آربیتراژ چیست؟ چگونه با آن در ارز دیجیتال کسب درآمد کنیم؟

آربیتراژ چیست و چگونه می‌توان از آربیتراژ در خرید و فروش ارزهای دیجیتال کسب درآمد کرد؟ | همتاپی

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟ آربیتراژ ارز چیست و چه تفاوتی با آربیتراژ دیجیتال دارد؟ چگونه می‌توان از آربیتراژ گری سود کسب کرد و چه ریسک‌های در این کار وجود دارد؟ قیمت ارزهای دیجیتال چگونه به خودی خود باعث سود آوری ما خواهد بود!؟

این‌ها سوالاتی است که در این مقاله و در 6 بخش سعی کردیم به آن بپردازیم.

برای معامله‌کنندگان باهوش و کسانی که از ریسک نمی‌ترسند، این یک فرصت است تا با در مقابل هم قرار دادن این صرافی‌ها از رقیبان‌شان پیشی بگیرند. آربیتراژگرها می‌توانند در چند صرافی‌ ارز دیجیتال خرید و فروش کنند یا در یک صرافی، آربیتراژ مثلثی اجرا کنند.

  1. آربیتراژ چیست؟
  2. آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟
  3. قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می‌شوند؟
  4. انواع مختلف آربیتراژ ارز دیجیتال
  5. راهنمای آربیتراژ در ارزهای دیجیتال
  6. ریسک‌های معاملاتی آربیتراژ

 

به دنیای آربیتراژ ارز دیجیتال خوش آمدید.

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ (arbitraj) یک مفهوم قدیمی در اقتصاد است که برخلاف اسم دهان پرکنی که دارد چیزی است که از اولین داد و ستدها در بین انسان‌ها وجود داشته.

تصور کنید شما یک تاجر نامی در سال 1250 شمسی در ایران هستید، شما زعفران قائنات را می‌خرید و در اصفهان می‌فروشید. در این معامله شما جنسی را فروختید که در همه جا ایران یافت می‌شود اما به خاطر اختلاف قیمت آن در بین دو بازار (یعنی بازار خراسان و بازار اصفهان) سود کردید. شما یک آربیتراژ موفق انجام داده اید.

حال ریسک این آربیتراژ چه بوده است؟ راهزنان در مسیر، بلایای طبیعی، خراب شدن یا افت خوردن بار و صدها عامل دیگر.

همین ریسک‌ها بوده است که باعث می‌شده تفاوت قیمت زعفران در بین دو بازار خراسان و اصفهان چنان زیاد باشد که برای شما سود مناسبی به همراه آورد و از شما یک تاجر ادویه ثروتمند بسازد.

نکته مهم در آربیتراژ این است که شما بتوانید ریسک‌ها را به صورت معقولی حساب کنید و اختلاف قیمت در بازارهای مختلف سود کسب کنید.

امروزه پیشرفت تکنولوژی و توسعه امکانات باعث شده است که آربیتراژ کالا و خدمات از گذشته سود کمتری داشته باشد و اکثر کالاها از قیمت بین المللی بهره‌مند باشند (مثل انس جهانی که نشان دهنده قیمت یک انس طلاست)

اما ما در این مقاله قرار است به آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم، به همین خاطر مفهوم آربیتراژ را در بخش بعدی با مثالی از بازار ارزهای دیجیتال دوباره تعریف خواهیم کرد.

آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

هر روزه میلیاردها دلار ارز دیجیتال در بین معامله‌کنندگان جا به جا می‌شود. اما برعکس بازارهای سهام سنتی، هزاران صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که ارزهای دیجیتال مشابه را با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌گذارند. در آربیتراژ ارز‌ دیجیتال، شما می‌توانید از این که ارزهای دیجیتال مختلف در صرافی‌های مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند سود ببرید.

آربیتراژ در ارزهای دیجیتال | همتاپی

آربیتراژ ارز دیجیتال یک روش خرید و فروش ارز دیجیتال است که با استفاده از آن می‌توان از قیمت‌‌گذاری‌های متفاوت ارزهای دیحیتال در صرافی‌های مختلف سود برد. در صرافی کوین‌بیس (Coinbase) قیمت بیت کوین می‌تواند 59,800 دلار باشد، اما در صرافی بایننس (Binance) قیمت بیت کوین می‌تواند 60,000 دلار باشد. سود بردن از این تفاوت قیمت، کلید موفقیت در آربیتراژ ارز دیجیتال است. یک معامله‌کننده می‌تواند بیت کوین را در کوین‌بیس بخرد و سپس آن را در بایننس بفروشد و نزدیک به 200 دلار سود کند.

مطالب بیشتر: فرق بین اتریوم و بیت کوین چیست؟

برای این امر باید سریع عمل‌ کنید. این تفاوت قیمت‌ها برای مدت طولانی باقی نمی‌مانند، اگر آبیتراژگر‌ها کار خودشان را در زمان درستی انجام دهند، سودهای کلانی بدست می‌آورند. وقتی ارز دیجیتال فایل کوین (Filecoin) برای اولین بار وارد بازار شد، بعضی از صرافی‌ها در ساعات اولیه قیمت آن را 30 دلار اعلام کرده بودند در حالی که صرافی‌های دیگر قیمت این ارز دیجیتال را 200 دلار اعلام کرده بودند.

قیمت ارزهای دیجیتال چگونه تعیین می‌شوند؟

ارزهای دیجیتال ارزش خود را از کجا کسب می‌کنند؟ بعضی از منتقدان می‌گویند که ارز دیجیتال هیچ پشتوانه‌ای ندارد و هر ارزشی که به آن نسبت داده می‌شود صرفا حدس و گمان است. در مقابل این افراد، کسانی قرار دارند که می‌گویند اگر مردم مایل به پرداخت پول برای خرید یک ارز دیجیتال هستند، پس این کوین ارزش دارد. مانند بسیاری از موضوعات حل نشده، هر دو طرف به حقیقتی اشاره دارند.

در صرافی‌های ارز دیجیتال همه چیز در اردربوک (order book) اتفاق می‌افتد. یک اردربوک حاوی سفارش‌های خرید و فروش با قیمت‌های مختلف می‌باشد. به عنوان مثال، یک معامله گر می‌تواند برای خرید یک بیت کوین به قیمت 30,000 دلار، یک سفارش خرید ایجاد نماید. این سفارش در اردربوک قرار می‌گیرد. اگر معامله گر دیگری بخواهد یک بیتکوین را به قیمت 30,000 دلار بفروشد، می‌تواند سفارش فروش را به اردربوک اضافه کند و بدین ترتیب معامله انجام شود. سپس، درخواست خرید بخاطر این که انجام شده است، از اردربوک حذف می‌گردد. به این فرآیند معامله می‌گویند.

صرافی‌های ارز‌دیجیتال، ارزها را بر‌اساس آخرین معامله انجام شده قیمت‌گذاری می‌کنند. این معامله می‌تواند از یک سفارش خرید یا سفارش فروش باشد. به مثال اصلی بازگردیم، اگر فروش یک بیت کوین با 30,000 دلار آخرین معامله‌ انجام شده باشد، صرافی همین قیمت را روی بیت کوین می‌گذارد. معامله گری که بعدا دو بیت کوین را با قیمت 30,100 دلار می‌فروشد،‌ قیمت را به 30,100 دلار افزایش می‌دهد و این روند ادامه پیدا می‌کند. میزان ارز دیجیتال معامله شده اهمیتی ندارد، بلکه آخرین قیمتی که ارز فروخته می‌شود اهمیت دارد.

هر صرافی ارزدیجیتال، با این روش ارزهای دیجیتال مختلف را قیمت‌گذاری می‌کند، البته به جز صرافی‌هایی که قیمت ارزهای خودشان را براساس قیمت صرافی‌های دیگر تعیین می‌کنند.

انواع مختلف آربیتراژ ارز دیجیتال

ساده‌ترین روش آربیتراژ گری همان مثالی است که در بخش اول زده‌ایم، تاجران هزاران سال است که از این روش کسب درآمد می‌کنند، اما در دنیای ارزهای دیجیتال آربیتراژگری تنها محدود به تعریف کلاسیک آن نمی‌شود، در این قسمت ما به بررسی انواع مختلف آربیتاژ در بازار ارزهای دیجیتال  از جمله آربیتراژ مثلثی پرداخته‌ایم.

  • بین صرافی‌های ارز دیجیتال (آربیتراژ ساده)

یکی از روش‌های آربیتراژ این است که شما یک ارز دیجیتال را در یک صرافی بخرید و بعد آن را به صرافی دیگری که ارز در آن با قیمت بالاتری فروخته می‌شود، منتقل کنید. این روش چند ایراد دارد. تفاوت قیمت‌ها معمولا فقط برای چند ثانیه است اما تبادل ارز دیجیتال بین صرافی‌ها می‌تواند چند دقیقه طول بکشد. هزینه‌های تبادل هم مسئله‌ی دیگری است. انتقال ارز‌دیجیتال از یک صرافی به صرافی دیگر، هزینه‌ای را به همراه دارد که هنگام برداشت و واریز بعنوان کارمزد انتقال شبکه، پرداخت می‌شود.

یک روشی که آربیتراژگرها از آن برای حل این مشکل استفاده می‌کنند این است که ارزهایشان را در دو صرافی نگهداری می‌کنند. معامله‌گرانی که از این روش استفاده می‌کنند، هم‌زمان می‌توانند ارز بخرند و بفروشند. روش کار این گونه است:‌ یک معامله گر ممکن است 1,000 دلار استیبل‌کوین وابسته به دلار آمریکا در بایننس، و یک بیت کوین هم در کوین‌بیس داشته باشد. وقتی قیمت بیت کوین در کوین‌بیس 30,200 دلار باشد اما در بایننس 30,000 دلار باشد، معامله‌گر با استفاده از استیبل‌کوینش بیت کوین را در بایننس می‌خرد و در کوین‌بیس می‌فروشد. آربیتراژگر‌ نه بیت کوینی به دست آورده، نه از دست داده است، اما وی به علت تفاوت قیمت بیت کوین بین دو صرافی ۲۰۰ دلار سود کرده‌ است.

  • آربیتراژ مثلثی

این روش به این شکل است که شما سه ارز دیجیتال خریداری می‌کنید و با تفاوت قیمت‌های آن‌ها در یک صرافی شروع به خرید و فروش می‌کنید. (به این علت که تمام این نقل و انتقالات در یک صرافی انجام می‌شود، در زمینه هزینه انتقال مشکلی به وجود نمی‌آید).

پس یک معامله گر ممکن است یک فرصت آربیتراژ که شامل بیت کوین، اتریوم و تتر  است ببیند. یک یا چند تا از این ارزهای دیجیتال ممکن است نسبت به قیمت واقعی‌شان ارزان‌تر باشند. پس یک معامله گر ممکن است از این قضیه سود ببرد و بیت کوین را با اتریوم معامله کند و سپس با اتریوم ریپل بخرد و در نهایت با ریپل بیت کوین خود را دوباره می‌خرد. اگر روش وی جواب دهد، معامله گر در آخر این خرید و فروش‌ها بیت کوین بیشتری نسبت به اول کار خواهد داشت.

 

راهنمای آربیتراژ در ارزهای دیجیتال

ما قرار نیست در این مقاله به شما آموزش آربیتراژ ارز دیجیتال را ارائه کنیم، بلکه قرار است صرفاً نکاتی را به شما گوشتزد کنیم که برایتان این خیال متصور نشود که آربیتراژ گری کار آسانی است و می‌توان به آن به راحتی ثروتمند شد.

فردی که می‌خواهد از آربیتراژگری سود کسب کند همیشه باید نکات مختلفی را مد نظر قرار دهد که ما در این بخش تعدادی از آنان را لیست کرده‌ایم:

1- آربیتراژگری ابزار می‌خواهد

شما به عنوان آربیتراژگر بایستی به انواع ابزار مسلط باشید، اینترنت پر سرعت و مطمئن و سیستم‌های قدرتمند تنها بخش مقدماتی ماجراست.

اگر شما قصد دارید که به روش آربیتراژ ساده یا بین صرافی آربیتراژ کنید، شما بایستی دانش تحلیل داشته باشید و بتوانید روند آینده یک ارز را پیش بینی کنید و در جهت روند آن ارز آربیتراژ کنید و گرنه در صورت نوسان ناگهانی قیمت حد ضررتان فعال خواهد شد.(البته اگر به حد ضرر در ارزهای دیجیتال پایبند باشید)

مثلاً شما با خرید ترون TRX در همتاپی با قیمت 0.068 دلار و انتقال به بایننس در قیمت 0.071 به فروش می‌رسانید، اما ناگهان ترون ریزش می‌کند و قیمت بایننس به 0.062 می‌رسد در حالی که ترون در صرافی همتاپی به خاطر حجم کمتر معاملات به 0.064 دلار می‌رسد. در این حالت شما هم چوب را خورده‌اید و هم پیاز را، یعنی اگر ترون را در همان همتاپی می‌‎فروختید کمتر ضرر می‌کردید.

حال تنها ابزار شما نباید توانایی تحلیلتان یا سخت افزار باشد، شما به نرم‌افزارهای مختلف هم نیاز دارید که بتوانید به صورت فعال قیمت را در صرافی‌های مختلف رصد کنید.

2- همگرایی پول به سمت حجم خواهد رفت

شما بایستی این نکته را بدانید که همیشه تراز قیمت بر روی صر افی‌های بزرگ بسته می‌شود، مثلاً اگر مزنه خرید پالیگان در همتاپی 0.9 دلار باشد و در بایننس 1 دلار معامله شود، منطقی این است که در همتا نیز به زودی پالیگان به 1 برسد.

این شناخت لول صرافی‌ها برای انتقال در بین صرافی‌های فرعی‌تر نیز بسیار مهم است مثلاً اگر شما بخواهید بین همتا و یک صرافی ناشناس آربیتراژ انجام دهید باید از این موضوع آگاه باشید که لول کدام صرافی بالاتر است و کدام صرافی را می‌توان مرجع قرار داد.

3- آشنایی با قوانین

شما باید از قوانین صرافی‌های مختلف به صورت کامل آگاه باشید که در انجام آربیتراژ برایتان مشکلی به وجود نیاید، چه بسیار افراد که با ندانستن قوانین صرافی‌های مبداء و مقصد ضرر کرده‌اند.


ریسک‌های معاملاتی آربیتراژ


ریسک‌های زیادی در رابطه با آربیتراژ وجود دارد. یکی از این ریسک‌‌ها اسلیپج (Slippage) است. اسلیپج وقتی اتفاق می‌افتد که معامله گر مثلا درخواست خرید ارز تتر را می‌دهد اما درخواست وی از ارزان‌ترین درخواست اردربوک بیشتر است و به همین علت اسلیپج اتفاق می‌افتد و آن‌ها باید بیشتر از چیزی که انتظارش را داشتند پول پرداخت کنند. این به خصوص در مقادیر کم مشکل اساسی برای معامله‌گرهاست و می‌تواند سود احتمالی را به کلی از بین ببرد.

تغییر قیمت ارز دیجیتال یک ریسک دیگر مربوط به آربیتراژ است. معامله گران برای سود بردن از تفاوت قیمت‌ها باید سریع باشند، چرا که تفاوت قیمت‌ها در چند ثانیه از بین می‌روند. بعضی از معامله گران ربات‌هایی را تنظیم می‌کنند تا آربیتراژ را انجام دهند و همین ربات‌ها به سختی رقابت افزوده‌اند.

در آخر معامله گران باید هزینه‌های انتقال را هم در نظر بگیرند. به ندرت پیش می‌آید که ارزهای مهم تفاوت قیمت زیادی داشته باشند، و در مقادیر کم ارز دیجیتال، یک هزینه‌ انتقال می‌تواند کل سود احتمالی را از بین ببرد. این مقدار کم به این معنا نیز هست که هر معامله گری که می‌خواهد سودهای کلان کند باید معامله‌های زیادی انجام دهد.

با توجه به گسترش و شیوع بات‌های معامله‌گری و در نظر گرفتن این نکته که تقابل عملکرد شما با یک بات قطعاً ضرر شما را به همراه خواهد داشت، توصیه می‌شود برای آربیتراژ از روش کلاسیک آن یعنی آربیتراژ مبتنی بر انتقال ارز خود داری کنید و با شارژ همزمان در دو صرافی به صورت لحظه‌ای از اختلاف قیمت آن صرافی‌ها سود بسازید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. واقعا مطالب مهم و مفیدی گذاشته بودید. شدیدا تشکر و قدردانی میکنم ازتون. شما انسان درست کار و بزرگی هستید….

  2. من میتونم از یک صرافی بگیرم و به صرافی دیگه بفروشم؟ قانونی هست؟

    1. بله دوست عزیز خاصیت آربیتراژ همینه ولی از من به تو نصیحت از یک واسطه استفاده کن منظورم کیف پول هست
      مستقیم بین صرافی ها خرید و فروش نکن

  3. من به تازگی دارمآربیتراژ میکنم بین صرافی ها و برام جالب بود که از ریسک‌های معاملاتی آربیتراژ گفتید و خلی خوب شد فهمیدم موارد رو و باعث شد حواسموبیشتر جمع کنم

  4. سلام خسته نباشید . یک سری ربات های معامله گر هستند میتونند اربیتراژ کنند ایا این ها قابل اعتماد هست ؟

  5. برای شخصی که میخواد اربیتراژ کنه باید حتما اون صرافی ارزتون رو به سرعت انتقال بده یا آنی باشد اگر نه دچار ضرر میشید حتما افرادی که میخوان اربیتراژ کنند قبلش از صرافی بپرشند که آنی ارسال می شود یا خیر . ممنون از مقالات خوبتون موفق باشید

  6. سلام ، من میخوام اربیتراژ کنم ایا داخل صرافی همتاپی میتونم انجام بدم ؟

  7. منکه تازه میخام وارد بشم هم میتونم اربیتراژ کنم؟
    از چقدر میتونم انجام بدم؟

    1. سلام دوست عزیز

      شما می‌توانید با کسب مجوزهای لازم از وزارت صمت، با دستگاه ماینر خود اقدام به استخراج ارز دیجیتال کرده و درآمد کسب کنید.

  8. این کار رو با هر صرافی میشه انجام داد؟و اینکه ایا باید توی هر دو تا صرافی موجودی ارز داشته باشیم؟

    1. سلام دوست عزیز 

      بله این معاملات رو با هر صرافی می‌تونید انجام بدید و بهتر هست برای کم کردن هزینه انتقال و سریع‌تر کردن روند معاملات در هر دو صرافی موجودی داشته باشید. توضیحات تکمیلی در این خصوص را می‌توانید در بخش آربیتراژ بین صرافی‌های ارز دیجیتال مطالعه نمایید.

  9. ممنون از مقاله خوبتون اینطور که من متوجه شدم باید معاملات زیادی با این روش داشته باشیم که بتونیم سود خوبی کسب کنیم درسته؟

    1. سلام دوست عزیز

      لزوما تعداد زیاد معاملات در روش آربیتراژ تضمینی برای کسب سود بیشتر نیست. هنگام استفاده از این روش می‌بایست فاکتورهای مهم دیگری مانند قیمت صرافی‌ها، مقدار سرمایه درگیر، زمان مناسب معامله و… را هم در نظر داشته باشید.