راهنمای اصول سوئینگ تریدینگ (swing trading) در ارزهای دیجیتال

راهنمای اصول سوئینگ تریدینگ (swing trading) در ارزهای دیجیتال | همتاپی

سوئینگ تریدینگ (swing trading) یا نوسان‌گیری یک روش مرسوم و ایده‌آل برای معامله‌کنندگان تازه وارد است. این روش، به علت بازه‌های زمانی مناسب روش خوبی برای اظهار نظر درباره‌ی وضعیت بازار است. معامله‌کنندگان با استفاده از این روش می‌توانند در اکثر بازارهای مالی مثل فارکس (Forex)، بازار سهام و ارزهای دیجیتال فعالیت کنند.

آیا سوئینگ تریدینگ یا انجام معاملات نوسان‌گیری روش مناسبی برای شماست؟ شما بین سوئینگ تریدینگ و معامله روزانه باید کدام را انتخاب کنید؟ در این مقاله شما می‌توانید راجع به سوئینگ تریدینگ در ارزهای دیجیتال بیشتر بخوانید و درباره استراتژی انتخابی خود بهتر تصمیم‌گیری کنید که این روش برای شما مناسب است یا خیر.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

سوئینگ تریدینگ یا نوسان‌گیری چیست؟

سوئینگ تریدینگ یک روش معامله‌ است که معامله‌گر می‌بایست برای ثبت و دنبال کردن قیمت‌ها در کوتاه مدت و میان مدت اقدام کند. در این روش ابتدا معامله‌گر باید سقف و کف بازار (یا اصطلاحا Swingها) را که در چند روز یا چند هفته اتفاق می‌افتد، به دقت بررسی و تحلیل کند.

سوئینگ تریدینگ بهترین روش معامله‌گری در بازارهایی است که روندهای مشخص صعودی یا نزولی (ترند) دارند. اگر یک روند برای مدت طولانی قوی و پررنگ باشد، فرصت‌های انجام معاملات نوسان‌گیری بسیار زیاد می‌باشد و معامله‌گران سوئینگ می‌توانند سودهای کلانی بدست آورند. اما در عوض در بازارهای راکد، سوئینگ تریدینگ بسیار سخت است. چرا که اگر بازار ثابت به نظر بیاید، پیش‌ بینی تغییر قیمت‌های شدید در آن سخت می‌شود.


معامله‌گران سوئینگ چگونه سود می‌کنند؟


همانطور که گفته شد معامله‌گران سوئینگ تغییر قیمت‌ها را در طی چند روز یا چند هفته ثبت می‌کنند. آنها برای اقدام در بازار نسبت به معامله‌گران روزانه (day trader) مدت زمان بیشتری و نسبت به سرمایه‌ گذاران طولانی مدت، زمان کوتاه‌تری را صبر می‌کنند. 

معامله‌کنندگان سوئینگ معمولا از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن روندها و الگو‌های مشخص بازار استفاده می‌کنند، اما تحلیل‌های آن‌ها الزاما به اندازه معامله‌‌گران روزانه پیچیده نیست. از آن‌جایی که در طی چند هفته امکان تغییرات اساسی در بازار وجود دارد، احتمالا باید معامله‌گران سوئینگ تحلیل‌های فاندامنتال را نیز در تحلیل و بررسی‌های خود در نظر بگیرند.

بنابراین، شاخص‌های تکنیکال، تغییر قیمت‌ها، الگو‌های نمودارهای شمعی (candlestick) و سطوح پشتیبانی و مقاومت، از موارد بسیار رایجی هستند که یک معامله‌گر برای تحلیل انجام یک معامله باید آنها را در نظر بگیرد. پرکاربرترین شاخص‌های معاملات نوسان عبارتند از میانگین‌های متحرک، شاخص نسبی مقاومت (RSI)، باند بولینگر و ابزار فیبوناچی.


معامله‌گران سوئینگ از چه نمودارهایی استفاده می‌کنند؟


معامله‌گران سوئینگ معمولا به نمودارهایی با زمان‌بندی میان مدت یا بلند مدت نگاه می‌کنند. چرا؟ چون بالا یا پایین آمدن قیمت‌ها در مدت زمان طولانی واضح‌تر است. با این حال آنها ممکن است نمودارهای ساعتی، مثل نمودارهای 1 ساعته، 4 ساعته و 12 ساعته را نیز تحلیل و بررسی نمایند تا نقاط ورود و خروج را دقیق‌تر بررسی کنند. برای مثال، در مدت زمان کوتاه‌تر محرک‌ها می‌توانند خودشان را به صورت شکست یا بازگشت نشان دهند.

به احتمال زیاد بهترین چارچوب زمانی برای معامله‌‌گران سوئینگ، نمودار روزانه است. اگرچه نوع معامله و سرمایه‌ گذاری می‌تواند بین معامله‌گران بسیار متفاوت باشد، اما به یاد داشته باشید که در این مقاله مثال‌های رایج بیان شده است و قوانین سفت و سختی برای این موضوع وجود ندارد.


تفاوت معامله روزانه و معامله نوسان چیست؟


معامله‌کنندگان روزانه بر روی تغییر قیمت‌های کوتاه مدت سرمایه‌ گذاری می‌کنند، اما معامله‌کنندگان سوئینگ تغییر قیمت‌های بزرگ‌تر و در مدت زمان طولانی‌تری را در نظر می‌گیرند. در واقع در معامله روزانه فرد باید بیشتر فعال باشد و به طور مداوم بازار را زیر نظر داشته باشد و بیشتر از یک روز از شرایط بازار غافل نماند.

در مقابل معامله‌کنندگان سوئینگ می‌توانند میزان فعالیت کمتری داشته باشند. آن‌ها می‌توانند بازار را با فاصله‌های زمانی طولانی‌تری تحت نظر قرار دهند. چرا که هدف آن‌ها سود بردن از تغییر قیمت‌هایی است که در طولانی مدت خودشان را نشان می‌دهند. از آن جایی که میزان سرمایه‌ گذاری آن‌ها بیشتر است، معامله‌گران سوئینگ تنها با چند معامله موفق می‌توانند سودهای کلانی کسب کنند.

معامله‌گران روزانه به شکل گسترده‌تری از تحلیل‌ تکنیکال ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. معامله‌کنندگان سویینگ معمولا از ترکیبی از تحلیل‌های تکنیکال و تحلیل‌های فاندامنتال استفاده می‌کنند. بعضی از افراد هم تحلیل‌های تکنیکال را در نظر نمی‌گیرند و فقط براساس تحلیل‌های فاندامنتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.


معاملات روزانه بهتر است یا نوسان‌گیری؟


حتما تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که چه نوع معاملاتی برای شما بهتر است؟ تصمیم شما بستگی به آن دارد که با نمودارهای طولانی مدت راحت‌تر هستید یا کوتاه مدت و همچنین با تحلیل‌های تکنیکال بهتر می‌توانید کار کنید یا تحلیل‌های فاندامنتال؟ جواب دادن به این سوال‌ها به شما کمک کند تا بفهمید کدام  سبک معامله‌گری بیشتر به شخصیت شما، مدل معامله و اهداف سرمایه‌گذاری‌تان نزدیک‌تر است.

شما باید نقاط قوت خود را در نظر بگیرد و روشی را انتخاب کنید که این نقاط را به بهترین شکل نشان دهد. بعضی‌ها دوست دارند سریع وارد موقعیتی شده و از آ خارج شوند و وقتی خواب هستند دیگر نگران موقعیت‌های خود نباشند. از طرف دیگر، افراد دیگری نیز هستند که اگر زمان بیشتری داشته باشند با در نظر گرفتن تمام احتمالات می‌توانند تصمیم‌های بهتری بگیرند.

اگر نمی‌دانید که دقیقا کدام روش را انتخاب کنید، می‌توانید برای مدتی روشی را انتخاب کرده و طبق آن روش به انجام معاملات بپردازید و بعد استراتژی خود را عوض کنید. در این صورت بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که کدامیک برای شما نتیجه‌‌های بهتری دارد. همچنین می‌توانید قبل از اجرایی کردن استراتژی‌های خود معامله با پول تقلبی (که به اصطلاح به آن paper trading می‌گویند) را امتحان کنید.


چگونه سوئینگ تریدینگ یا نوسان‌گیری در ارز‌های دیجیتال را شروع کنیم؟


سوئینگ تریدینگ یک روش ایده‌آل برای معامله در میان تازه‌کاران است. به چه علت؟ به این علت که افق‌های زمانی بلندتر (البته آنقدرها هم بلند نیستند) هستند و این شیوه به معامله‌‌گران کمک می‌کند تا با خونسردی تصمیم بگیرند و به راحتی بازار را تحت نظر داشته باشند.

اگر به تازگی وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده‌اید، حتما مقاله اصول تریدینگ یا خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مطالعه نمایید. در این مقاله هر آنچه که باید درباره معامله‌گری ارزها دیجیتال در نظر داشته باشید آموزش داده شده است همچنین، در این مقاله یک سری نکات مهم برای انتخاب روش معامله‌گری مناسب نیز آورده شده است. سپس در صورتی که بخواهید شیوه مورد نظر خود را آزمایش نمایید می‌توانید در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس با استفاده از روش paper trading به انجام معاملات تستی بپردازید. در واقع شما با این روش بدون به خطر انداختن پول واقعی خود مهارت معامله‌گری سوئینگ خود را مورد بررسی قرار می‌دهید.  

هر زمانی که احساس کردید برای انجام معاملات واقعی سوئینگ آماده هستید، می‌توانید معاملات خود را در یک صرافی ارز دیجیتال مانند همتاپی شروع کنید. در واقع صرافی‌های ارز دیجیتال بهترین پلتفرم معامله آنلاین برای سوئینگ تریدینگ می‌باشند.


نتیجه‌گیری: نوسان‌گیری و انجام معاملات سوئینگ


سوئینگ تریدینگ یک روش معمول برای معامله در بازار سهام و ارزهای دیجیتال می‌باشد. معامله‌گران سوئینگ معمولا بر اساس وضعیت بازار در چندین روز از موقعیت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

آیا برای شروع سوئینگ تریدینگ بهتر است یا معامله‌ی روزانه؟ راحت‌ترین روش برای جواب دادن به این سوال، امتحان کردن این دو روش و انتخاب روش نزدیک‌تر به شیوه‌ی معامله شما می‌باشد. همچنین، پیش از شروع به انجام معاملات، یادگیری اصول مدیریت ریسک مثل نحوه محاسبه موقعیت‌ها و تعیین حد ضرر نیز می‌تواند به شما در این زمینه بسیار کمک کند.

در صورت هرگونه ابهام یا سوال می‌توانید در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح نمایید یا اگر در این زمینه تجربه‌ای دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارزهای دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. الان من معامله گری سوئینگ رو یاد بگیرم چقدر سود میتونم بکنم؟

    1. ببین هیچی ۱۰۰% نیست. من که الان ۸ سال کارم ترید کردن دارم با همه تکنیک و تحلیل ها پیش میرم و هیچ تحلیل و روشی با احتمال بیشتر از ۵۰% در بازار ارزهای دیجیتال نمیتواند درست و دقیق باشد