تپ روت بیت کوین چگونه می‌تواند به بیت کوینرها کمک کند؟

تپ روت بیت کوین چگونه می‌تواند به بیت کوینرها کمک کند؟ | همتاپی

با “تپ روت بیت کوین” آشنایی دارید؟ می‌دانید این به روزرسانی بیت کوین چطور می‌تواند در آینده ارز دیجیتال بیت کوین تاثیر بگذارد؟ می‌دانستید آپدیت تپ روت بیت کوین به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر از قبل به خرید بیت کوین بپردازید.

در ادامه با ما در این مقاله از همتاپی همراه باشید تا بیشتر راجع به تپ روت بیت کوین و مزایای آن برای فعالیت بهتر بر روی شبکه بلاکچین بیت کوین آشنا شوید.

فهرست مطالب

 

بیت کوینرها چرا به سمت تپ روت بیت کوین رفتند؟

بیت کوینرها چرا به سمت تپ روت بیت کوین رفته‌اند | همتاپی

اگر از آن دسته از افرادی هستید که کاملا با بیت کوین آشنایی دارید و در شبکه بلاکچین آن فعالیت می‌کنید حتما می‌دانید کدام نقاط قوت بیت کوین، آن را در طی بیش از یک دهه، سرپا نگه داشته‌اند.

ویژگی‌هایی که از ابتدا باعث محبوبیت شبکه بیت کوین شدند، شامل امنیت، حریم خصوصی و البته تا مدت نه چندان طولانی مقیاس پذیری آن می‌شدند.

افراد می‌توانستند بدون اینکه از قوانین دولت و یا حکومتی خاصی اطاعت کنند، به نقل و انتقال ارز بپردازند و نیازهای خود را برطرف کنند.

در کنار موارد قبل، عوامل زیادی از جمله بهره بردن از الگوریتم اثبات کار سبب شدند تا مردم برای قدرت بخشی به شبکه بیت کوین تلاش کنند و همه‌ی این موارد پشتوانه‌ای قدرتمند برای بیت کوین را تشکیل می‌دادند.

مطالب مرتبط: ارزش ذاتی و پشتوانه بیت کوین را مطالعه کنید.

همه‌ی پیشامدهای ذکرشده شلوغی شبکه بیت کوین را به همراه داشتند. با گذشت مدتی، تراکنش‌هایی که در مدت چندین دقیقه انجام می‌شدند و قیمت نسبتا بالایی داشتند، بیت کوینرها را ناراضی کردند. همچنین اگرچه بیت کوین بر حفظ حریم شخصی افراد تاکید دارد، اما بعضی از اطلاعاتی که درباره تراکنش‌ها فاش می‌شد هم بر طبل نارضایتی بیت کوینرها می‌کوبید. (در شبکه بیت کوین تفاوت بیت یک تراکنش عادی و تراکنشی که بر شبکه لایتنینگ و یا کیف پول‌های چند امضایی انجام شده باشد، قابل تشخیص بود)

تا پیش از به روز رسانی taproot، اگر شما یک تراکنش عادی در بلاکچین بیت کوین انجام می دادید و یا اگر با استفاده از کانال های پرداخت شبکه لایتنینگ بیت کوین مبادله می کردید و یا حتی اگر تراکنش های خود را به صورت چند امضایی انجام می دادید؛ همه ی این موارد برای دیگر کاربران بیت کوین قابل تشخیص بود. اما به روزرسانی تپ روت کمک کرد تا با یکسان شدن شکل ظاهری همه ی این تراکنش ها، دیگر کاربران شبکه بیت کوین، متوجه نشوند شما چه نوع تراکنشی انجام داده اید. 

همچنین مورد دیگر در مورد تراکنش‌های چند امضایی n از m، این بود که کاربران می‌توانستند تشخیص دهند کدام یک از طرفین تراکنش را امضا کرده‌اند و کدام یک خیر؛ اما این مورد هم به لطف به روز رسانی تپ روت دیگر قابل مشاهده نبود. به این ترتیب حریم شخصی شما تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا می کرد. 

همه‌ی این موارد سبب شد تا به روز رسانی بیت کوین، تحت عنوان نسخه taproot ایجاد شود.

اما تپ روت بیت کوین واقعا چیست و از کجا آمده است؟ بهتر است ابتدا نگاهی تاریخی به این مسئله داشته باشیم.

نگاهی به تاریخچه تپ روت بیت کوین و توسعه‌دهندگان آن

گاهی به تاریخچه تپ روت بیت کوین و توسعه‌دهندگان آن | همتاپی

از زمانی که در سال 2017 سگویت بر روی بیت کوین فعال شد، تپ روت بیت کوین بزرگترین به روزرسانی شبکه این ارز دیجیتال است. همانند سگویت، تپ روت هم با هدف بهبود حریم خصوصی و کارایی شبکه بیت کوین ایجاد شده است؛ اما آنطور که انتظار می رود، در یک مقیاس بزرگتر و با تاثیر بیشتر.

مطالب مرتبط: سگویت چیست را مطالعه نمایید.

همچنین به روزرسانی taproot بیت کوین کمک می‌کند تا با اجرای قراردادهای هوشمند و حذف واسطه‌ها از تراکنش‌ها، بتوان از آن برای تامین مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده کرد.

ماینرهای بیت کوین، اجماع 90% خود را در تاریخ 12 ژوئن 2021 در حمایت از آپدیت تپ روت بیت کوین اعلام کردند. با این وجود، تاریخ تپ روت بیت کوین تا نوامبر 2021 نهایی نشد.

سرانجام در تاریخ 14 نوامبر 2021 تپ روت به عنوان سافت فورک پروتکل در بلاک 709632 فعال شد. از زمان فعالسازی به مدت 6 ماه به ماینرها و اپراتورهای نود فرصت داده شد تا هسته بیت کوین را به نسخه 21.1 که شامل نسخه taproot بود، ارتقا دهند. (باکس دانش)

دلیل نام گذاری تپ روت یا taproot چیست؟

اگر فارغ از اینکه تپ روت یکی از به روز رسانی‌های مهم بیت کوین است خود واژه انگلیسی taproot را در گوگل سرچ کنید، متوجه می‌شوید که این واژه اسم نوع سیستم ریشه گیاه است. اما نکته جالب توجه این است که واژه taproot غالبا در تضاد با واژه fibrous root قرار دارد. در صورتی که به عکس‌های موجود در سرچ گوگل نگاه کنید، این تفاوت به نحو کاملا مشخصی خود را نشان می‌دهد. همچنانکه در عکس زیر مشاهده می‌کنید، تپ روت و fibrous root با هم تفاوت‌های آشکاری دارند: 

تپ روت بیت کوین چطور باعث بهبود آن می شود؟ | همتاپی

اگر از قبل با ساز و کار تپ روت آشنایی داشته باشید، احتمالا همین الان برای‌تان روشن شده که دلیل نام‌گذاری چه بوده است، اما اگر مقاله‌ی پیش رو اولین مرجع اطلاعاتی شما در مورد تپ روت است، باید بگوییم که همه چیز به خاصیت تجمیع‌کنندگی به روز رسانی تپ روت برمی‌گردد. 

به روز رسانی تپ روت به طور کلی امضاها و کلیدهای عمومی که قرار است یک تراکنش را انجام دهند، با هم ترکیب کرده و کلید جدیدی با حجم کمتر به دست می‌دهد. (این مورد در تراکنش‌های چند امضایی تاثیر خیلی زیادی دارد) 

از طرفی ریشه taproot هم برخلاف fibrous root حجم و فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کند. حالا فرض کنید زمین زراعی شبیه به بلاکچین بیت کوین باشد که محل ثبت است و تراکنش‌ها هم در اینصورت، شبیه به ریشه گیاه خواهند شد. اگر شما از ریشه تپ روت استفاده کنید، تعداد بسیار بیشتری از آن‌ها را می‌توانید در زمین خود کشت کنید. با همین فرمان، اگر از به روز رسانی تپ روت برای ثبت تراکنش‌ها استفاده کنید، ثبت تراکنش‌ها با سرعت بیشتر و هزینه کمتری انجام می‌گیرد. 

چه کسانی تپ روت را توسعه داده‌اند؟

تلاش‌ها برای ارتقای هسته بیت کوین از همان سال 2017 و با ظهور سگویت شروع شده بود. یکی از افراد برجسته در این زمینه، گرگ ماکسول (greg maxwel)، برای اولین بار در سال 2018 پیشنهاد آپدیت taproot را ارائه کرد.

پیتر ویل (Pieter wuille) از دیگر توسعه‌دهندگان تپ روت است که سه BIP مربوط به آن را نوشته است. (در ادامه به طور کامل با مفهوم 3BIP تپ روت صحبت می کنیم.) همچنین در سال 2020 تیم رافینگ، ای.جی تاونز و جوناس نیک به پروژه ملحق شدند و در کنار مکسول و ویل روی اجرای ارتقا کار کردند.

تایم لاین تپ روت بیت کوین

تایم لاین زیر مراحل اجرای تپ روت بیت کوین را بهتر به شما نشان می‌دهد:

1) 23 ژانویه 2018: گرگ ماکسول تپ روت را ارائه کرد.

2)    22 سپتامبر 2019: پیتر ویل اجرای هسته تپ روت را پیشنهاد داد.

3)    3 نوامبر 2019: در طی 7 هفته و بین 150 توسعه‌دهنده بازنگری تپ روت آغاز شد.

4)    21 دسامبر 2019: 7 هفته بازنگری تپ روت به پایان رسید.

5)    21 ژانویه 2020: پیتر ویل یک درخواست برای آپدیت سافت فورک بعدی بیت کوین ارسال کرد.

6)    15 آوریل 2021: توسعه‌دهندگان بیت کوین، فن کوئک و مارکو فالک دو درخواست نوشته شده توسط ای.جی تونز و اندرو چاو را برای آزمایش فوری ارسال کردند.

7)    1 می 2021: اولین دوره سیگنال‌دهی تپ روت آغاز شد.

8)    13 می 2021: اولین دوره سیگنال‌دهی تپ روت بدون موفقیت به پایان رسید و دوره دوم شروع شد.

9)    29 می 2021: دومین دوره سیگنال‌دهی تپ روت بدون موفقیت به پایان رسید و دوره سوم شرع شد.

10)  12 ژوئن 2021: سومین سیگنال‌دهی تپ روت با موفقیت به پایان رسید.

11)  13 سپتامبر 2021: هسته بیت کوین، اولین نسخه پشتیبانی تپ روت معرفی شد.

12) 14 نوامبر 2021: تپ روت فعال سازی شد.  

تفاوت تپ روت و سگویت در چیست؟

تفاوت تپ روت و سگویت در چیست | همتاپی

سگویت و تپ روت بیت کوین البته تفاوت‌هایی هم دارند. پروپوزال سگویت مخالفانی داشت که از عملکرد آن راضی نبودند. به دلیل این مسئله، نهایتا هارد فورکی در بیت کوین ایجاد شد که به پیدایش بیت کوین کش انجامید. اما تپ روت تغییراتی در بیت کوین ایجاد کرده که توانسته نظر مثبت ماینرهای شبکه را به خود جلب کند. 

مطالب مرتبط: بیت کوین کش چیست را مطالعه کنید.

تپ روت به عنوان سافت فورکی برای بیت کوین، با نسخه‌های قدیمی‌تر نرم افزار این ارز دیجیتال سازگار است و مانند بیت کوین کش نیازی به جدا شدن در دو بلاکچین موازی و متفاوت ندارد.

دیگر تفاوت آپدیت تپ روت بیت کوین با سگویت این است که نسخه taproot به اندازه سگویت بحث‌برانگیز نبوده است و همچنین یک هارد فورک هم نیست. به همین دلیل هم در بین ماینرها حمایت زیادی را به خود جلب کرد. بخشی از این اتفاق به این دلیل بود که تپ روت پیشرفت‌های تدریجی قابل توجهی را در کد بیت کوین به وجود آورد.

اگرچه ماینرها سیستم‌های خود را به آخرین نسخه نرم افزار بیت کوین ارتقا داده‌اند، صرافی‌ها، سرمایه‌داران و اپراتورهای گره‌های بیت کوین  معمولی هنوز به طور کامل به ارتقا تپ روت روی نیاورده‌اند.

با وجود پشتیبانی‌های زیادی که تپ روت از جانب ماینرها دارد، احتمال می‌رود تا پذیرش آن همانند سگویت به طور تدریجی رخ دهد. همچنین تاثیری که تپ روت از طریق قراردادهای هوشمند بر روی DeFi خواهد گذاشت در طول سال‌ها به ثمر خواهد نشست، اما احتمالا تاثیرات قابل‌توجهی در این زمینه حاصل خواهد شد.

با توجه به دو عکس زیر که از سایت galaxy.com گرفته شده اند، تا پایان سال 2021 بیش از 80% از تراکنش هایی که در بیت کوین انجام می شود، از سگویت استفاده می کنند:

میزان استفاده از سگویت در بیت کوین |همتاپی

در حالی که تا همین زمان، تنها 56% از نودهای شبکه بلاکچین بیت کوین از به روز رسانی تپ روت استفاده می کنند.

میزان استفاده از تپ روت بیت کوین | همتاپی

حالا که از تاثیرات زیاد و موثر taproot صحبت کردیم بهتر است به سراغ کارایی آن برویم.


آپدیت تپ روت بیت کوین چه می کند؟


آپدیت تپ روت بیت کوین چه می کند | همتاپی

برای اینکه در شبکه بیت کوین تراکنش‌ها تایید شوند، به امضای دیجیتالی نیاز است. این امضاهای دیجیتالی با استفاده از کلیدهای خصوصی تولید می‌شوند. همچنین با استفاده از کلیدهای عمومی می‌توان به نقل و انتقال ارز در شبکه بیت کوین پرداخت.

پیش از اینکه به روز رسانی taproot بیت کوین صورت بگیرد، تراکنش‌های شبکه بیت کوین به کندی تایید می‌شدند، به این دلیل که هر امضای دیجیتال به یک کلید عمومی برای اعتبارسنجی احتیاج داشت. از این رو مدت زمان مورد نیاز برای تراکنش‌های پیچیده که به امضاهای متعددی نیاز داشتند، تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کرد.

کاری که تپ روت بیت کوین انجام می‌دهد، تجمیع و یکی کردن امضاها است. به این معنی که چندین امضا را با هم ترکیب می‌کند و نهایتا یک امضای معتبر ایجاد می‌کند. به عنوان مثال وقتی قرار است از چند آدرس در شبکه بیت کوین تراکنشی به آدرس دیگری ارسال شود، همه‌ی آدرس‌های مبدا، با استفاده از به روزرسانی تپ روت بیت کوین به یک آدرس تبدیل می‌شوند.

این کار حجم اسکریپت تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه همان تراکنش در مدت زمانی کوتاه‌تر و با کارمزدی پایین‌تر در شبکه انجام می‌دهد.

برای آشنایی بیشتر با ساز و کار آپدیت تپ روت بیت کوین، بهتر است با 3 BIP تپ روت آشنا شوید.


بهبود شبکه بیت کوین با استفاده از 3 پروپوزال تپ روت


بهبود شبکه بیت کوین با استفاده از 3 پروپوزال تپ روت | همتاپی

پیشتر چند مرتبه از عبارت BIP استفاده کردیم. باید بدانید که این عبارت مخفف Bitcoin Improvement Proposal و به معنای “طرح بهبود بیت کوین” است. 3 مرحله بهبود بیت کوین شامل موارد زیر می‌شوند:

امضای اشنور یا BIP340

اینکه گفتیم چندین امضا در یک امضای واحد فشرده‌سازی می‌شوند با استفاده ازالگوریتم یا امضای اشنور انجام می‌شود. این الگوریتم به وسیله رمزنگار آلمانی، کلاس اشنور، توسعه یافته است. کلاس اشنور توانست تا سال 2008 حق ثبت اختراع این امضا را برای خود محفوظ نگه دارد و به همین علت، ساتوشی ناکاموتو در آن زمان نتوانست برای توسعه بیت کوین از امضای اشنور بهره بگیرد.

اما با منقضی شدن کپی رایت امضای اشنور، امکان استفاده از آن فراهم شد و این الگوریتم جایگزین الگوریتم ECDSA شد.

رخدادهای فوق نهایتا به تبدیل چندین امضا به یک امضای منحصر به فرد ختم شدند. ادغام امضاها در یک امضای واحد سبب شد تا زمان تراکنش در شبکه بیت کوین تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند.

همچنین از دیگر ویژگی‌های تپ روت بیت کوین می‌توان به شخصی‌سازی تراکنش‌ها اشاره کرد. با استفاده از نسخه taproot بیت کوین، تراکنش‌هایی که در کانال‌های پرداخت لایتنینگ انجام می‌شدند، قراردادهای هوشمند و یا یک تراکنش همتا به همتای ساده برای دیگران قابل تشخیص نبودند. در حالی که پیش از تپ روت بیت کوین چنین چیزی ممکن بود.

اگرچه در حال حاضر هنوز امکان مشاهده آدرس کیف پول فرستنده و گیرنده در شبکه بیت کوین وجود دارد، که به آن می‌گوییم شفافیت! و نه نقض حریم شخصی.

تپ روت  یا BIP341

با استفاده از درخت اسکریپت جایگزین مرکلایز BIP341 یا به اختصار (MAST) میزان داده‌های تراکنش ذخیره‌شده در بلاکچین بیت کوین افزایش می‌یابد. برای توضیح بیشتر این مورد، باید به وضعیت تراکنش‌های شبکه بیت کوین پیش از این ماجرا برگردیم.

قبل از به روزرسانی تپ روت بیت کوین، برای انجام شدن معاملات باید آن‌ها را امضا می‌کردید تا ثابت کنید مالک واقعی دارایی رمزنگاری شده، خود شما هستید. همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانستند از قابلیت هایی مثل خاصیت چند امضایی و یا قفل زمانی (timelock) استفاده کنند.

به کار بردن چنین ویژگی‌هایی، سبب پیچیده شدن تراکنش‌ها می شد و ردیابی آن‌ها را برای ماینرها سخت‌تر می‌کرد. با این حال، تراکنش‌ها برای تایید شدن به امضا نیاز داشتند.

همانطور که می‌دانید اطلاعات تراکنش‌ها به صورت خودکار بر روی بلاکچین ثبت می‌شدند و برای همه قابل مشاهده بودند. این مسئله می‌توانست یک خطر امنیتی بالقوه برای سرمایه‌داران محسوب شود. همچنین حجیم شدن داده‌های بلاکچین، کاهش سرعت انجام تراکنش‌ها را به دنبال داشت.

اما با استفاده از MAST مقدار اسکریپت‌های تراکنش‌ها کاهش پیدا می‌کند. استفاده از MAST در به روزرسانی تپ روت بیت کوین سبب می‌شود تا حجم داده‌های ذخیره شده در بلاکچین کاهش یابد. این مسئله نهایتا افزایش سرعت تراکنش و حریم خصوصی کاربران را  در بر دارد.

تپ اسکریپت یا BIP342

تپ اسکریپت یک به روزرسانی زبان برنامه‌نویسی است که به دیگر BIPهای بیت کوین کمک می‌کند تا به بهترین شکل عمل کنند. این قسمت از تپروت بیت کوین با استفاده از ویژگی تجمیع امضای اشنور، کمک می‌کند تا فضای بیشتری در اختیار بلاک‌ها قرار بگیرد. در نتیجه انعطاف‌پذیری اکوسیستم بیت کوین بیشتر شده و می‌تواند از ویژگی‌های جدیدی مثل قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین پشتیبانی کند.


مزایای taproot بیت کوین چیست؟


مزایای taproot بیت کوین چیست؟ | همتاپی

3 پروپوزال تپ روت که در قسمت قبل توضیح‌شان دادیم، به طور قابل توجهی کل شبکه بیت کوین را تحت تاثیر قرار می‌دهند. شاخص‌ترین مزایایی که به روز رسانی تپ روت برای شبکه بلاکچین بیت کوین دارد عبارتند از:

  •       بازدهی بسیار بیشتر شبکه بیت کوین:

با تپ روت بیت کوین، می‌توان تراکنش‌ها را با نیاز به داده‌های کمتر و در نتیجه انجام دادن کار کمتر انجام داد. با استفاده از امضای اشنور، چندین امضای دیجیتالی با هم ترکیب می‌شوند. در مقایسه با تک تک بودن امضاهای دیجیتالی، امضای اشنور به سرعت‌بخشی به تراکنش‌های شبکه بیت کوین کمک بزرگی می‌کند. این مسئله تاثیر مستقیمی بر حفظ حریم شخصی و نیز مقیاس‌پذیری شبکه لایتنینگ بیت کوین دارد.

  •       کارایی بیشتر قراردادهای هوشمند:

به کارگیری بهتر قراردادهای هوشمند در شبکه بیت کوین سبب می‌شود تا بتوان انواع تراکنش‌ها را در این شبکه انجام داد. شاید بتوان گفت بیشترین تاثیر این تغییر در زمینه تراکنش‌های DeFi صورت خواهد گرفت.

مطالب مرتبط: آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز(دیفای) را بخوانید.
  •       کارمزد کمتر:

تغییراتی که به واسطه 3 پروپوزال تپ روت بیت کوین در شبکه بیت کوین ایجاد می‌شود، در لایه‌ی پایه آن و شبکه لایتنینگ تغییراتی را به وجود می‌آورد. در نتیجه می‌توان کاهش کارمزد در شبکه بیت کوین را به عنوان یک ویژگی پرداخت به تپروت در نظر گرفت.


آپدیت taproot بیت کوین چه معنایی برای سرمایه‌گذاران دارد؟


آپدیت taproot بیت کوین چه معنایی برای سرمایه‌گذاران دارد؟ | همتاپی

taproot بیت کوین یک به روزرسانی تکنیکی است و به احتمال زیاد بیشتر کسانی که در شبکه بیت کوین فعالیت می‌کنند، حتی از وقوع آن مطلع نشده‌اند! اما قضیه برای سرمایه‌گذاران متفاوت است. اگر سرمایه‌گذار هستید بهتر است توجه بیشتری به این رخداد داشته باشید، به این دلیل که تپ روت پتانسیل بالایی برای بهبود شبکه بیت کوین در طی سال‌های پیش رو دارد.

تپ روت برای یکی از مهم‌ترین مشکلات بیت کوین، یعنی مقیاس‌پذیری، راه حلی ارائه می‌دهد. این مسئله همیشه به عنوان دغدغه‌ای برای توسعه‌دهندگان بیت کوین و البته کاربران آن بوده است. (قطعا کاربران ترجیح می‌دهند که تراکنش‌هایشان به جای فردا و پس فردا، همین امروز و همین لحظه  و با هزینه کمتر انجام و تایید شود)

کمتر شدن حجم داده‌های تراکنش‌ها، فضای بیشتری برای پردازش ورودی‌های بلاکچین بیت کوین فراهم می‌آورد و در نتیجه علاوه بر کمتر شدن هزینه تراکنش‌ها، سرعت انجام تراکنش‌ها افزایش می‌یابد.

همه‌ی موارد گفته شده می‌توانند سبب افزایش اعتماد بیشتر مردم نسبت به بیت کوین شوند تا برای انجام مبادلات مالی و یا سرمایه گذاری‌های خود به سمت آن بیایند. به همین سبب قیمت بیت کوین هم می‌تواند تحت تاثیر این تغییرات زیرساختی و عواقب آن، افزایش منطقی ( و نه بر اثر احساسات) قابل توجهی داشته باشد.

توجه داشتید که هر نوع سرمایه گذاری باید نهایتا با بهره‌گیری از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنینکال و آمار و ارقام موثق خود سرمایه‌گذار انجام شود.

مخلص کلام


شبکه بلاکچین بیت کوین اولین شبکه ارزهای دیجیتال است. این شبکه به دلیل ساختار متفاوت خود و تامین امنیت و حریم شخصی کاربران، توانست خیلی زود به عنوان یک راه برای انجام مبادلات مالی پذیرفته شود. با افزایش کاربران، مقیاس‌پذیری چالش مهمی را پیش روی بیت کوین و توسعه‌دهندگانش قرار داد.

به روز رسانی تپ روت بیت کوین با ارائه 3 پروپوزال مختلف، کمک می کند تا تراکنش‌ها علاوه بر سرعت بیشتر با هزینه‌ی کمتری قابل انجام باشند. همچنین حریم شخصی کاربران با به روی کار آمدن taproot بیت کوین به طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا خواهد یافت. همه‌ی این موارد زمانی محقق می‌شود که همه‌ی کاربران شبکه بیت کوین، از نسخه‌ی به روز رسانی تپ روت استفاده کنند. 

در پی تغییرات زیرساختی در شبکه بلاکچین بیت کوین به واسطه تپ روت، می‌توان انتظار داشت تا وضعیت سرمایه‌گذاری در بیت کوین بهبود قابل قبولی داشته باشد.

امیدواریم از مطالعه مقاله taproot چیست بهره کافی برده باشید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *