چگونه در قیمت بیت ‌کوین (Bitcoin) تخفیف بگیریم؟

چگونه از نوسانات قیمت بیت ‌کوین (Bitcoin) تخفیف بگیریم؟

دارایی‌هایی مانند بیت کوین که رشد زیادی دارند، ریسک بالایی هم به دنبال دارند. افراد به سختی می‌توانند قیمت بیتکوین را به درستی تعیین کنند و به پیش بینی قیمت بیت ‌کوین در آینده نیز بپردازند. این اختلاف منجر به نوسان زیادی می‌شود. بنابراین نوسان زیاد قیمت بیت ‌کوین می‌تواند به معنی تخفیف زیاد باشد.

وارن بافت می گوید:

نوسانات بازار را به چشم یک دوست خوب ببینید نه دشمن‌تان.

اواخر ماه ژانویه سال 2017، قیمت بیت ‌کوین از 965 دلار بالاتر رفت و در پایان ماه دسامبر به 13,850 دلار رسید. متوسط قیمت ماهانه، 4,300 دلار بود. ای کاش آن زمان یک استراتژی داشتم و با قیمت متوسط 2,184 دلار بیتکوین می‌خریدم؟ 2,184 دلار در مقابل 4,300 دلار، این یعنی یک تخفیف 49 درصدی عالی!!! 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

کاش همان استراتژی الان هم موثر می‌بود تا بتوانم بیت کوین یا هر دارایی پرنوسان و ناپایدار را با تخفیف بالا بخرم؟

این استراتژی که در بالا گفته شد بسیار ساده و به راحتی قابل اجراست. برای این کار لازم نیست حساب‌‌های کاربری جدیدی را باز کنید و یا وقت زیادی را صرف تحقیق کنید. تنها می‌بایست مفاهیم بازده (بازگشت سرمایه) و نوسان را بدانید.


نوسان دوست شماست


نوسان دوست شماست. اگر به ماهیت آن پی‌ببرید و نحوه مدیریت آن را یاد بگیرید، نهایت استفاده را از آن خواهید برد.

دارایی‌هایی مانند بیت کوین که رشد زیادی دارند، ریسک بالایی هم به دنبال دارند. افراد به سختی می‌توانند قیمت درستی را برای بیت کوین تعیین کنند و به پیش بینی قیمت بیت کوین در آینده نیز بپردازند. این اختلاف منجر به نوسان زیادی می‌شود. بنابراین نوسان زیاد قیمت بیت ‌کوین می‌تواند به معنی تخفیف زیاد باشد.

نوسان زیاد برای خریداران به معنی تخفیف زیاد است.

احتمالا باور کردن این موضوع برایتان سخت باشد. اجازه بدهید این موضوع را به سادگی نشان دهیم.

دارایی را با قیمت متوسط 1 دلار در نظر بگیرید. در صورتی که قیمت تا 0.80 دلار کاهش یابد، بعد تا یک دلار بالا رود و در 1.20 دلار ثابت شود، آنگاه اگر شما برای هر یک از سه قیمت بالا، 100 دلار سرمایه گذاری کرده باشید، در مجموع 300 دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اید و در نهایت 308.33 سهام را با قیمت متوسط 0.97 دلار خریداری کرده‌اید. بنابراین، در این مثال به طور متوسط برای پرداخت هر 1 دلار، 3% تخفیف گرفته‌اید.

نوسان دوست شماست

حالا دارایی دیگری را با همان قیمت متوسط 1 دلار در نظر بگیرید. اگر این دارایی بی‌ثبات‌تر باشد و قیمت آن تا 0.50 دلار کاهش یابد، بعد تا 1 دلار بالا رود و سپس در 1.50 دلار تثبیت شود و شما برای هر یک از سه قیمت، 100 دلار سرمایه گذاری کرده باشید، آنگاه در مجموع همان 300 دلار را سرمایه‌گذاری کرده‌اید، اما در عوض 366.67 سهام را به طور متوسط 0.82 دلار خریداری کرده‌اید. این بار 18٪ تخفیف گرفته‌اید.

هر چقدر نوسان بیشتر باشد، تخفیف هم بیشتر خواهد بود.

تنها تفاوت در بین دو دارایی فرضی بالا، عدم ثبات (نوسان) آنها بود. دارایی‌هایی که نوسان زیادی دارند، گاهی اوقات با تخفیف‌های زیادی به فروش می‌رسند. تنها چیزی که برای بدست آوردن چنین تخفیف‌هایی نیاز دارید یک رویکرد منظم برای استفاده از فرصت‌هاست.

هر چقدر نوسان بیشتر باشد، تخفیف هم بیشتر خواهد بود.

حتماً تا الان متوجه شده‌اید که مثال‌های بالا نمونه‌هایی از میانگین‌‌گیری ارزش دلاری (Dollar-Cost Averaging) است (میانگین‌ بهای تمام شده هر واحد). این یک استراتژی ساده برای خرید یک دارایی با همان مقدار دلار در فواصل منظم است. به عنوان مثال، در اولین روز هر ماه 100 دلار بیت‌کوین بخرید.

اکثر مردم با میانگین‌گیری ارزش دلاری آشنا هستند؛ اما در مورد رابطه آن با نوسان چیزی نمی‌دانند. در مثال‌های بالا، دیدیم که قیمت خرید در میانگین‌گیری ارزش دلاری پایین‌تر از میانگین قیمت است. این اختلاف، تخفیف میانگین‌گیری ارزش دلاری یا به اختصار DCAD نامیده می‌شود.

چگونه در قیمت بیت ‌کوین (Bitcoin) تخفیف بگیریم؟


DCAD بیت کوین


چه چیزی واقعا باعث تخفیف 49 درصدی خرید بیت کوین در سال 2017 شده است؟ بیایید اعداد و ارقام را بررسی کنیم.

از آنجایی که قیمت بیت ‌کوین در این یک سال از 965 دلار به 13,850 دلار افزایش یافت، مقدار ثابت دلاری که ماهانه سرمایه‌گذاری می‌شود، نشان می‌دهد که در اوایل سال مقدار بیشتری بیت کوین خریداری می‌شود و در بقیه مواقع کمتر است. در طول سال با سرمایه‌گذاری 100 دلار در ماه، در مجموع 0.54954  بیت کوین خریداری می‌شد. در این صورت بیش از نیمی از بیت کوین‌های خریداری شده با قیمتی معادل 1,080 دلار یا پایین‌تر است (مقدار کل بیت کوین در جدول زیر). بنابراین، درک درستی از قیمت، تخفیف فوق‌العاده‌ی 49٪ را ایجاد کرده است.

DCAD بیت کوین

حال که با مفهوم DCAD  در بیت کوین آشنا شدیم، به بررسی بیشتر این مفهوم ‌می‌پردازیم. آیا این تخفیف خرید بیت کوین فقط در سال 2017 بوده است یا همیشه می‌توان با تخفیف بیت کوین خرید؟ آیا همیشه این تخفیف می‌تواند همانقدر زیاد باشد؟

نمودار زیر، DCAD دوازده ماهه چند سال گذشته را نشان می‌دهد. این نمودار، تفاوت بین قیمت میانگین و متوسط قیمت خرید ارزش دلاری در فواصل زمانی 12 ماهه سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. این تخفیف همیشه مثبت اما متغیر است، مثلا در سال 2013، حداکثر 70٪ و در سال 2015 حداقل 2.5٪ را داشته است.

بالاترین میزان DCAD همزمان با اوج قیمت بیت ‌کوین در نوامبر 2013 و دسامبر 2017 است.

جالب توجه است که بالاترین میزان DCAD همزمان با اوج قیمت بیت ‌کوین در نوامبر 2013 و دسامبر 2017 است. اما چرا اینگونه است؟


رابطه DCAD با بازده بیت کوین


برای آنکه این موضوع را بهتر درک کنیم، عملکرد قیمت بیت ‌کوین را سال به سال بررسی می‌کنیم. بدون اغراق باید بگوییم که بیت کوین در سال 2013، 4500٪ سود داشته است و در سال 2014، 77٪ ضرر.

رابطه DCAD با بازده بیت کوین

مقایسه بازگشت سرمایه بیت کوین با DCAD، رابطه‌ای بسیار قوی را نشان می‌دهد (جدول زیر). کاملا مشخص است که تخفیف متناسب با میزان بازده است.

مقایسه بازگشت سرمایه بیت کوین با DCAD، رابطه‌ای بسیار قوی را نشان می‌دهد

جالب توجه است که تخفیف به مسیر بازده بستگی ندارد. مهم نیست که بازده مثبت است یا منفی، اگر بازده عدد بزرگی بوده است، DCAD هم عدد بالایی بوده است. قیمت بیت ‌کوین در سال 2013، با تخفیف میانگین ارزش دلاری 68 درصدی، 4500٪ افزایش یافته است. از طرف دیگر قیمت بیت ‌کوین در سال 2014، با تخفیف میانگین ارزش دلاری 9 درصدی، 77 درصد کاهش داشته است.

روند بازگشت سرمایه تاثیری بر تخفیف ندارد؛ اما بر بزرگی آن، تاثیر دارد.

این مزیت سرمایه‌گذاری مقدار ثابتی دلار به طور منظم است! سال‌ها پیش، با مقدار ثابت دلاری که سرمایه‌گذاری می‌کردیم در اوایل سال می‌توانستیم مقدار بیشتری نسبت به بقیه مواقع خریداری کنیم. اما با گذشت زمان، در اوایل سال مقدار کمتری نسبت به اواخر سال خرید می‌کنیم.

نکته قابل توجه: درک درستی از قیمت بیت ‌کوین، در طول زمان و بعد از نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین به وقوع پیوست. قیمت بیت ‌کوین پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج یا هاوینگ با تخفیف میانگین ارزش دلاری 68٪ در سال 2013 و 49٪ در سال 2017، درک شد. گرچه نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین در گذشته به عنوان یک راهنما عمل می‌کرد اما رویدادهای آتی نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین، فرصت‌های چشمگیری را می‌تواند ایجاد کند.


پاداش نامتقارن میانگین همساز


DCAD، صرفاً یک واقعیت سرمایه‌گذاری مختص بیت کوین نیست. این یک واقعیت ریاضی است که برای تمام دارایی‌های با قیمت مثبت (positive prices) استفاده می‌شود و در عمل، از این موضوع برای همه دارایی‌ها استفاده می‌شود. برای درک این موضوع کمی سراغ ریاضیات برویم.

تخفیفی که DCAD می‌نامیم، تفاوت بین میانگین حسابی (arithmetic mean) و میانگین همساز (harmonic mean) است. بگذارید از همان مثال دارایی‌های فرضی که قبلاً گفته شد استفاده کنیم.

پاداش نامتقارن میانگین همساز

میانگین حسابی (یا میانگین ساده) سه قیمت 0.50 دلار، 1 دلار و 1.50 دلار، برابر است با 1.

میانگین حسابی (یا میانگین ساده)

میانگین حسابی (یا میانگین ساده)، برعکس میانگین حسابی است.

میانگین حسابی (یا میانگین ساده)

میانگین قیمت خرید ارزش دلاری، میانگین همساز سه قیمت است. میانگین همساز حاصل ترکیبی از اعداد مثبت است که حداقل دو عدد غیر مساوی دارد، و همیشه کمتر از میانگین حسابی می‌باشد. قیمت دارایی‌ها به طور کلی مثبت و غیر برابر هستند (قیمت‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند)، بنابراین نگرش عملی سرمایه‌گذاران این است: 

میانگین‌گیری ارزش دلاری همیشه، همیشه، همیشه نسبت به میانگین قیمت تخفیف دارد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. تو همین صرافی همتاپی میتونی ثبتنام کنی و خرید ارزدیجیتال داشته باشی