آموزش خطوط روند در تحلیل و پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال

آموزش خطوط روند در ارزهای دیجیتال

استفاده از خطوط روند می‌تواند کار را برای تحلیل‌گران و معامله‌گران در تحلیل و پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال آسان‌تر نماید. در این مقاله به بررسی انواع خطوط روند و نحوه رسم آنها می‌پردازیم.


خطوط روند چیست؟


در بازار های مالی، خطوط روند خطوط موربی هستند که بر روی نمودارها رسم می‌شوند. این خطوط نقاطی از نمودار را که داده خاصی را ارائه می‌دهند به هم متصل می‌کنند. این خطوط می‌توانند تجسم حرکت قیمت‌ها و تشخیص روند‌های بازار را برای تحلیلگران و معامله‌گران ساده‌تر نماید.

خطوط روند یکی از اساسی‌ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود و بطور گسترده‌ای در بازارهای سهام، ارزهای فیات و مشتقات آن و همچنین بازار رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خطوط روند اساساً همانند سطوح پشتیبانی و مقاومت عمل می‌کنند، اما به جای این که خطوطی افقی باشند، خطوطی مورب هستند. به این ترتیب، این خطوط ممکن است دارای شیب مثبت یا منفی باشند، و به طور کلی هرچه شیب خط بیشتر باشد، روند قوی‌تر است.

خطوط روند را می‌توان به دو دسته اصلی صعودی (روند صعودی- Uptrend) و نزولی (روند نزولی- Downtrend) تقسیم کرد. همانطور که از نام آنها پیداست، روند صعودی از قسمت پایین به سمت بالای نمودار ترسیم می‌شود و همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است این خط روند نقاط پایینی را به هم وصل می‌کند.

برخلاف روند صعودی، خط روند نزولی، از سطوح بالای نمودار به سمت پایین ترسیم می‌شود و نقاط بالایی را به هم متصل می‌کند.

بنابراین، تفاوت میان این دو خط، در مشخص کردن نقاطی است که برای ترسیم آنها استفاده می‌شود. در یک روند صعودی، خطوط با استفاده از پایین‌ترین نقاط نمودار ترسیم می‌شوند (به عنوان مثال، قسمت پایین کندل‌ها بیشترین میزان افت را نشان می‌دهند). اما، خطوط روند نزولی با استفاده از بالاترین مقادیر رسم می‌شوند (به عنوان مثال؛ قسمت بالا کندل‌ها بیشترین میزان افزایش قیمت را نشان می‌دهند).


چگونه از خطوط روند در ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؟


با توجه به نقاط بالا و پایین نمودار، خطوط روند نشان می‌دهد که در چه قیمتی روند اصلی به چالش کشیده می‌شود، در چه قیمت‌هایی تست می‌شود، و سپس به حالت قبلی خود تغییر باز‌ می‌گردد. از خط روند می‌توان برای پیش‌ بینی سطوح مهم در آینده نیز استفاده کرد. خط روند ممکن است چندین بار تست شود اما تا زمانی که شکسته نشود، معتبر در نظر گرفته می‌شود.

اگرچه خطوط روند می‌توانند در انواع نمودارها مورد استفاده قرار گیرند، اما معمولاً در نمودارهای مالی و براساس قیمت‌های بازار اعمال می‌شوند و اطلاعات لازم را در مورد عرضه و تقاضای بازار ارائه می‌دهند. طبیعتا، خط روند صعودی نشان‌دهنده افزایش قدرت خرید است (تقاضا بیشتر از عرضه است). ولی در مقابل هنگامی که خط روند نزولی است با افت مداوم قیمت روبرو هستیم (عرضه بالاتر از تقاضا است).

در این صورت، حجم معاملات باید در چنین تحلیل‌هایی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اگر قیمت در حال افزایش است اما حجم معاملات در حال کاهش و یا نسبتاً کم است، ممکن است تصور غلطی از افزایش تقاضا ایجاد کند.

همانطور که گفته شد، خطوط روند برای شناسایی سطوح پشتیبانی و مقاومت که دو مفهوم پایه‌ای اما بسیار مهم در تحلیل تکنیکال هستند، استفاده می‌شوند. خطوط روند صعودی سطح پشتیبانی را نشان می‌دهند که احتمالاً قیمت از آن پایین‌تر نمی‌آید، و بر خلاف آن روند نزولی سطوح بالایی قیمت را نشان می‌دهد که احتمالاً قیمت از آن تجاوز نمی‌کند.

به عبارت دیگر، در صورت شکسته شدن سطوح پشتیبانی و مقاومت، چه به سمت نزولی (برای خط روند صعودی) و چه به سمت صعودی (برای خط روند نزولی) می‌توان روند بازار را نامعتبر تلقی کرد. در بسیاری از موارد هنگامی که سطوح کلیدی نتوانند روند را حفظ کنند، روند بازار تغییر جهت خواهد داشت.

تحلیل تکنیکال هنوز هم یک جریان ذهنی است و هر شخص ممکن است روشی کاملاً متفاوت برای ترسیم خطوط روند داشته باشد. بنابراین، ترکیب چند روش تحلیل تکنیکال و همچنین تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال  می‌تواند ریسک را کاهش دهد.


ترسیم خطوط روند قابل اطمینان


از نظر تکنیکال، خطوط روند می‌توانند هر دو نقطه‌ای از یک نمودار را به هم وصل کنند. اما اکثر تحلیل‌گران نمودار معتقدند که استفاده از سه نقطه یا بیشتر باعث می‌شود یک خط روند قابل اطمینان‌تر باشد. در بعضی موارد دو نقطه اول برای تشخیص پتانسیل روند و نقطه سوم (که در ادامه بیشتر نیز می‌شود)، می‌تواند برای سنجش اعتبار آن استفاده شود.

بنابراین، در صورتی که قیمت سه بار یا بیشتر به خط روند برسد بدون اینکه از آن عبور کند، می‌توان روند را معتبر دانست. اگر قیمت چندین بار به خط روند برسد، می‌توان احتمال داد که روند مورد نظر صرفاً تصادفی و ناشی از نوسانات قیمت نمی‌باشد. 


تنظیم مقیاس


علاوه بر انتخاب نقاط کافی برای ایجاد یک خط روند معتبر در نظر گرفتن تنظیمات مناسب و درست، هنگام ترسیم آنها نیز مهم است. از جمله مهم‌ترین تنظیمات نمودارها، تنظیمات مقیاس است.

در نمودارهای مالی، مقیاس وابسته به تغییر رفتاری است که قیمت از خود نشان می‌دهد. دو مقیاس محبوب در این زمینه مقیاس محاسباتی (arithmetic) و نیمه لگاریتمی (semi-logarithmic) هستند.

در نمودار محاسباتی با حرکت قیمت به سمت بالا و پایین، تغییرات به همان اندازه بر محور y نشان داده می‌شوند. در مقابل در نمودارهای نیمه لگاریتمی تغییرات به صورت درصد نشان داده می‌شوند.

به عنوان مثال، در نمودار محاسباتی، تغییر قیمت از ۵ دلار به ۱۰ دلار با همان فاصله‌ی تغییر قیمت از ۱۲۰ دلار به ۱۲۵ دلار نشان داده می‌شود. اما در نمودار نیمه لگاریتمی تغییر قیمت از ۵ دلار به ۱۰ دلار به صورت 100 درصد می‌باشد و فضای بیشتری را در نمودار اشغال می‌کند، ولی هنگامی که قیمت از 120 دلار به 125 دلار تغییر می‌کند، افزایش ۴ درصدی قیمت را نشان می‌دهد.

بنابراین، در نظر گرفتن تنظیمات مقیاس هنگام ترسیم خطوط روند امری بسیار مهم است. هر نوع نموداری ممکن است نقاط بالا و پایین مختلفی از قیمت را نشان دهد و در نهایت منجر به ایجاد خطوط روند متفاوتی شود.


نتیجه‌گیری


اگر چه خطوط روند ابزار مفیدی برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به حساب می‌آیند، اما نمی‌توان آنها را بدون خطا دانست. انتخاب نقاطی که برای ترسیم خطوط روند استفاده می‌شوند بر میزان دقت نمایش چرخه‌های بازار و روندهای واقعی تأثیرگذار می‌باشند، و این امر باعث می‌شود که آنها تا حدودی ذهنی باشند.

به عنوان مثال، برخی از تحلیل‌گران با توجه به بدنه اصلی کندل‌ها و بدون در نظر گرفتن سایه‌ها، خطوط روند را ترسیم می‌کنند. از طرف دیگر، برخی ترجیح می‌دهند با توجه به پستی و بلندی‌های سایه خطوط را رسم کنند.

بنابراین، بسیار مهم است که خطوط روند را همراه با سایر ابزارها و شاخص‌های نمودار استفاده کنید. شاخص‌های تحلیل تکنیکال عبارتند از ابر ایچیموکو (Ichimoku Clouds)، باند بولینگر (Bollinger Bands (BB))، مکدی (MACD)، شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص قدرت نسبی استوکاستیک (Stochastic RSI) و میانگین متحرک (moving average).

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. از طریق تحلیل روند، میتونی تاحدودی به رفتارهای قیمتی یک ارز در آینده پی ببری

  1. عالی بود ممنون از مقاله خوبتون لطفا از این اموزش های ارز دیجیتال و نمودار ها بیشتر بزارید .

  2. ممنون میشم در اموزش هاتون حتما از نمودار ها استفاده کنید تا بیشتر مطالب برامون جا بیفته

  3. سلام خسته نباشید ، ایا برای خطوط روند حتما باید تو یک راستا مشخص کنیم یا اگر بالا و پایین اون مشخص کنیم مشکلی نداره ؟