راهنمایی برای سوزاندن کوین: سوختن کوین یعنی چه و چگونه انجام می‌شود؟

راهنمایی برای سوزاندن کوین: سوختن کوین یعنی چه و چگونه انجام می‌شود؟ | همتاپی

سوزاندن کوین یکی از مفاهیم اختصاصی بازار رمزارزهاست و به از بین بردن کوین‌ها و غیر قابل استفاده کردن آنها به طور عمدی اطلاق می‌شود.

بازارهای مالی برای ایجاد تعادل در معاملات از سازوکارهای مختلفی استفاده می‌کنند. برای نمونه در بازار سرمایه در کشور ما، سازمان بورس علاوه بر تنظیم مالیات با تغییر در میزان حداکثر نوسان مثبت و منفی روزانه برای ایجاد تعادل در معاملات و افزایش جذابیت بازار اقدام به مداخله در آن می‌کند. اما در بازار ارزهای دیجیتال که یکی از ویژگی‌های آن تمرکز زدایی و کنترل آن براساس ساز و کارهای جمعی رخ می‌دهد، این تنظیم چگونه باید انجام شود؟

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

برای کنترل بازار کریپتو نیز سازوکارهایی استفاده می‌شود که سوزاندن کوین از جمله آن‌هاست. شاید برای شما هم سوال باشد کوین‌های ارزشمندی که می‌توانند تا چند صد دلار قیمت داشته باشند، چرا باید سوزانده شوند؟ اما به همان اندازه که فرایند ماینینگ و استخراج کوین‌ها اهمیت دارد، سوزاندن کوین‌ها نیز اهمیت دارد و یک ساز و کار محوری تلقی می‌شود.


 سوزاندن کوین چیست؟


سوزاندن کوین (Coin burn) یکی از مفاهیم اختصاصی بازار رمزارزهاست و بسیاری از کوین‌ها و توکن‌ها از این مکانیزم استفاده می‌کنند. فرایند سوزاندن کوین تا حدی اهمیت دارد که می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در میان رمزارزها تلقی شود و آن رمزارز را به پروژه‌ای محبوب تبدیل کند. در واقع، بسیاری از کوین‌های عرضه اولیه (ICO)، در پایان فروش توکن‌هایشان از سازوکار سوزاندن کوین برای توکن‌های فروخته نشده استفاده می‌کنند. از این فرایند نه تنها ‌ICOها، بلکه صرافی‌های بزرگ مثل بایننس به صورت دوره‌ای اقدام به سوزاندن توکن‌های اختصاصی‌شان می‌کنند. آنها با اینکار ارزش کوین خود را افزایش می‌دهند. البته بدون تردید پروژه‌های مختلف ممکن است انگیزه‌های متنوعی برای ایجاد سازوکارهای سوزاندن کوین در نظر بگیرند. در ادامه به سازوکار سوزاندن کوین بیشتر می‌پردازیم تا چشم انداز جدیدی از آینده بازار ارزهای رمزنگاری شده به شما ارائه دهد.


سوزاندن کوین چگونه انجام می‌شود؟


سوزاندن کوین- همانطور که از نامش پیداست- به از بین بردن کوین‌ها و غیر قابل استفاده کردن آن کوین‌ها به طور عمدی اطلاق می‌شود. این کار با ارسال بخشی از کوین‌ها به یک «آدرس خوار (eater address)» انجام می‌گیرد. این آدرس اغلب با عنوان «سیاه چاله» شناخته می‌شود، چرا که کلیدهای خصوصی آن آدرس توسط کسی قابل دستیابی نیست. بنابراین، هر کوینی که به یک آدرس خوار ارسال شود قابل بازیابی نبوده و برای همیشه غیرقابل استفاده خواهد شد! این کوین‌ها به طور مؤثری از گردش کار خارج می‌شوند، ولی به صورت کلی در بلاک چین ثبت و تأیید شده‌اند.

مطالب بیشتر: اوراکل چیست ؟

 چرا کوین‌ها سوزانده می‌شوند؟


چرا افراد با سوزاندن کوین موافقند؟ خب، دلایل جالب توجه زیادی وجود دارد که چرا سوزاندن کوین ایده خوبی است. 

1) مکانیزم اجماع مؤثرتر

کوین‌هایی که فرآیند سوزاندن را دارند می‌بایست اثبات-سوزاندن (Proof-of-Burn) را در فرایند اجماع خود داشته باشند. POB یک روش منحصر به فرد برای دستیابی به اتفاق نظر در شبکه توزیع شده است که از شرکت‌کنندگان- استخراج‌کنندگان و کاربران- می‌خواهد بخشی از کوین‌ها را بسوزانند. POB انواع مختلفی دارد که در بخش بعد بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

2) سوزاندن کوین راه حلی برای افزایش ارزش کوین‌ها

برای درک این موضوع، باید قوانین اصلی اقتصادی عرضه و تقاضا را در بازارهای مالی درک کنیم.

قوانین اصلی اقتصادی عرضه و تقاضا را در بازارهای مالی | همتاپی

کمیابی، یک مفهوم اقتصادی اساسی است که به یک دارایی خاص (در این مقاله رمزارزها) ارزش می‌بخشد. برخلاف ارزهای فیات (بی‌پشتوانه)، ارزهای رمزنگاری‌شده ماهیت ضد تورمی دارند. این بدان معناست که میزان عرضه اکثر رمزارزها ثابت بوده و پس از رسیدن به تعداد عرضه مشخص شده خود، کوین دیگری ایجاد نمی‌شود. 

بهترین مثال بیت کوین است که عرضه آن فقط 21 میلیون واحد می‌باشد. از آنجا که تعداد محدودی بیت کوین در گردش است، در صورت افزایش تقاضا، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. به همین ترتیب، اگر میزان فروش بیت کوین کاهش بیشتری یابد- بنا به دلایلی همچون سوزاندن، از دست دادن یا فراموش شدن کلیدهای خصوصی بیت کوین قیمت‌ها نیز به همین ترتیب افزایش می‌یابد، زیرا مقدار کمتری بیت کوین برای تأمین تقاضا وجود دارد.

از آنجا که کوین در فرایند سوزاندن عمداً از بین می‌رود، میزان کل موجودی در گردش نیز کاهش می‌یابد. این یک روش موثر برای افزایش و تثبیت ارزش کوین‌ها و توکن‌ها است. اصول اقتصادی حکم می‌کند که کاهش مقدار چیزی، باعث افزایش ارزش آن می‌شود! 

3) حفاظت در برابر اسپم

سوزاند‌ن کوین می‌تواند یک مکانیزم طبیعی در برابر حمله محروم‌سازی از سرویس (DDOS) باشد و از ثبت تراکنش‌های اسپم در شبکه جلوگیری کند. دقیقا همانطور که کاربران برای ارسال بیت کوین (BTC) یا محاسبات قرارداد هوشمند در بلاک‌چین اتریوم هزینه کمی را پرداخت می‌کنند، سوزاند‌ن کوین نیز برای اجرای تراکنش‌ها هزینه‌ دارد. برخی از پروژه‌ها به جای پرداخت هزینه به ماینرها برای تأیید معاملات، ساز و کار سوزاندن را ادغام کرده‌اند که در آن بخشی از مبلغ ارسال شده به طور خودکار سوزانده می‌شود. ریپل (XRP) پروژه‌ای است که از این مدل سوزاندن کوین استفاده می‌کند.

سوزاند‌ن کوین می‌تواند یک مکانیزم طبیعی در برابر حمله محروم‌سازی از سرویس (DDOS) باشد و از ثبت تراکنش‌های اسپم در شبکه جلوگیری کند | همتاپی

4) نشانی برای تعهد بلند مدت

سوزاندن کوین ابزاری مؤثر برای نشان دادن تعهد محکم یک پروژه در حوزه ارزهای رمزنگاری شده است. هدف هر پروژه، افزودن ارزش قابل توجه به دارندگان کوین است که احتمالاً کاربران اصلی حامیان خدمات آن‌ها خواهند بود.

استفاده از ساز و کار سوزاندن کوین برای از بین بردن توکن‌های اضافی ICO یا به کارگیری برنامه‌های سوزاندن دوره‌ای (با خرید مجدد توکن‌ها از بازار آزاد با استفاده از سود حاصل و سپس سوزاندن آن‌ها) در تقویت چشم‌انداز و رشد پروژه کمک زیادی خواهد کرد.


سوزاندن کوین به چند دسته تقسیم می‌شود؟


به طور کلی سوزاندن کوین را می‌توان به دو دسته مجزا طبقه‌بندی کرد: سوزاندن کوین یا در سطح پروتکل ادغام می‌شود و یا به عنوان یک سیاست اقتصادی انجام می‌گیرد.

سوزاندن کوین یا در سطح پروتکل ادغام می‌شود و یا به عنوان یک سیاست اقتصادی انجام می‌گیرد. | همتاپی

دسته 1: ساز و کار در سطح پروتکل

این دسته مربوط به مدل‌های سوزاندن کوین است که در لایه پروتکل اصلی بلاکچین ادغام شده‌اند. به بیانی ساده، هر ساز و کار کوین‌سوزی که در DNA (کد پایه) کوین قرار گرفته باشد، در این گروه قرار دارد.

  • الگوریتم اجماع اثبات سوزاندن (Proof-of-burn)

کوین‌هایی وجود دارند که از الگوریتم اجماع اثبات سوزاندن (POB) استفاده می‌کنند. این امر مستلزم این است که ماینرها اثبات قابل تأییدی بر روی بلاک‌چین نشان دهند مبنی بر این که بخشی از کوین‌های خود را سوزانده‌اند (از بین بردند). در حال حاضر، این امر ممکن است در ابتدا غیرعقلانی به نظر برسد اما این الگوریتم در واقع تلاش می‌کند تا مسائل اساسی را که الگوریتم اجماع اثبات کار (POW) مورد استفاده در بیت کوین با آن روبرو است، حل کند. در این حالت به جز کوین‌های موجود، چیز دیگری از بین نمی‌رود و به این ترتیب از تحمیل هزینه‌های مضاعف مالی ناشی از سخت افزارهای استخراج ارزهای دیجیتال، مصرف انرژی و آسیب‌های زیست محیطی آن جلوگیری می‌شود.

تنوع بسیاری در مدل‌های POB وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند:

سوزاندن کوین‌های بومی برای مجوز استخراج:

در این مدل POB، ماینرها برای دستیابی به مجوز استخراج بلاک‌ها ملزم می‌شوند که بخشی از کوین‌های خود را بسوزانند. هزینه استخراج در این جا، نابودی کوین‌های ماینرها به جای پرداخت هزینه تجهیزات گران قیمت استخراج یا منابع الکتریکی است که در مدل POW مورد نیاز است. اسلیم کوین (Slimcoin) چنین سیستمی را پیاده‌سازی می‌کند. ماینرهایی که با موفقیت یک بلاک را در این مدل POB استخراج می‌کنند، برای تلاش‌های خود پاداش استخراج نیز دریافت می‌کنند.

سوزاندن بیت کوین برای ایجاد کوین‌های بومی جدید:

برخی کوین‌ها مانند کانترپارتی (Counterparty با نماد XCP) الگوریتمی از POB را پیاده‌سازی می‌کنند که نیاز به سوزاندن ارز بیت کوین در ازای دریافت همان مقدار کوین با پول بومی XCP دارد. در جریان ICO برای کانترپارتی، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند مجبور شدند بیت کوین خود را در ازای دریافت کوین‌های XCP برای سوزاندن به یک آدرس اصطلاحا خورنده بفرستند. به این ترتیب توکن‌های XCP که به تازگی ایجاد شده‌اند دارای ارزش بودند، زیرا همان تعداد بیت کوین برای ایجاد آن از بین رفته بود.

تعادل سوختن و ایجاد کوین:

فکتوم (FCT) از آن دسته پروژه‌هایی است که از نسخه پیچیده‌تر POB استفاده می‌کند. در این شیوه، توکن‌های بومی را در ازای اعتبارات می‌سوزاند (که به طور رسمی به عنوان “اعتبارات ثبت شده” شناخته می‌شود). اعتبارات برای ذخیره داده‌ها در بلاکچین فکتوم استفاده می‌شود. دلیل این که این فرایند «سوختن و ایجاد کوین» نامیده می‌شود، این است که عرضه کوین فکتوم ثابت نیست و نرخ تورم داخلی دارد، به این معنی که کوین‌های جدید به طور مداوم ایجاد و “ضرب” می‌شوند. با این حال، اگر تقاضای خدمات فکتوم بیش از نرخ تورم کوین باشد، از لحاظ فنی تورم‌زا خواهد بود، زیرا برای استفاده از خدمات فکتوم لازم است مقداری FCT بسوزد.

  • ساز و کار محافظت در برابر اسپم

هزینه‌بر بودن ارسال تراکنش‌ها از جنبه‌های حیاتی هر بلاکچینی است تا از معاملات ناخواسته و حملات DDOS در شبکه جلوگیری کند. پروژه‌هایی مانند ریپل (XRP) و ریکوئست نتورک (Request Network با نماد REQ) ساز و کار سوختن را برای هر معامله در درون خود شبکه ایجاد کرده‌اند. این بدان معناست که برای تک تک معامله‌ها، مقدار کمی کوین در طی فرآیند سوزانده می‌شود. کاربران به طور غیرمستقیم هزینه ارسال معامله در شبکه را “پرداخت” می‌کنند. به این ترتیب از آنجا که عرضه کوین‌های بومی با گذشت زمان کاهش می‌یابد، کل شبکه از ارزش بیشتری برخوردار می‌شود که در نهایت باعث افزایش قیمت‌ها در بلندمدت خواهد شد.

پرداخت مستقیم هزینه به ماینرها برای تأیید معامله آن‌ها، در مورد BTC و ETH، ممکن است کاری باشد که باعث کاهش ارزش شود، زیرا فقط ماینرها پاداش می‌گیرند و حتی وقتی ماینر پاداش خود را برای پول نقد بفروشند، شبکه کلی حتی می‌تواند ارزش خود را از دست بدهد. در ساختار سوزاندن کوین، “هزینه‌ای” که کاربر به طور غیرمستقیم از طریق از بین بردن کوین “پرداخت” می‌کند، اقدامی برای افزایش ارزش برای هر کاربر در شبکه است، چرا که عرضه کاهش می‌یابد. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که ساز و کار برای سوزاندن کوین یک روش عادلانه‌تر و منصفانه‌تر برای توزیع ارزش به تمام شرکت‌کنندگان در شبکه است.

دسته 2: سیاست‌های اقتصادی

این دسته از سازوکارها معمولاً به عنوان یک برنامه یا سیاست اقتصادی انجام شده توسط پروژه، اجرا می‌گردد. این سازوکار در لایه پروتکل یا کد پایه پروژه ادغام نشده است. این امر می‌تواند یک رویداد مناسبتی بوده و یا یک برنامه‌ریزی دوره‌ای برای آن وجود داشته باشد.

  • از بین بردن توکن‌های ICO فروش نرفته

برخی از پروژه‌های ICO با انتظارات محقق نشده، توکن‌های فروخته نشده دارند و گزینه نابود کردن آن‌ها را انتخاب می‌کنند. پروژه تصمیم می‌گیرد به جای نگه داشتن توکن‌ها برای استفاده در آینده، کوین‌های اضافی را داوطلبانه بسوزاند تا برای دارندگان فعلی توکن‌ها ارزش ایجاد کند. پروژه‌هایی که این گونه عمل می‌کنند، معمولاً تصویر مثبت و مطلوبی در بین جامعه خواهند داشت؛ زیرا تعهد تیم در اطمینان از موفقیت طولانی‌مدت برای پروژه را نشان می‌دهند.

  • تقسیم سود به دارندگان کوین

پروژه‌هایی که از فعالیت‌های خود سود کسب کرده‌اند، مانند بایننس که از دریافت کارمزدهای معاملاتی از کاربران سود به دست می‌آورد، نیز می‌توانند از سود خود برای بازپرداخت توکن‌های بومی خود از افراد استفاده کنند و این کوین‌ها را به عنوان نوعی پرداخت سود سهام از بین ببرند، که اساساً ارزش کوین را برای دارندگان افزایش می‌دهد.

سود سهام، پرداختی است که از یک شرکت به سهام‌داران آن پرداخت می‌شود. این شرکت در تلاش است تا ثروت خود را با تقسیم سود حاصل از آن در سال در بین سهام‌داران تقسیم کند، و برای تأیید شدن و رشد چشمگیر شرکت تلاش نمایند.

لازم به ذکر است که سوزاندن کوین روشی برای پروژه‌های ارزهای دیجیتال برای فرار از مقررات اوراق بهادار است. دلیل این امر آن است که پرداخت مستقیم سود سهام، به صورت پول نقد خالص یا توکن‌های بومی، توکن‌ها را در دسته سهام یا اوراق بهادار قرار می‌دهد (از آنجا که مشابه سهام هستند)، در نتیجه نیاز به نظارت دستگاه‌های نظارتی وجود خواهد داشت. مثال‌هایی از برخی کوین‌ها که از برنامه سوزاندن دوره‌ای استفاده می‌کنند، ترون (Tron با نماد TRX) و هکن (Hacken با نماد HKN) هستند.

ترون یکی از ارزهای محبوب بازار است. با خرید ترون به جمع سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال بپیوندید.

 جمع‌بندی

سوزاندن سکه یک رویکرد نسبتاً جدید در سطح پروتکل یا خط مشی برای پروژه‌های رمزارزی است، با پیاده‌سازی‌ها و ویژگی‌های مختلفی که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. مزایای ادغام کردن سازوکار سوزاندن کوین در یک پروژه، بسیار گسترده است؛ از مکانیزم اجماع سازگار با محیط زیست، تا افزایش ارزش برای دارندگان کوین در بلندمدت. همچنین می‌تواند برای دور زدن قوانین اوراق بهادار حاکم بر پرداخت سود مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این‌ها، سوزاندن کوین ابزاری مناسب برای حفظ ثروت برای همه شرکت‌کنندگان در شبکه است.

ترجمه و جمع‌آوری: واحد تیم خرید و فروش ارزهای دیجیتال  صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سوزاندن کوین (Coin burn) یکی از اصطلاحات بازار رمز ارزها هستش. از این روش برای ایجاد تعادل در بازار رمز ارزها استفاده میکنن

  1. بهتر نبود ویدئو داشته باشه برای سوزاندن کوین تا بهتر متوجه بشیم

  2. الان توکن سوزی هایی که برای شیبا قرار اتفاق بیفته یعنی قیمت این ارز میره بالا ؟