بیت کوین کش چیست؟ از مفاهیم پایه تا معامله بیت کوین کش

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید‌و‌فروش بیت‌کوین‌کش

بیت کوین کش چیست ؟ تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش در چیست؟ بیت کوین کش از کجا به وجود آمد و چه کاربردهایی دارد؟ آیا بیت کوین با بیت کوین کش تناسب قیمت دارد؟

اگر شما هم نگاهی به جدول ارزهای دیجیتال بیاندازید، حتماً متوجه حضور انواع مختلفی ارزهای دیجیتال شده‌اید که نام بیت کوین را به نحوی یدک می‌‎کشند، بیت کوین کش یکی از همان ارزهاست، ما در این مقاله به علل پیدایش بیت کوین کش و  بررسی تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش به صورت ویدئویی پرداخته‌ایم.

فهرست مطالب

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال بازار است، در ویدئوی بالا می‌توانید به صورت کامل درباره آن اطلاعات کسب کنید، همچنین در باقی مقاله نیز ما به تشریح سوال بیت کوین کش چیست از زوایای مختلف پرداخته‌ایم:

حدودا 11 سال از زمان پیدایش بیت‌کوین (Bitcoin) می‌گذرد. امروزه صدها نوع ارز دیجیتال (Digital currency) وجود دارد که هر کدام از آنها، برای اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز، استفاده می‌شوند. در این میان محدودیت‌های مختلفی، گریبان‌گیر ارزهای دیجیتال می‌باشد که توسعه‌دهندگان به دنبال حل این مشکلات هستند و با ارائه نسخه جدیدی از ارزهای دیجیتال همواره تلاش می‌کنند نقص‌های آن را بهبود بخشند. در واقع این ارزهای دیجیتال تکمیل کننده ارزهای پیشین هستند. یکی از ارزهای دیجیتالی که با هدف رفع مشکلات رمزارزهای پیش از خود ایجاد شده است بیت کوین کش (Bitcoin Cash) می‌باشد.

بیت کوین، به عنوان پرچمدار ارزهای دیجیتال در صدر جدول کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) قرار دارد و امروزه نقش بی‌مانند و مثال زدنی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. بیت کوین همواره به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال این بازار مطرح بوده و سهم عمده‌ای از ارزش بازار را نیز به خود اختصاص داده است. با توجه به شرایط موجود در بازار به نظر نمی‌رسد تا مدت‌ها جایگاه این ارز دیجیتال، زیر سوال برود و یا کوین دیگری بتواند این جایگاه را از بیت کوین بگیرد.

 اما بیت کوین با وجود بلاک چین قوی و ارزش مالی بسیار بالا اشکالاتی نیز دارد و از نظر عملکرد بهترین نیست. بنا بر گفته کارشناسان، ارزهای دیجیتال ابتدا و از همان روزهای نخست پیدایش به عنوان پول‌های مجازی و با هدف پرداخت‌های امن، همتا به همتا و نیز کاملا غیر متمرکز و غیروابسته به سیستم مالی و بانکی به وجود آمدند. در مورد خود بیت کوین امروز نمی‌توان ادعا کرد که برای پرداخت‌های خرد به کار می‌رود. این امر دلایل گوناگونی دارد، یکی از مشکلات اصلی شبکه بیتکوین سرعت پایین تراکنش‌ها و کارمزد‌های بالای شبکه آن می‌باشد.

امروز در هر ثانیه فقط 7 تراکنش بیت کوین پردازش و تایید می‌شود و این امر باعث شده است کارمزد این تراکنش‌ها نیز بالا باشد. به این دلیل بیت کوین نتوانسته به عنوان یک سیستم پرداخت پرسرعت و مقرون به صرفه مطرح باشد.

مطالب بیشتر: بیت کوین چیست؟

به دلیل همین چالش‌ها گروهی از توسعه‌دهندگان بیت کوین انشعابی به نام ارز دیجیتال بیت کوین کش را برای رفع این مشکلات به وجود آوردند. این ارز دیجیتال اندازه بلاک بسیار بزرگ‌تر و سرعت تراکنش‌های بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین دارد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی ارز دیجیتال بیت کوین با مفهوم فورک که سبب ایجاد بیت کوین کش شد بیشتر آشنا شویم و در ادامه نیز درباره خرید و فروش این ارز دیجیتال و نیز استخراج بیت کوین کش بیشتر بدانیم.

طرفداران و توسعه‌دهندگان شبکه این ارز دیجیتال همواره به دنبال حل مشکلات بیت کوین هستند. در همین راستا راه‌حل‌های زیادی مانند سگویت (Segwit) و Bitcoin Unlimited را برای آن ارائه کردند. Bitcoin Unlimited محدودیت اندازه بلاک‌ها را رفع می‌کرد. این روش از انباشته شدن بلاک‌ها جلوگیری می‌کرد و کارمزد ماینرها را در کل شبکه افزایش می‌داد. برخی از توسعه‌دهندگان بیت کوین معتقد بودند که استفاده از Bitcoin Unlimited، ماینرهای کوچک را از رده خارج می‌کند و باعث متمرکز شدن شبکه بلاکچین می‌شود. استفاده از راهکار سگویت نیز سرعت تراکنش‌ها را بالا می‌برد. در این روش برای ذخیره سازی برخی از اطلاعات، از فایل‌های جداگانه‌ای خارج از شبکه بلاک‌چین استفاده می‌کنند. با افزایش فضای ذخیره سازی، تراکنش‌های بیشتری در بلاک‌ها قرار می‌گیرد و تراکنش‌های بیشتری در واحد زمان توسط ماینرها تایید می‌شود اما از نظر بعضی از کاربران استفاده از این روش در مقایسه با Bitcoin Unlimited تنها یک راه حل پیچیده‌تر و موقتی محسوب می‌شود و مشکل اساسی شبکه بیت‌کوین را برای همیشه حل نمی‌کند. 

پروتکل دیگری به اسم SegWit2x در یکم آگوست 2017 ارائه شد. این پروتکل علاوه بر ذخیره سازی برخی از اطلاعات خارج از شبکه بلاکچین، اندازه بلاک‌ها را نیز به 2 مگابایت افزایش داد. اما شبکه بلافاصله شاهد افزایش حجم بلاک‌ها نبود در نتیجه بسیاری از کاربران اعتقاد داشتند این راهکار تنها مشکل شبکه را به تعویق می‌اندازد و آن را حل نمی‌کند.

نقش فورک در پیدایش بیت کوین کش چیست؟

هنگامی که گروهی از سازندگان و یا جامعه حامیان یک ارز دیجیتال نسبت به مسائل مربوط به شبکه آن دچار تردید و اختلاف نظر شوند و نتوانند برای حل این اختلاف نظرها به تفاهم برسند. گروهی از آنان ممکن است تصمیم بگیرند که با ایجاد تغییراتی در کدهای اولیه ارز دیجیتال، تغییرات مورد نظر خود را روی آن اعمال کرده و یک ارز دیجیتال جدید که انتظارات آن‌ها را برآورده کند ایجاد کنند.

این اتفاق در مورد بیت کوین نیز رخ داده است. حدود 5 سال پس از معرفی بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال و همزمان با اقبال عمومی مردم به آن، کم‌کم بلاک چین این ارز دیجیتال در حال شلوغ شدن بود و رفته رفته مشکلات مربوط به مقیاس پذیری آن نیز نمایان شد. حجم هر بلاک در بلاکچین بیت کوین 1 مگابایت است و در شبکه این ارز دیجیتال در هر ثانیه تنها ۷ تراکنش پردازش و تایید می‌شود. اندازه کوچک بلاک‌ها در بلاک چین بیت کوین، باعث محدودیت در پردازش و تایید تراکنش‌ها شده و سرعت تایید تراکنش‌ها را بسیار پایین آورده است. در بلاکچین بیت کوین افراد برای تایید تراکنش‌ها مجبور هستند مدت زیادی در صف تایید باقی بمانند و کارمزد زیادی پرداخت کنند.

فورک، هاردفورک و سافت فورک چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

برای رفع این مشکل گروهی از توسعه‌دهندگان بیت کوین، پیشنهاد افزایش حجم بلاک‌ها از 1 مگابایت به 4 تا 32 مگابایت را مطرح کردند. با این روش، بلاک چین بیت کوین به راحتی می‌توانست تعداد بسیار بیشتری از تراکنش‌ها را پردازش و تایید نماید. اما همان طور که می‌دانید پروتکل‌های بر پایه بلاک چین را نمی‌توان تغییر داد.

 اما اگر به‌روزرسانی در کار بلاک چین ضرورت داشته باشد و بخشی از افراد از عملکرد شبکه ناراضی باشند چه راه حلی وجود دارد؟ پاسخ این سوال ایجاد انشعاب یا فورک (Fork) است. بیت کوین کش نیز یک فورک از بیت کوین است. فورک می‌تواند به دو روش سافت فورک و یا هارد فورک به انجام برسد.

  • سافت فورک به چه معنا است؟

سافت فورک (Soft Fork) گونه‌ای از انشعاب در بلاکچین محسوب می‌شود که در آن به‌روزرسانی ایجاد شده در ساختار بلاک چین، با نسخه قبلی نیز سازگار است. به عنوان مثال شما می‌توانید یک فایل متنی که با ورد 2019 نوشته شده است را با برنامه ورد 2003 نیز باز کنید. در سافت فورک همچنان افرادی که مایل به به‌روزرسانی خود نیستند نیز می‌توانند در فرآیند تایید تراکنش‌ها فعالیت نمایند.

  • هارد فورک به چه معنا است؟

در هارد فورک (Hard Fork) تغییری در قوانین بلاک چین به وجود می‌آید که با نسخه اولیه هماهنگ و سازگار نیست. در این روش نسخه‌های قدیمی قادر به فعالیت در نسخه به روز شده نیستند. در این روش مثل آن است که شما نتوانید فایل متنی ساخته شده با ورد 2019 را در یک نسخه قدیمی مانند ورد 2003 باز کنید. البته همه هارد فورک‌ها منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید نمی‌شود. در شرایطی که اختلاف نظر به وجود بیاید و بیشتر افراد بخواهند از همان نسخه اولیه بلاک چین استفاده کنند، یک سکه و یا ارز دیجیتال جدید به وجود می‌آید که البته بلاک چین جدید خود را نیز دارد.

بیت کوین کش، یک هارد فورک روی بیت کوین است ولی تنها فورک آن نیست. تا به حال بیش از 100 فورک مجزا بر روی بیت کوین اعمال شده است که Bitcoin Cash و بیت کوین گلد از معروف‌ترین این هارد فورک‌ها به شمار می‌روند.

تاریخچه بیت‌کوین‌کش در بازار ارزهای دیجیتال

در سال 2017 افرادی مانند راجر ور (Roger Ver)، هایپو یانگ (Haipo Yang) و وو جیهان (Wu Jihan) که از حامیان ابتدایی تفکر ساتوشی ناکاموتو برای ایجاد بیت کوین بودند، پیشنهاد دادند که اندازه بلاک برای سرعت بخشیدن به فرآیند تایید تراکنش‌ها افزایش پیدا کند. اما این تفکر آن‌ها نتوانست تمام جامعه طرفداران بیت کوین را با خود همراه کند زیرا بیشتر این افراد معتقد بودند که افزایش اندازه بلاک می‌تواند منجر به افزایش حجم معادلات شده و تمرکز زدایی این از دیجیتال را به خطر می‌اندازد.

سرگذشت بیت‌کوین‌کش در بازار ارزهای دیجیتال | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

بالاخره برای اولین بار در ۱ آگوست ۲۰۱۷ بیت‌کوین‌کش توسط جمعی از اعضای جامعه بیت‌کوین ارائه شد. این رمز ارز علاوه بر داشتن تمام معیارهای اصلی بیتکوین تعداد تراکنش‌های انجام شده در واحد زمان را بیشتر کرد. پس از ایجاد این پدیده یعنی هارد فورک، افرادی که بیت کوین در اختیار داشتند به همان میزان بیت کوین کش نیز دریافت کردند و مختار بودند که در هر دو شبکه به فعالیت خود ادامه دهند.

توسعه‌دهندگان بیت کوین کش، آن را به عنوان نوعی پول الکترونیکی همتا به همتا (P2P) می‌شناسند که به صورت غیرمتمرکز و در بستر اینترنت می‌باشد. 

تراکنش‌های این ارز دیجیتال توسط هیچ شرکت یا سازمان واسطه‌ای مدیریت و کنترل نمی‌شود. در واقع ساختار بیت‌کوین‌کش کاملا شبیه بیت کوین است در حقیقت بیت‌کوین‌کش تلاش می‌کند بیت‌کوینی باشد که سرعت تراکنش‌های آن به مراتب بیشتر است.

این ارز دیجیتال نیز مانند بیت کوین برای ایجاد کوین‌های جدید و تایید تراکنش‌ها از الگوریتم اثبات کار یا همان ماینینگ (mining) استفاده می‌کند. علاوه بر این، مشابه بیت کوین تعداد واحد‌های قابل استخراج این رمز ارز نیز محدود است و 21 میلیون واحد می‌باشد. اما با آن تفاوت‌هایی نیز دارد. 

از جمله تفاوت‌های این دو، سایز بلاک‌ها در بلاک چین می‌باشد. بیت کوین کش یک هاردفورک (hard fork) از ارز دیجیتال بیت‌کوین می‌باشد که با اختراع آن، یک ارز دیجیتال با بلاکچین‌ جدید تولید شد. این دو رمزارز هم اکنون به صورت دو ارز مستقل از هم در بازار به رقابت می‌پردازند.

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی مانند صرافی بایننس (Binance)، جمینای (Gemini)، کوین‌بیس (Coinbase) و اوکی اکس (okex) از این ارز رمز پایه پشتیبانی می‌کنند علاوه بر این شما می‌توانید از طریق سایت همتاپی نیز اقدام به خرید و فروش بیت کوین کش خود کنید.

با هارد فورک بیت‌کوین، توسعه‌‌دهندگان بیت‌کوین کش بر سر بروزرسانی و تغییر سایز بلاک‌های بلاکچین اختلاف نظر داشتند. این اختلاف نظر بین دو حامی بزرگ بیت‌کوین به نام کریگ استیون رایت (Craig Steven Wright) و راجر ور بود. 

سرانجام در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ بیت کوین کش هاردفورک شد و دو مدل Bitcoin ABC و Bitcoin SV  برای آن ارائه شد. هر یک از این هاردفورک‌ها طرفداران خاص خودش را داشت. 

عبارت ABC در هارد فورک Bitcoin ABC مخفف شده عبارت Adjustable Blocksize Cap می‌باشد، این هاردفورک مورد حمایت راجر ور و جیهان وو می‌باشد. در این مدل محدودیت سایز بلاک به 32 مگابایت تغییر کرد.

عبارت SV در هارد فورک Bitcoin SV کوتاه شده عبارت Satoshi Vision می‌باشد، این نسخه مورد حمایت کریگ رایت بود و محدودیت سایز بلاک‌ها را تا 128 مگابایت افزایش داد.

پس از گذشت مدتی از هاردفورک بیت کوین کش مشخص شد که طرفداران بیت‌کوین ای‌بی‌سی نسبت به بیت‌کوین اس‌وی بیشتر است و در بازار ارزهای دیجیتال، معامله و سرمایه‌ گذاری زیادی روی بیت‌کوین ای‌بی‌سی انجام می‌‌شود. بنابراین Bitcoin ABC در زنجیره اصلی قرار گرفت و به عنوان بیتکوین کش اصلی معرفی شد و Bitcoin SV به عنوان یک رمز ارز جدید از هارد فورک بیت‌کوین‌کش تعریف شد.

آیا بیت کوین کش یک آلتکوین محسوب می‌شود؟

در فرهنگ لغات ارزهای دیجیتال به همه رمز ارزها به جز بیت کوین در اصطلاح آلتکوین و یا کوین‌های جایگزین گفته می‌شود. اما آیا Bitcoin Cash، یک آلت کوین محسوب می‌شود؟ در جواب این سوال باید گفت که خیر. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد. یکی از مهم ترین دلایل این است که بیت کوین کش تنها یک فورک از بیت کوین محسوب می‌شود و کدها و برنامه های مشترکی با بیت کوین دارد.

همانطور که می دانید بلاک چین این دو ارز دیجیتال در سال 2017 از یکدیگر جدا شد و تا قبل این تاریخ تاریخچه مشترکی دارند.

 عملکرد بیت‌کوین‌کش چگونه است؟

بیت‌کوین‌‌کش از الگوریتم SHA-256 برای اثبات کار و تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. برای ثبت و تایید یک تراکنش در بیت‌کوین‌کش باید تمام اعضای فعال در شبکه آن را تایید کنند و سپس در بلاک‌ها قرار گیرد. بیت کوین کش نسخه هاردفورک بیت‌کوین است بنابراین تاریخچه تراکنش‌ها و پایگاه داده‌های آن مشابه بیت کوین است. 

همانند بلاک چین بیت کوین مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک بلاک عضوی از بلاکچین باشد 10 دقیقه می‌باشد و پاداشی که برای استخراج هر بلاک نصیب ماینرها می‌شود 12.5 بیت‌کوین‌کش می‌باشد. مقدار پاداش بلاک‌ها هر چهار سال نصف می‌شود.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

مدت زمان لازم برای استخراج یک بلاک در بلاکچین بیت‌کوین‌کش ثابت است همانند شبکه بلاکچین بیت‌کوین، این مدت زمان تحت تاثیر پارامتر سختی استخراج می‌باشد و هرچه توان ماینرها افزایش یابد سختی شبکه نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد. برای تنظیم پارامتر سختی و در نتیجه حفظ متوسط زمان لازم برای تولید یک بلاک از الگوریتم تنظیم سختی (DDA) استفاده می‌شود این پارامتر برای هر 2016 بلاک یک بار اصلاح و بروزرسانی می شود. برای ایجاد این تعداد بلاک زمانی حدود دو هفته لازم است. بنابراین توسعه‌دهندگان بیت‌کوین‌کش برای ایجاد انگیزه در ماینرها سازوکار آن را تغییر دادند و علاوه بر استفاده از الگوریتم DAA از الگوریتم تنظیم سختی اضطراری EDA نیز استفاده کردند. در این الگوریتم اگر فاصله زمانی استخراج 6 بلاک در بلاک چین بیت‌کوین‌کش از 12 ساعت بیشتر می‌شد آنگاه الگوریتم EDA، سختی استخراج شبکه را 20 درصد کاهش می‌داد. تنظیمات EDA ثبات سختی استخراج را از بین برد. توسعه‌دهندگان بیت کوین کش تلاش کردند با ایجاد تغییراتی در الگوریتم DAA این مشکل را برطرف کنند، این تغییرات سبب شد که هر بلاک جدیدی که استخراج می‌شود پارامتر سختی شبکه بلافاصله اصلاح شود. استفاده از این روند نیاز ماینرها را به الگوریتم EDA از بین برد و الگوریتم EDA به کلی حذف شد.

کاربردهای بیت کوین کش چیست؟

حال که دانستیم که Bitcoin Cash چیست و چگونه در اثر فورک از بیت کوین منشعب شده است، می‌خواهیم بدانیم که این ارز دیجیتال چه کاربردی دارد. BTC به علت حجم بلاک بالاتر، توانایی تایید و پردازش تراکنش‌های بیشتری را نسبت به بیت کوین دارد. به همین علت، تراکنش‌های آن کارمزد پایین‌تری دارند. به طور کلی هدف ایجاد این ارز دیجیتال و انشعاب آن از بیت کوین، ایجاد یک ارز دیجیتال به منظور ایجاد یک «سیستم پرداخت سریع» با کمترین میزان کارمزد بوده است. این ارز دیجیتال برای اهداف و کاربردهای زیر طراحی شده است:

  • ارسال و دریافت پول

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال این است که با استفاده از آن‌ها می‌توان به راحتی پول را به صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه ارسال و دریافت کرد. این بدان معنا است که شما برای انتقال پول به هر کجای جهان نیاز به هیچ واسطه‌ای مانند بانک، موسسه مالی و یا صرافی حقیقی نخواهید داشت.

همانطور که گفتیم همه ارزهای دیجیتال ویژگی غیرمتمرکز بودن را دارا می‌باشند، اما در این بین به علت بیشتر بودن حجم هر بلاک در بلاکچین بیت کوین کش، در شبکه این ارز دیجیتال تراکنش‌های بیشتری در واحد زمان در آن قابل انجام است و به همین دلیل کارمزد تراکنش‌ پایین‌تر از ارزهای دیگر می‌باشد. این مسئله این رمزارز را برای تراکنش‌ها و پرداخت‌ها روزانه جذاب‌تر می‌کند.

  • انجام پرداخت‌های اینترنتی

با استفاده از بیت کوین کش می‌توان پرداخت‌های اینترنتی را درست مانند ارزهای دیجیتال دیگر که به این منظور به کار می‌روند، انجام داد. 

سرمایه‌ گذاری و کسب درآمد از بیت کوین کش

با افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین کش و سایر ارزهای دیجیتال افراد زیادی به دنبال ورود به این حوزه می‌باشند. یکی دیگر از اهداف مردم از خرید و یا استخراج بیت کوین کش سرمایه‌ گذاری در آن می‌باشد. از آنجایی که قیمت ارزهای دیجیتال از نوسانات زیادی برخوردار هستند سرمایه‌ گذاران می‌توانند از این طریق برای کسب درآمد نیز استفاده کنند.

مطالب مرتبط: سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بهتر است یا بورس؟ بررسی ذره‌بینی

شباهت‌های بیت کوین کش و بیت کوین

با این که این دو ارز دیجیتال امروزه دو رمز ارز مجزا محسوب می‌شوند که توسط یک هارد فورک از هم مجزا شده‌اند، اما هنوز هم شباهت‌هایی در آن‌ها دیده می‌شود.

بلاکچین بیت کوین و بیت کوین کش از کدها و برنامه‌های مشترکی تشکیل شده‌اند. گفتیم که بیت کوین کش در اثر اختلاف در تیم توسعه و پشتیبانی شبکه بیت کوین ایجاد شد. برخی افراد تصمیم گرفتند که با توسعه و به روز رسانی در کدها و اندازه بلاک‌های این ارز دیجیتال، سرعت تراکنش‌های بیت کوین را بالا ببرند. اما هنوز هم با وجود تفاوت‌های زیاد بین این دو ارز دیجیتال می‌توان گفت که بیت کوین و بیت کوین کش یک خانواده هستند و کدهای آن‌ها شباهت‌های زیادی با هم دارد. به علاوه شباهت دیگر در این مورد الگوریتم اجماع این دو ارز دیجیتال است. هر دوی آ‌نها از الگوریتم‌های اثبات کار برای حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌های خود بهره می‌برند.

تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش

  • بیت‌کوین با سگویت (segwit) پشتیبانی می‌شود اما بیتکوین کش با پیشنهاد یک سری کدهای جدید آن را جایگزین سگویت کرده است تا بتواند بخشی از فضای بلوک را آزاد کند.
  • فضای بلاک چین بیتکوین 1 مگابایت است اما فضای بلاک چین بیت‌کوین‌کش 8 مگابایت بود که در هاردفورک دوم به 32 مگابایت افزایش یافت.
  • بیت‌کوین‌کش را با نماد BCH نمایش می‌دهند در حالی که بیت کوین را با BTC نشان می‌دهند.
  • در بیت کوین کش هزینه نقل و انتقالات یا همان کارمزد تراکنش‌ها پایین‌تر از بیت‌کوین است. بنابراین کاربری که در بیت‌کوین‌کش سرمایه‌گذاری می‌کند می‌تواند با هزینه کمتر سرعت تراکنش‌های غیرمتمرکز را بالا ببرد.
  • سرعت انجام تراکنش‌ها در بیت‌کوین‌کش بسیار بیشتر از بیت‌کوین است. بنابراین کاربر می‌تواند به راحتی تمام خریدهای روزانه خود را با کمترین زمان ممکن انجام دهد.
  • بیت‌کوین‌کش قدرت مقیاس‌پذیری بالایی دارد. به گونه‌ای که ارائه سختی تایید کار (proof-of- work) آن سریع‌تر از بیت کوین است.
  • در بیت‌کوین‌کش افراد زیادی به طور همزمان می‌توانند به معامله بپردازند. زیرا اندازه بلاک‌ها در بلاک‌چین آن بسیار بیشتر از بیت‌کوین است.
  • سختی شبکه در بیت‌کوین‌کش پایین‌تر از بیت‌کوین است و این رمز ارز دیجیتال جدید در برابر حملات باز پخش و تکرار (replay attack) شبکه مقاوم است.
  • قیمت بیتکوین کش ارزان‌تر از بیت کوین است بنابراین کسی که توان خرید بیت کوین را ندارند می‌توانند بیت‌کوین‌کش خریداری کند. بیت کوین کش ویژگی Replace by fee را ندارد.

 هاوینگ بیت کوین کش 

هاوینگ (Halving) بیت کوین کش رویدادی است که هر 4 سال تکرار می‌شود. طی این فرآیند پاداشی که به ماینرها برای استخراج هر بلاک تعلق می‌گیرد نصف می‌شود.  تعداد کل واحدهای این رمز ارز 21 میلیون می‌باشد. پس از استخراج این تعداد بیت کوین کش شبکه تولید آن متوقف خواهد شد و ماینرها دیگر بیت کوین کش جدید به عنوان پاداش دریافت نمی‌کنند. با نصف شدن پاداش ماینرها روند استخراج این تعداد بیت کوین کش طولانی‌تر می‌شود. تاکنون 18 میلیون واحد بیت کوین کش استخراج شده و در شبکه در حال گردش است. 

هاوینگ بیت کوین کش 8 آوریل سال 2020 اتفاق افتاد و مقدار پاداش شبکه 6.25 واحد شد. میزان پاداش ماینرهای شبکه بلاکچین بیت کوین کش کاهش یافت. اکنون استخراج‌کنندگان با توجه به مقدار پاداش شبکه و هزینه‌های گزافی که برای تجهیزات استخراج صرف کرده‌اند باید برای بقا مبارزه کنند. این احتمال وجود دارد که بسیاری از ماینرهای فعال در شبکه به این دلیل که ماینینگ دیگر برایشان سود آور نیست از شبکه این رمز ارز خارج شوند.

مزایا بیت‌کوین‌کش

  • مقیاس‌پذیری

همان گونه که گفتیم هدف بیت کوین کش رفع مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین می‌باشد در حال حاضر بیت کوین کش با ظرفیت بلاکچین 8 مگابایتی قادر است تراکنش‌های زیادی را نسبت به بیت کوین در واحد زمان پردازش نماید.

مطالب مرتبط: اندازه بلاک و مقیاس‌­پذیری چه اهمیتی در بلاکچین ارزهای دیجیتال دارد؟
  • پشتیبانی صرافی‌های اصلی کریپتو از بیت‌کوین‌کش

ارز دیجیتال بیت کوین کش، توسط بسیاری از صرافی‌های معروف و بزرگ کریپتو (Crypto) حمایت و پشتیبانی می‌شود.

  • سرعت بیشتر، هزینه کمتر

سرعت انجام تراکنش‌ها در این ارز دیجیتال نسبت به بیت کوین بیشتر می‌باشد علاوه بر این هزینه کارمزد تراکنش‌های بیت کوین نسبت به بیت کوین کمتر (به ازای هر تراکنش حدود ۰٫۲۰ دلار) و به صرفه‌تر می‌باشد.

 معایب بیت‌کوین‌کش

  • استخراج سخت و گران

استخراج بیت کوین کش مانند استخراج بیت کوین زمان‌بر و پرهزینه می‌باشد با این تفاوت که بیت کوین بسیار با ارزش‌تر از بیت‌کوین‌کش می‌باشد به همین علت بیشتر ماینرها ترجیح می‌دهند هزینه و زمان خود را صرف استخراج بیت کوین کنند.

مطالب مرتبط: چگونه مجوز استخراج بیت کوین بگیریم؟ از صدور مجوز تا کسب پروانه
  • عدم اعتماد سازی کامل

بیت کوین کش به تازگی از طرف گروهی از توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال اختراع شده است و به خاطر نگرانی از تمرکز این رمز ارز و نامی که برای این ارز دیجیتال انتخاب شده است هنوز نتوانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را کسب کند.

  • حجم معاملات کم

تعداد معاملات این ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال با وجود آن که یک هاردفورک کامل از بیت کوین می‌باشد نسبت به بیت کوین کمتر است. 

  • تعداد استخرهای محدود

تعداد استخر استخراج (mining Pool) بیت کوین کش بسیار محدود است و آینده این ارز دیجیتال وابسته به همین تعداد محدود می‌باشد.

کیف پول‌های بیت‌کوین‌کش

برای نگهداری بیت‌کوین‌کش نیز به عنوان یک ارز دیجیتال شما نیاز به داشتن والت ارز دیجیتال دارید. در اینجا قصد داریم برخی از این کیف پول‌ها را معرفی کنیم.

  • Ledger Nano S (کیف‌پول سخت‌افزاری)

Ledger Nano S یک کیف‌پول سخت‌افزاری، برای نگهداری از رمزنگارهایی مانند بیت کوین، بیت‌کوین‌کش و اتریوم (Ethereum) می‌باشد. این کیف پول یکی از بهترین کیف پول‌های دیجیتالی (Digital Wallet) است که از ویژگی‌های امنیتی قوی برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتالی و انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. کیف پول لجر نانو اس به راحتی توسط یک درگاه USB به رایانه و دستگاه مورد نظر شما متصل می‌شود و با صفحه نمایشگر آن می‌توانید تمام تراکنش‌ها را مشاهده کنید.

  • Coinomi (کیف‌پول نرم افزار اندروید)

کیف‌پول Coinomi یکی از امن‌ترین کیف پول‌های دیجیتالی می‌باشد که از 70 ارز دیجیتال و 200 توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. 

  • والت yenom

این والت مناسب برای کاربران تازه کار می باشد و تنها از ارز دیجیتال بیت‌کوین‌کش پشتیبانی می کند. این والت فقط نسخه موبایل دارد.

  • JAXX (کیف‌پول نرم‌افزار اندروید،IOS و ویندوز)

کیف‌پول Jaxx یکی از کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ذخیره ارز رمزپایه BCH می‌باشد برای ورود به این کیف پول کاربران می‌توانند از قابلیت‌های اسکن کدهای QR و پین کد موجود در آن استفاده کنند.

  • Electron Cash (کیف پول نرم‌افزاری ویندوز و اندروید)

الکترون کش (Electron Cash) نسخه جدیدی از کیف پول اصلی بیت کوین است و به کاربران امکان گرفتن نسخه پشتیبان از کیف پولشان را می‌دهد تا از طریق پسورد رمزگذاری شده با امنیت بسیار بالا از کیف پول خود محافظت کنند.

Exodus یک کیف‌پول نرم‌افزاری است که در سال 2015 ساخته شده است. این کیف پول دارایی‌های شما را در یک نمودار گرافیکی بسیار جذاب به نمایش می‌گذارد. بنابراین شما می‌توانید در هر لحظه از میزان دارایی خود با خبر شوید. این کیف پول برای سیستم عامل‌های مختلفی مانند مک، لینوکس و ویندوز به صورت کاملا رایگان قابل استفاده می‌باشد.

برنامه‌های آینده بیت کوین کش

اگرچه بیت کوین کش نسخه بهینه شده بیت کوین است و توسعه دهندگان آن توانسته‌اند با اختراع این ارز دیجیتال مشکل تراکنش‌های بیت کوین را حل کنند اما در حال حاضر بیت کوین با استفاده از شبکه لایتنینگ (Lightning) موفق شده است مشکلات خود را تا حدودی حل کند به همین دلیل عده‌ای نگران سرنوشت بیت کوین کش هستند. 

راجر ور موسس بیت‌‌کوین‌‌ کش همواره تلاش می‌کند تا بیت کوین کش را به عنوان یک بیت کوین اصلی معرفی کند و امیدوار است با بیان ویژگی‌های مشترک این ارز دیجیتال آن را برتر از بیت کوین معرفی کند. ویژگی‌هایی مانند انجام حداکثر 68 تراکنش در ثانیه می‌تواند در برابر 7 تراکنش بیت کوین قابل تحسین باشد.

مطالب مرتبط با مقاله بیت کوین کش چیست؟

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. از لحاظ قیمتی و ارزش که بیتکوین بالاتره داداش، در واقع بیتکوین کش یک انشعاب (فورک) بیت‌کوین محسوب میشه.

  1. چقد خوبه تو اموزشاتون ویدئو میزاریداینطوری کامل بیت کوین کش و متوجه شدم لطفا بیشتر استفاده کنید

  2. سلام بیت کوین چرا اینقد کم و زیاد میشه.بیت کوینی که خریدم رو از کجا میتونم بریزم؟

    1. سلام دوست عزیز

      چنانچه قصد واریز بیت کوین به کیف پول اختصاصی خود در همتاپی را دارید از طریق پنل کاربری، بخش واریز ارز دیجیتال بیت کوین می‌توانید اقدام نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا نحوه استفاده و ویدئو آموزشی آموزش نحوه دریافت ارز دیجیتال در سامانه معاملات همتاپی را مشاهده و بررسی نمایید.

  3. ممنون از مقاله خوبتون
    برای استخراج بیت کوین کش هم هر چند وقت یک بار پاداشی که میده کم میشه؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله هر ۴ سال یک بار پاداشی که برای تولید بلاک و استخراج بیت کوین کش به ماینرها تعلق می‌گیرد طی رویداد هاوینگ نصف می‌شود. در سال ۲۰۲۰ اولین هاوینگ بیت کوین کش اتفاق افتاد

    1. سلام دوست عزیز

      بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کارمزد کمتری دارد. سرعت تراکنش ها در بیت کوین کش بسیار بیشتر از بیت کوین است. قیمت بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید تیتر تفاوت های بیت کوین و بیت کوین کش در این مقاله مطالعه نمایید.