مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال | همتاپی

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، شباهت‌های زیادی (و البته تفاوت‌هایی) با سرمایه گذاری در دارایی‌های دیگر دارد. طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال وجود دارد که هر یک، عملکرد متفاوتی در شبکه‌ها دارند. هنگام سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال باید قدرت ریسک خود و همچنین مدت زمان سرمایه گذاری خود را در نظر بگیرید.

اگر تازه وارد هستید باید بدانید که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتالی چون بیت کوین و اتریوم کمی جرات می‌خواهد.

پشت دست بیت کوین بازی کردن

اما نترسید، ما اینجا هستیم تا به شما در مورد نحوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کمک کنیم. ما شما را از چشم انداز سرمایه گذاری، انواع مختلف سرمایه گذاری‌ها و خطرات و مزایای انتخاب ابزارهای مختلف سرمایه گذاری، آگاه می‌کنیم.

اما قبل از آن، باید به اصول اولیه بپردازیم.


سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در ساده ترین حالت، خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند خرید سایر دارایی‌ها است: شما یک کارگزار یا صرافی ارز دیجیتال پیدا می‌‌کنید، بر روی قیمت توافق می‌کنید و سپس آن دارایی برای شما ارسال می‌شود. شما امیدوارید که ارزش آن دارایی با گذشت زمان افزایش یابد تا آن دارایی را با قیمت بالاتری بفروشید.

این امر در مورد ارزهای دیجیتال هم صدق می‌کند. اما اگر با ارزهای فیات سر و کار داشته باشید، و با ISA (حساب‌های پس انداز) و حقوق بازنشستگی سرمایه گذاری کرده باشید، قضیه فرق خواهد کرد.

به عنوان مثال، اگر حساب پس انداز داشته باشید (نرخ بهره در اکثر کشورهای غربی بسیار پایین است)، سود حاصل از این پس اندازها مقدار بسیار کمی در سال خواهد بود.

اگر روی بیت کوین سرمایه گذاری کرده باشید، بسته به زمانی که سرمایه گذاری کرده‌اید، ممکن است قیمت آن بسیار بالاتر یا پایین‌تر برود. در سال گذشته، حداکثر نوسانات بیت کوین، 10 درصد بود و کمترین نوسانات آن 1.5% بود.

در مقایسه بیت کوین با طلا باید گفت که نوسانات طلا به طور متوسط حدود 1.2 درصد است، در حالی که نوسان سایر ارزهای اصلی بین 0.5 تا 1.0 درصد می‌باشد.

نمودار نوسانات بیت کوین | همتاپی

نمودار نوسانات بیت کوین. منبع: BuyBitcoinWorldwide

بنابراین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را باید به صورت یک پورتفولیو متعادل در نظر گرفت که ترکیبی از دارایی‌ها با ریسک‌های مختلف را در بردارد.

اگر می‌خواهید بدانید که چرا بیت کوین نوسانات زیادی دارد، به مقاله‌ی چرا قیمت ارز دیجیتال بیت‌ کوین (Bitcoin) متغیر و ناپایدار است؟ مراجعه کنید.

اکنون که موضوع اصلی را برای شما توضیح دادیم، بیایید انواع مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم.


انواع ارزهای دیجیتال


اگر به بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار بنگرید، (ارزش کل توکن‌های در گردش ضرب در قیمت فعلی) مجموعه‌ای از پروژه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که از توکن‌ها برای موارد مختلف استفاده می‌کنند.

بنابراین می‌توان از بیت کوین که یک ارز دیجیتال است به عنوان ذخیره ارزش، یک وسیله تبادل و یک واحد محاسبه استفاده کرد. این ایده مدت‌­هاست که مورد بحث قرار گرفته و ما این بحث را در اینجا بررسی می‌کنیم.

از آنجا که بیت کوین منبع باز است، صدها ارز دیگر نیز وجود دارند که از همان کد بیت کوین استفاده می‌کنند از جمله  لایت کوین (Litecoin)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash) و بیت کوین اس وی (Bitcoin SV). اما آنها متفاوت از بیت کوین هستند. آنها دارای توکن‌های متفاوت، جوامع متفاوت و ویژگی‌های متفاوتی هستند که هر روز به جوامع آنها افزوده می‌شود.

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال که بین سرمایه گذاران محبوب است، استیبل کوین‌ها هستند. اینها ارزهایی هستند با یک دارایی، معمولاً دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از تتر (usdt) و یو اس دی کوین (USD Coin).

تتر گزینه مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه شما در بازار ارزهای دیجیتال است. شما می‌توانید خرید و فروش تتر خود را از طریق صرافی همتاپی به راحتی انجام دهید.

دلیل محبوبیت آن‌ها در بین سرمایه گذاران این است که اغلب به عنوان یک ارز استیبل و پایدار در بین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند و معمولا توسط شرکت‌هایی ایجاد می‌شوند که تحت نظارت مقامات مالی هستند. به طور کلی یعنی اگر چیزی را با قیمت یک دلار بخرید، در همان قیمت باقی خواهد ماند.

علاوه بر این، توکن‌های کاربردی خود را دارید، اینها در اصل تکه‌های کوچکی از یک محصول هستند. یکی از مشهورترین‌های آن‌ها فایل کوین (Filecoin) است، فایل کوین به کاربران خود امکان دسترسی به ذخیره‌های غیر متمرکز را می‌دهد. صدها توکن کاربردی نیز بر روی اتریوم ایجاد شده است. قیمت توکن‌های کاربردی نیز بر اساس میزان استفاده از آن توکن‌ها، متفاوت است.

همچنین، ما توکن‌های امنیتی نیز داریم، البته این تعریف‌ها از لحاظ قانونی نیست بلکه از لحاظ فنی است، بنابراین ما به جزئیات آن نمی‌پردازیم.

تعاریف دیگری نیز وجود دارند که عبارتند از: پرایوسی کوین یا ارز دیجیتال حریم خصوصی (privacy coinsمیم کوین (meme coins)، توکن حاکمیتی (governance tokens) و غیره.

اما آنچه باید در این مرحله به آن توجه شود ارزش این توکن‌ها است و اینکه منابع مختلف بر ارزش آنها تاثیر می‌گذارند.

هنگامی که صرافی‌های ارز دیجیتال، توکن‌ها را به صورت یک جفت ارزی که یک طرف آن یک ارز دیجیتال محبوب مثل بیت کوین است، در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند، ارزش برخی توکن‌ها افزایش می‌یابد. اگر پروژه‌های اجرا کننده این توکن‌ها، برخی از ویژگی‌های آن‌ها را تغییر دهند، ارزش توکن‌ها نیز بالا و پایین خواهد شد. برخی از آنها تحت تاثیر سرتیتر روزنامه‌ها قرار می‌گیرند، و ارزش برخی دیگر از این توکن‌ها توسط گروه‌های سازمان یافته‌ای که از این شبکه برای افزایش ارزش استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد، در نتیجه این افراد می‌توانند توکن‌ها را با سود بیشتر بفروشند.

هنگام ورود به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در آنها باید به این موضوع نیز توجه کرد که این جامعه جامعه‌­ای نسبتا کوچک است و پول و سرمایه آن نیز کم است؛ مخصوصا زمانی که آنها را در مقایسه با سایر دارایی‌ها که مجموعاً 256 تریلیون دلار است قیاس کنید.

این بدان معناست که وقتی خبری در مورد ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود یا اینکه حرکت ارزهای دیجیتال از یک توکن به توکن دیگر رخ می‌دهد، تأثیرات آن به مراتب بزرگتر از چیزی است که در سایر دارایی‌ها مشاهده می‌شود. برای مثال، سنگریزه بزرگی را در نظر بگیرید که درون یک حوضچه کوچک انداخته می‌شود، در نتیجه موج‌های بزرگی ایجاد می‌شود.


برای خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری بر روی آن، باید به چه نکاتی توجه داشت؟


اول از همه قدرت ریسک خود را در نظر بگیرید. گرچه نوسانات بیت کوین در سال 2020 ثابت و پایدار شده است، اما این نوسان هنوز بسیار بیشتر از آن چیزی است که در سایر دارایی‌ها و بورس‌ها مشاهده می‌شود.

اما خبر خوب این است که سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در 12 ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

گرچه بسیاری از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال، به خرید و نگهداری تنها یک ارز دیجیتال در کیف پول خود تمایل دارند، اما اکنون محصولات و خدماتی وجود دارند که شما را از تاثیر مستقیم حرکات قیمتی دارایی‌ها مصون نگه می‌دارند، عملکرد یک ارز دیجیتال را با یک ارز دیجیتال دیگر خنثی می‌کنند، و حتی به شما این امکان را می‌دهند تا با فعالیت در آن شبکه، سود کنید.

حالا خیالتان راحت شد؟ اکنون می‌توانید اولین قدم خود را بردارید. به پنل کاربری همتاپی بروید و در آنجا اولین خرید خود را انجام دهید و با استفاده از ویژگی سفارش‌ گذاری، سفر خود را به ارزهای دیجیتال آغاز کنید.


چگونه بدون درگیری با FOMO، به استراتژی معاملات ارز دیجیتال پایبند باشیم؟


  • تاثیرات سرمایه گذاری احساسی (هیجانی) چیست؟

سرمایه گذاری احساسی ممکن است موجب اقدام معامله­‌گران براساس انگیزه­‌هایی باشد که بر استراتژی معاملاتی و سود آن‌­ها تأثیر منفی می‌­گذارد.

وقتی صحبت از سرمایه گذاری به میان می‌­آید، احساسات ممکن است یکی از سخت‌­ترین موانعی باشد که باید به آن غلبه کرد. در نتیجه، یکی از دلایل اصلیِ از دست دادن پول سرمایه گذاران هنگام معاملات ارزهای دیجیتال است.

متأسفانه، احساسات پاسخی طبیعی به فراز و نشیب‌های بازار هستند، مانند زمانی که بازار افت می‌کند یا قیمت یک دارایی به بالاترین حد خود می‌رسد و FOMO (ترس از دست دادن فرصت‌ها) به وجود می‌­آید. همان‌طور که هر سرمایه گذار می‌داند، عمل کردن بر اساس این محرک‌ها می‌­تواند منجر به فروش خیلی زود و از دست دادن سود، یا خرید دیرهنگام شود. در حالی که این احساسات، در بازارهای سنتی رایج هستند، معمولا گفته می‌­شود که آن‌­ها در دنیای ارزهای دیجیتال که به دلیل نوسانات قیمت بدنام است، تشدید می‌­شوند، که منجر به نوسانات بزرگتر و پاداش‌­های بیشتر می‌­گردد.

  • چرا سرمایه گذاری احساسی رخ می‌­دهد؟

سرمایه گذاری احساسی اغلب زمانی اتفاق می‌­افتد که سهام پولی و سهام احساسی معامله­‌گر بسیار نزدیک به هم باشند.

دارایی‌­های سرمایه گذاری شده بیشتر از پول به چشم می‌­آیند، آن‌ها به صورت دارایی­‌هایی که تجلی این سرمایه‌­ها هستند، نشان داده می‌­شوند، خواه یک ماشین جدید باشد، یک تعطیلات لوکس یا تسویه بدهی‌­های موجود، ذهنیتی که به خودی خود بسیار خطرناک تلقی می­‌شود.

  • ­­چگونه معامله گران می‌­توانند احساسات را از استراتژی سرمایه گذاری خود حذف کنند؟

معامله گران می‌توانند با حذف خودشان از سرمایه گذاری‌ها، و نگاه کردن به دارایی‌هایشان به عنوان یک فرد ثانوی از بیرون، بر ذهنیت احساسی خود غلبه کنند.

در عمل، این فرآیند فکری زیان‌ها را یک اتفاق عادی و موردانتظار در نظر می‌گیرد و هرگز بیشتر از آن چیزی نیست که سرمایه گذار در وهله اول مایل به از دست دادن آن بوده است. از سوی دیگر، سودآور بودن به این معنا نیست که سرمایه گذار نسبت به افراد معمولی هماهنگی بهتری با بازار داشته باشد، بلکه یک اتفاق خوشایند است که از قرار دادن پول در مکان مناسب و در زمان مناسب رخ می‌دهد. از آنجا که این فرآیند فکری عادی نیست، معامله گران باید با یک موجودی کوچک برای سرمایه گذاری شروع کنند تا به آن‌­ها در ایجاد این طرز فکر کمک کند.

  • چه ابزارهایی می‌­توانند به معامله گران در مدیریت استراتژیک ارزهای دیجیتالشان کمک کنند؟

راهکارهای خودکار می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا استراتژی خود را از قبل پیکربندی کنند و در نتیجه مجبور به عمل از روی احساسات خود نباشند.

علاوه بر ذهنیت، حذف معاملات هیجانی را می‌­توان با ابزارهای توانمندسازی تسریع کرد. یکی از رایج­‌ترین ابزارها، پلتفرم­‌های معاملاتی است که تنظیمات خرید و فروش از پیش تنظیم شده را ارائه می‌­دهد. سپس این ویژگی‌ها می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا یک استراتژی ایجاد کنند و به آن پایبند باشند، و تفکر خود را به یک راهکار خودکار برای اجرا واگذار کنند. به عنوان یک مزیت دیگر، ابزارهایی مانند ربات‌ها کمک می‌کنند تا معامله به تجربه‌ای منفعل‌تر تبدیل شود که نیاز معامله گران به بررسی نمودارها را که اغلب کاری زمان‌بر است، از بین می‌برد.

گفته می‌شود، در حالی که ثابت شده است که ربات‌ها به از بین بردن برخی از تأثیرات معاملات احساسی کمک می‌کنند، اما آن‌­ها سود یا محیطی بدون ریسک را تضمین نمی‌کنند. اما به معامله‌گران هشدار داده می‌­شود که قبل از سرمایه گذاری هر یک از دارایی‌های واقعی خود، از یک شبیه‌ساز برای آزمایش ویژگی‌های مختلف با وجوه ساختگی استفاده کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اگر امکان داره در مورد fomo بیشتر توضیح بدید در چه زمان هایی تریدر ها ممکنه دچار این احساس بشن؟

    1. عبارت Fomo مخفف عبارت Fear of Missing Out و به معنی ترس از دست دادن است. منظور از فومو احساس ناآرامی و اضطرابی است که وقتی شما فکر می‌کنید در حال از دست دادن فرصت‌ها هستید، رخ می‌دهد و یکی از مخرب ‌ترین احساسات هنگان خرید و فروش ارزهای دیجیتال می‌باشد.

    2. کلمه FOMO مخفف عبارت «Fear of missing out»، به معنای ترس از دست دادن است. این اصطلاح در حال حاضر کاربرد زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌کنند که فردی نگران از دست دادن سود سرمایه‌گذاری یا تصمیمش می‌باشد.