا بصورت جفت ارز (مثلا بیت کوین با اتریوم) خرید و فروش کنند. این صرافی‌ها معمولا به دو صورت فیزیکی یا آنلاین کار می‌کنند.

کلمه Exchange به معنای مبادله، معامله و صرافی می‌باشد. در ابتدا با ورود ارز دیجیتال به ایران به صرافی‌های فعال در این حوزه اکسچنج گفته می‌شد؛ اما با گذشت زمان کلمه صرافی جایگزین این لغت شد به طوری که امروزه اکثرا این پلتفرم‌ها را با نام صرافی می‌شناسند.


 پیدایش اولین صرافی‌ ارز دیجیتال جهان


اولین صرافی ارز دیجیتال جهان در سال 2004 در استرالیا فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان، بدلیل نبود مجوز رسمی برای فعالیت رمز ارزها و اطلاعات بسیار کم مردم دربارهارزهای دیجیتال، این صرافی در جذب مشتری موفق نبود در نتیجه فعالیت آن‌ها خیلی زود خاتمه یافت.

 پیدایش اولین صرافی‌ ارز دیجیتال جهان | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

دو سال بعد صرافی دیگری در آمریکا توسط دو فرد روسی و لهستانی تاسیس شد. آن‌ها توانستند در مدت فعالیت خود حدود 30 میلیون دلار ارز دیجیتال خرید و فروش کنند؛ اما باز هم بدلیل نبود قوانین روشن و دقیق درباره ارزهای دیجیتال سرویس امنیت ایالت متحده آمریکا فعالیت این صرافی را غیرقانونی دانسته و آن را پلمپ کرد. علاوه بر این، مالکان این صرافی ارز دیجیتال در دادگاه به 5 سال زندان محکوم شدند. اما امروزه با گذشت زمان فعالیت این صرافی‌ها قانونی می‌باشد. در ایران نیز برای فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال قوانینی وجود دارد.


 صرافی‌ ارز دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟


همانطور که پیش از این گفته شد صرافی‌های‌ ارز دیجیتال محلی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌باشند. معمولا نرخ و قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی‌های‌ ارز دیجیتال با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین شود. به این صورت که هر چه میزان تقاضا بیشتر باشد؛ قیمت ارز دیجیتال نیز افزایش می‌یابد و بالعکس. البته ممکن است عوامل زیادی مانند نوسانات بازار در آن تاثیرگذار باشند؛ اما بیشترین تاثیر را صرافی‌ها می‌گذارند.

صرافی‌های‌ ارز دیجیتال می‌توانند ساختار فیزیکی یا برخط داشته باشند؛ یعنی علاوه بر سایت‌ و انجام معاملات بصورت غیرحضوری و آنلاین، جایگاه ویژه‌ای برای خرید و فروش حضوری با مشتریان خود معرفی کنند؛ اما رایج‌ترین روشی که این صرافی‌ها از آن استفاده می‌کنند روش برخط می‌باشد.

علاوه بر این می‌توانند از نظر ارائه عملکرد و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ با هم متفاوت باشند. تعداد زیادی از این صرافی‌های ارز دیجیتال تنها سفارش‌های خرید و فروش را بهم می‌رسانند و به عنوان واسطه میان خریداران و فروشندگان عمل کرده و از معامله بین آن‌ها سود دریافت می‌کنند. این صرافی‌ها برای ارزهایی که در سایت خود از آن پشتیبانی می‌کنند کیف‌پول‌هایی را در نظر می‌گیرند تا کاربران بتوانند ارزهای دیجیتال خود را برای معامله از این طریق وارد صرافی کرده و یا در صورت لزوم برای معاملات بعدی ذخیره کنند.

اما نوع دیگری از صرافی‌های‌ ارز دیجیتال وجود دارند که در آن کاربران به صورت مستقیم با خود مالکان صرافی معامله می‌کنند. این صرافی‌ها معمولا به  کاربرانی که در منطقه یا محل خاصی فعال هستند خدمات می دهند.


 دسته‌بندی صرافی‌های ارز دیجیتال


صرافی‌های‌ ارز دیجیتال را از چند جهت مختلف دسته‌بندی می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  •       دسته‌بندی صرافی‌های‌ ارز دیجیتال براساس مخاطبان

معمولا این صرافی‌ها براساس مخاطبان به دسته‌های خصوصی، عمومی و منطقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. در صرافی‌های خصوصی عضویت کاربران تنها با دعوت‌نامه از طرف صرافی انجام می‌پذیرد؛ اما در نوع عمومی این صرافی‌ها، خدمات برای مشتریان سراسر جهان ارائه می‌شود. در نوع منطقه‌ای نیز، تنها کاربرانی که در منطقه یا کشور خاصی قرار دارند حق عضویت در صرافی‌ را دارند.

  •       دسته‌بندی صرافی‌های‌ ارز دیجیتال براساس نوع معاملات

در این نوع دسته‌بندی، صرافی‌های ارز دیجیتال با توجه به نوع فعالیتشان تقسیم‌بندی می‌شوند؛ مثلا در برخی از صرافی‌ها تنها در ازای پرداخت ارز فیات (Fiat currency) می‌توانید رمز ارز مورد نظر خود را خریداری کنید و بالعکس؛ و در برخی از آن‌ها تنها مجاز هستید رمز ارز خود را با رمز ارز دیگری مبادله کنید. در این بین برخی از صرافی‌ها نیز وجود دارند که از دو روش بالا پشتیبانی می‌کنند.

  •       دسته‌بندی صرافی‌های‌ ارز دیجیتال براساس نوع مالکیت کیف‌پول کاربران

این دسته‌بندی رایج‌ترین نوع دسته‌بندی صرافی‌های‌ ارز دیجیتال است که در آن صرافی‌ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز کاربران برای تضمین معاملات انجام شده، کلید خصوصی (Private Key) کیف پول خود را در اختیار صرافی قرار می‌دهند. این روش در حال حاضر رایج‌ترین روشی است که صرافی‌های‌ ارز دیجیتال برای تضمین معاملات انجام شده در بستر خود از آن استفاده می‌کنند. 

در صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) کلید خصوصی کیف‌پول تنها در اختیار خود کاربر قرار دارد و امنیت معاملات انجام شده در صرافی از طریق شخص ثالث تامین می‌شود معمولا معاملاتی که در این صرافی‌ها انجام می‌پذیرد از طریق قراردادهای هوشمند می‌باشد. صرافی‌های غیرمتمرکز زیاد مورد استقبال کاربران نیستند. علاوه بر این اگر کلید خصوصی آن‌ها گم شود هیچ راه‌حلی برای بازگردانی دارایی آن‌ها وجود ندارد و برای همیشه از دسترس مالکان خارج می‌شوند.


 آیا صرافی‌های ارز دیجیتال باید خودگردان باشد؟


صرافی‌های‌ ارز دیجیتال می‌توانند به صورت خودگران یا توسط نهادهای دولتی کنترل شوند. هر چند که این صرافی‌ها برای آغاز فعالیت خود نیاز به اجازه بانک مرکزی دارند؛ اما می‌توانند کاملا به صورت خودگردان اداره شوند. به همین دلیل شما می‌توانید تغییرات زیادی در قیمت رمز ارزهای آنان مشاهده کنید که همه آن‌ها به خاطر فعالیت مستقل این صرافی‌ها است. 

صرافی‌های‌ ارز دیجیتال در ایران بصورت استارت آپ فعالیت دارند و به دلیل نوپا بودن این حوزه هنوز قوانین مدون و روشنی برای فعالیت آنها تعیین نشده است. برای دنبال کردن اخبار مربوط به حوزه فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران می‌توانید به صفحه اخبار و بلاگ مراجعه نمایید.


دلایل تفاوت قیمت رمز ارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال


صرافی‌های‌ ارز دیجیتال بصورت مستقل و جداگانه فعالیت می‌کنند و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال در یک صرافی را عرضه و تقاضا و خرید و فروش‌های انجام شده در آن تعیین می‌کند و با توجه به برآیند قیمت‌های صرافی‌های مختلف قیمت جهانی هر ارز دیجیتال مشخص می‌شود. معمولا تفاوت قیمت در این صرافی‌ها بسیار ناچیز است و اگر این اختلاف بیشتر باشد هجوم معامله گران به این صرافی اختلاف قیمت را متعادل می‌سازد.


  در کدام صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توان بدون احراز هویت عضو شد؟


روش بدون احراز هویت روشی است که در آن صرافی ارز دیجیتال به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بدون ارائه هیچ گونه مدرک شناسایی حق عضویت داشته باشند در نهایت به معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال خود بپردازند.

با این که روش بدون احراز هویت بسیار ناامنی است اما برخی از صرافی‌های‌ ارز دیجیتال امکان ثبت‌نام بدون احراز هویت را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. صرافی StormGain، KuCoin، BitMax و Bitfinex از جمله صرافی‌های بدون احراز هویت هستند که شما با مراجعه به آن‌ها می‌توانید بدون ارائه هیچ گونه مدارک شناسایی یک حساب کاربری ایجاد کنید. اما باید توجه داشته باشید که احراز هویت مانع از هک شدن کارت‌بانکی (حساب کاربری)، پولشویی، فرار مالیاتی و کلاهبرداری در اجرای تراکنش‌های کاربران می‌شود. بنابراین اگر به دنبال امنیت دارایی خود هستید بهتر است قبل از انجام معاملات خود مراحل احراز هویت را بطور کامل انجام دهید.

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال 

برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، شناخت بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال فعال در این حوزه اهمیت زیادی دارد. در ادامه بحث درباره برخی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی صحبت خواهیم کرد. 

  •   صرافی بایننس (binance)

بایننس یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین صرافی‌های غیرمتمرکز جهان است. این صرافی ارز دیجیتال توسط چانگ پنگ ژائو در سال 2017 تاسیس شد. صرافی بایننس به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. بدین معنا که خریداران و فروشندگان سفارش خرید و فروش خود را ثبت می‌کنند و این پلتفرم معامله بین آنها را جوش می‌دهد. 

بایننس ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارد که با عنوان بایننس کوین (BNB) شناخته می‌شود. کاربران با استفاده از این کوین می‌توانند هزینه معاملات خود را کاهش دهند و کارمزد کمتری پرداخت کنند.

در تمام این سال‌ها بایننس به واسطه امنیت، سابقه و خوش‌نامی توانسته است به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های‌ ارز دیجیتال دنیا تبدیل شود. صرافی بایننس با همه ویژگی‌های مثبتی که دارد برای کاربران ایرانی چندان هم مناسب نیست. چرا که این صرافی به دلیل تحریم‌های اقتصادی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهد و حساب کاربری آنها را مسدود می‌کند. 

  • صرافی کوین بیس ( Coinbase)

یکی دیگر از صرافی‌های مشهور حوزه ارزهای دیجیتال کوین بیس می‌باشد. تعداد ارزهای دیجیتالی که این صرافی از آنها پشتیبانی می‌کند محدود می‌باشد و بر روی چهار ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین تمرکز بیشتری دارد. این صرافی با داشتن رابط کاربری ساده و آسان می‌تواند برای کاربران مبتدی گزینه خوبی باشد. 

صرافی ارز دیجیتال کوین بیس دو فعالیت مختلف را در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال انجام می‌دهد. به این معنی که شما علاوه بر خرید و فروش ارز دیجیتال به سایر کاربران می‌توانید به صورت مستقیم ارز دیجیتال را از کوین بیس خریداری کنید. کارمزد معاملات در صرافی کوین بیس با توجه به حجم معاملات متغیر است.

  • صرافی ارز دیجیتال بیترکس (Bittrex)

صرافی ارز دیجیتال بیترکس یکی دیگر از پلتفرم‌های محبوب حوزه ارزهای دیجیتال می‌باشد. این صرافی امکان خرید و فروش بیش از 250 ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است. بیترکس نیز مانند دیگر رقیب خود، بایننس، نقش واسطه را بین خریداران و فروشندگان ایفا می‌کند. در این صرافی کاربران تنها می‌توانند با ارزهای دیجیتال معاملات خود را انجام دهند. این بدان معناست که امکان خرید و فروش رمزارزها با ارزهای فیات وجود ندارد. کارمزد صرافی بیترکس برای معاملات با ارزش پایین ثابت و برابر با 2.5% می‌باشد. 

همه روزه حجم بالایی از معاملات حوزه ارزهای دیجیتال در این صرافی امریکایی انجام می‌شود اما این صرافی ارز دیجیتال نیز مانند دیگر پلتفرم‌ها کاربران ایرانی را تحریم کرده است.

  • صرافی همتاپی (Hamtapay)

صرافی ارز دیجیتال همتاپی یک پلتفرم آنلاین معاملات ارزهای دیجیتال می‌باشد که با زیر ساخت ملی در ایران به کاربران این امکان را می‌دهد بدون دغدغه و نگرانی از تحریم‌های اقتصادی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ریال کنند. در این صرافی ارز دیجیتال علاوه بر خرید و فروش مستقیم ارز دیجیتال با همتاپی می‌توانید از طریق تالار معاملات ارز دیجیتال خود را با سایر کاربران معامله نمایید. 

شما می‌توانید خرید ارز ترون، خرید تتر و دیگر ارزهای دیجیتال را از همتاپی انجام دهید. همتاپی با ارائه کیف پول‌های مبتنی بر بلاکچین به کاربران کمک می‌کند ارزهای دیجیتال خود را بهتر نگهداری کنند.


 نحوه ثبت‌نام در صرافی‌های ارز دیجیتال بایننس چگونه است؟


نحوه ثبت‌نام در صرافی ارز دیجیتال با توجه به انجام فرآیند احراز هویت می‌تواند کمی متفاوت باشد. همان طور که پیش از این گفته شد در صرافی‌های‌ ارز دیجیتال بدون احراز هویت نیازی به ارائه مدارک شناسایی نیست. بنابراین شما تنها با داشتن یک ایمیل فعال می‌توانید اکانت خود را بسازید. اما در صرافی‌هایی که کاربران برای عضویت می‌بایست مراحل احراز هویت را انجام دهند و طی چندین مرحله مدارک شناسایی را ارائه دهند که این مراحل در همه صرافی‌ها با تغییرات جزیی یکسان است؛ به عنوان مثال به نحوه ثبت‌نام صرافی ارز دیجیتال بایننس در ادامه آمده است.

به یاد داشته قبل از هر چیزی برای ایجاد حساب کاربری در بایننس نباید از IP ایران استفاده کنید. علاوه بر این، به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران از کشور دیگری جز آمریکا متصل شوید. زیرا در این صورت‌ حساب کاربری شما مسدود می‌شود. با استفاده از نرم افزارهای VPN می‌توانید IP خود را تغییر دهید، معامله‌گران حرفه‎‌ای سرور مجازی (VPS) را برای این کار پیشنهاد می‌کنند این سرور می‌تواند کامپیوتری در یک کشور دیگر باشد که کاربر بتوانند از راه دور به آن متصل شود.

  • لینک Binance.com را در صفحه مرورگر خود جستجو کنید و در صفحه اول سایت وارد بخش Register شوید. 
  • صفحه ثبت‌نام  را پر کنید و از یک ایمیل معتبر و فعال برای تایید هویت خود استفاده کنید. زیرا به ایمیل لینک تایید فرستاده می‌شود.  
  • اگر فردی بایننس را به شما معرفی کرده باشد می‌توانید در قسمت Referral ID کد معرف او را وارد کنید؛ این کار کاملا اختیاری است. در صورتی که کد معرف را وارد کردید آنگاه صرافی بایننس، کمیسیونی از معاملات شما را به فرد معرف اختصاص می‌دهد.
  • بعد از درج ایمیل، کلمه عبور مورد نظر خود و تایید قوانین بایننس باید گزینه Create account را بزنید تا حساب شما ایجاد شود.
  •  بعد از تکمیل فرم مربوط به ثبت‌نام سایت به حساب ایمیل شما پیامی ارسال می‌کند که می‌بایست از طریق تایید لینک موجود در این پیام حساب خود را فعال کنید.
  •  برای وارد شدن به حسابتان باید دکمه Log In را کلیک کنید.
  • حالا در گام‌های بعدی برای خود کیف‌پول ایجاد نمایید و در نهایت برای شروع معاملات باید آن را شارژ کنید.

راه اندازی صرافی ارز دیجیتال در ایرانی قانونی است؟


تقریبا اغلب صرافی‌های‌ ارز دیجیتال معتبر بین‌الملی به دلیل تحریم‌های اقتصادی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند. با وجود اینکه بسیاری از معامله گران توانسته‌اند با روش‌هایی این محدودیت‌ها را پشت سر بگذارند. اما این کار همواره با ریسک مسدود شدن حساب کاربری و دارایی‌های آنها همراه می‌باشد.

در سال‌های گذشته و با توجه به افزایش اقبال عمومی ارزهای دیجیتال بسیاری از فعالان این حوزه با هدف تامین نیازهای کاربران ایرانی اقدام به راه اندازی صرافی ارزهای دیجیتال داخلی کرده‌اند. از آنجایی که در حال حاضر قوانین روشنی در خصوص ارزهای دیجیتال در کشور وجود ندارد، تردیدهای زیادی برای راه اندازی یک صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. بانک مرکزی در این باره یک پیش‌نویس در خصوص سیاست‌های خود در قبال صرافی‌های‌ ارز دیجیتال ارائه کرده است. در این پیش‌نویس قوانین مربوط به تمام نهادهایی که در زمینه عرضه اولیه سکه (ICO)، صرافی‌های رمز ارز و سامانه‌های مرتبط، کیف‌پول رمز ارز (Digital Wallet) و استخراج اشاره شده است. در ادامه برخی از این سیاست‌ها را بررسی خواهیم کرد؟

  • بانک مرکزی هیچ  تضمینی در خصوص تایید اصالت رمز ارزها ارائه نمی‌کند و برای مدیریت و ثبات قیمت این ارزها نیز مکانیزمی اعمال نخواهد کرد. 
  • ریسک و خطرات ناشی از سرمایه گذار در حوزه ارزهای دیجیتال تماما متوجه سرمایه گذار خواهد بود.
  •  مسئولیت درستی عملکرد پلتفرم‌ صرافی‌های‌ ارز دیجیتال و تضمین امنیت آن به عهده مالکان صرافی ارز دیجیتال خواهد بود.
  • صرافی‌های آنلاین می‌بایست قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان (KYC) را رعایت کنند.
  • خرید و فروش رمز ارزها تنها در صورتی که هویت فرد تایید شد، امکان‌پذیر است.
  • سقف تبدیل ریال به رمز ارزها و بالعکس می‌بایست تابع قوانین و مقررات عمومی ارز کشوری باشد. 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص الزامات بانک مرکزی توصیه می‌کنیم به صفحه قوانین و مقررات مراجعه نمایید.

پس از کسب اطلاعات درباره قوانین کشور در ارتباط با صرافی‌های‌ ارز دیجیتال، اکنون باید یک سایت آنلاین برای صرافی ارز دیجیتال خود و خرید و فروش ارزهای دیجیتال ایجاد کنید. سایت یک صرافی معتبر ارز دیجیتال می‌بایست علاوه بر زیبایی‌های گرافیکی و کاربرپسندی معیارهای زیر را نیز داشته باشد

امنیت بالا، طراحی گرافیکی ساده و اختصاصی، امکان درج نقشه سایت و شرکت، دسترسی آسان به سایت، درج سامانه گفتگو با مدیران و فروشندگان سایت، بارگذاری سریع و راحت اطلاعات در سایت، فشرده‌سازی محتوا جهت بارگذاری سریع آن‌ها، اتصال سریع و آسان به درگاه‌های پرداخت الکترونیکی، امکان مدیریت بخش‌های مختلف آن، امکان احراز هویت کاربران، امکان تغییر اطلاعات کاربران، رسم نمودار بر اساس اطلاعات و قیمت روز رمز ارزها، قرار دادن قیمت روز ارزهای دیجیتال، اختصاص کیف‌پول به کاربران مختلف جهت انجام هر گونه تراکنش، شتیبانی از چند زبان مختلف دنیا

سوالات متداول

ارتباط کلمه اکسچنج با صرافی ارز دیجیتال چیست؟

کلمه Exchange به معنای مبادله، معامله و صرافی می‌باشد. در ابتدا با ورود ارز دیجیتال به ایران به صرافی‌های فعال در این حوزه اکس چنج گفته می‌شد؛ اما با گذشت زمان کلمه صرافی جایگزین این لغت شد به طوری که امروزه اکثرا این پلتفرم‌ها را با نام صرافی می‌شناسند.

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی کدام است؟

صرافی بایننس (binance)
صرافی کوین بیس ( Coinbase)
صرافی ارز دیجیتال بیترکس (Bittrex)
صرافی همتاپی (Hamtapay)

قوانین و مقررات بانک مرکزی در خصوص صرافی های ارز دیجیتال و رمز ارزها چیست؟

بانک مرکزی هیچ تضمینی در خصوص تایید اصالت رمز ارزها ارائه نمی‌کند.
ریسک و خطرات ناشی از سرمایه گذار در حوزه ارزهای دیجیتال تماما متوجه سرمایه گذار خواهد بود.
مسئولیت درستی عملکرد پلتفرم‌ صرافی های ارز دیجیتال و تضمین امنیت آن به عهده مالکان صرافی ارز دیجیتال خواهد بود.
صرافی‌های آنلاین می‌بایست قوانین مبارزه با پولشویی و شناسایی مشتریان (KYC) را رعایت کنند.
خرید و فروش رمز ارزها تنها در صورتی که هویت فرد تایید شد، امکان‌پذیر است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صرافی همتاپی صرافی عالی هست فقط ازتون میخوام حدضرر و حد سود هم به مجموعه اضافه کنید تا به نامبر وان در ایران برسید .

  2. به نظرم صرافی همتاپی نسبت به صرافی های دیگه بهتر هست ، هم از نظر پشتیبانی عالی که هرجایی پیدا نمیشه وهم به دلیل برداشت ریال و ارز که تو سریع ترین زمان تسویه میکنند . ممنون از شما

    1. من هم با نظر علیرضا جان موافقم پیگیری سریع این صرافی جز شاخصه های مهم این صرافیه و البته باید از امکانات خوب این سایت هم گفته شود مثل تالار معاملاتی و داشتن هوش مصنوعی

  3. سلام توی صرافی های ایرانی به چه نکتی باید بیشتر توجه کنیم ؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله
      دفتر مرکزی صرافی ارز دیجیتال همتاپی در شهر مشهد قرار دارد. شما می‌توانید جهت خرید و فروش انلاین ارزهای دیجیتال از طریق وب سایت ما اقدام نمایید.

    1. سلام دوست عزیز

      بله شما برای استفاده از خدمات سایت همتاپی می‌بایست مراحل احراز هویت را انجام دهید.
      نحوه ثبت نام در سامانه همتاپی در بخش نحوه استفاده از سایت و ویدئو آموزشی ثبت نام در همتاپی در بخش آموزشی سایت بطور کامل توضیح داده شده است.

    1. سلام دوست عزیز

      در حال حاضر همتاپی از ارزهای دیجیتال مطرح بازار مانند بیت کوین، اتریوم، تتر، لایت کوین، بیت کوین کش، ترون و لینک پشتبانی می‌کند.

    1. سلام دوست عزیز
      شما با ثبت نام در سایت همتاپی و انجام مراحل احراز هویت می توانید ارزهای دیجیتال بیت کوین، تتر، اتریم، لایت کوین، بیت کوین کش، لینک و پکس را به دو صورت با ریال (از طریق کارت بانکی احراز هویت شده خودتان) و تتر خرید و فروش کنید.