شیبا اینو چیست؟ بررسی تاریخچه تا پیش بینی آینده ارز دیجیتال شیبا

شیبا اینو (SHIB INU) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید و فروش شیبا اینو | همتاپی

در این مقاله در مورد میم کوینی (meme coin) به نام شیبا اینو (SHIB) صحبت خواهیم کرد که در میان میم کوین‌ها به عنوان رقیبی برای دوج کوین به شمار می‌آید.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

شاید دوج کوین در بین میم کوین‌ها پیشتاز باشد، اما ارز شیبا اینو با فاصله‌ای بسیار نزدیک در تعقیب آن است. بیایید با این کوین که بر پایه اتریوم بوده و قیمت آن همین طور رو به افزایش است، بیشتر آشنا شویم.

دوج کوین یک میم کوین بود، اما از زمانی که به شهرت رسید، ارزهای دیجیتال دیگری نظیر دوج کش (Doge Cash)، آکیتا اینو (Akita Inu) و دوجلان مارس (Dogelon Mars) بر سر کسب عنوان برترین میم کوین با آن به رقابت پرداختند.

در میان کوین‌هایی که در رقابت با دوج کوین هستند، شیبا اینو که در سال 2021 به صحنه آمد پیشتاز این گروه است و رقابتی نزدیک را با دوج کوین آغاز کرد.

از زمان ایجاد شیبا اینو در ماه آگوست سال 2020، این میم کوین از پایین‌ترین قیمت 0.000000000056 دلاری خود در ماه نوامبر 2020، به بالاترین میزان قیمت خود یعنی 0.00008616 دلار در ماه اکتبر سال 2021 رسیده است و این یعنی که قیمت آن بیش از 150 میلیون درصد افزایش داشته است. این جریان برای کوینی که سرمنشا آن معلوم نیست یک ماجراجویی متهورانه به حساب می‌آید.

شیبا اینو چیست؟

نام کامل این رمز ارز شیبا اینو است و نماد آن SHIB می باشد. نمادی که برای SHIB در نظر گرفته شده بود همان تصویر سگ دوج کوین بود که در شبکه‌های اجتماعی و به صورت میم گسترش پیدا کرد.

شیبا اینو چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

شیبا اینو در ابتدایی‌ترین سطح خود، یک همتای مبتنی بر اتریوم برای دوج کوین است. برخلاف دوج کوین، شیبا یک توکن است (توکن به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که بر روی بلاکچین دیگری اجرا می‌شود) و نه یک کوین که روی بلاکچین خودش ایجاد شده باشد. دقیق‌تر بگوییم؛ دوج کوین فورکی از لاکی کوین (Luckycoin) بوده، که آن هم فورکی از ارز لایت کوین است که خود لایت کوین نیز فورکی از بیت کوین است و شیبا اینو هم یک توکن ERC-20 است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند.

شیبا نیز مانند دوج کوین که قصد رقابت با آن را دارد، یک ارز دیجیتال واقعی نیست، شیبا اینو هم مانند دوج کوین یک دارایی میم است: ارز دیجیتالی که از میم‌های اینترنتی الهام گرفته شده، و جامعه‌ای از علاقه‌مندان، پیرامون آن شکل می‌گیرد.

این رمز ارز بر خلاف دیگر ارزهای دیجیتال که هر کدام با هدف خاصی ساخته شده‌اند، هدف خاصی ندارد. هدف از ساخت SHIB، بنا به گفته سازندگان این بود که از موفقیت و پولساز شدن دوج کوین به سود خود بهره ببرد. SHIB حتی برای جذب خریدار، خصوصیت‌هایی را افزون بر دوج کوین به پروتکل‌های خود افزوده است. ارز دیجیتالی که از میم‌های اینترنتی الهام گرفته شده، و جامعه‌ای از علاقه‌مندان، پیرامون آن شکل می‌گیرد.

به عبارت دیگر این ارز دیجیتال برای سرگرمی و نوعی به چالش کشیدن دیگر ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. حرکات قیمت میم کوین‌ها اغلب با احساسات پیرامون اخبار فوری و فعالیت اینفلوئنسرها در رسانه‌های اجتماعی مرتبط است. به همین دلیل زیاد نمی‌توان روی بالا رفتن قیمت آن حساب باز کرد. اما آن چیزی که تا کنون دیده شده این بوده است که شیبا توانسته فقط با تکیه بر تبلیغات در دنیای مجازی، حجم گسترده‌ای را در بازار به خود اختصاص دهد.

تاریخچه شیبا اینو 

طبق وب‌سایت رسمی آن، شیبا به ‌عنوان آزمایشی برای ایجاد جامعه‌ای که به صورت خودجوش غیرمتمرکز باشد و توسط توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار ریوشی (Ryoshi _ که در زبان ژاپنی به معنای «ماهی‌گیر» است) ایجاد شد.

ریوشی ادعا می‌کند که آن‌ها عده‌ای با هویت نامعلوم و قابل جایگزین شدن هستند. همچنین ادعا می‌کنند:

ما از ابتدا کاملاً روشن کرده‌ایم که هیچ کسی مسئول شیبا نیست. هیچ فردی پاسخگو یا مسئول آن نیست و هیچ نهادی صاحب آن نمی‌باشد.

ریوشی همچنین از ماه می 2021 به این طرف مدعی شده که تا به امروز من هیچ ارز شیبایی ندارم.

با این تفاسیر، وایت پیپر و یا به اصطلاح ووف پیپر (woofpaper) شیبا اینو، به طرح این سوال می‌پردازد اگر 100 درصد پروژه یک ارز دیجیتال، توسط جامعه آن اداره شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در کنار ارز شیبا اینو، ریوشی توکنی را به عنوان رقیب اصلی دوج کوین و با نام «لیش» (LEASH)، با مقدار محدود نیز ایجاد کرده و این کار را هم‌زمان با عرضه ارز بون (BONE) و راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ (ShibaSwap) انجام داده است.

در مجموع 1 کوادریلیون شیبا تاکنون ایجاد شده است، و توسعه‌دهندگان ناشناس پشت پرده ارز شیبا اینو حدود نیمی از کل عرضه، یعنی کمی بیش از 505 تریلیون شیبا را به آدرس ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم ارسال کردند. ریوشی توضیح داد که منطق این کار این بود که هیچ عظمتی بدون نقطه ضعف وجود ندارد و تا زمانی که [بوترین] زیر پای ما را خالی نکند، شیبا رشد خواهد کرد و باقی خواهد ماند.

بوترین نیز متعاقباً 410.24 تریلیون شیبا را که تقریبا معادل 90 درصد از دارایی شیبای خود بود را سوزاند و مابقی آن را به خیریه اهدا کرد. او چنین کاری را با این استدلال انجام داد که اگر با توکن‌هایی که به او هدیه داده شده بود، کاری را انجام دهد، ممکن است حدس و گمان‌هایی در مورد آن پیش آید.

اگر بسیاری از این موارد به نظر شما مضحک می‌آید، احتمالاً شما تنها کسی نیستید که چنین نظری دارد. اما دوج کوین نیز قبل از اینکه در سال 2021 به یک کوین انقلابی تبدیل شود، و طرفدارانی مانند مارک کوبان و ایلان ماسک در مورد آن صحبت کنند، تا مدت‌ها به عنوان یک ارز دیجیتالی مسخره، در نظر گرفته می‌شد. شیبا اینو نیز در حال حاضر در وضعیت مشابهی قرار دارد.

به طور خلاصه، افرادی مانند اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی همیشه از شیبا پشتیبانی و تبلیغ می‌کنند. کاربران عادی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند به طور کلی بازار رمز ارزها را به طور کامل نمی‌شناسند و درباره پیچیدگی‌های آن اطلاعی ندارند.

آن‌ها معمولا دنباله‌رو تبلیغات سلبریتی‌ها هستند و رفتار آن‌ها را در این زمینه دنبال می‌کنند. به دلیل همین تبلیغات بود که شیبا در زمانی اندک افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرد و سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داد. یکی از مهم‌ترین افرادی که با توییت‌های گاه و بیگاه خود باعث نوسان در بازار کریپتو می‌شود، ایلان ماسک است. ایلان ماسک کار آفرین و مالک و بنیانگذار خودروسازی تسلا، همیشه گوی سبقت را در این مورد از بقیه سلبریتی‌ها ربوده و تغییرات زیادی را در بازار ایجاد کرده است. به عنوان مثال نمودار تحلیل قیمت شیبا اینو در یک توییت که اشاره غیر مستقیمی به شیبا در آن وجود داشت، ایلان ماسک به تنهایی و به یکباره قیمت آن را ۲۵ درصد افزایش داد.

در برخی مواقع این ارز دیجیتال، جزو 10 کوین برتر بر اساس ارزش بازار قرار گرفته و در رتبه‌بندی‌ها حتی از دوج کوین نیز پیشی گرفته است، که این امر به واسطه لیست شدن آن در صرافی‌های رمزارزی بزرگی نظیر بایننس (Binance) و کوین بیس (Coinbase) اتفاق افتاد.

آیا شیبا یک شت کوین است؟

گفتیم که SHIB دارای خصوصیات متعددی است که کارشناسان ارز دیجیتال را به این باور فکر واداشته است که شاید شیبا یک شت کوین باشد. اما شت کوین چیست و چرا باید درباره آن نگران باشیم. در اصطلاحات ارز دیجیتال، به ارزهایی که هدف مشخصی نداشته و بدون برنامه خاصی طراحی شده باشد شت کوین گفته می شود. این دسته از ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی منطقی ندارند و دیر یا زود ارزش خود را از دست داده و بی ارزش می‌شوند. در نهایت نیز به تاریخ خواهند پیوست و دیگر حتی کسی در بازار آن‌ها را به یاد نخواهد آورد. دلایلی که کارشناسان احتمال می‌دهند SHIB در آینده به خیل شت کوین‌ها بپیوندد، عبارت است از:

  1.       نامشخص بودن هویت سازنده و یا سازندگان

در بازار ارزهای دیجیتال، شفافیت در همه مراحل بسیار پراهمیت است. معمولا رمز ارزهایی که سازنده  یا سازندگان مشخصی ندارند، موفق نخواهند شد به رشد دلخواه خود برسند. شاید بگویید هویت سازندگان بیت کوین هم نامشخص و رازآلود است و کسی آن‌ها را نمی‌شناسد(برای آشنایی با خالق بیت کوین به مقاله ساتوشی ناکاموتو کیست مراجعه کنید.) بیت کوین در این مورد تنها یک استثنا به حساب می‌آید. بسیاری حتی نامشخص بودن هویت سازندگان بیت کوین را دلیلی برای محبوبیت و قدرت این ارز دیجیتال می دانند. 

  1.     نداشتن و یا عدم انتشار وایت پیپر

هر پروژه‌ای که در حوزه ارزهای دیجیتال شروع به کار می‌کند، باید دارای «وایت پیپر» باشد. وایت پیپر سندی است که اهداف کلی و اساسی آن پروژه و مشکلاتی و مسائلی که قرار است روی آن کار کند را شرح می‌دهد. شیبا در ابتدای به وجود آمدن وایت پیپری از خودش منتشر نکرده بود اما پس از مدتی سندی را به نام Woofpaper درباره خود و اهدافش منتشر نمود.

  1.     نداشتن بلاکچین مخصوص

SHIB بر بستر اتریوم ساخته شده و بر روی بلاک چین آن فعالیت می‌کند. به عبارت دیگر این رمز ارز، بلاک چین مستقلی ندارد. این امر باعث می‌شود تا کارمزد تراکنش‌های آن تا حد زیادی بالا برود. این ویژگی منفی ممکن است باعث شود تا افراد زیادی روی آن سرمایه‌ گذاری نکنند و ارز دیجیتال به شت کوین تبدیل شود.

  1.     رشد قیمت انفجاری و پس از آن افت شدید

یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد این رمز ارز ممکن است در آینده به شت کوین تبدیل شود،  رشد انفجاری قیمت آن در یک دوره زمانی مدت کوتاه است. شیبا در طول تنها یک روز در سال 2021 تا 254 درصد رشد کرد. البته این رشد قیمت زیاد طول نکشد و افت شدیدی را پس از آن به همراه داشت. البته رشد انفجاری قیمت همیشه ملاک اصلی نیست و باید بقیه معیارها نیز به خوبی بررسی و آنالیز شود.

تفاوت‌های ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین

دوج کوین و شیبا با اینکه از یک خانواده به حساب می‌آیند و شباهت‌های زیادی با هم دارند ولی تفاوت‌های بزرگی نیز دارند. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • روش‌ تولید و عرضه به بازار

دوج کوین و شیبا از لحاظ توکنومیک و یا اقتصاد توکنی با هم تفاوت‌های عمده‌ای دارند. در هر دقیقه ۱۰,۰۰۰ دوج کوین تولید می‌شود. یعنی در طول روز حدود 15 میلیون و در طی یک سال، 5 میلیارد از این رمز ارز روانه بازار می‌شود. این بدان معنا است که دوج کوین محدودیتی در عرضه ندارد. این عرضه زیاد باعث ایجاد تورم در آن شده و ارزش آن را به طور پیایی پایین نگه می‌دارد. اما در مقابل شیبا یک محدودیت بزرگ برای عرضه نهایی خود در نظر گرفته است.

محدودیت عرضه شیبا ۱ کوادریلیون از این رمز ارز است. یعنی پس از رسیدن تعداد شیباهای تولید شده تا این رقم، تولید آن متوقف می‌شود. این نکته با وجود اینکه مقدار بسیار بالایی است اما از تورم و کم ارزش شدن شیبا تا حدی جلوگیری می‌کند. جریان تولید همه ۱ کوادریلیون شیبا به این صورت است که همگی و در همان ابتدا، تولید شدند.

  • شیبا بر خلاف دوج کوین، بلاک چین مستقلی ندارد

دوج کوین یک فورک و یا انشعابی از پروژه‌ای با نام لاکی‌کوین (Luckycoin) است که از رمز ارزی به نام لایت کوین، منشا گرفته شده است. این به آن معنا است که دوج کوین در واقع یک کوین است زیرا بلاک چین مخصوص به خود را دارد. در مقابل اما شیبا بر روی بلاک چین اتریوم توسعه پیدا کرده و بلاک چین مستقل ندارد.

به همین علت یک توکن محسوب می‌شود و نه یک کوین. دانستن این مسئله برای این اهمیت دارد که بدانیم SHIB از اتریوم تاثیر می‌پذیرد و هر گونه تصمیم‌ات توسعه دهندگان اتریوم روی شیبا نیز به همان نسبت موثر است. همچنین وجود هر گونه ترافیک در شبکه اتریوم به ترافیک و کندی در تراکنش‌ها در SHIB نیز منجر خواهد شد. این در حالی است که ارز دیجیتال دوج کوین تنها تحت تاثیر فعالین شبکه دوج کوین و بنیانگذاران آن می باشد.

  • کارکردها و اهداف ابتدایی در تولید

دوج کوین یک ارز دیجیتالی ساده است و پیچیدگی زیادی ندارد. به علاوه این رمز ارز عرضه گسترده ای دارد و قیمت پایینی دارد. همین ارزان بودن این رمز ارز باعث می‌شود تا به عنوان پول دیجیتالی برای پرداخت‌های خرد به کار رود. تولید زیاد دوج کوین توسط تولیدکنندگان و سازندگان آن دقیقا به همین علت انجام می‌شود تا ماهیت وجودی آن را توجیه کند.

دلیل ایجاد شیبا اما با دوج کوین کاملا متفاوت است. هدف از ایجاد شدن شیبا، ایجاد یک ShibaSwap و یا صرافی غیرمتمرکز است که در آینده می‌تواند به توکن‌های دیگر به صورت مستقیم تبدیل شود. پس با توجه به این موضوعات، SHIB و دوج کوین با این که از نمادهای یکسانی استفاده می‌کنند و هر دو میم کوین محسوب می‌شوند اما شباهتی از لحاظ اهداف و وکارکرد ندارند و با اهداف کاملا متفاوتی تولید می‌شوند.

مزایا و معایب ارز دیجیتال شیبا

SHIB ارز دیجیتال جالبی  است و نکات مورد بحث زیادی دارد. این نکات جالب باعث توجه روز افزون تریدرهای شده است. اما نکاتی که این ارز دیجیتال را خاص کرده را در قالب مزایا و معایب آن با هم بررسی خواهیم کرد.

  • مزایا ارز دیجیتال شیبا اینو

1. برندسازی موفق

شیبا از همان ابتدای ظهورش، ‌ویژگی‌های برندسازی خاصی را دنبال کرده است. این رمز ارز با پیروی از روش های برند سازی دوج کوین توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. امروزه بیش از 13000 ارز دیجیتال گوناگون در بازار ارزهای دیجیتال داد و ستد می‌شوند و روش‌های برندسازی در جلب توجه فعالان به یک ارز دیجیتال تاثیر فراوانی یافته است. SHIB از همان ابتدا توانست به محبوبیت زیادی در شبکه‌های اجتماعی دست یابد و هنوز هم با ایجاد کمپین‌های گوناگون برای برند سازی می‌کوشد. البته توجه به یک رمز ارز خاص فقط به برندسازی وابسته نیست و گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا ارز دیجیتال مورد توجهی خواهد بود یا خیر.

2. شیبا سوآپ

 یکی از ویژگی‌های مهم این ارز دیجیتال این است که در صرافی‌های غیر متمرکز به صورت همتا به همتا و بدون واسطه قابل خرید و فروش است.

3. به دنبال معامله در «رابین هود»

SHIB طرفداران پرشور زیادی در سراسر جهان و در شبکه‌های اجتماعی دارد که به دنبال وارد شدن شیبا به اپلیکیشن رابین هود هستند. دوج کوین سود بسیار خوبی را برای این اپلیکیشن داشت و انتظار می‌رود تا به زودی شیبا نیز وارد این اپلیکیشن شود.

  • معایب ارز دیجیتال شیبا اینو 

1. تغییرات زیاد در قیمت

قیمت SHIB در یک سال گذشته نوسانات بسیار شدید و ناگهانی بارها بالا و پایین شده  داشته است. می‌توان این طور ادعا کرد که قیمت این ارز دیجیتال در مدت کوتاهی رشد فراوانی کرد و مشتریان را هیجان زده کرد. ولی باز هم در مدت کوتاهی افت کرد و این افت و خیزهای شدید و هیجانی تا کنون نیز ادامه داشته است. تا جایی که برخی برای شرط‌بندی و یا تجربه هیجان وارد این مارکت شده‌اند.

این امر نیز و در دفعات زیاد باعث نوسانات و تغییرات زیادی در بازار خواهد شد و سرمایه‌ گذاران زیادی را از آن ناامید خواهد کرد. به گفته «کوین بیس»، متوسط زمان نگهداری شیبا در کیف پول های ارز دیجیتال تنها 13 روز است که مدت زمان بسیار کمی در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال است.

2. واقعی نبودن بسیاری از پارامترها

یکی از مهم‌ترین نکات درباره شیبا این است که برخلاف بیت کوین، اتریوم و سایر رمز ارزهای باارزش بازار، عملا کاربردی در دنیای واقعی ندارد. به طور مثال تنها 100 فروشنده در دنیا وجود دارند که از شیبا برای خرید و فروش استفاده می‌کنند که این افراد هم در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. نکته مهم دیگر این است که SHIB هیچ مزیت خاصی درباره کارمزد، ساختار یا درباره سرعت تراکنش‌ها ندارد. به علاوه کارشناسان بر این باورد که عرضه بالا و گسترده این ارز دیجیتال عملا مانع افزایش قیمت‌ این ار زدیجیتال شده است.

3. ایلان ماسک شیبا خریداری نکرده است

شاید زیاده‌روی به نظر بیاید ولی وقتی ایلان ماسک خریدار شیبا نباشد، امیدها به افزایش قیمت آن نیز کمرنگ باقی می‌ماند. ماسک حامی سرسخت دوج کوین است، در مورد SHIB نیز وقتی او عکس سگی از نژاد شیبا را توییت کرد که به تازگی خریده است، قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت. اما وقتی ماسک اعلام کرد تنها بیت کوین، اتریوم و دوج کوین را خریداری کرده و نگهداری می‌کند، امیدها به شیبا کمرنگ شد.

آیا شیبا اینو ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال شیبا اینو نیز مانند هر سرمایه گذاری دیگری ریسک های خاص خود را دارد که باید قبل از هر اقدامی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. برخی از مهم ترین ریسک‌های سرمایه گذاری در این میم کوین عبارت است از: 

کاهش قیمت در آینده: مهم ترین ریسکی که در رابطه با سرمایه گذاری شیبا اینو وجود دارد احتمال کاهش قیمت این ارز دیجیتال در آینده می‌باشد. 

کارایی محدود: همانطور که پیشتر هم گفتیم شیبا اینو نتیجه یک شوخی  اینترنتی و با هدف رقابت با دوج کوین ایجاد شد. در حقیقت این ارز دیجیتال کارایی تخصصی ندارد و مشکل خاصی را برطرف نمی‌کند.

برنامه شیبا اینو برای توکن سوزی

شیبا ارز دیجیتالی است که از ابتدای عرضه بسیار پرسر و صدا بود و با اینکه اهداف و کاربرد خاصی را دنبال نمی‌کند، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. کمتر کسی فکر میکرد ارز دیجیتالی با این مشخصات بتواند رشد قیمت زیادی را تجربه کند و به رتبه سیزدهم جدول ارزهای دیجیتال برسد، اما این اتفاق افتاد. یکی از دلایل خوشبینی معامله گران نسبت به آینده شیبا اینو اخبار توکن سوزی این ارز دیجیتال می‌باشد. 

  • توکن سوزی شیبا اینو به چه معنا است؟

توکن سوزی برای شیبا و یا دیگر ارزهای دیجیتال، به معنی این است که تعدادی از واحد‌ها از بین برده شده و غیر قابل استفاده می‌شود. هدف از توکن سوزی، کم کردن عرضه در بازار است و جلوگیری از کاهش قیمت شدید یک ارز دیجیتال می‌باشد. به عبارت دیگر فرآیند توکن سوزی به منظور جلوگیری از افزایش عرضه و ایجاد تورم در بازار یک ارز دیجیتال خاص انجام می‌شود.

همانطور که در یک کشور، با چاپ پول و تزریق به بازار، تورم در واحد پولی ایجاد می‌شود، عرضه زیاد از حد یک ارز دیجیتال نیز ممکن است به  دلیل افزایش عرضه باعث کاهش ارزش رمزارز مورد نظر شود. 

در فرآیند توکن سوزی، توکن‌ها به آدرسی با نام آدرس خورنده (Eater Address) یا سیاه چاله فرستاده می شوند. کلید خصوصی این آدرس غیر قابل دسترسی می‌باشد. بنابراین کوینی که به این آدرس ارسال می‌شود دیگر قابل بازیابی  نمی‌باشد و از گردش کار خارج می‌شود.

سازندگان شیبا و یا هر رمز ارز دیگری با این روش به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستند زیرا با این کار ثابت می‌کنند که برای سرمایه مشتریان خود ارزش قائل هستند. استفاده از این روش به کاربران و خریداران نشان می‌دهد که سازندگان به فکر سرمایه آن‌ها هستند و از هیچ تلاشی برای بالا بردن ارزش دارایی‌های دیجیتال آن‌ها کوتاهی نمی‌کنند.

هنوز مشخص نیست سازندگان شیبا دقیقا در چه زمانی و به چه میزان توکن‌سوزی دوره‌ای را انجام خواهند داد. جدیدترین توکن سوزی شیبا مربوط به 2 آبان سال 1400 بود. در این توکن سوزی مقدار 900 میلیون واحد شیبا سوزانده شد. 

  • توکن سوزی شیبا تا به حال به چه میزانی بوده است؟

بزرگ‌ترین توکن سوزی شیبا توسط ویتالیک بوترین، سازنده اتریوم انجام شده است. پس از عرضه اولیه شیبا اینو، سازنده این ارز دیجیتال 50 درصد از کل عرضه شیبا یعنی 500 تریلیون شیبا را به ویتالیک بوترین اهدا کرد.

بوترین نیز 90 درصد این توکن ها یعنی حدود 410 تریلیون  را به یک آدرس نامشخص فرستاد و سوزاند. ویتالیک بوترین در نهایت 10 درصد باقی مانده این توکن‌های شیبا را به یک بیمارستان خیریه در هند و برای مبارزه با کرونا بخشید.

اما همه این اقدامات و نیز توکن سوزی‌های بعد از آن تاثیر چندانی در افزایش قیمت شیبا نداشت. بایننس کوین نیز یک ارز دیجیتال است که برنامه توکن سوزی اعلام شده و منظمی دارد توسط صرافی ارز دیجیتال بایننس حمایت می‌شود. این صرافی برای حمایت از هولدرهای بایننس کوین طبق برنامه از پیش تعیین شده هر سه ماه یک مرتبه  بخشی از درآمد خود را به خرید بایننس کوین اختصاص داده و آنها را از بین می‌برد. این امر باعث شده است تا قیمت این رمز ارز به طور منظم رشد داشته باشد اما در ارتباط با ارز دیجیتال شیبا اینو کدام حامی مالی قرار است این عمل را انجام دهد؟

اخیرا تعداد 10 هزار نفر از دارندگان این ارز دیجیتال و انجمن‌های طرفدار این رمز ارز (ShibArmy) در شبکه‌های مجازی از گردانندگان و سازندگان شیبا درخواست کرده‌اند تا توکن سوزی را با سرعت بیشتر و با یک برنامه از پیش تعیین شده پیش ببرند. به عقیده این افراد توکن سوزی بیشتر موجب جلب افراد و خریداران به این رمز ارز خواهد شد. همچنین عرضه کنترل شده این ارز، تقاضا را بالا برده و باعث افزایش قیمت شیبا خواهد شد.

صرافی شیبا سوایپ (ShibaSwap) نیز قوانینی وضع کرده است که براساس آن، جفت‌های معاملاتی یا استخرهای جدید باید  25 هزار دلار توکن SHIB را بسوزانند. 

در اقدامی دیگر حساب توییتری شیبا اعلام کرد که درصدی از کارمزد خرید و فروش شیبا اینو در NowPayments، سوزانده خواهد شد. در یک اقدام دیگر شیبا اعلام کرده است که اگر کسی بخواهد برای شیبوشی ان اف تی ( (Shiboshi NFT خود نامی تعیین کند، باید 100 دلار شیبا را بسوزاند.

از جمله این کمپین‌ها که به موفقیت نزدیک شده‌اند می‌توان به روش توکن سوزی با استفاده از گوش دادن به آهنگ اشاره نمود.

یک اقدام جالب برای توکن سوزی SHIB ، سوزاندن توکن‌های شیبا با استفاده از ساخت فهرست‌های موسیقی در پلتفرم‌های آنلاین پخش موزیک است. در این روش با پخش هر موزیک، مقداری توکن شیبا سوزانده می‌شود. به طور مثال  استیون کوپر از شرکت موسیقی Bigger Entertainment در مهر 1400 اعلام کرد که به ازای هر آهنگ، 20 توکن شیبا را می‌سوزاند. همچنین در یک اقدام دیگر هنرمندان همین شرکت اعلام کردند که ۲۰ درصد حق پخش‌ها در این پلتفرم به خرید شیبا اختصاص پیدا می‌کند. مدیر این شرکت اعلام کرده است که در آینده و با بالا رفتن قیمت شیبا، توکن سوزی به ازای هر آهنگ را کاهش خواهد داد.

این شرکت برای رسیدن به هدف اعلام شده که معادل 100 میلیون دلار شیبا است، باید 3.5 میلیارد توکن از آن را بسوزاند. برای تحقق این هدف باید 181 میلیون نفر اقدام به گوش دادن این موزیک‌ها کنند که معادل بیشتر از 1000 سال پخش موزیک خواهد شد.

با اینکه این هدف بسیار بزرگ به نظر می‌رسد اما باز هم تاثیر زیادی روی قیمت این ارز دیجیتال نخواهد داشت. این کار اما یک دلگرمی برای خریداران و نیز برای کسانی که قصد خرید شیبا را دارند، محسوب می‌شود. این شرکت یک برنامه توکن سوزی زنده دیگر با نام Burn Party در24 آبان 1400 برگزار کرد که هزینه توکن سوزی از طریق بلیط فروشی تامین شد. سازندگان اعلام کردند که در طی این مراسم 235,000,000 میلیون عدد توکن از این ارز دیجیتال به ارزش 13 هزار دلار جمع آوری شده که سوزانده خواهد شد. قیمت بلیط‌های این مراسم از 5 دلار تا 95 دلار متغییر بود.

نهنگ‌های پرقدرت SHIB

در حال حاضر تعداد کاربران و کسانی که بر روی شیبا سرمایه‌ گذاری کرده‌اند به بیش از چند میلیون نفر رسیده است. این افراد یک انجمن طرفدار با هدف بالا بردن ارزش این ارز به راه انداخته‌اند. اگرچه قیمت این ارز دیجیتال بسیار پایین است و خریداران خرد می‌توانند با اندکی سرمایه، تعداد زیادی از این ارز دیجیتال را خریداری کنند اما هنوز هم قدرت بازار شیبا در دست نهنگ‌های آن است.

بسیاری بر این باورند که بازار ارزهای دیجیتال توسط نهنگ‌ها یا خریداران عمده کنترل می‌شود. این افراد می‌توانند با خرید و فروش ارزهای دیجیتال خو نوسانات شدید را در این بازار ایجاد کرده و تحت تاثیرات عمیقی قرار دهند. افزایش قیمت شیبا در ماه‌های ابتدای معرفی بسیار نجومی و خیره‌کننده بود و افرادی که روی آن سرمایه‌گذاری کردند به سودهای کلانی دست پیدا کردند. 

بلاکچین ارزهای دیجیتال کاملا شفاف است و ما می توانیم به اطلاعات خرید این نهنگ‌ها دست پیدا کنیم. به عنوان مثال فردی که فقط معادل 17 دلار شیبا خریداری کرده بود، امروز بیش از 15 میلیون دلار سرمایه دارد. یا شخصی که 3400 دلار شیبا خریده بود، اکنون 1.5 میلیارد سرمایه دارد!

براساس آمار وب سایت‌های تحلیل داده بازار ارزهای دیجیتال، حدود 70 درصد کل توکن‌های عرضه شده شیبا توسط 10 آدرس نگهداری می‌شود. گفته می‌شود که 41 درصد کل توکن‌های عرضه شده شیبا در یک آدرس قرار دارد. یکی دیگر از نهنگ‌های بزرگ در این بازار، فرد یا شرکتی است که 44 بار اقدام به خرید این ارز دیجیتال کرده است و اکنون بیشتر از 5.5 میلیارد دلار سرمایه دارد. 

درست است که ارتش 1 میلیونی خریداران خرد تلاش‌های زیادی برای افزایش قیمت شیبا می‌کنند اما مسلم است که قیمت شیبا نیز مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر توسط نهنگ‌ها کنترل می‌شود. اگر 10 نفر اول لیست نهنگ‌ها تصمیم بگیرند که ماندن روی این ارز دیگر ارزشی برایشان ندارد، قیمت‌ به شدت افت خواهد کرد. برای کسانی که روی این رمز ارز سرمایه‌ گذاری کرده‌اند، ردیابی رفتار این نهنگ‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

چگونه شیبا اینو بخریم؟

ارز شیبا را می‌توان از طریق صرافی‌هایی مانند کوین بیس، بایننس، هیوبی گلوبال (Huobi Global) و اوکی اکس (OKEx) خریداری کرد. همچنین در صرافی‌های غیرمتمرکزی نظیر یونی سواپ (Uniswap)، وان اینچ (1Inch) و زیرو اکس (0x) نیز خرید و فروش می‌شود. در کوین بیس، می‌توانید ارز شیبا را مستقیماً با استفاده از دلار آمریکا خریداری کنید و در سایر صرافی‌ها با جفت‌های معاملاتی تتر (USDT)، دلار بایننس (BUSD) یا رپد اتریوم (WETH) ارائه می‌شود.

قیمت ارز شیبا در ماه می 2021، بلافاصله پس از لیست شدن توسط صرافی بایننس و ظاهراً به دنبال تقاضای زیاد کاربران، افزایش یافت. در آن زمان، چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng “CZ” Zhao)، مدیرعامل بایننس، توییت کرد که امروز آدرس‌های واریزی اتریوم بواسطه ارز شبیا به اتمام رسید و چنین اتفاقی قبلاً برای هیچ کوین ERC20 دیگری اتفاق نیفتاده بود. در عین حال، وی در مورد این ارز هشدار داد و گفت که آن را تایید نمی‌کند و ریسک آن را فوق العاده بالا می‌داند.

 پیش بینی آینده ارز شیبا اینو

ارزهای دیجیتال پدیده‌ای آینده‌دار در دنیای اقتصاد است و روز به روز به اهمیت و گستردگی آن افزوده می‌شود. رمز ارزها و به طور کلی پول دیجیتالی در سال 2009 به اقتصاد جهانی معرفی شد و در اندک مدتی توجه جهانیان را به خود جلب کرد. اهمیت این موضوع آن قدر بالا رفته است که اقتصاددانان جهانی، آینده پول و سرمایه بشر را وابسته به آن می‌دانند. علاوه بر معرفی بیت کوین که در میان دیگر ارزهای دیجیتال، پادشاهی می‌کند، ارزهای دیجیتال دیگر نیز رفته رفته ارزش خود را یافته‌اند. اتریم، سولانا، تتر، بایننس کوین، دوج کوین و شیبا و … در اصطلاح «آلت کوین» نامیده می‌شوند و سهم بزرگی از سهم بازار ارزهای دیجیتالی را از آن خود کرده‌اند. SHIB نیز یکی از این آلت کوین‌های مهم به شمار می‌رود که اخیرا وارد این بازار شده و با اقدامات چالش برانگیز توانسته توجهات زیادی را به سمت خود بکشاند.

درست است که افزایش بسیار زیاد قیمت ارز شیبا اینو، برخی از افراد را بسیار ثروتمند کرده و حتی یک  والت ارز دیجیتال شاهد افزایش دارایی خود از حدود 8,000 دلار به بیش از 5 میلیارد دلار در 400 روز بوده است. اما با وجود همه این‌ها، این یک میم کوین است که توسط احساسات سرمایه‌ گذاران کوچک پیش می‌رود. این پدیده مشابه جنبش WallStreetBets است که باعث شد معامله‌گرانی که از سایت ردیت (Reddit) استفاده می‌کردند به معامله سهام‌هایی مانند GameStop و AMC بپردازند، آن هم تنها به این دلیل که آنها را سرگرم می‌کرد و یا همانند کریپتو توییتر (Crypto Twitter) که باعث تغییر در قیمت سهام مکعب‌های تنگستن (tungsten cubes) می‌شد، باشد.

با این وجود، سرمایه‌ گذاران نهادی علاقه‌ای به کار با میم کوین‌ و میم توکن‌ها ندارند. یکی از مدیران اجرایی که بر روی سرمایه‌های سازمانی کریپتویی کار می‌کند، می‌گوید که هیچ یک از مشتریان آن‌ها علاقه‌ای به اختصاص دادن بخشی از پرتفوی خود به ارز شیبا اینو را ندارند.

اما این جریان ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد اگر این موج جدید سرمایه‌ گذاران کوچک که الگوی رفتاری آن‌ها بر اساس میم کوین‌ها شکل گرفته، آینده امور مالی باشد، نه اینکه حبابی باشد که صرفاً بواسطه هجوم افراد برای خرید شکل بگیرد، درست مانند شیدایی گل لاله (tulip mania) که در سال‌های 37-1636 اتفاق افتاد. این مدیر اجرایی خاطرنشان کرد: اگر مردم زیادی به یک شوخی اهمیت بدهند، آن شوخی تبدیل به واقعیت می‌شود.

سخن آخر

شیبا یک ارز دیجیتال نوظهور است که در سال 2020 پا به عرصه پول دیجیتال گذاشت. این رمز ارز بر پایه بلاک چین اتریوم پایه‌گذاری شده است. شیبا با استفاده از روش‌های تبلیغاتی و سلبریتی‌ها و فعالین شبکه‌های مجازی خیلی زود بر سر زبان‌ها افتاد. قیمت این ارز دیجیتال تا کنون فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته و نوسانات قیمتی شدیدی داشته است.

این ارز دیجیتال، در واقع یک میم کوین است که هدف و کاربرد خاصی نداشت تا جایی که برخی معتقد هستند که در آینده می تواند در زمره شت کوین‌ها قرار بگیرد. اگر قصد سرمایه‌ گذاری روی این رمز ارز را دارید، بهتر است رفتار نهنگ‌های این بازار را در نظر بگیرید تا دچار ضرر عمده‌ای نشوید.

 

سوالات متداول

 

  • شیبا اینو چیست؟

نام کامل این رمز ارز شیبا اینو است و نماد آن SHIB می باشد. نمادی که برای SHIB در نظر گرفته شده بود همان تصویر سگ دوج کوین بود که در شبکه‌های اجتماعی و به صورت میم گسترش پیدا کرد. شیبا اینو در ابتدایی‌ترین سطح خود، یک همتای مبتنی بر اتریوم برای دوج کوین است. برخلاف دوج کوین، شیبا یک توکن است (توکن به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که بر روی بلاکچین دیگری اجرا می‌شود) و نه یک کوین که روی بلاکچین خودش ایجاد شده باشد. دقیق‌تر بگوییم؛ دوج کوین فورکی از لاکی کوین (Luckycoin) بوده، که آن هم فورکی از ارز لایت کوین است که خود لایت کوین نیز فورکی از بیت کوین است و شیبا اینو هم یک توکن ERC-20 است که بر روی بلاکچین اتریوم کار می‌کند.

  • خالق شیبا کیست؟

طبق وب‌سایت رسمی آن، شیبا به ‌عنوان آزمایشی برای ایجاد جامعه‌ای که به صورت خودجوش غیرمتمرکز باشد و توسط توسعه‌دهنده‌ای با نام مستعار ریوشی (Ryoshi _ که در زبان ژاپنی به معنای «ماهی‌گیر» است) ایجاد شد.

  • آیا شیبا یک شت کوین است؟

بر روی کاغذ شیبا اینو یک شت کوین نیست اما دلایلی وجود دارد که ممکن است در آینده تبدیل به شت کوین شود:

نامشخص بودن هویت سازنده و یا سازندگان

نداشتن و یا عدم انتشار وایت پیپر

نداشتن بلاکچین مخصوص

رشد قیمت انفجاری و پس از آن افت شدید

  • تفاوت‌های ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین چیست؟

روش‌ تولید و عرضه به بازار

شیبا بر خلاف دوج کوین، بلاک چین مستقلی ندارد

کارکردها و اهداف ابتدایی در تولید

  • مزایا ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟

برندسازی موفق

شیبا سوآپ

به دنبال معامله در «رابین هود»

  • معایب ارز دیجیتال شیبا اینو چیست؟

تغییرات زیاد در قیمت

واقعی نبودن بسیاری از پارامترها

ایلان ماسک شیبا خریداری نکرده است

  • آیا شیبا اینو ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال شیبا اینو نیز مانند سرمایه گذاری های دیگر مثل خرید بیت کوین ریسک های خاص خود را دارد که باید قبل از هر اقدامی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. برخی از مهم ترین ریسک‌های سرمایه گذاری در این میم کوین عبارت است از:

کاهش قیمت در آینده: مهم ترین ریسکی که در رابطه با سرمایه گذاری شیبا اینو وجود دارد احتمال کاهش قیمت این ارز دیجیتال در آینده می‌باشد.

کارایی محدود: همانطور که پیشتر هم گفتیم شیبا اینو نتیجه یک شوخی اینترنتی و با هدف رقابت با دوج کوین ایجاد شد. در حقیقت این ارز دیجیتال کارایی تخصصی ندارد و مشکل خاصی را برطرف نمی‌کند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام دوست عزیز

      در حال حاضر کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری بسیاری از ارز دیجیتال شیبا پشتیبانی ‌می‌کنند. شما می‌توانید بسته به نیازمندی‌های خود یکی از مدل‌های سخت افزاری با نرم افزاری را انتخاب نمایید.

      برای انتخاب یک کیف پول مناسب می‌بایست رابط کاربری، امنیت و… را مدنظر قرار دهید.

  1. سلام و درود،من دارم به مرور همه مقالات سایتتون رو میخونم،این مقاله خیلی برام دلنشین و جذاب بود.
    در مقاله نوشته شده بود تمام مقدار ارز شیبا تولید شده است،برام سوالی پیش اومد این مقدار کجاسست؟ایا همه ان در بازار می باشد یا در دست شخص خاصی است؟

  2. تاالان بدون هیچ اطلاعاتی خرید شیبا داشتم صرفا فقط به توضیه دوستام و سود بالایی که داشت خرید داشتم و الان که مقاله رو خوندم خیلی اطلاعات خوبی رو اموزش دادید.
    ممنون

  3. خیلی مقاله خوبی بود قصد سرمایه گذاری در شیبا رو داشتم این مقاله خیلی بهم کمک کرد ممنون

    1. سلام دوست عزیز

      چنانچه قصد خرید و فروش شیبا اینو را دارید لطفا از بخش چت آنلاین وب سایت همتاپی با بخش پشتیبانی ارتباط برقرار نمایید.