چگونه با استفاده از شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین معامله کنیم؟

چگونه با استفاده از شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین خرید و فروش کنیم؟ | همتاپی

در این مقاله، در مورد یکی از شاخص‌های بسیار پرطرفدار معاملات رمزارزها، یعنی شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) که معمولاً با نام RSI  شناخته می‌شود، صحبت خواهیم کرد.

شاخص قدرت نسبی RSI چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا به اختصار RSI شاخصی است که حرکت و نرخ سرعتی که قیمت یک دارایی در آن بازه حرکت می‌کند را اندازه‌گیری می‌کند. پایه اصلی این شاخص بر اساس میانگین تغییرات صعودی قیمت در برابر متوسط ​​تغییرات نزولی قیمت در یک بازه زمانی می‌باشد.

نحوه محاسبه RSI چگونه است؟

قدرت نسبی یا RS، حاصل میانگین تعداد کندل‌های صعودی بسته شده تقسیم بر میانگین تعداد کندل‌های نزولی بسته شده می‌باشد. سپس این مقدار با استفاده از فرمول زیر در قالب عددی بین صفر تا 100 مشخص می‌شود.

RSI = 100 – (100/1 + RS)

حاصل این فرمول، عددی است که بین 0 تا 100 متغیر می‌باشد. به همین دلیل، این شاخص به عنوان «اسیلاتور (oscillator)» شناخته می‌شود. استاندارد و پیش‌فرض تنظیم شده برای این محاسبات تا 14 کندل متناوب بوده، که می‌توانید زمان مورد نظر برای مشاهده نمودار را خودتان انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر به یک نمودار روزانه نگاه می‌کنید، نمودار RSI برای 14 روز گذشته نمایش داده می‌شود، و اگر نمودار هفتگی را انتخاب کرده باشید، این نمودار اطلاعات مربوط به 14 هفته گذشته را به شما خواهد داد.

نحوه محاسبه RSI چگونه است؟

منبع: Investopedia 

چگونه شاخص قدرت نسبی را بخوانیم؟

  • اشباع خرید و اشباع فروش

به مقادیر بیش از 70، اشباع خرید و به مقادیر کمتر از 30 نیز اشباع فروش گفته می‌شود. اگر به تنهایی این معیار را به کار ببریم، ممکن است نتیجه نامطلوبی بدست آوریم. در عین حال، برخی از موارد استفاده‌ی شاخص قدرت نسبی را که مناسب‌تر هستند، بررسی کنید تا هنگام استفاده از این شاخص، دانش بیشتری نسبت به آن داشته باشید.

1- شاخص قدرت نسبی می‌تواند برای مدت طولانی اشباع خرید و اشباع فروش داشته باشد

در واقع، در بازارهای گاوی می‌بینیم که بیت کوین (BTC) اغلب در محدوده‌ی اشباع خرید بوده، بدون اینکه واقعا آن را جبران و اصلاح کند و در بازارهای خرسی نیز خلاف این عمل می‌کند. شاخص قدرت نسبی، اسیلاتوری برای حرکت قیمت است که می‌تواند در مشخص و آشکار کردن دوره‌هایی که قیمت برای مدت زمانی طولانی در یک جهت به حرکت خود ادامه می‌دهد، مفید باشد. 

با این حال، این جریان برای مواقعی است که جریانی نرمال داشته باشیم. به همین دلیل، شاخص قدرت نسبی می‌تواند به عنوان یک سیگنال یا هشدار استفاده شود تا با توجه به روند و سایر علائم احتمال افزایش بیش از حد در هر دو جهت، نسبت به معامله اقدام کنید. اما این نمودار چیزی نیست که فوراً بر اساس آن اقدام کنید.  

2- در ادامه نکته قبلی

درک نحوه محاسبه‌ی و خوانش شاخص با توجه به عملکرد قیمتی که در بازار می‌بینید، بسیار مهم است. اگر قیمت برای مدت زمان طولانی در یک بازه (مثلا 14 کندل) نسبتاً محدود حرکت کرده باشد، همانطور که می‌توان تصور کرد، RSI احتمالاً می‌تواند کاملاً خنثی باشد. بنابراین، هر حرکت تکانشی که در ادامه آن اتفاق‌ می‌افتد، به عنوان موردی خارج از جریان عمل کرده و شاخص را نامتعادل می‌کند. همانطور که می‌توان تصور کرد، این یک شکست (breakout) است که می‌تواند ادامه‌دار باشد. این مورد را نمی‌توان به عنوان اشباع فروش و خرید تعبیر کرد و اعتبار آن می‌تواند زیر سئوال برود.  

3- RSI در فضای معاملاتی بکار برده می‌شود

شاخص قدرت نسبی نیز همانند میانگین متحرک (MA)، در مناسب‌ترین حالت برای فضاهای معاملاتی بکار برده می‌شود. برای میانگین متحرک، این فضای مناسب همان روندها هستند، در حالی که RSI، اغلب در محدوده‌هایی استفاده می‌شود که قیمت نوسانات یکسانی دارد یا اصطلاحا رِنج می‌شود که در این هنگام افت حرکت، یکی از نشانه‌های آشکار برعکس شدن بازار است. استفاده از شاخص قدرت نسبی در فضای بازارهای پرطرفدار، به راحتی باعث می‌شود که به سیگنال اشتباهی دست یابید. این اتفاق برای معامله‌گرانی که واگرایی را در RSI و روی یک بازار پرطرفدار مشاهده می‌کنند، بسیار شایع است. آنچه که باید درک کنیم این است که تمام بازارهای پرطرفدار با واگرایی‌های RSI پر می‌شود که در بازه‌های زمانی نرمال تقویت بازار و بعد از روندهای تکانشی بازار ظاهر می‌شوند. تمام اینها همیشه به عنوان تغییر در وضعیت بازار تعبیر خواهند شد.

 چگونه می‌توانیم به طور مؤثر از RSI استفاده کنیم؟

1- از شاخص قدرت نسبی می توان به عنوان بررسی زمینه‌ی تعصب /حرکت استفاده کرد

اگر RSI معاملات بیش از خط 50 باشد، باید به دنبال تایید از طرف پرایس اکشن (price action) باشیم که در این صورت روند قوی است و احتمالا باید به دنبال پوزیشن‌های لانگ یا خرید رفت. اگر معاملات پایین‌تر از خط 50 انجام شوند، باید به دنبال تایید روند ضعیف بود و همچنین به دنبال فرصت‌های شورت یا فروش رفت. غالباً، در یک روند نزولی یا صعودی می‌بینیم که این خط به عنوان منطقه پشتیبانی (support) یا مقاومت (resistance) ضعیف عمل می‌کند و پس از احیای مجدد، نشان می‌دهد که روند با توجه به مسیر حرکت یا مومنتوم، تغییر کرده است. یا برای اولین بار مجددا صعودی می‌شود، یا ناگهان نمی‌تواند جریان قبلی را بدست آورد.

 چگونه می‌توانیم به طور مؤثر از RSI استفاده کنیم؟

2- استفاده از واگرایی‌ها به عنوان دلیلی برای چک کردن مجدد یا تأیید سایر نقاط قوت/ضعف موجود

همانطور که در بالا گفتیم، باید مراقب این نوع استفاده از RSI باشیم. اغلب، با نگاه به گذشته، روندی را که پیش بینی می‌کنیم به نظر قطعی می‌آید، اما معمولاً بخشی گلچین شده از یک تصویر بزرگتر است. 

شاخص قدرت نسبی در یک روند خرسی و یک روند گاوی

در مورد روند خرسی، واگرایی گاوی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت، کفی پایین‌تر از کف‌ قیمت قبلی ایجاد کند، اما شاخص قدرت نسبی کف‌های بالاتری ایجاد می‌کند. بر عکس در روند گاوی، واگرایی نزولی زمانی اتفاق می‌افتد که سقف‌هایی بالاتر از سقف‌های قبلی، و RSI سقفی‌هایی پایین‌تر از سقف قبلی ایجاد می‌کنند.

مشکل استفاده از شاخص قدرت نسبی برای واگرایی‌ها، اقدام شتاب‌زده بر اساس آنهاست. به عنوان مثال، می‌توان به تکانه‌های صعودی قیمت که پس از مدتی حرکت افقی شکل می‌گیرند، اشاره کرد. دقیقا بعد از تکانه‌ی صعودی قیمت، حالتی شکل می‌گیرد که مانند پرچم است. پس از تکانه‌ی اولیه، RSI به سمت اشباع خرید شدید حرکت می‌کند. حتی با اینکه تقویت بازاری که بلافاصله بعد از آن اتفاق می‌افتد طبیعی است، RSI به نحوی رفتار قیمت را ارزیابی می‌کند که حرکت کمتری دارد (در صورتی که با همان سرعتی که در کندل اولیه جهشی به حرکت خود ادامه ندهد). این همیشه باعث شکل‌گیری یک واگرایی در یک بازار پرطرفدار خواهد شد، خواه قیمت در یک روند صعودی قوی و یا یک روند نزولی قوی باشد.

با این نوع بازخوردی که از مومنتوم یا حرکت می‌گیریم، باید از رفتار قیمت (price action) استفاده کنیم. بگذارید این طور بگوییم که نه تنها سقف‌های پایین‌تری را در RSI می‌گیریم، بلکه هنگام بررسی RSI، سقف قیمتی را که در ابتدا داشتیم از دست می‌دهیم. تنها در این شرایط ممکن است حالتی برای تغییر داشته باشیم. و اگر موردی هم وجود داشته باشد، فقط معیاری برای تأیید وضعیت است.

شاخص قدرت نسبی در یک روند خرسی و یک روند گاوی

همانند هر شاخص دیگری، می‌توان یک سیستم برای شاخص قدرت نسبی تعریف کرد. به هر‌حال، این شاخص یکی از متداول‌ترین شاخص‌های معاملاتی موجود است. 

نتیجه‌گیری: شاخص قدرت نسبی

در نهایت، باید متذکر شویم که تقریباً در تمام شاخص‌های مشتق شده از رفتار قیمتی، این ابزارها تنها آنچه را که از قبل در مقابل شما ایجاد شده به شما نشان می‌دهند. آنچه می‌توان مشاهده کرد جمع‌بندی از رفتار قیمت است. شاخص‌ها، تنها جزئیات دقیق‌تر را کمی قابل درک‌تر و واضح‌تر می‌کنند.

مهمترین چیزی که باید درباره‌ی شاخص قدرت نسبی بدانید این است که چگونه محاسبه می‌شود. از این طریق نه تنها با نقاط قوت این شاخص بلکه با نقاط ضعف آن نیز آشنا می‌شوید. RSI ابزاری عالی است، اما مانند همه شاخص‌های دیگر، می‌تواند بازخوردهای کاذب زیادی ارائه دهد.

مثل همیشه، اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده، به دقت آن را تحلیل، بررسی و امتحان کرده و همیشه داده‌های مربوط به عملکرد معاملاتی خود را ثبت کنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *