آشنایی با سیستم کپی تریدینگ در معاملات ارز دیجیتال

آشنایی با سیستم کپی تریدینگ و نحوه کار با آن در معاملات ارزهای دیجیتال | همتاپی

معاملات رونویس یا کپی تریدینگ (Copy Trading) که از آن با نام معاملات اجتماعی، آینه‌ای، خودکار یا کپی‌برداری نیز نام برده می‌شود، یکی از روش‌هایی نوینی است که افراد تازه‌کار از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. در این روش یک معامله‌گر تازه‌کار، یک معامله‌گر حرفه‌ای را انتخاب کرده و هر کاری که او انجام می‌دهد را بصورت آنی کپی می‌کند.

منظور از کپی تریدینگ یا معاملات رونویس چیست؟

روزانه افراد زیادی وارد بازارهای ارز دیجیتال (Digital currency) می‌شوند که دانش کافی برای انجام معاملات را در اختیار ندارند اما بدنبال کسب درآمد از این طریق می‌باشند. فرض کنید این افراد کسی را بشناسند که با انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال هزاران دلار سود کرده است. اگر این افراد بتوانند معاملات او را عینا کپی کنند چه می‌شود؟ 

در برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال که امکان استفاده از کپی تریدینگ را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند، تاریخچه معاملات و استراتژی‌های تریدرهای حرفه‌ای برای کاربران تازه‌کار قابل مشاهده می‌باشد. این تریدرها می‌توانند پس از اطمینان از اعتبار و تخصص معامله‌گر قسمتی از دارایی خود را به حساب کاربری او پیوند بزنند. در اینصورت با انجام هر معامله توسط تریدر حرفه‌ای سیستم بصورت خودکار برای تریدر تازه کار نیز معامله ثبت می‌کند. در این معاملات به کسی که کپی تریدینگ انجام می‌دهد معامله‌گر یا تریدر پیرو (Trader Follower) و به کسی که از او کپی می‌شود معامله‌گر یا تریدر اصلی (main trader) می‌گویند. آنچه که مشخص است در این معاملات اگر تریدر اصلی سود کند تریدر پیرو نیز سود خواهد کرد و اگر ضرر کند این اتفاق برای تریدر پیرو نیز تکرار خواهد شد. البته این موضوع به این معنا نیست که تریدر پیرو کنترلی بر دارایی دیجیتال خود ندارد. در بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال کاربران با فعال کردن کپی تریدینگ باز هم می‌توانند معاملاتی را ببندند یا معامله دیگری را آغاز کنند.

مقادیر که در معاملات کپی تریدینگ سرمایه گذاری می‌شود به دو عامل بستگی دارد:

  • میزان وجهی که معامله‌گر پیرو قصد سرمایه گذاری دارد.
  • درصدی از آن سرمایه که هر معامله‌گر، مطابق سیاست اعلام‌شده در پلتفرم، می‌تواند در هر معامله به کار ببرد. 

در این نوع معاملات تریدرهای پیرو می‌توانند با استفاد از توانایی‌های معامله‌گران حرفه‌ای درآمد کسب کنند.

عملکرد معاملات کپی تر‌یدینگ

نحوه انجام معاملات کپی تریدینگ در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف متفاوت می‌باشد اما همه آن‌ها دارای اصول بنیادین یکسانی هستند. در تمام این پلتفرم‌ها، تریدرهای پیرو می‌توانند بخشی از سبد سرمایه‌ گذاری خود را به حساب کاربری یک تریدر خاص پیوند بزنند و معاملات او را با درصد مشخصی برای خود کپی کنند. در بیشتر پلتفرم‌ها به تریدرهای پیرو اجازه نمی‌دهند بیش از 20 درصد سرمایه خود را به کپی از یک تریدر حرفه‌ای اختصاص دهند؛ زیرا این کار می‌تواند خطرات زیادی را برای آن‌ها داشته باشد و ممکن است که یک تریدر حرفه‌ای در ظاهر بهتر از واقعیت باشد.

ارکان اصلی معاملات کپی تریدینگ

همانطور که پیش از این گفته شد نحوه انجام معاملات و خدمات ارائه شده در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف متفاوت می‌باشد اما در اصول کلی یکسان می‌باشند. در ادامه برخی از قواعد اصلی کپی تر‌یدینگ را بررسی می‌کنیم:

  • بازار: بازار یکی از ارکان اصلی کپی تریدینگ است. بدیهی است که یک ابزار مالی در بازار مالی توسعه پیدا خواهد کرد. بازاری که برای اولین بار کپی تریدینگ در آن بکار گرفته شد بازار فارکس (بازار ارز) بود و با متولد شدن CFD، بازارهای دیگری مانند بازار سهام، شاخص‌ها، کالاها، نرخ بهره، ETF و حتی بازار بیت کوین وارد این عرصه شدند.
  • کارگزارهای پلتفرم معاملاتی: کارگزاری یکی از عناصر اصلی کپی تریدینگ می‌باشد و به عبارتی بدون آن نمی‌توان در هیچ بازاری سرمایه‌گذاری کرد. در این نوع ترید، به یک کارگزاری نیاز دارید تا با افتتاح حساب کاربری معاملاتی که قصد کپی کردن آنها را دارید را دریافت کنید. البته کارگزاری‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال چندان کاربردی ندارند و افراد می‌توانند بدون استفاده از کارگزاری از سرویس کپی تر‌یدینگ استفاده کنند.
  • معامله‌گر اصلی (ارائه‌دهنده سیگنال): این افراد همان تریدرهای حرفه‌ای هستند که افراد عملکرد آنها را برای کپی تریدینگ انتخاب می‌کنید. در هر پلتفرم تریدرهای تازه کار می‌توانند براساس داده‌های مختلف عملکرد معاملاتی تریدر حرفه‌ای را بررسی و تحلیل کنند. 
  • سرمایه‌گذار (دنبال کننده): سرمایه‌ گذار یا دنبال کننده همان فردی است که به دنبال استفاده از روش کپی تریدینگ برای کسب درآمد است. کپی تریدینگ انعطاف‌پذیری زیادی دارد و می‌توان از آن در بازارهای مختلف استفاده کرد. 
  • پلتفرم کپی تریدینگ: استفاده از سرویس کپی تریدینگ بدون وجود پلتفرم کپی تریدینگ امکان پذیر نمی‌باشد. انواع مختلفی از این پلتفرم‌ها وجود دارد و تریدرهای تازه کار می‌توانند براساس انتظارات خود بهترین پلتفرم را انتخاب کنند.

چه خطراتی معاملات کپی تریدینگ را تهدید می‌کند؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد کپی تریدینگ نوعی سرمایه‌ گذاری است و مانند هر سرمایه‌ گذاری دیگری ممکن است  سرمایه شما در معرض خطر قرار بگیرد. در ادامه برخی از خطراتی که در کپی تریدینگ ممکن است با آن مواجه شوید را بررسی می‌کنیم.

نداشتن اطلاعات کافی در مورد نحوه کار پلتفرم‌ها می‌تواند خطرات زیادی را به بار بیاورد. نمونه‌های زیادی وجود دارد که تریدر تازه کار بدون توجه به تنظیمات پلتفرم کپی تر‌یدینگ و نحوه کار آن استراتژی معامله گران حرفه‌ای را کپی می‌کند.

معمولا ارائه‌دهندگان سیگنال برای جذب تریدر پیرو از القاب و عنوان‌های بزرگی استفاده می‌کنند. آنها با دادن وعده‌هایی مانند خط ارزش عالی، بدون کسری، درصد برنده شدن نزدیک به 100٪، سود مداوم هر روزه سعی می‌کنند افراد را جذب کنند. تریدرهای تازه کار می‌بایست استراتژی پیشنهادی ارائه دهنده سیگنال را با دقت بررسی کنند.

بسیاری از دنبال کنندگان بعد از آنکه تریدر اصلی خود را انتخاب می‌کنند و براساس استراتژی او سرمایه گذاری می‌کنند. آن را رها می‌کنند و تنها زمانی به سراغ آن می‌روند که می‌خواهند سود خود را دریافت کنند.


نقاط مثبت و منفی کپی تر‌یدینگ


 کپی تریدینگ مانند هر سرمایه گذاری دیگری مزایا و معایبی دارد.  

  • نقاط مثبت کپی تریدینگ

نوسان زیاد بازار رمز ارزها و عدم آگاهی افراد نسبت به مهارت‌هایی مانند تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال (Technical Analysis)، تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) و مدیریت ریسک باعث می‌شود بسیاری از سرمایه‌ گذاران تمایلی برای ورود به این بازار نداشته باشند. اما پلتفرم کپی تریدینگ این فرصت را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا با استفاده از مهارت‌های افراد حرفه‌ای که سوابق معاملاتی خوبی دارند به سود و موفقیت برسند.

انجام معاملات، کار ساده و آسانی نیست، این سختی در بازار پرنوسانی مثل ارزهای دیجیتال، بیشتر هم می‌شود. طراحی و اجرای صحیح معاملات نیاز به صرف زمان زیادی دارد. بسیاری از افراد نمی‌توانند این زمان را برای یادگیری نحوه انجام معاملات در ارزهای دیجیتال اختصاص دهند. اما این بدان معنی نیست که آنها نمی‌توانند در این بازار سرمایه‌ گذاری کنند و به موفقیت برسند. معامله‌گران تازه کار می‌توانند با استفاده از پلتفرم کپی تریدینگ دردسرهای این چنینی را حذف کنند. تنها کاری که لازم است انجام دهند این است که بخشی از پولی که قصد سرمایه‌ گذاری دارند را به حساب کاربری تریدر حرفه‌ای پیوند بزنند، از آنجا به بعد پلتفرم کپی تر‌یدینگ کارها را انجام خواهد داد. 

کاهش ریسک و سودآوری آسان از جمله ویژگی‌هایی است که باعث می‌شوند ارزهای دیجیتال در میان مردم طرفداران زیادی داشته باشند. وجود تریدرهای حرفه‌ای باعث جلب اعتماد مردم به بازارهای ارز دیجیتال شده است. هنگامی که افراد تازه کار با استفاده از کپی تریدینگ توانستند از استراتژی تریدرهای حرفه‌ای استفاده نمایند، تمایل بیشتری برای پیوستن به این بازار پیدا کردند.

در بیشتر پلتفرم‌های کپی تر‌یدینگ افرادی که اجازه می‌دهند دیگران از استراتژی معاملاتی آنها استفاده کنند حق کمیسیون کمی دریافت می‌کنند، هرچه استراتژی تریدری اعتبار بیشتری داشته باشد بطبع افراد بیشتری اقدام به کپی کردن معاملات او می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود تریدرهای حرفه‌ای علاوه بر کار روزانه خود سود مضاعف دریافت کنند.

یکی از مزیت‌های کپی تریدینگ این است که در این روش تریدر پیرو کنترل دارایی خود را کاملا در اختیار دارد و تنها از طریق سیستم کپی تریدینگ بخشی از دارایی او به حساب تریدر اصلی متصل می‌شود، به این ترتیب هر زمان که تریدر پیرو این اتصال را قطع کند می‌تواند پول خود را برداشت کند.

در پلتفرم‌های کپی تریدینگ تریدر پیرو می‌تواند مشخص کند چه مقدار از موجودی حساب کاربری‌اش در کپی تر‌یدینگ استفاده شود. علاوه بر این در صورت تمایل برای قطع اتصال با حساب کاربری تریدر اصلی می‌تواند حد ضرر تعیین کند. 

  • نقاط منفی کپی تر‌یدینگ

پلتفرم‌های کپی تریدینگ در حال حاضر با مشکلات مختلفی روبرو هستند اما تلاش می‌کنند راه خود را در بازار ارزهای دیجیتال باز کنند. 

  • امکان دارد تریدر اصلی شما اشتباهاتی را انجام دهد؛ چرا که انسان از خطا مصون نیست. علاوه بر این اخبار و رویدادهای مختلف می‌تواند بر روی روند تغییرات قیمت بازار تاثیر بگذارد.
  • تنظیمات پلتفرم کپی تریدینگ باید با دقت و با در نظر گرفتن تمام شرایط تنظیم شود؛ ممکن است تریدر اصلی وارد معامله‌ای شود که برای تریدر پیرو به هیچ عنوان مناسب نباشد.
  • برخی از اشتباهات می‌تواند به قیمت از دست رفتن کل دارایی تریدر تمام شود.
  • معامله‌گران تازه‌کار بهتر است کار خود را با سرمایه‌ اندکی شروع کنند؛ زیرا سرمایه‌ گذاری کلان در مراحل اول قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود.
  • معامله‌گران در مورد نحوه استراتژی و انجام معاملات خود اطلاعاتی در اختیار دنبال کنندگان قرار نمی‌دهند و تنها نتایج آن را اعلام می‌کنند. به همین دلیل کاربران نمی‌توانند اصول آن‌ها را یاد بگیرند.

پلتفرم‌های کپی تریدینگ

پلتفرم‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید کپی تریدینگ انجام دهید. در ادامه چند مورد از پلتفرم‌های کپی تریدینگ‌ را معرفی خواهیم کرد.

  • eToro: یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های کپی تریدینگ‌ جهان است که در سال 2020 جایزه ساده‌ترین روش استفاده برای معاملات کپی تریدینگ را دریافت کرد. این پلتفرم در ابتدا تنها برای کپی تریدینگ دارایی‌های ستنی استفاده می‌شد اما سال گذشته کپی تریدینگ ارزهای دیجیتال را نیز معرفی کرد. کارمزد صفر معاملات کپی تریدینگ از مزیت‌های این پلتفرم محسوب می‌شود.
  • Covesting: یکی دیگر از پلتفرم‌هایی است که کپی تریدینگ ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد. در این پلتفرم کاربران در صورتی کارمزد پرداخت می‌کنند که در معامله خود سود کرده باشند. بنابراین در صورت موفقیت، تریدر می‌بایست 28 درصد آن را به عنوان کارمزد پرداخت کند و اگر ضرر کند تنها 2 درصد هزینه ورودی را پرداخت خواهد کرد.
  • Cryptohopper: اگرچه یک ربات معاملاتی است اما بخشی از آن نیز به ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات کپی تریدینگ اختصاص یافته است.
  • CopyMe.io: این پلتفرم یک صرافی نیست بلکه به عنوان یک سرویس شخص ثالث به صرافی ارز دیجیتال بایننس متصل می‌شود. کارمزدهای این پلتفرم توسط تریدهای حرفه‌ای مشخص می‌شود و بیشتر آنها ماهی 50 دلار و یا بیشتر دریافت می‌کنند.

چه مواردی را قبل از کپی تریدینگ باید در نظر بگیریم؟

 هر معامله‌گر قبل از این که کپی تریدینگ را شروع کند باید به چند مورد مختلف توجه کند:

  • حداقل دوره سرمایه‌ گذاری 

هر تریدر ممکن است براساس استراتژی‌های خود، یک سری شرایط را برای سرمایه‌ گذاران تعریف کند. برای مثال اگر تریدری معاملاتش به شکلی باشد که برای سودآوری هر معامله حداقل به یک هفته زمان احتیاج داشته باشد. در بخش شروط سرمایه‌ گذاری یک گزینه تحت عنوان حداقل دوره سرمایه‌گذاری مشخص می‌کند. در اینصورت سرمایه‌گذاران باید حداقل آن زمان را برای سودآوری معامله صبر کنند. چنانچه معامله‌گری بخواهد قبل از این زمان اتصال حساب خود را قطع کند، باید جریمه پرداخت کند.

  • حداقل سرمایه

حداقل سرمایه یکی دیگر از شروطی است که برای حساب‌های کپی تریدینگ تعیین می‌شود. این مقدار با توجه به میزان ریسک توسط تریدر حرفه‌ای تعیین می‌شود. برای مثال تریدر حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری را برای انجام کپی تریدینگ 2,000 دلار تعیین می‌کند. در این صورت سرمایه‌گذار برای وصل شدن به حساب اصلی باید در حساب خود حداقل 2,000 دلار موجودی داشته باشد.

  • درصد مشارکت در سود

یکی دیگر از شروط حساب‌های کپی تریدینگ میزان مشارکت در سود می‌باشد. هنگامی که سرمایه‌گذاری با اتصال حساب خود به حساب یک تریدر حرفه‌ای کپی تردینگ انجام می‌دهد و از این راi سود بدست می‌آورد باید بخشی از سود خود را که قبلا توسط تریدر حرفه‌ای مشخص شده است را به عنوان مشارکت در سود به او پرداخت کند.

نکات مهم برای انتخاب یک معامله گر حرفه‌ای در کپی تریدینگ

  • عمر حساب‌های کپی تریدینگ

هر چقدر عمر حساب یک سرمایه گذاری بیشتر باشد اعتبار آن نیز بیشتر خواهد بود. البته این فاکتور به تنهایی کافی نیست. تناسب عملکرد با زمان فعالیت حساب نیز از اهمیت زیادی برخودار است.

  • میزان Drawdown

میزان ضرر در حساب معاملاتی یکی دیگر از فاکتورهای مهم انتخاب معامله گر در معاملات کپی تردینگ محسوب می‌شود. میزان ضرر یک حساب، به مدیریت ریسک و سرمایه تریدر حرفه‌ای بازمی‌گردد و نشان دهنده میزان ریسکی است که متحمل شده است. هر چه میزان ضرر کمتر باشد، ریسک سرمایه گذاری نیز کمتر خواهد بود. 

  • میزان Profit Factor

میزان سودآوری مهم‌ترین عامل در انتخاب یک تریدر حرفه‌ای است و نزد عموم مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و در اولین نگاه مورد توجه قرار می‌گیرد. میزان Profit Factor بالا، نشان دهنده سودآوری بیشتر معاملات تریدر حرفه‌ای می‌باشد.

  • تعداد حساب‌های کپی شده

یکی دیگر از روش‌های انتخاب یک معامله گر خوب، تعداد سرمایه گذارانی است که به آن تریدر اعتماد کرده‌اند. هر چه میزان این سرمایه گذاران بیشتر باشد اعتبار تریدر حرفه‌ای نیز بیشتر خواهد بود.

  • موجودی حساب معامله گر

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب تریدر حرفه‌ای میزان سرمایه‌ای است که معامله گر با آن معامله می‌کند. زیرا اگر استراتژی او سودآور باشد اولین کسی که در آن سرمایه گذاری می‌کند خود او خواهد بود. برای بدست آوردن میزان سرمایه معامله‌گر می‌بایست میزان سرمایه سرمایه گذاران را از موجودی کل او کم کنید.

آیا کپی تریدینگ سودآور است؟

مانند هر سرمایه گذاری دیگری در معاملات کپی تردینگ نیز امکان کسب سود و یا از دست دادن سرمایه وجود دارد. در معاملات کپی تریدینگ شما می‌توانید میزان سودآوری تریدر حرفه‌ای را قبل از دنبال کردن او بررسی کنید؛ بنابراین بهتر است معامله‌گران حرفه‌ای را انتخاب کنید که توانایی زیادی در تجزیه و تحلیل بازار دیجیتال دارند و اهداف خود را با قدرت بالایی جلو می‌برند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که موفقیت یک تریدر در گذشته به معنای همیشه خوب بودن او در آینده نخواهد بود؛ همین دلیل سرمایه‌گذاری خود را با دارایی‌های اندکی شروع کنید تا در صورت از دست دادن آن‌ها خسارت زیادی نبینید.

شما با توجه به امتیازهایی که تریدرهای حرفه‌ای دریافت کرده است می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. ارزیابی صداقت و کیفیت آن‌ها بدون داشتن اطلاعات کار سختی است.

آیا کپی تریدینگ هزینه‌بردار است؟

از آنجا که پلتفرم‌های مختلف، با استراتژی‌های متفاوتی کار می‌کنند؛ بنابراین هر کدام از آن‌ها در قسمت‌های مختلفی از کاربران خود کارمزد دریافت می‌کنند. بنابراین جواب این سوال بله است. مثلا اگر شما قبل از اتمام دوره سودآوری بخواهید ارتباط حساب خود را با یک معامله‌گر حرفه‌ای قطع کنید. آنگاه باید مبلغی را به عنوان جریمه پرداخت کنید. سرویس eToro در ازای انجام کپی تریدینگ مبلغی را به عنوان کارمزد از کاربران خود دریافت نمی‌کند؛ اما زمانی که شما بخواهید سود خود را از آن برداشت کنید باید مبلغ 25 دلار را به عنوان کارمزد پرداخت کنید. همچنین سرویس Covesting تنها زمانی از کاربران خود کارمزد دریافت می‌کند که معاملات خود سودی را دریافت کرده باشند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. چه زمانی سودهای حاصل از معاملات کپی ترید به حساب کپی کننده واریز میشه؟

    1. سلام معمولا موقع سابسکرایپ کردن اکانت‌های کپی ترید زمان واریز سود رو براتون زده

  2. سلام.
    فرض کنیم من سوداوری خوبی در معاملاتم در صرافی بایننس دارم. چجوری میتونم امار معاملات خودم رو به سایر تریدرها نشون بدم؟ ایا من خودم باید تبلیغ کنم یا صرافی بایننس اینکارو انجام میده؟ برای معرفی من به دیگران بایننس ایا راهکاری ارایه داده؟

  3. من مقالتون رو خوندم عالی بود. سوالیکه دارم اینه ایا Copy Trading تو صرافی های داخلی اجرا میشود؟