آلتکوین‌های منتخب برای تنوع بخشی به پورتفولیوی ارزهای دیجیتال

آلتکوین‌های منتخب برای تنوع بخشی به پورتفولیوی ارزهای دیجیتال | همتاپی

هر ارز دیجیتال دیگری به غیر از بیت کوین، یک آلتکوین(altcoin) محسوب می‌شود و گستره آنها از بلاکچین‌هایی با ارزش بازار(market-cap) بالا تا پروژه‌های کوچک و نوپا متغیر است. آلتکوین‌ها اغلب به عنوان فاکتور مهمی برای تنوع بخشیدن به پورتفولیوی ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند. با سرمایه‌گذاری روی آلتکوین‌های خوب، می‌توانید از میزان ریسک پورتفولیوی خود بکاهید.

سرمایه‌گذاری بر روی اشکال مختلفی از آلتکوین‌ها، یکی از استراتژی‌های‌ سرمایه‌گذاری اصولی به شمار می‌آید. این اشکال مختلف شامل؛ توکن‌ پلتفرم‌ها، استیبل‌کوین‌ها، توکن‌های دیفای (DeFi) و حتی میم کوین (meme coin)ها می‌باشد.

با اینکه بیت کوین معمولاً بخش اعظم اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد، اما اخیراً آلتکوین‌ها نیز سهم قابل توجهی از عناوین اخبار را به خود اختصاص می‌دهند. فارغ از اینکه اخبار در مورد افزایش قیمت دوج‌کوین (Dogecoin) باشد و یا بروزرسانی‌های اتریوم (Ethereum)، خوب است که در زمان سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، بدانید که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند. آلتکوین‌های بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند، که در این مقاله برخی از برترین پروژه‌ها را از میان انواع مختلف دارایی‌های دیجیتال، بررسی خواهیم کرد.

آلتکوین چیست؟

هر ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین، آلتکوین است. بیت کوین بنیان صنعت رمزارزها را به صورتی که امروزه می‌شناسیم بنا نهاده و کوین‌ها و توکن‌های دیگر به جایگزینی‌ برای آن تبدیل شده‌اند. انواع بسیار زیادی از آلتکوین‌ها در بازار وجود دارند، از کوین‌هایی با ارزش بازاری بالا مانند اتر (Ether) و بایننس‌کوین (BNB) گرفته تا توکن‌های پروژه‌های تازه راه اندازی شده. اساساً آلتکوین‌ها با توکن‌های ERC-20 در اتریوم و سایر توکن‌های بلاکچین‌های بزرگ، با یکدیگر مرتبط هستند.

چرا باید روی آلتکوین‌ها سرمایه گذاری کنیم؟

با اینکه بیت کوین، معروف‌ترین و همینطور از لحاظ ارزش بازار، بزرگترین ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید، اما شما به عنوان یک سرمایه‌گذار اصولی، باید به پورتفولیوی خود تنوع ببخشید. برای انجام این کار در دنیای ارزهای دیجیتال، حتماً به خرید آلتکوین‌ها احتیاج پیدا خواهید‌ کرد. با تنوع بخشی سبد خود بوسیله کوین‌ها و توکن‌های سایر حوزه‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال، مانند امور مالی غیر متمرکز (دیفای) یا گیم‌فای (GameFi)، می‌توانید ریسک کلی سرمایه‌گذاری را کاهش دهید. به این ترتیب، اگر قیمت بیت کوین سقوط کند، سایر سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی شما می‌تواند بخشی از ضررها را جبران کند.

توکن‌های پلتفرم‌های مختلف

برخی از بلاکچین‌ها به کاربران این‌ امکان را می‌دهند که پروژه‌ها، توکن‌ها و حتی بلاکچین‌های با قابلیت تعامل بر اساس نیاز خود را ایجاد کنند. یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین این پلتفرم‌ها اتریوم است.
البته بلاکچین‌های دیگری نیز از آن پیروی کرده و زیرساخت‌هایی برای پروژه‌های نوآورانه جدید فراهم کرده‌اند.

  • اتر (ETH)

اتر، توکن پلتفرم اتریوم است که در سال 2015 توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و تیم بنیانگذارانش ایجاد شد. اتریوم پیشرفت تکنولوژیکی عظیمی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایجاد کرد و در نوع خود به عنوان بلا‌کچین نسل دوم شناخته می‌شود.

اتریوم از قابلیت غیرمتمرکز بودن بیت کوین استفاده کرد و با استفاده از کدهای قابل برنامه‌ریزی، کاربرد آن را ارتقا داد. این اسکریپت‌ها که به عنوان قراردادهای هوشمند شناخته می‌شوند، به صورت خود-اجرا (self-executing) بوده و بر اساس مجموعه قواعدی که توسعه‌دهنده برای آن مشخص کرده، اجرا می‌شوند. ویژگی دیگر این اسکریپت‌ها تغییرناپذیر بودن آنهاست، به این معنی که بعد از قرارگرفتن آنها در بلاکچین، توسعه‌دهندگان قادر نخواهند بود در آنها تغییری ایجاد کنند.

در این بلاکچین از توکن اتر استفاده می‌شود و کاربران برای کلیه تراکنش‌ها و تعاملات خود با قراردادهای هوشمند، می‌بایستی هزینه‌ها را با اتر پرداخت کنند. هر نوع فعالیتی در این محیط، به مقدار مشخصی گس (gas) نیاز دارد که شاخصی برای اندازه‌گیری قدرت محاسباتی مورد نیاز است. برای استفاده از یک قرارداد هوشمند پیچیده نسبت به ارسال ساده یک توکن ERC-20 از یک کیف پول ارز دیجیتال به کیف ارزهای دیجیتال دیگر، به گس بیشتری نیاز است. کارمزد پرداختی برای گس، بر اساس بلوکی که به بلاکچین اضافه می‌کنید تعیین شده و به عنوان کارمزد پایه (base fee) شناخته می‌شود.

همچنین این توانایی را دارید تا در ارتقاء برنامه‌ریزی شده اتریوم به اتریوم2 (Ethereum 2.0)، از طریق استیک کردن (stake) اتر، سهیم شوید. توجه داشته باشید که با استیک کردن، اتر شما تا زمان انتشار اتریوم2 یعنی تقریباً تا دو سال دیگر قفل خواهد شد. لازم به ذکر است که سقف عرضه‌ای (supply cap) برای اتر در نظر گرفته نشده، اما کارمزدهای پرداخت شده برای تراکنش‌های آن به عنوان مکانیسمی برای مقابله با تورم، سوزانده می‌شوند.

  • سولانا(SOL)

توکن اصلی بلاکچین سولانا، SOL است که در مارس 2020 راه‌اندازی شد. تمرکز سولانا بر افزایش قابلیت توسعه‌پذیری (scalability) بوده و از مکانیسم اجماع جدیدی به نام اثبات سابقه بلوک‌ها (Proof of History) استفاده می‌کند. اثبات سابقه بلوک‌ها جایگزین نشانه زمان بلوک شده و در عوض از عمل “هش‌کردن”(hashing function) برای اندازه‌گیری زمان استفاده می‌کند. این مکانیسم به طور قابل توجهی سرعت شبکه را افزایش می‌دهد. سولانا قابلیت اجرای قرارداد هوشمند را نیز دارا می‌باشد.

کاربران هنگام تعامل با قراردادهای هوشمند برای پرداخت کارمزد تراکنش یا گس، از توکن SOL استفاده می‌کنند. این شبکه از همه کارمزدهای تراکنش‌ها، درصدی را به عنوان شاخصی برای کاهش تورم، می‌سوزاند. این بلاکچین در مجموع 489 میلیون توکن SOL منتشر خواهد کرد. همچنین اگر SOL را هولد کرده و در مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake) آن شرکت کنید، می‌توانید یکی از تأیید‌کنندگان (validator) در شبکه باشید. تأییدکنندگان و استیک کنندگان، پاداش خود را در ازای افزودن تراکنش‌های جدید به یک بلوک، با توکن SOL دریافت می‌کنند.

  • پولکادات(DOT)

برای اولین بار DOT در سال 2017 به عنوان توکن اصلی پولکادات، منتشر گردید. این بلاکچین توسط گوین وود (Gavin Wood) که همکار تیم سازنده اتریوم بوده، به همراه رابرت هابرمایر (Robert Habermeier) و پیتر چابان (Peter Czaban) توسعه داده شد. DOT تمرکز خود را بر ایجاد بلاکچین‌هایی با قابلیت تعامل قرار داده و بر سه عامل نظارت (governance)، استیک کردن و برقراری ارتباط، استوار می‌باشد.

مدل نظارتی پولکادات به کاربران اجازه می‌دهد تا در مورد کارمزدهای شبکه، ارتقاءها و بلاکچین‌های موازی یا پاراچین (parachain) تصمیم‌گیری کنند. هر پاراچین یک بلاکچین سفارشی برای پروژه‌ای است که به بلاکچین اصلی پشتیانی کننده آن، که به ریلای‌چین (relay chain) معروف است، متصل می‌شود.

پولکادات از مکانیسم الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) ارزهای دیجیتال استفاده کرده است که کاربران برای مشارکت در آن می‌بایستی دات را استیک کنند. استیک کردن دات باعث از بین رفتن انگیزه افرادی که قصد دستکاری در شبکه را دارند، می‌شود زیرا با این کار آنها ممکن است توکن‌های خود را نیز از دست بدهند.

توکن دات در مزایده جایگاه‌های پاراچین نیز استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند دات را پشت پروژه‌هایی که می‌خواهند در مزایده اجاره جایگاه پاراچین برنده شوند، قرار می‌دهند. در صورت موفقیت پروژه، دات تا پایان قرارداد اجاره پاراچین اتصال را حفظ می‌کند و در مقابل، استیک کنندگان از پروژه توکن دات دریافت خواهند کرد.

  • بایننس کوین(BNB)

بایننس کوین، توکن اسمارت‌چین بایننس (Binance Smart Chain) و بایننس‌چین (Binance Chain) است. عرضه اولیه (ICO) این کوین در سال 2017 در بلاکچین اتریوم انجام شد و پروژه‌ای برای جمع‌آوری بودجه جهت توسعه خدمات صرافی بایننس بود.

در سال 2019، بایننس‌کوین با مکانیزمی برای تبدیل توکن‌های ERC-20 به توکن‌های BEP-2، به روی شبکه بایننس‌چین انتقال یافت. صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) بر روی شبکه بایننس‌چین ایجاد شد و از بایننس‌کوین به عنوان توکنی برای پرداخت کارمزدهایی که به مراتب کمتر شده، استفاده می‌کند. کاربران همچنین برای اینکه روی بایننس‌چین و سیستم تراکنش مبتنی بر گس آن، نقل و انتقال انجام دهند، می‌بایستی کارمزدها را با بایننس‌کوین بپردازند.

اسمارت‌چین بایننس در ماه سپتامبر 2020، به عنوان بلاکچینی موازی با بایننس‌چین راه‌اندازی شد. اسمارت‌چین بایننس، یک فورک (fork) یا انشعاب از بلاکچین اتریوم بود و قابلیت‌های ایجاد قرارداد هوشمند را ارائه داد. در بایننس اسمارت‌چین نیز از جهت استفاده از پروتکل BEP-20، و برای پرداخت کارمزدهای گس جهت انجام تراکنش‌ها و تعامل با قرارداد هوشمند از بایننس‌کوین استفاده می‌شود.

موارد دیگر استفاده از بایننس‌کوین شامل؛ استیک کردن بایننس‌کوین برای داشتن حق رأی در مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Staked Authority)، و پرداخت کارمزدهای کمتر در صرافی بایننس است. بایننس همچنین مقادیری از این توکن را هر سه ماه یکبار به عنوان مکانیزمی برای مقابله با تورم، می‌سوزاند. این توکن‌سوزی‌ها تا زمان رسیدن به مقدار 100 میلیون بایننس‌کوین ادامه خواهد داشت که این مقدار، نیمی از کل عرضه بایننس‌کوین را شامل می‌شود.

میم‌کوین‌ها(Meme coin)

با اینکه میم‌کوین‌ها ارزش ذاتی زیادی برای سرمایه‌گذاران ندارند، اما بازده بالای آنها همینطور بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر این مدل از ارزهای دیجیتال را به پورتفوی خود اضافه می‌کنید، حواستان باشد که آنها اصولاً کوین‌های پر ریسکی برای سرمایه‌گذاری هستند.

  • دوج‌کوین(DOGE)

دوج‌کوین توسط جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) در دسامبر 2013 به عنوان تقلیدی به حالت استهزا از رمزارهایی مانند بیت کوین ایجاد شد. بلاکچین آن اساساً بر اساس نحوه کار لایت‌کوین (Litecoin) است، اما روش اجماع اثبات کار آن با الگو‌های استخراج ارزهای دیجیتال SHA-256 سازگار نیست.

اگرچه دوج‌کوین طعنه‌ای به ماهیت پرمخاطره ارزهای دیجیتال می‌زد، اما در طول سالها به فرصت سرمایه‌گذاری با سودهای قابل توجه تبدیل شده است. کاربرد دیگری به جز تسهیل در پرداخت‌ها ندارد. انجمن‌های آنلاین در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) و برخی از پلتفرم‌ها، از دوج‌کوین به عنوان ابزاری برای دادن انعام استفاده می‌کنند. به دلیل افزایش ارزش آن و خوش‌شانسی ارز دیجیتال شیبااینو (Shiba Inu) در افزایش قیمت، محبوبیت و گستردگی جامعه آنلاین دوج کوین افزایش چشمگیری پیدا کرد. ایلان ماسک (Elon Mask) نیز حمایت زیادی از این پروژه نشان داد، و همین امر باعث تحریک جامعه و دلیلی دیگر برای قلمداد شدن آن به عنوان میم شده است.

در ابتدا سقف عرضه دوج‌کوین تا 100 میلیارد کوین بود، اما دیگر این سقف برداشته شده است. این جریان باعث می‌شود که خاصیتی تورمی داشته باشد، زیرا ماینر‌های این کوین، سالانه پنج میلیارد دوج‌کوین جدید ماین می‌کنند.

استیبل‌کوین‌ها (Stablecoin)

افزودن یک استیبل کوین به پورتفو، برای جریان نقدینگی و ثبات پورتفوی شما مفید است. ریسک کمی دارند و همچنین می‌توانند در خدماتی برای کسب درآمد ثابت غیر فعال (passive income) استفاده شوند. به عنوان مثال، بخش کسب درآمد بایننس (Binance Earn) روش‌های متعددی را برای استیک کردن استیبل‌کوین‌ها و دریافت سود، در اختیار کاربران قرار داده است. در این بلاکچین شما می‌توانید از همه قابلیت‌های ارزهای فیات یا سایر دارایی‌های با ارزش ثابت (stable asset) بهره‌مند شوید. همچنین استیبل‌کوین‌ها جهت محافظت از نوسانات قیمت برای سرمایه گذاران مفید هستند. که در ادامه بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

  • دلار آمریکای بایننس(BUSD)

BUSD استیبل‌کوینی با پشتوانه دلار آمریکاست که توسط بایننس و کمپانی پکسوس (Paxos) ایجاد شده است. برخلاف برخی دیگر از استیبل‌کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال، BUSD قیمت خود را به نسبت 1:1 با دلار آمریکایی که در یک حساب بانکی سپرده‌گذاری شده‌ است، حفظ می‌کند. این جریان تحت نظارت سازمان خدمات مالی ایالت نیویورک (New York State Dpartment of Financial Services) بوده و استیبل‌کوین‌ها از ممیزی‌های دقیقی برای اطمینان از تأمین شدن ضمانت‌های لازم برای کل بودجه، عبور داده می‌شوند.

BUSD را می‌توانید در بازار آزاد ارزهای دیجیتال و یا با واریز دلار آمریکا به پکسوس، که در ازای آن برای فرد BUSD جدید منتشر می‌کند، خریداری کنید. همچنین بایننس برای خرید استیبل‌کوین‌ها، درگاه‌های ارزهای فیات ایجاد کرده است. همچنین می‌توانید BUSD خود را با استفاده از روش‌های گفته شده به ارزهای فیات تبدیل کنید. BUSD روی اسمارت‌چین بایننس، بایننس‌چین و اتریوم نیز موجود است.

معامله گران و سرمایه گذاران از BUSD برای قفل کردن آن برای دریافت سود، بهبود جریان نقدینگی و در امان ماندن از نوسانات رایج قیمت در بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. هنگام خرید ارزهای دیجیتال از طریق صرافی بایننس یا سایر صرافی‌های غیرمتمرکز که از شبکه اسمارت‌چین بایننس استفاده می‌کنند، درمی‌یابید که BUSD به عنوان جفت ارز بسیاری از رمزارزها قرار گرفته است. این ویژگی، می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای سرمایه گذاری روی سایر توکن‌های BEP-20 باشد.

  • دای (DAI)

دای رمزارز متمرکزی است که در ماه دسامبر 2017 ایجاد شده و از دلار آمریکا تبعیت می‌کند. سازمان غیرمتمرکز مستقلی (Decentralized Autonomous Organization- DAO) با نام میکر (Maker) فعالیت این توکن را مدیریت می‌کند. هریک از توکن‌های دای، تماماً با ارزهای دیجیتال ضمانت شده تا نوسانات آن را جبران کرده و از ثبات نسبی قیمت DAI اطمینان حاصل کند.

به عنوان مثال، اگر اتریوم 3,000 دلار باشد، شما باید یک اتر را با قیمتی حدود 2000 دای تهیه کنید. این محاسبه براساس این فرض است که شما برای وثیقه به یک و نیم برابر این مبلغ نیاز دارید، اما مقدار این مبلغ براساس نوسانات بازار تغییر می‌کند.

اگر قیمت وثیقه شما از سطح مشخصی پایین‌تر بیاید، متحمل ضرر شده و یا معامله شما منحل (liquid) می‌شود. بسیاری از کاربران برای اطمینان بیشتر، وثیقه‌ای بیش از میزان مورد نیاز ارائه می‌دهند. در صورت افت قیمت از یک دلار به 99 سنت، کاربران می‌توانند مقدار وثیقه خود را با قیمت کمتری دریافت کنند.

بر اساس این مثال، تصور کنید می‌خواهیم 2000 دای را با یک اتر 3000 دلاری مبادله کنیم. می‌توانیم دای را با قیمت 1980 دلار در بازار آزاد خریداری کرده که در این حالت، 20 دلار به نفع ما است. با کاهش قیمت دای، صرفه آن بیشتر هم می‌شود. سپس تمام دای‌هایی که در این معامله استفاده شده از بین می‌رود و به طبع، عرضه آن در بازار نیز کاهش می‌یابد. هر دوی این عوامل به بازگرداندن قیمت دای تا 1 دلار کمک می‌کنند. هنگامی که دای بالاتر از 1 دلار است، برعکس این جریان اتفاق می‌افتد، و باعث می‌شود که انتشار دای ارزانتر تمام شده و عرضه آن در بازار افزایش یابد.

کوین‌های دیفای(DeFi)

پروژه‌های دیفای به طور فزاینده‌ای درحال انتشار توکن‌های خود برای نظارت، استیک کردن و تقسیم سود هستند. به دلیل چند منظوره بودن این کوین‌ها، بسیار مستعد بوده و به غیر از هولد کردن، راه‌های زیادی برای کسب درآمد از آنها وجود دارد. با خرید کوین‌های دیفای، قابلیت استفاده از تأثیر قدرت رأی خود بر توسعه این پروژه را نیز پیدا می‌کنید.

  • یونی(UNI)

یونی، توکن صرافی یونی‌سواپ (Uniswap)، یک بازارساز خودکار (Automated Market Maker- AMM) و یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) بر بستر اتریوم است. اگرچه یونی‌سواپ در ماه نوامبر 2018 راه‌اندازی شد، اما توکن یونی بعدها، یعنی در ماه سپتامبر 2020 با عرضه کلی 1 میلیارد یونی انتشار یافت.

در ابتدا هیچ عرضه اولیه‌ (ICO) یا فروشی برای این کوین وجود نداشت، که این امر برای پروژه‌های دیفای، اتفاقی غیرمعمول است. این پلتفرم 40 درصد از توکن‌ها را طی مدتی میان بنیانگذاران، 150 میلیون توکن یونی را میان کاربران اولیه و مابقی را در استخرهای نقدینگی ماینینگ (liquidity mining pool) توزیع کرد. مدل کار یونی‌سواپ از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و بر روی بسیاری از بلاکچین‌های مختلف فورک شده است.

یونی به دارندگان آن، حق نظارت داده که آنها را قادر می‌سازد پروپوزال‌هایی را ایجاد و یا برای پروپوزال‌هایی که جهت تغییر سیستم ارائه می‌شوند، حق رأی داشته باشند. برای ارائه پروپوزال می‌بایستی حداقل یک درصد از کل میزان عرضه شده (معادل 10میلیون یونی) را در اختیار داشته باشید. با این حال، هر کسی که یونی در اختیار دارد می‌تواند هنگامی که کیف پول آنها برای رأی دادن تعیین گردید، دارای حق رأی باشد.

قدرت رأی شما با توجه به میزان یونی که هولد کرده‌اید، تعیین می‌شود. این پروپوزال‌ها می‌تواند شامل تغییراتی در ساختار کارمزدها، استخرهای جدید یا خاموش کردن کلید پروتکل‌های کارمزد‌ها باشد. اگر تعداد کاربران لازم با خاموش کردن کارمزدها موافقت کنند، 0.05 درصد از کل کارمزدهای صرافی یونی‌سواپ برای هر کاری که این سیستم نظارتی تصمیم بگیرند، صرف می‌شود.

  • کیک(CAKE)

کیک، توکن صرافی پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) است که در ماه سپتامبر 2020 راه اندازی شد. پنکیک‌سواپ یک بازارساز خودکار و یک صرافی غیرمتمرکز بر روی شبکه اسمارت‌چین بایننس است که محبوبیت آن افزایش چشمگیری داشته است. توکن کیک در واقع فورکی از یونی‌سواپِ اتریوم است. این پروژه دارای یک طرح توکنومیک پیچیده است که میزان انتشار کوین‌های جدید را با سوزاندن کوین‌‌های قدیمی متعادل می‌کند. (tokenomic- این اصطلاح از ترکیب دو کلمه توکن و اکونومیک به معنای اقتصاد تشکیل شده است. بنابراین کلمه tokenomics اساساً به اقتصاد یک ارز دیجیتال اشاره دارد. و در زمینه رمزارزها، این کلمه به تمام ویژگی‌های یک رمزارز اشاره دارد که آن را برای سرمایه‌ گذاران جذاب می‌کند)
حدی برای عرضه توکن کیک مشخص نشده و با تولید هر بلوک، توکن جدید منتشر می‌شود. توکن‌های جدید از طریق فارم‌ها، قرعه‌کشی‌ها و استخرهای سیروپ، بین کاربران توزیع می‌شود. (Syrup pool- ساده‌ترین راه برای دریافت توکن رایگان در پنکیک‌سواپ است، تنها کافیست توکن کیک را استیک کنید تا توکن رایگان دریافت کنید.) 

همچنین پنکیک‌سواپ، کیک را به طور مرتب و بوسیله لیستی بلند بالا از مکانیسم‌ها می‌سوزاند. به عنوان مثال، این پروژه تمام توکن کیک هزینه شده برای ایجاد توکن‌های غیرمثلی(NFT)، تمامی توکن کیک جمع شده در عرضه اولیه فارم‌ها (Initial Farm Offering – IFO) و 0.05 درصد هر معامله‌ای را که در نسخه دوم پنکیک‌سواپ (PancakeSwap V2) انجام می‌شود را می‌سوزاند.

توکن کیک همچنین به عنوان یک توکن ناظر عمل می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد در مورد پروپوزال‌ها و تغییرات برای پنکیک‌سواپ، رأی بدهند. همانند بیشتر پلتفرم‌های دیفای، قدرت رأی کاربر بر اساس میزان دارایی توکن کیک آنها تعیین می‌شود. همچنین برای بدست آوردن توکن‌های کیک بیشتر، می‌توانید توکن کیک را استک کرده و یا از طریق توکن پروژه‌های دیگر در استخرهای سیروپ برای این کار اقدام کنید.

جمع‌بندی

اگر قصد تنوع بخشیدن به پورتفوی خود را دارید، سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر تازه تصمیم به فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال گرفته‌اید، مطالعه در مورد برخی از بزرگترین پروژه‌های ذکر شده در این مقاله نقطه شروع خوبی است. ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بالا، معمولاً ریسک کمتری از پروژه‌های کوچکتر و جدیدتر خواهند داشت. به‌طور کلی، بهترین توصیه این است که همیشه تحقیقات خود را در مورد هر توکن یا کوینی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، انجام دهید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *