آلتکوین (Altcoin) چیست؟ از مفاهیم پایه تامعامله آلتکوین‌ها

آلتکوین (Altcoin) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید و فروش آلتکوین‌ها

اگر شما هم از علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال هستید حتما تاکنون نام آلتکوین (Altcoin) را شنیده‌اید. دنیای ارزهای دیجیتال تنها محدود به بیت کوین نمی‌باشد. اصطلاح altcoin به کلیه ارزهای رمزپایه به غیر از بیت کوین اطلاق می‌شود.


منظور از آلتکوین چیست؟


اصطلاح آلتکوین از ترکیب دو کلمه جایگزین (alternative) و سکه (coin) به وجود آمده است؛ آلتکوین به ارزهای دیجیتالی می‌گویند که بعد از بیت کوین (Bitcoin) به وجود آمدند. پس از موفقیت چشمگیر بیت کوین بین مردم و تریدرها بسیاری از توسعه‌دهندگان کوین‌هایی با هدف رسیدن به موفقیتی مشابه بیت کوین بوجود آوردند. در واقع آلتکوین‌ها خود را جایگزین‌های بهتر برای پادشاه رمز ارزها یعنی بیت کوین می‌دادند.

اندرو چاو (Andrew Chaw) اولین آلتکوین را بعد از بیت کوین به نام نیم‌کوین (Namecoin) با هدف افزایش محرمانگی تراکنش‌ها و براساس کدهای بیت کوین ایجاد کرده است این آلتکوین از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کند؛ لایت‌کوین (Litecoin) نیز دومین آلتکوینی می‌باشد که به دنیا معرفی شد ایده اصلی شکل‌گیری این آلتکوین این بود که در بازار ارزهای دیجیتال اگر بیت کوین با عنوان طلای دیجیتالی معرفی شود لایت کوین نقره دیجیتالی است.

چارچوب اساسی بسیاری از آلتکوین‌ها از روی بیت کوین الگو گرفته شده است و مبتنی بر بلاکچین می‌باشد. بسیاری از این آلتکوین‌ها از این نظر شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، با وجود ویژگی‌های مشترکی که آلتکوین‌ها با بیت کوین دارند باز هم تفاوت‌های زیادی با هم دارند. تفاوت‌هایی مانند فرآیند استخراج و نحوه تایید تراکنش‌های شبکه می‌باشد.


چرا روند ایجاد آلتکوین‌ها متوقف نمی‌شود؟


بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال به دلیل طراحی منحصر بفردی که دارد دارای مشکلات زیادی در ساختار می‌باشد. توسعه‌دهندگان احساس می‌کنند این مشکلات با ایجاد تغییرات قابل حل می‌باشد برای مثال تراکنش‌های بیت کوین هزینه زیادی دارند و تایید هر تراکنش در شبکه این ارز دیجیتال 10 دقیقه زمان می‌برد به همین دلیل برخی از این آلتکوین‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت تایید تراکنش بوجود آمده‌اند. یکی دیگر از مشکلات شبکه بیت کوین هزینه‌بر بودن فرآیند استخراج آن می‌باشد. آلتکوین جدید می‌تواند با برطرف کردن این مشکل و جایگزین کردن روش‌های تایید دیگر در مصرف انرژی که ماینرها برای استخراج بیت کوین مصرف می‌کنند صرفه‌جویی کند.

دلیل دیگر، ایجاد آلتکوین‌های مختلف در جهان، افزایش قیمت بیت کوین است. به دنبال افزایش قیمت بیت کوین افراد بیشتری وارد بازار ارزهای دیجیتال شده و به این بازار به عنوان منبع پول‌ساز نگاه می‌کنند؛ چنانچه این افراد بتوانند ارز دیجیتال جدیدی را معرفی کرده و آن را مشهور کنند با افزایش قیمت می‌توانند پول خوبی بدست آورند.
برخی از افراد نیز در این آلتکوین‌ها به دنبال بیت کوین بعدی می‌باشند تا بتوانند از طریق آن سرمایه خود را افزایش دهند.


انواع آلتکوین‌


براساس فهرست ارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکارنسی، تاکنون بیشتر از 5000 ارز دیجیتال بوجود آمده است. از سال 2011 تاکنون و پس از پیدایش بیت کوین میزان خلق این ارزهای جایگزین بصورت لگاریتمی رشد داشته است و طبق گزارش‌های کوین مارکت کپ آلتکوین‌ها  34 درصد از کل بازار کریپتوکارنسی را تشکیل می‌دهند.

توسعه‌دهندگان Altcoin معمولا آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های فنی به چند دسته مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  •       آلتکوین‌های مبتنی بر ماینینگ

این نوع آلتکوین‌ها توسط ماینرها (Miners) استخراج می‌شوند. کوین‌های جدید این آلتکوین‌ها پس از استخراج بلاک‌های زنجیره به عنوان پاداش به استخراج‌کننده‌ها داده می‌شود. لازم به ذکر است در حال حاضر بهترین ارزهای دیجیتال جهان زیر مجموعه این گروه هستند. اتریوم (Ethereum) از فوریه 2020 تاکنون به عنوان بهترین  آلت کوین مبتنی بر ماینینگ در جهان شناخته می‌شود.

  •       استیبل‌کوین (stablecoin)

استیبل‌کوین‌ها گونه‌ای متفاوت از آلتکوین‌ها هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند با کاهش نوسانات، مشکلات بیتکوین را برطرف کنند. این کار با اتصال ارزش کوین‌ها، به ارزهای دیگر موجود در جهان انجام می‌شود. دلار آمریکا، یورو و طلا گزینه‌های رایج پشتیبانی این نوع آلت کوین‌ها هستند. در حال حاضر تتر (Tether) مشهورترین استیبل‌کوین شناخته شده در جهان است.

  •       آلتکوین‌های امنیتی (security altcoins)

آلتکوین‌های امنیتی معمولا با ارائه کوین‌های اولیه (ICO) راه‌اندازی می‌شوند و مرتبط به یک معامله هستند. این آلت کوین‌ها مانند استوک‌های سنتی می‌باشند و در معاملات خود نوعی سود سهام مانند پرداخت یا مالکیت را وعده می‌دهند.

  •       توکن‌های کمکی (utility tokens)

توکن‌های کمکی به عنوان نوعی از خدمات یا بخشی از ICO مورد استفاده قرار می‌گیرند. Filecoin در حال حاضر یک نمونه عالی از توکن‌های کمکی در ICO است. این توکن کمکی، به راحتی می‌تواند در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز فایل‌ها تعویض شود.


آیا تاکنون آلتکوینی از بین رفته است؟


در فضای ارزهای دیجیتال برای هر آنچه که تصور کنید آلتکوینی وجود دارد مانند کرونا، پوتین و ترامپ. در سال 2017 و به دنبال حباب بزرگی که در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمد آلتکوین‌هایی با اهداف جدی‌تر و برای کمک به صنعت خاصی وارد بازار شدند از جمله این آلتکوین‌ها می‌توان DentaCoin را که با هدف کمک به صنعت دندان پزشکی روانه بازار شد نام برد.

در همین زمان در  آمریکای شمالی و کانادا بسیاری از ایالت‌ها مصرف تفریحی مواد مخدر را قانونی اعلام کردند این اقدام سبب افزایش علاقه افراد به این حیطه و راه‌اندازی پروژه‌های ارز دیجیتال که اساس این صنعت را پایه‌ریزی کردند شد. potCoin ،cannabisCoin نمونه‌هایی از این پروژه‌ها می‌باشند. برخی از این پروژه‌ها مانند potCoin در آن زمان به موفقیت زیادی رسیدند به طوری که قیمت آن از ۰.۰۰۱ دلار به حدود ۰.۴۰ دلار رسید اما با گذشت زمان ارزش potCoin افت کرده و به کلی از بین رفت. لذا سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی روی آلتکوین‌هایی که با اهداف مبهم یا غیرقانونی ایجاد شدند، کار بیهوده‌ای است.


 مزایا و معایب استفاده از آلتکوین‌ها


مزایا استفاده از آلتکوین‌

  • تنوع

بسیاری از آلتکوین‌های موجود در بازار ارزان قیمت هستند و از محبوبیت کمتری نسبت به بیت کوین برخوردارند. این آلتکوین‌ها توسط افراد مبتدی و با استفاده از سی‌پی‌یو قابل استخراج هستند.

  • محبوبیت برخی از آلتکوین‌ها

برخی از آلتکوین‌ها مانند لایت کوین و اتریوم محبوبیت زیادی دارند و به سطح موفقیت بیت کوین دست پیدا کرده‌اند.

  • حل مشکلات بیت کوین

بسیاری از آلتکوین‌ها با هدف بهبود شبکه بیت کوین و حل مشکلات مربوط به شبکه آن بوجود آمده‌اند.

با وجود ویژگی‌های ذکر شده در بالا اما مزایا و معایب آلتکوین‌ها با بیت‌کوین تا حد بسیار زیادی یکسان است و تفاوت کمی با آن دارند.

  • امکان سرقت در حوزه پرداخت آن به دلیل استفاده از پروتکل و الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده (Encrypted algorithms) وجود ندارد.
  • امکان سرقت هویتی در آلتکوین‌ها به دلیل وارد نکردن اطلاعات شخصی غیرممکن است.
  • تراکنش‌ها در آن برگشت‌ناپذیر هستند. 
  • تبادلات همتا به همتا (P2P) در آن وجود دارد؛ بنابراین شما برای انجام تراکنش‌های مالی هزینه اضافی پرداخت نمی‌کنید.
  • آلتکوین‌ها به راحتی نقد می‌شوند.
  • مناسب برای انجام تمام تراکنش‌های بین‌المللی هستند.
  • آلتکوین‌ها را نمی‌توان مسدود کرد زیرا در اختیار هیچ نهاد دولتی یا کشوری قرار ندارند.
  • امنیت بسیار بالایی دارند.
  • استفاده از شبکه بلاک چین (blockchain) کارایی آن‌ها را بالا برده است.

 معایب استفاده از آلتکوین:

  • کسانی که اطلاعات کافی در مورد این فناوری نوظهور ندارند ممکن است به راحتی سرمایه خود را از دست بدهند.
  • آلتکوین‌ها به دلیل غیرمتمرکز بودن فضای مناسبی برای فعالیت کلاهبرداران و قاچاقچیان فراهم می‌کنند.
  • با وجود آنکه امنیت کوین‌های جایگزین بالا است؛ اما به راحتی می‌توانند در معرض حملات سایبری قرار بگیرند.
  • تراکنش‌های آن غیرقابل برگشت‌پذیر است؛ بنابراین اگر شما آدرس مقصد را اشتباه وارد کنید آنگاه سرمایه شما برای همیشه از دسترس خارج می‌شود.
  • شبکه به صورت بدون پشتیبان فعالیت می‌کند؛ بنابراین اگر خسارتی به شما وارد شد هیچکس پاسخگو نخواهد بود.
  • اگر کلید خصوصی کیف پول (Private Key) شما گم شود آنگاه دارایی شما برای همیشه از دسترس خارج می‌شود.

تفاوت آلتکوین‌ با بیت کوین


همانطور که تا به اینجا حتما متوجه شده‌اید نام آلتکوین به هر کوینی به جز بیت کوین نسبت داده می‌شود و مخصوص یک ارز دیجیتال نیست. این ارزهای دیجیتال تفاوت‌هایی با بیت کوین دارند که در ادامه برخی از این تفاوت‌ها ذکر شده است: 

  • مدل اقتصادی برخی از آن‌ها با بیت کوین متفاوت است.
  • شیوه توزیع گروهی از آلتکوین‌ها با بیت‌کوین فرق دارد.
  • آلتکوین‌‌هایی وجود دارند که از الگوریتم‌های استخراج گواه اثبات کار (POW) متفاوتی استفاده می‌کنند یا برخی از آن‌ها اصلا قابل استخراج نیستند.
  • برخی از آلتکوین‌ها هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند. بلکه تنها با ایجاد تغییرات جزئی در بیت‌کوین ساخته شدند.

 بهترین آلتکوین‌های جهان


اکنون که در سال 2020 قرار داریم بیش از یک دهه از اختراع اولین ارز دیجیتال جهان گذشته است. در این مدت آلتکوین‌های زیادی در جهان اختراع شدند و در رده‌های مختلف جدول کریپتوکارنسی قرار گرفتند؛ برخی از این آلتکوین‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر بفردی که دارند مورد توجه سرمایه‌گذاران و تریدرها (Traders) قرار گرفته‌اند. در ادامه به برخی از این آلتکوین‌ها اشاره شده است.

  •       اتریوم (Etherum)

بعد از بیت کوین اتریوم بهترین ارز دیجیتال جهان است که در سال 2013 برای اولین با مفهوم قراردادهای هوشمند ایجاد شده است. این ارز دیجیتال زبان برنامه‌نویسی کاملا متفاوتی دارد. رمز ارز این پلتفرم اتر نام دارد.

  •       ریپل (Ripple)

ریپل ارز دیجیتالی است که در سال ۲۰۱۲ به جهانیان معرفی شد. این ارز دیجیتال برخلاف تمام ارزهای دیجیتال دیگر تلاش می‌کند در تراکنش‌های شخص ثالث (بانک‌ها و سازمان‌های دولتی) مورد استفاده قرار گیرد. در واقع ریپل با ایجاد یک پلتفرم تراکنشی غیرمتمرکز به دنبال بهبود سرعت و امنیت تراکنش‌های معمولی بانک‌ها است.

  •       تزوس (Tezos)

رشد و توسعه سریع تزوس، ثبات تیمی و مدیریتی آن باعث شد به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال جهان شناخته شود و مورد توجه سرمایه‌گذاران زیادی قرار گیرد. این ارز دیجیتال اولین پلتفرم خود اصلاحگر است که به جهان معرفی شده است و همانند اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند برنامه‌های غیرمتمرکز خود را در این پلتفرم ایجاد کنند. شرکت‌کنندگان بلاکچین تزوس می‌توانند با رأی‌گیری تغییراتی که به آنها تمایل دارند را روی آن انجام دهند.

  •       مونرو (XMR)

مونرو با استفاده از کدهای بیت کوین برای حفظ حریم خصوصی (Privacy coin) در تراکنش‌ها ایجاد شده است و به عنوان بزرگترین رمز ارز حریم خصوصی محور در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در واقع مونرو تلاش می‌کند تراکنش‌های خود را به صورت ناشناس اجرا کند. به طوری که اطلاع از موجودی آدرس‌های کاربران و سابقه‌ی تراکنش‌ها در بلاکچین این ارز دیجیتال امکان پذیر نیست و رهگیری و شناسایی فرستنده و گیرنده تراکنش‌ها در آن کار بسیار سختی می‌باشد.

  •       الگورند (ALGO)

الگورند پروژه‌ای است که خود را «اولین بلاک چین اثبات سهام محض و بدون فورک» می‌داند. این ارز دیجیتال در سال 2019 ایجاد شده است و خالق آن سیلویو میکالی (Silvio Micali)، دانشمند مشهور کامپیوتر و رمزنگاری می‌باشد. میکالی جوایز زیادی را در حوزه ارزهای دیجیتال به دست آورده است و خالق الگوریتم اثبات دانایی صفر نیز می‌باشد. الگورند تلاش می‌کند پلتفرمی برای اقتصاد بدون حد و مرز را در جهان ایجاد کند.

  •       بایننس کوین (Binance coin)

صرافی بایننس مشهورترین صرافی ارز دیجیتال در جهان می‌باشد که تمامی فعالان حوزه ارزهای دیجیتال آن را می‌شناسند. بایننس کوین ارز داخلی این صرافی می‌باشد که توانست طی دو سال گذشته با رشد چند صد درصدی عملکرد خوبی ارائه کند به طوری که صرافی‌های دیگری نیز به دنبال آن ارز دیجیتال خود را ایجاد کردند اما هیچ یک از آن‌ها به بایننس کوین نمی‌رسد.

  •       آگر (Augur)

پلتفرم آگر بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده است و این امکان را به همه کاربران می‌دهد که بتوانند در هر زمینه‌ای یک بازار پیش‌بینی ایجاد کنند. آگر به خودی خود بازار پیشبینی محسوب نمی‌شود و تنها بستری است که کاربران ارزهای دیجیتال می‌توانند در آن بازار پیشبینی ایجاد کنند. این پلتفرم با استفاده از قراردادهای هوشمند و فناوری منحصر بفرد بلاکچین امکان تقلب در این بازارها را از بین برده است.

  •       انجین کوین (ENJ)

انجین کوین بزرگترین پروژه مبتنی بر بلاکچین مناسب گیمرها و بازی‌های ویدیویی است. در واقع این پلتفرم بدنبال ایجاد شرایطی می‌باشد که گیمرها با تبدیل آیتم‌های بازار به توکن بتوانند این آیتم‌ها را معامله کنند. انجین کوین ارز دیجیتال این پلتفرم بوده و مبتنی بر اتریوم (ERC-20) می‌باشد کاربران می‌توانند این ارز دیجیتال را در کیف پول‌های اتریوم ذخیره کنند.

  •       بلاک استک (Blockstack)

مونیب علی (Munib Ali) خالق بلاک استک در حال تلاش برای ایجاد اینترنت متمرکز می‌باشد. در واقع هدف بلاک استک ایجاد یک اینترنت غیرمتمرکز می‌باشد که افراد در آن بتوانند تنها با ساختن یک حساب کاربری تمام نیازهای خود را با استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز برطرف نمایند و حریم خصوصی در اینترنت به شکل واقعی رعایت شده و کاربران خود مالک اطلاعات و دارایی‌هایشان باشند.


چگونه آلتکوین بخریم؟


یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص آلتکوین‌ها این است که چگونه آنها را بخریم. خرید و فروش آلتکوین‌ها نیز مانند بیت کوین اغلب بصورت غیرحضوری و از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال انجام می‌شود.

اغلب کاربران ایرانی برای خرید و فروش آلتکوین‌های خود از روش‌های زیر استفاده می‌کنند.

  • خرید آلتکوین‌ها از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و با استفاده از کارت بانکی

کاربران می‌توانند با جستجوی عبارت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در گوگل، صرافی‌های ارز دیجیتال را که انواع آلتکوین‌ها را با ریال معامله می کنند پیدا نمایند. با این حال، از آنجایی که کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال زیاد است قبل از هر اقدامی می‌بایست در خصوص معتبر بودن صرافی مورد نظر تحقیق کنند.

  • خرید بیت کوین و تتر از صرافی‌های داخلی و سپس تبدیل آنها به آلتکوین‌ها در صرافی‌های بین المللی

از آنجایی که ممکن است بسیاری از صرافی‌های داخلی بسیاری از آلتکوین‌های موجود در بازار را پشتیبانی نکنند. کاربران می‌توانند بیت کوین و تتر را که ارزهای رایج هستند و اکثر صرافی‌های داخلی نیز از آنها پیشتیبانی می‌کنند را با ریال خریداری کرده و در صرافی‌های بین المللی مانند بایننس به آلتکوین مورد نظر خود تبدیل نمایند. البته این کار نیز با ریسک زیادی همراه است. چرا که بسیاری از صرافی‌های بین‌المللی به دلیل تحریم‌های موجود علیه ایران به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند و در صورت شناسایی هویت آنها ممکن حساب این افراد را مسدود کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارزهای دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. هر صرافی داخلی معتبر میتونی خرید ارزهای دیجیتال و التکوین ها رو داشته باشی. مثلا همین سایت همتاپی قیمتاش خوبه چون کارمزدش صفره