راهنمای NFTها: نحوه ایجاد و بدست آوردن موج بعدی دارایی‌­های دیجیتال

راهنمای کامل NFT ها: نحوه ایجاد و بدست آوردن موج بعدی دارایی‌­های دیجیتال

حتما تاکنون اسم NFT را شنیده‌اید و همانطور که می‌دانید موج بعدی دارایی‌های دیجیتال NFTها می‌باشند. در این مقاله به نحوه ایجاد یک NFT و چگونگی بدست آوردن این دارایی‌­های دیجیتال می‌پردازیم.

 به لطف موفقیت اتریوم در بخش رو به رشد پلتفرم­‌های قرارداد هوشمند، این شبکه به یکی از ستاره‌ه­ای اقتصاد رمزارزی در سال 2020 و همچنین زمینه‌های دیگری مانند امور مالی غیرمتمرکز (decentralized finance) تبدیل شده است. توکن‌­های غیر مثلی (non-fungible tokens) یا NFTها، اگرچه نسبت به DeFi کمتر شناخته شده هستند، اما روح تازه‌­ای به یکی از خوش آتیه‌­ترین عرصه­‌های مبتنی بر اتریوم دمیده‌­اند. قابل ذکر است، بیشترین فعالیت NFT تا به امروز بر مبنای اتریوم انجام شده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

اگر دیفای از اکوسیستم غیر متمرکز money legos ساخته شده باشد، NFTها را می‌­توان تا حدودی به عنوان ‌لوگوهای رسانه‌ای (media legos) قابل برنامه‌ریزی دانست. به زبان ساده، این توکن‌­های خاص، دارایی­‌های دیجیتالی کمیاب و قابل اثباتی هستند که منشأ و مالکیت آن توسط بلاک چین اتریوم به طور دائمی تضمین می‌­شود.

این استاندارد جدید توکن‌های مبتنی بر رمزارز، خالقان آثار را (خواه هنرمندان باشند، خواه توسعه‌­دهندگان و غیره) قادر به کارهایی می­‌سازد که قبلا امکان‌پذیر نبوده است. مثلاً اینکه حق امتیاز آثار خود را به دارایی‌­های دیجیتال تبدیل کنند.

در ادامه این مقاله، مبحث NFTها را بیشتر توضیح می‌دهیم: توکن‌های غیر مثلی یا NFT چه هستند، نحوه ایجاد و فروش آنها چگونه است، نحوه بدست آوردن آنها به چه شکل است و موارد دیگر. 


توکن‌های غیر مثلی یا NFT چیست؟


همانطور که می‌دانید پول‌های فیات تبدیل‌پذیر است. به عنوان مثال اسکناس 5 دلاری با هر اسکناس 5 دلاری دیگری قابل تعویض است. به همین ترتیب، رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم قابل تبدیل هستند، مثلاً 1 بیت ­کوین با 1 بیت ­کوین و 1 اتر با 1 اتر قابل تعویض است.

اما این امر در توکن‌های غیر مثلی یا NFTها امکان پذیر نمی‌باشد. این توکن‌ها برای اینکه منحصر به فرد باشند متکی بر استانداردهای توکنی ویژه­‌ای مانند ERC-721 می‌باشند. همین ویژگی باعث می‌شود این توکن‌ها غیر قابل تعویض و کاملاً منحصر به فرد بوده و در تکنولوژی بلاک چین کمیاب باشند.

به این ترتیب، توکن‌های غیر مثلی مجموعه­‌های کلکسیونی دیجیتالی یا اثبات مالکیت هستند که دقیقا به این دلیل ارزش دارند که دارایی­‌هایی 1/1 یا با تعداد نسخه­‌های محدود بوده و روی یک پلتفرمی مانند اتریوم، شناور و باارزش هستند.

اکوسیستم NFT برای اولین بار در سال 2017 با راه‌­اندازی پروژه‌­های کلکسیونی پیشگامی مانند CryptoPunks و CryptoKitties آغاز به کار کرد و از آن زمان این محیط به سمت انواع موارد استفاده جدید و دیگر صنایع گرایش پیدا کرد. طبق نوشته سایت تحلیلی NonFungible.com، اقتصاد NFT تاکنون بیش از 109 میلیون دلار از طریق فروش توکن­‌های خود گردش مالی داشته است! 


انواع مختلف توکن‌های غیر مثلی


از NFTها می‌­توان تقریبا برای توکنیزه کردن هر نوع فایلی استفاده کرد و خیلی راحت می‌توان فایل‌های مختتلف را در دسترس قرار داد. برخی از محبوب­‌ترین موارد استفاده از NFTها، عبارتند از:

  • آثار هنری دیجیتال (در سایت SuperRare ،KnownOrigin ،Async Art ،Rarible و غیره)
  • موسیقی دیجیتال (در سایت Mintbas ،InfiNFT و غیره)
  • املاک و مستغلات مجازی (در سایت  Cryptovoxels ،Decentraland و غیره)
  • کالاهای پوشیدنی در واقعیت مجازی (VR)
  • دارایی­‌های مربوط به بازی (در سایت Axie Infinity ،Sorare ،Gods Unchained و غیره)
  • بلیط­‌های رویداد یا همایش‌­ها / گواهی حضور در رویداد یا همایش
  • نشان­‌های اشتراک
  • نام دامنه­‌های بلاکچین (“سرویس نام اتریوم” یا ENS، دامنه‌های غیر قابل توقف و غیره)
  • کالاهای لوکس توکنیزه شده
  • بیمه نامه‌­های توکنیزه شده
  • و سایر موارد

ساختن  NFTها را با ساخت فایل­‌ شروع می‌­کنیم


اگر به ساخت NFT علاقه­‌مند هستید، باید با نظم بخشیدن به فایل­‌های مدیای خود شروع کنید. NFTها می‌­توانند هر نوع فایل مدیایی را مثل فایل­‌های تصویری ­­(JPG ،PNG ،GIF و غیره)، فایل‌­های موسیقی (MP3 و غیره)، فایل‌­های سه بعدی (GLB و غیره) و سایر موارد، پشتیبانی کنند.

با این اوصاف، ساختن فایل NFT را همانند ساخت سایر فایل‌­های مدیا شروع می‌­کنید، این فایل می‌تواند همانند عکس با فرمت JPG باشد که روی کامپیوتر شما بارگذاری شده است و یا همانند آهنگ MP3 باشد که با استفاده از نرم‌­افزار ساخت موسیقی درست شده است. پس از اینکه چنین فایلی را آماده کردید، به راحتی می‌توانید مرحله بعدی را انجام دهید و آن را روی یک پلتفرم ایجادکننده NFT بارگذاری کنید تا به عنوان یک NFT توکنیزه شود. 


چگونه توکن‌های غیر مثلی را ایجاد و ثبت کنیم؟


در حال حاضر مجموعه­‌ای از پلتفرم‌­های ایجادکننده NFT، در اکوسیستم اتریوم وجود دارد و همه آنها در حوزه خاصی فعالیت می‌­کنند.

برای شروع، پلتفرم‌­های ایجادکننده‌­ای که می‌­توانید تمام کارها را به تنهایی انجام دهید، مانند سایت‌­های OpenSea ،Rarible ،InfiNFT ،Mintbase و Cargo وجود دارند. این پروژه‌­ها به خالقان آثار این امکان را می‌­دهند که به راحتی و بدون اجازه NFTهای خود را ایجاد کنند. این دارایی‌­ها می‌توانند خواه هنرهای زیبای دیجیتالی باشند یا نشان‌­های عضویت و یا دیگر موارد.

علاوه بر این، برخی از پلتفرم‌­های NFT فقط مخصوص اعضا هستند، به ویژه در عرصه هنرهای دیجیتال. در این پلتفرم‌ها خالقان آثار قبل از اینکه پروژه­‌های خود را ارائه کنند، می‌­بایستی در این پلتفرم‌­ها پذیرفته شوند. به عنوان مثال، دو پروژه از اینها، پلتفرم‌­های SuperRare و Async Art هستند.

هنگامی که فایل خود را آماده و پلتفرم دلخواه خود را نیز انتخاب کردید، کیف پول اتریوم مورد نظر خود را متصل کرده و فایل خود را روی پلتفرم خود بارگذاری کنید (همانند آنچه در پلتفرم­‌های بزرگی مانند Imgur یا Flickr انجام می‌­دهید)، و سپس بخش مربوط به شرح در مورد دارایی را پر می‌­کنید.

در این مرحله از فرآیند، شما می‌توانید یک سری موارد را مشخص کنید: 

  • آیا اثر مستقل است یا چند-نسخه‌­ای
  • درصد حق امتیاز دارایی خود
  • محتوای قفل‌­گذاری شده باشد یا خیر
  • و سایر موارد

 پس از مشخص کردن همه این موارد، می‌­توانید مراحل ایجاد اثر را شروع کنید. در این مرحله برای تایید و ایجاد اثر، نیاز به اتر (ETH) دارید.

توجه: با افزایش قیمت گس (gas) اتریوم در هفته‌­های اخیر، بسیاری از سازندگان NFT با هزینه‌­های بسیار بالای ایجاد اثر خود روبرو شده­‌اند. برای مقابله با این امر، سازندگان آثار می‌­توانند:

1) صبر کنند تا قیمت گس پایین بیاید.

2) منتظر بمانند تا راه­‌حل­‌های مقیاس‌پذیری لایه-دو، بیشتر در دنیا پذیرفته شوند.

3) قیمت‌­های NFT خود را برای جبران هزینه‌­های گس افزایش دهند. 


چگونه NFTها را به فروش برسانیم؟


پلتفرم­‌های بازار آزاد مانند OpenSea و Rarible قرار دادن NFTها را از سراسر اکوسیستم برای فروش آسان کرده‌اند، مخصوصاً مورد اول برای فرمت‌­های حراج­ بسیار مفید است.

برای فروش یک NFT، کیف پول اتریوم خود را به پلتفرم مورد نظر متصل می‌­کنید. اگر قبلاً یک NFT را ایجاد کرده‌اید، باید بتوانید روی آن کلیک کرده و گزینه «فروش» را ببینید. برای فروش می‌بایست روی آن کلیک کرده و تکمیل تراکنش را امضا کنید. اگر NFT شخص دیگری را خریده‌­اید و می‌­خواهید آن را برای فروش بگذارید، روند آن نیز مشابه است: روی دارایی کلیک کنید و دستورالعمل­‌های «فروش» را دنبال کنید، و همه کارها بدون مشکل انجام خواهد شد. 


ارزیابی و جمع‌­آوری NFTها چگونه است؟


چقدر باید برای یک NFT بپردازید، یا اینکه به چه قیمتی باید آن را بفروشید؟ هیچ پاسخ درست یا غلطی برای جواب به این سوالات وجود ندارد، اما یک سری مفاهیم کلی و اصلی در این زمینه وجود دارد که باید مد نظر داشته باشید.

اگر در این زمینه فقط کنجکاو هستید و می‌­خواهید آن را امتحان کنید، بدیهی است قیمت­‌گذاری خیلی مهم نیست. اما اگر تمایل دارید از طریق NFTها بازگشت سرمایه مطمئنی برای خود داشته باشید، پس باید در مورد آنچه که می‌­خرید یا می‌­فروشید بسیار دقیق‌­تر عمل کنید. اگر چنین قصدی دارید، باید بخاطر داشته باشید:

  • اعتبار، کمیاب بودن و منشا آثار مهم هستند، به عنوان مثال یک اثر NFT از یک هنرمند تحسین شده، از NFTهای چند نسخه‌­ای از یک خالق اثر کمتر شناخته شده ارزش بیشتری دارد.
  • پروژه‌های NFT دارای کف قیمت هستند. می‌­توانید با استفاده از پلتفرم‌­هایی مانند OpenSea این کف قیمت­‌ها را سنجیده و در صورت تمایل پیشنهادات قیمتی خود را روی همان قیمت یا بالاتر از آن قرار دهید.
  • حواس‌تان را روی میزان پویایی و تراکنش‌­های انجام شده متمرکز کنید. پروژه‌­هایی که پویایی بیشتری دارند فرصت­‌های سود بیشتر را ارائه می‌دهند.
  • شعار «اگر کلیدهایتان نباشد، رمزارزهایتان هم خواهد بود» در خصوص NFTها نیز صادق است. به همین دلیل بسیار مهم است که با تمرکز جدی بر امنیت، به جمع‌­آوری آنها بپردازید. بهترین روش این است که NFTهای خود را در یک کیف پول سخت افزاری (یا در چندین کیف پول) ذخیره کنید که به راحتی در معرض حملات هکرها نباشد.

نتیجه‌گیری


از آنجایی که علاقه و فرصت­‌ها در حوزه NFT تاکنون به این اندازه نبوده است، اکنون زمان مناسبی برای حضور در حوزه اقتصاد NFT است. با در نظر گرفتن این واقعیت و اینکه اخیرا تنها چند پروژه شروع به آزمایش دیفای و توکن‌های غیر مثلی کرده‌اند، به سختی می‌­توان تصور کرد که NFTها تا کجا به روند سودمندی و محبوبیت خود ادامه خواهند داد.

البته که حوزه NFT در مقایسه با دیفای هنوز کوچک است، اما وعده‌­های آنها در مورد آینده، به خالقان آثار قدرت و انگیزه می‌­بخشد به گونه‌ای که استفاده از آن روش‌ها قبلاً هرگز امکان‌­پذیر نبوده است.

با گذشت زمان، مطمئناً تعداد بیشتری از هنرمندان و مبتکران از این توکن‌­ها بواسطه خواص منحصر به فردشان، برای گسترش روش­‌های جدید استفاده خواهند کرد. علاوه بر این، پلتفرم‌­هایی به غیر از اتریوم، محبوبیت و تمرکز بیشتری در زمینه NFTها خواهند داشت. چه بسا که اکنون هم شاهد این چنین فرآیندی هستیم!

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. پروژه های NFT روی بلاکچین اتریوم بر اساس استاندارد ERC20هست؟

    1. سلام دوست عزیز

      خیر توکن‌های غیر مثلی (NFT) براساس استاندار ERC_721 ساخته می‌شوند. این استاندار بطور ویژه برای این ساخت این دسته از توکن‌ها معرفی شده است.

    1. سلام دوست عزیز

      برای توکن‌های غیر مثلثی لزوما از بلاکچین اتریوم استفاده نمی‌شود اما از آنجایی که بلاکچین اتریوم یکی از برترین بلاکچین‌های مجود می‌باشد و توکن‌های غیرمثلی که روی شبکه اتریوم ایجاد می‌شوند ارزش بیشتری دارند. به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند برای ساخت این توکن‌ها از بلاکچین اتریوم استفاده کنند.